Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collane

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:51

Spuiten heeft geen zin. Bovendien is dat gif ook weer niet goed voor je paard. Met de hand verwijderen is het enige wat je kan doen. Wel even een handschoen aan trekken natuurlijk. Of de ragvork bij paardnatuurlijk bestellen.

Groetjes Collane

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:08

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:50

Er bestaat een cocktail van 3 soorten gif, daar gaat het wel van dood. Ik moet nog even nakijken welke het precies zijn. Dit is handig als je inderdaad een hele wei wil spuiten, ploegen en weer inzaaien. Makkelijker wanneer er echt heel veel staat dan uittrekken. Ik weet alleen niet of je hiervoor een spuitvergunning nodig hebt. Anders kun je een loonwerker vragen om te spuiten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:20

Nou Hann, als je erachter kunt komen welk gif dat is, dan zou ik dat graag weten.

Waar halen jullie je gegarandeerd JKK-vije hooi? Kuil is nog wel te krijgen, maar hooi is al wat moeilijker. Iemand suggesties?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:04

Ik heb eens gehoord dat het in kuil toch minder giftig is vanwege hogere temperaturen in het spul. weet niet of dit waar is overigens.

Op deze site, onder tiparchief en dan tip nr. 493 is ook een folder te downloaden (van de LU Wageningen)

http://www.pv.wur.nl/index.asp?nieuws/t ... /index.asp

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 00:00

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:33

Heeft iemand ervaringen met dat vork-achtige harkje wat op de kruiskruid-site staat? Is dat ding écht zo handig? Of trek je het liever gewoon met de hand uit?
Ik heb nog een aantal rozetten (eenjaar) in de wei staan en die wilde ik wel graag eruit halen. Trekken wordt niks, dan trek ik alleen het blad af en uitsteken is zo'n rotklus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:38

Mijn kennis heeft zelf zo'n "vork" gemaakt en is er zeer over te spreken. Bij de paardendrogist verkopen ze er ook eentje, maar die op de kruiskruidsite (van paardnatuurlijk) is handiger vanwege die soort van koevoet die achterop zit.

Overigens heb ik brieven opgesteld voor paardenhouders en boeren die paardenhooi winnen in mijn kennissenkring die ik straks ga versturen. Folder erbij van JKK ... Veel boeren hier zijn oudere mensen die volgens mij geen internet hebben ... hoe kunnen zij meedoen met de actie? Je moet een e-mail adres invullen dus ik kan ook niet zo maar iets verzinnen infeite.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:18

Ik heb na mijn ontdekking van een paar dagen geleden ook een ragfork besteld. Ik heb tot nu toe nog geen andere JKK'tjes kunnen vinden in de wei (iemand enig idee hoe je zo'n eenling in de wei kan hebben????), maar zo wel, dan ben ik er klaar voor .

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:35

Wij gaan w.s. ook zo'n vork bestellen voor op stal. Ben benieuwd hoe dat werkt. Overigens zijn wij nu voorlopig JKKvrij, alles is geplukt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:47

Inmiddels heb ik antwoord van het ministerie. Ze weten het antwoord niet op de vraag, maar hebben wel een telefoonnummer gegeven.

Ik zou zo zeggen: leg de lijnen lam, BEL!

Mijn mail:

Bericht:
Als paardenhoudster en -liefhebster zie ik met stijgende ongerustheid het
schrikbarende aantal plantjes van het St. Jakobskruiskruid in de bermen van de
wegen staan. St. Jakobskruidkruid is een sluipmoordenaar voor vee. Als het in de
wei staat wordt het niet gegeten, want het is erg bitter. In gedroogde vorm
verliest het zijn bittere smaak en wordt door het vee gegeten. Het gif slaat op
in de lever, en op een gegeven moment sterft het dier omdat de lever het niet
meer aankan. De plant is tweejarig, het eerste jaar krijg je een rozet, het
tweede jaar zie je de bloem pas.
Een plant kan wel 200.000 zaadjes aanmaken en zo vanuit de bermen de graslanden,
weilanden en akkers "besmetten". Het plantje begint een serieus probleem te
worden, hoe houden wij de weilanden schoon, hoe voorkomen wij dat het in het
hooi terecht komt als er niets wordt gedaan om het plantje uit de berm te weren
(of iig af te maaien voordat het verder uit kan zaaien?)
Eerdere berichten en statements van de overheid geven aan dat het allemaal wel
meevalt: dat doet het echt niet! Wat zijn uw plannen, wat voor beleid wordt er
gehanteerd bij het bestrijden van deze sluipmoordenaar?

Dit was het antwoord:

Wij beschikken helaas niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden. Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van de afdeling Voorlichting van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen.

Uw e-mail hebben wij daarom doorgestuurd naar de Infotiek van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit voor verdere beantwoording.
Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden, is het mogelijk dat de beantwoordingstermijn langer is dan de eerder aangegeven twee werkdagen.
Wij hopen dat u hier begrip voor heeft.

Daarnaast kunt u het ook nog proberen bij de Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat. Het telefoonnummer is (0800) 8002 (gratis), openingstijden: elke dag van 6:00 - 22:30 uur.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:48

Isapaardje schreef:
Ik heb eens gehoord dat het in kuil toch minder giftig is vanwege hogere temperaturen in het spul. weet niet of dit waar is overigens.

Zou je dat risico echt willen lopen? Mij niet gezien!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:08

bij ons op stal lag een heel pakket met informatie over het jacbskruiskruid.
Maar hoe zit het nou met dat uitroeien, is dat verplicht of niet? Ik zie dat spul overal, de hei staat er vol mee, weilanden staan er vol mee (ook het weiland naast onze stal)langs de weg... overal zie je het.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:14

Het is niet verplicht om het uit te roeien....anders zou er meer actie door de overheid ondernomen worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:22

Ik vind het wel raar dat ze het op de hei en in het bos enzo dan wel gewoon laten staan

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:26

HOERA !!! Ik heb ook al wat bereikt.

Vandaag lange uitzending op DtV over Jacobskruiskruid. Onze boswachter in beeld die duidelijk van een briefje opleest wat ik hem zo ongeveer gemaild had, maar dat maakt niet uit. Het is nu bij ons dus in de regio op TV, met alle gevaren erbij, met het plantje vol in beeld.

Echter helaas, hebben ze het nog niet helemaal begrepen ... ze gaan in de natuurgebieden Herperduin en Maashorst (waar grote grazers lopen) vooralsnog niets doen omdat daar toch geen hooivelden van boeren omheen liggen en de paarden en koeien een verse plant niet zullen eten.

Wel gaat de gemeente daar waar hooivelden liggen het spul wel bestrijden ... het maaisel zal niet als diervoer worden afgevoerd ... jaja haha dat lijkt me logisch. Ik ben nog niet uitgemaild met onze gemeente, maar ik vind het toch al heel knap dat ze er al een uitzending aan wagen, MET daarbij hoe giftig het is voor mensen als je de plant aanraakt. Maakt indruk ook op mensen met kleine kinderen die in het natuurgebied spelen !!!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:47

HOERA!! Het offensief begint te werken!
Ik heb een brief gestuurd naar de plaatselijke krant. Hopelijk gaan zij ook tot plaatsing over. In het bos zullen ze weinig kunnen doen (is van het Geldersch landschap) maar ik zie het hier op verschillende plaatsen in de weilanden staan tussen de grazende ponies . Gisteren had ik het met een paardeneigenaresse uit de straat achter ons over het JKK. Zij had er nog nooit van gehoord. Voorlichting is dus duidelijk stap nr. 1 ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:58

Het weiland naast onze stal staat ook vol en daar lopen ook pony's

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:39

Anouar15 schreef:

Daar ben je klaar mee. Dan kun je er op wachten dat je het binnenkort ook in je achtertuin hebt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:42

Op deze link:

http://www.maaslandfm.nl/index.php?do=kijkonline

en dan kiezen voor journaal van dinsdag 2 augustus, kun je online de tv uitzending bekijken (na de geredde eenden ... 2e item op ca. 2 minuten vanaf het begin). Het is wel 15 Mb om binnen te halen. Maar ik hoop toch, ondanks dat het teksten niet echt pakkend zijn en kloppend dat meer gemeente volgen. Je bereikt op deze manier een groot publiek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:36

Mac schreef:
Anouar15 schreef:

Daar ben je klaar mee. Dan kun je er op wachten dat je het binnenkort ook in je achtertuin hebt!

Ik bedoel de penionstal waar mijn paard staat De weilande waar de paarden van stal staan ligt naast dat andere weiland waar dat spul groeit, er zit alleen een sloot tussen. Ik heb er ook al met verbazing naar staan kijken, dat ze dat spul gewoon laten staan. Ik ben er ook niet blij mee, gelukkig wordt de wei waar mijn paard staat niet gebruikt om te hooien, maar toch

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:08

Vanavond op SBS6 om 22.35 uur bij Hart voor Nederland; het verhaal van Juliette, oud lid van Paardnatuurlijk wiens paard onlangs aan de gevolgen van JKK vergiftiging is overleden !!!!

Overigens is er tegenwoordig ook een apart kruiskruidforum op
www.kruiskruidforum.nl

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:06

Reactie vwa (keuringsdienst van waren): uit een reeds eerder uitgevoerd onderzoek is gebleken dat toxicsche stoffen niet met dierlijke produkten, zoals vlees en melk meekomen, en Jkk daardoor geen bedreiging is voor de volksgezondheid. De gezondheidsdienst voor dieren in Deventer hadden dit onderzoek gedaan.
Reactie Produktschap voor veevoeders (pdv): JKK is in de risico beoordeling voor melkveehouderij onder het risico botanische onzuiverheden meegenomen (kort en maar matig krachtig).
De ragfork werkt overigens fantastisch, ook fijn voor je rug en je kunt het JKK zonder met je handen op te pakken in je kruiwagen leggen.
De 3 soorten gif moet ik nog even uitzoeken.
De plaastelijke televisies vind ik ook een goed idee, alleen wel jammer dat mensen buiten de bebouwde kom dit vaak niet kunnen ontvangen, maar meestal wel de paarden (in beheer) hebben.
Plaatselijke, regionale en landelijke bladen hebben natuurlijk een groot bereik. En ik ga toch nog eens informeren hoe de provincie Brabant hier tegenover staat. Soms denk ik dat ik hier de enige Brabander ben op dit forum, maar het JKK groeit en bloeit hier ons ook boven het hoofd uit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:30

Ik ben ook zo iemand in het buitengebied die SBS6 niet kan ontvangen ... maar toch goed dat zo'n veel bekeken zender er iets mee doet. Ik hoop dus dat het wat is!

De officiële instanties kunnen volgens mij zelfs een nucleaire ramp nog goedpraten ... onder het motto "alles is relatief".

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:06

hann schreef:
Soms denk ik dat ik hier de enige Brabander ben op dit forum, maar het JKK groeit en bloeit hier ons ook boven het hoofd uit.

Nee hoor, ik kom ook uit Brabant en hier is het dus al op TV geweest, en heeft het een paar weken geleden uitgebreid met site van kruiskruid in het Brabants Dagblad gestaan.

En link voor Brabant (flyer) is:

http://www.brabantsedelta.nl/Documenten ... skruid.pdf