vossie schreef:Hallo,
heb het hele topic doorgespit maar wil toch even dit "geval" beschrijven. Misschien dat jullie info kunnen geven.
Het gaat om een paard van een kennis van me, dat meisje rijd op Prix st george nivo, rijdt meerdere paarden per dag en geeft les. Ze heeft een toen driejarig zeer getalenteerd maar niet zadelmak paard gekocht. Neem van mij aan deze heeft heel wat meer gekost dan het gemiddele paard. Het is een geweldig dier, qua kwaliteiten in de beweging en is ook nog ergens in duitsland voor de hengstenkeurig geweest. Dat paard is inmiddels 6 jaar en ze is zo radeloos dat ze er vanaf wilt en naar haar idee is er geen andere oplossing als de slager!
Het paard is echt super super braaf op stal en in de omgang alleen al sinds moment dat ie is ingereden slaat ie met zijn hoofd. Niet zo'n beetje echt heel erg, hij slaat haar soms zelfs in het gezicht! Hij let niet op waar ie loopt, knalt zo tegen de schotten aan en gaat soms zelfs door zijn voorbenen. Dit paard doet dit het hele jaar door, dus niet alleen in de zomer en heeft verder ook geen eczeem of allergien ofzo. Zodra het zadel erop wordt gelegd begint ie, als je er op zit en je geeft been wil ie niet voorwaarts! Zodra het zadel eraf is is ie weer rustig en super lief. Dit paard is al een aantal keer door de medische molen geweest, alles is bekeken er zijn al GP ruiters bij geweest. Hij is een half jaar lekker de wei opgeweest enz enz, niets helpt.
Iemand nog een oplossing of idee wat te proberen valt??
Hoi, dit topic loopt lang door zeg
.
Mijn paard was ook jarenlang een headshaker het hele jaar door.
Er zijn foto's van zijn rug e.d genomen maar dat was allemaal goed.
Uiteindelijk kreeg ik een idee (lekker snel, maar ja ), om eens een rubber bit in te gaan doen (in ieder geval een bit waar geen rvs in zat ), ik merkte gelijk verschil maar het was nog niet helemaal over. Daarom liet ik hem testen door josefien op bokt, en daar kwam uit een pollenallergie, een stof allergie ( niet voor hooi en stro, maar het gaf wel de verklaring waarom hij het ook in de binnenbak deed want daar liggen tapijtsnippers en inderdaad een allergie voor lood, koper en metaal ( dus ook zijn bit, vandaar dat ik zo duidelijk verschil merkte ). Nu rijd ik met een masker van zijn oren tot over zijn neus ( het hele jaar in de binnenbak en in de pollentijd ook buiten ), en met een rubber bitje en in de pollen tijd krijgt hij druppels van josefien en ik heb na 5 jaar geen headshaker meer.
Iedereen was verbaasd dat hij zo rustig was met zijn hoofd (oke, hij duikt wel eens om schuim van zijn mond te vegen ).
Misschien is het een idee om het eens uit te proberen. Het masker heb ik bij hyporama vandaan voor 15,95 (paardedrogist 57,95
), en het bitje is een ongebroken trens ( want een dubbel gebroken heeft een rvs tussenstukje ), voor 8 euro. Nou omdat we toch altijd al veel kwijt zijn aan dokterskosten, is dit misschien leuk om te proberen. Ik ben nu ook goedkoop klaar.
Ik hoop dat iemand iets aan mijn tip heeft, al is het 1 headshaker die dan niet naar de slager hoeft
.
Groetjes Pharlap.