[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:58

Ik heb een vraagje aan jullie.
Mijn paard stond gister weer volop te schudden...
Ik heb gemerkt dat ie, op de dagen dat ie schud, vaak hele rare verdikkingen heeft op/aan z'n snuit.
Dat is al een hele poos zo, heb de dierenarts er al eens naar laten kijken maar toen waren die verdikkingen weer weg, smeer er maar hydrocortiderm op zei hij
Ze komen ooit spontaan opzetten en zijn ooit weer binnen een paar uur weg, zo ook gisteren..
Gisteren had ie op z'n snuit, precies tussen de neusgaten op dat vlakke gedeelte enkele verdikkingen zitten.
Het voelt raar aan, een beetje ovaal ribbelig en zo'n halve centimeter dikker als de gewone huid.
Soms heeft ie ze in de mondhoeken, voor of na het rijden, maakt niet uit.
Ooit heeft ie ze op de wangen zitten, of in de neusgaten op de rand zeg maar.
Hij heeft daar duidelijk jeuk aan, heeft heel z'n neus vies van het schuren.
Er is al een uitvoerig bloedonderzoek gedaan, daar kwam niks uit.
Afspuiten met koud water helpt niet echt.
En ik smeer liever geen hydrocortiderm op z'n lippen en neus, das toch al zo gevoelig.

Heeft iemand van jullie dit ook al eens opgemerkt bij je headbanger?
Zo ja, wat doe je ertegen?
Zo nee, heeft misschien iemand een idee wat dit kan zijn, lijkt me op een allergische reactie maar er is helemaal niks veranderd aan voer oid.
In de wei staat ie nu niet, maar dat heb ik in de zomer al eens getest.
Ga het zowieso nog eens aan de dierenarts voorleggen hoor

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:11

Santhos krijgt wel dikkere ogen en een rode dikke neus, echt opgezet en gezwollen.
Die van mij begon vorige week weer met schudden nadt hij ander hooi had gekregen. Hydrocortiderm zou ik ook niet smeren, koop anders eens rescue creme van Bach, dit is een homeopaties geneesmiddel en helpt bij die van mij heel erg bij jeuk en opgezwollenheid. Kun je kopen bij kruidvat en anders Calendula creme van vcm gebruiken. Werkt super!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:06

Goed nieuws mensen. CORTISON WERKT!
Vandaag wederom heerlijk gereden op een rustig niet headbangend paard. Volgende week komt de DA lanwerkende cortison spuiten en die werkt 6 weken.....!

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:58

Ushi was gisteren ook terug wat meer aan het schudden... *zucht*

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:45

Kris wat super dat het zo goed werkt! wat zal het een verademing zijn voor jou en je paard! mijn paard heeft er de laatste tijd ook maar weinig last van, eigenlijk de laatste dagen helemaal niet meer, maar we blijven het in de gaten houden.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:51

Hallo,

heb het hele topic doorgespit maar wil toch even dit "geval" beschrijven. Misschien dat jullie info kunnen geven.

Het gaat om een paard van een kennis van me, dat meisje rijd op Prix st george nivo, rijdt meerdere paarden per dag en geeft les. Ze heeft een toen driejarig zeer getalenteerd maar niet zadelmak paard gekocht. Neem van mij aan deze heeft heel wat meer gekost dan het gemiddele paard. Het is een geweldig dier, qua kwaliteiten in de beweging en is ook nog ergens in duitsland voor de hengstenkeurig geweest. Dat paard is inmiddels 6 jaar en ze is zo radeloos dat ze er vanaf wilt en naar haar idee is er geen andere oplossing als de slager!

Het paard is echt super super braaf op stal en in de omgang alleen al sinds moment dat ie is ingereden slaat ie met zijn hoofd. Niet zo'n beetje echt heel erg, hij slaat haar soms zelfs in het gezicht! Hij let niet op waar ie loopt, knalt zo tegen de schotten aan en gaat soms zelfs door zijn voorbenen. Dit paard doet dit het hele jaar door, dus niet alleen in de zomer en heeft verder ook geen eczeem of allergien ofzo. Zodra het zadel erop wordt gelegd begint ie, als je er op zit en je geeft been wil ie niet voorwaarts! Zodra het zadel eraf is is ie weer rustig en super lief. Dit paard is al een aantal keer door de medische molen geweest, alles is bekeken er zijn al GP ruiters bij geweest. Hij is een half jaar lekker de wei opgeweest enz enz, niets helpt.

Iemand nog een oplossing of idee wat te proberen valt??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:30

dan zal er toch ergens een zenuw beknelt zitten ofzo..
denk iemand die op dat gebied er veel verstand van heeft er bij halen?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:24

waarom moet zo'n paard naar de slager? misschien zit zijn zadel hem totaal niet lekker, of is hij recreatief wel normaal te rijden als er niet teveel van hem geëist wordt. sommige paarden kunnen een zware dressuuropleiding metaal gewoon niet aan. als ik het zo lees denk ik idd eerder aan een lichamelijk mankement, maar ja ik heb het niet gezien natuurlijk. het is iig geen headshaking zoals het 'normaal gesproken' het geval is. ik zou het paard toch nog even laten onderzoeken, zo'n jong dier laat je niet zomaar afmaken omdat hij het onder het zadel niet goed doet. misschien doet hij het beter voor de wagen. rijdt ze er wel mee buiten dan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:02

Ook ik denk aan een lichamelijk probleem. Je geeft zelf al aan dat wanneer het zadel er af gaat het over is...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:23

Vossie: een kant en klaar antwoord is niet te geven. Was t maar waar ,dan hebben wij niet al heel erg lang lopen zoeken naar een oplossing.

Wat voor de een werkt, werkt bij de ander voor geen meter.

Uitsluiten en nog eens uitsluiten is eigenlijk het enige wat je kunt doen.

Ligt het idd aan het zadel? Nee??? Dan dus verder zoeken.
Er staan denk ik genoeg punten in dit topic waaraan de Bokkers hebben gewerkt. Dus , nog veel puzzelen!

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:35

@ kris, merrieveulen en antheman, heb jullie gepb't

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:54

bedankt, ik weet zeker dat er nog een goede kans is voor dit paard!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:08

Die van mij heeft niet meer geschud na de cortison spuit. het is al 9 dagen over..... Vrijdag gaan we langwerkende spuiten. Dan moet hij er 6 weken vanaf zijn. *is heel erg hard aan het duimen*

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:28

Geweldig Kris!!!
Nu gaat het met Onassa goed, maar als het weer voorjaar word en ze begint weer, ga ik dat ook eens met mijn DA overleggen.
Zou wel lekker zijn als ik de zomer ook gewoon door kon rijden met haar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:10

Onassa schreef:
Geweldig Kris!!!
Nu gaat het met Onassa goed, maar als het weer voorjaar word en ze begint weer, ga ik dat ook eens met mijn DA overleggen.
Zou wel lekker zijn als ik de zomer ook gewoon door kon rijden met haar.

hier precies hetzelfde. mijn paard heeft er al een tijd geen last meer van. ik heb nu ook mijn oude zadel terug, toen ik dat had had hij nergens last van, en het is het fijnste zadel dat we ooit gehad hebben!!! ik hoo maar dat dat er iets mee te maken heeft gehad en dat het iig minder is van het voorjaar. ik ben benieuwd, eigenlijk hebben we maar één periode gehad waarin hij het deed, is zomaar op komen zetten en nu dus al een hele poos weer weg...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:58

Bij Onassa gebeurde het de eerste keer nadat ze zich te pletter schrok in het bos van een opvliegende vogel, waarbij ze overeind kwam en meteen draaide en mij eraf gooide.
Toen ik er daarna weer opstapte, begon het geschud.....heel merkwaardig!
Ik denk dat toen iets mis is gegaan in haar rug.
Kwam ik natuurlijk pas veel later achter.
Nu doet ze het dus eigenlijk alleen zomers en voorjaar erg.
Zelfs mijn instructeur kon er niets meer mee beginnen.
Je zou dan denken als ze last zou hebben van de rug, zou ze dat in het najaar en winter ook meten hebben.
Mij is duidelijk dat ze niet tegen fel zonlicht kan en ik vermoed ook een pollen allergie daarnaast.
Nu gaat het rijden eigenlijk heel goed.
Ze zal nooit een mooi rond dressuur paardje worden, maar daar is ze ook niet voor gefokt, dus dat hoeft ze van mij ook niet.
Zolang ze er maar wel plezier in heeft , dat vind ik het voornaamste.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:38

YESSS het is over!!!
zoals eerder geschreven, had mijn paardje otitis (externe oorontsteking).
We zijn 300 eurootjes armer, maar na 3 weken druppelen met het nieuwe medicijn en een week stoppen is het nog steeds over.
Ik heb geen headshaker meer!!! Ga dus dit topic verlaten.
Sterkte allemaal!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:12

Wat fijn beantsje!
Ook hier was het dus geen allergie. Gelukkig is het dan wel goed en makkelijk opte lossen. Voor iedereen die wel een allergie-paardje heeft..., we blijven hopen

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:15

ik ga nou zeker mijn paard z'n oren laten nakijken...

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:17

Super beantsje!
Gelukkig dat het nu opgelost is.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:27

vossie schreef:
Hallo,

heb het hele topic doorgespit maar wil toch even dit "geval" beschrijven. Misschien dat jullie info kunnen geven.

Het gaat om een paard van een kennis van me, dat meisje rijd op Prix st george nivo, rijdt meerdere paarden per dag en geeft les. Ze heeft een toen driejarig zeer getalenteerd maar niet zadelmak paard gekocht. Neem van mij aan deze heeft heel wat meer gekost dan het gemiddele paard. Het is een geweldig dier, qua kwaliteiten in de beweging en is ook nog ergens in duitsland voor de hengstenkeurig geweest. Dat paard is inmiddels 6 jaar en ze is zo radeloos dat ze er vanaf wilt en naar haar idee is er geen andere oplossing als de slager!

Het paard is echt super super braaf op stal en in de omgang alleen al sinds moment dat ie is ingereden slaat ie met zijn hoofd. Niet zo'n beetje echt heel erg, hij slaat haar soms zelfs in het gezicht! Hij let niet op waar ie loopt, knalt zo tegen de schotten aan en gaat soms zelfs door zijn voorbenen. Dit paard doet dit het hele jaar door, dus niet alleen in de zomer en heeft verder ook geen eczeem of allergien ofzo. Zodra het zadel erop wordt gelegd begint ie, als je er op zit en je geeft been wil ie niet voorwaarts! Zodra het zadel eraf is is ie weer rustig en super lief. Dit paard is al een aantal keer door de medische molen geweest, alles is bekeken er zijn al GP ruiters bij geweest. Hij is een half jaar lekker de wei opgeweest enz enz, niets helpt.

Iemand nog een oplossing of idee wat te proberen valt??

Hoi, dit topic loopt lang door zeg .

Mijn paard was ook jarenlang een headshaker het hele jaar door.
Er zijn foto's van zijn rug e.d genomen maar dat was allemaal goed.
Uiteindelijk kreeg ik een idee (lekker snel, maar ja ), om eens een rubber bit in te gaan doen (in ieder geval een bit waar geen rvs in zat ), ik merkte gelijk verschil maar het was nog niet helemaal over. Daarom liet ik hem testen door josefien op bokt, en daar kwam uit een pollenallergie, een stof allergie ( niet voor hooi en stro, maar het gaf wel de verklaring waarom hij het ook in de binnenbak deed want daar liggen tapijtsnippers en inderdaad een allergie voor lood, koper en metaal ( dus ook zijn bit, vandaar dat ik zo duidelijk verschil merkte ). Nu rijd ik met een masker van zijn oren tot over zijn neus ( het hele jaar in de binnenbak en in de pollentijd ook buiten ), en met een rubber bitje en in de pollen tijd krijgt hij druppels van josefien en ik heb na 5 jaar geen headshaker meer.
Iedereen was verbaasd dat hij zo rustig was met zijn hoofd (oke, hij duikt wel eens om schuim van zijn mond te vegen ).
Misschien is het een idee om het eens uit te proberen. Het masker heb ik bij hyporama vandaan voor 15,95 (paardedrogist 57,95 ), en het bitje is een ongebroken trens ( want een dubbel gebroken heeft een rvs tussenstukje ), voor 8 euro. Nou omdat we toch altijd al veel kwijt zijn aan dokterskosten, is dit misschien leuk om te proberen. Ik ben nu ook goedkoop klaar.

Ik hoop dat iemand iets aan mijn tip heeft, al is het 1 headshaker die dan niet naar de slager hoeft .

Groetjes Pharlap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:32

welke druppels heb jij dan?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:38

ellepel schreef:
welke druppels heb jij dan?

Dat zijn bioresonantie druppels. die worden speciaal samgesteld op de dingen waar je paard allergies op is. Ik heb ze ook gehad, maar bij Santhos sloegen ze niet aan, helaas....

Ben nu bezig met de cortison en dat werkt super. Eigenlijk moest hij vrijdag weer een spuit, maar merkte nog niets, dus niet gespoten. Kijken hoelang hij zonder kan. Ik heb wel een cortison spuit in mijn kast liggen, dus zodra hij begint moet ik in zijn borstspier spuiten. Cortison werkt dan binnen 10 minuten en 6 weken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:44

hmmm..,maar aan cortison zitten toch ook best nadelen?

was het niet zo dat ze veel gevoeliger kunnen worden voor hoefbevangenheid?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:46

ellepel schreef:
hmmm..,maar aan cortison zitten toch ook best nadelen?

was het niet zo dat ze veel gevoeliger kunnen worden voor hoefbevangenheid?

Cortison is alleen schadelijk (en niet zo heel erg, het zijn meer bijwerkingen) wanneer je heel veel in een korte periode geeft. Sommige paarden reageren er niet eens op en daar werkt het ook niet bij.
Santhos krijgt van mij 40 ml per 2 maanden in het pollenseizoen, daarnaast (nu dus) zo min mogelijk.