'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 01:44

Juist ..
Dus waren we gebleven bij de invloed van de grondsoort in de leefomgeving op de hoeven Haha!

Daar ga ik eens een uitgebreid nachtje over slapen!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:45

Ik volg het al een tijdje...t wordt steeds beter!
Heb nu een vraag, 'zoemt', al even door mijn hoofd, kom er niet helemaal uit, dussss:
...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:00

nienke07 schreef:
...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)

Hoi Nienke,

Als je je een paard een beetje voor de gek wilt houden, waarom niet. Of een stukje puin echt zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan je daar niet echt een goed antwoord op geven.
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel je met je paard rijd en hoeveel over de harde weg. Persoonlijk zet ik mijn paarden niet zo laag op de hielen als de wilde mustangs. Want bij lage hielen bij onze gedomesticeerde paarden zie je vaak als gevolg een behoorlijk doorbuigen in het kogelgewricht.
Dat vind ik TE extreem doorbuigen.
Als je bij de site van Hoefnatuurlijk kijkt zie je Jack in beweging als voorbeeld bij de hiellanding. In plaats van toonlanding.
Op zich is dat prima maar de manier waarop dit paard doorbuigt in de kogel wil ik mijn eigen paarden niet aandoen. Om geen risico's van peesblessures uit te lokken.
Verder denk ik dat het gewoon het belangrijkste is of je paard goed loopt. Lekker ruim vanuit de schouder.
Als dat zou zijn met lage hielen waar jij op doelt, oke.
Loopt echter het paard lekkerder met iets meer hiellengte dan zou ik dat doen.
Het zijn niet alleen de hoeven. Kijk naar je hele paard. Gangwerk, oude blessures, verdikte kogels enz.

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:21

Dat kan Nienke .. dat ligt aan waar het paard voor gebruikt wordt. Als de eigenaar veel buiten rijdt over de verharde weg dan zijn die hoeven wellicht wenselijk.

Als je dat niet doet en je paard staat voormelijk in de wei en je traint op zand en gaat af en toe een stukje over de weg omdat je voor de afwisseling ook lekker naar het bos wil dan lijkt het me onzin om de hoeven geschikt te maken voor de hardere ondergrond en rotspaden omdat ze het meest van de tijd daar niet op lopen.

Wat een puinpad betreft, niet iedere staleigenaar heeft dat natuurlijk sommige mensen kunnen daar gebruik van maken maar ik denk lang niet iedereen. Voor sommige paarden is het pijnlijk om over te lopen dus dan kan je wel gaan oefenen en je paard die pijn aandoen.. en dan na een tijd kan hij over een puinpad lopen..

Vervolgens zijn er in Nederland betrekkelijk weinig rotsachtige gebieden ..Dus dan heb je een paard dat over puin kan lopen in een land waar een steenachtig bospad al heel wat is.. nuttig?

Een paard hebben dat heel erg goed over de verharde weg kan lopen is alleen nuttig als je dat ook veel doet.

Voor wedstrijd ruiters lijkt het me minder geschikt want spring en dressuurwedstrijden op beton zijn er vooralsnog niet.

Ik zou het logisch vinden dat het paard zijn hoeven afgestemd zijn op enerzijds het gebuikdoel en an de andere kant op de ondergrond waar de meeste activiteiten op plaatsvinden. Per paard verschillend. Ik heb begrepen dat de meeste mensen die NB doen recreatief rijden daar lijkt mij NB ook uitermategeschikt voor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:35

nienke07 schreef:
Ik volg het al een tijdje...t wordt steeds beter!
Heb nu een vraag, 'zoemt', al even door mijn hoofd, kom er niet helemaal uit, dussss:

Zo, ik hoef me niet meer te schamen!
Fijn dat er nu ECHT gediscussieerd wordt.

Waarom zou je Bruut voor de gek willen houden?

Bij jou is het natuurlijk wel een stuk kleiiger dan bij mij, dat is meer zandgrond.

Jij loopt door de wijk heen, over het harde. Daar wennen de voeten aan.
Dat doe ik ook, ik loop dagelijks over asfalt. Ik heb weinig paadjes met puin en die nemen ze bij mij ook moeilijker, want daar zijn de voeten niet aan gewend.

Die pak ik weer mee, en bijv ook een grindpad, de oprijlaan van de buurman ofzo Haha! als ik ga trekken. Dan heb ik een gericht doel om hieraan te werken. Anders zie ik het nut er niet van in om ze te laten wennen aan ondergronden die ik toch niet neem Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:40

De reden dat ik dus voor de wagen hoefschoenen gebruik, is omdat mijn paardje niet in gelegenheid is in haar uitloop en wei veel over harde bodem te lopen. Oke stalletje in en uit, maar dat is ook maar paar keertjes per dag. Wandelend aan de hand loop ik vrij veel over het harde en dat kan ze best wat uurtjes volhouden zonder enkel probleem. Maar voor kar wil ik graag in draf, en of dat nu zo goed is voor die weidevoetjes weet ik dus nog altijd niet.
Dus vandaar zachte rubber schoentjes ... nog altijd veel beter dan harde stugge ijzers die ze ook "aan" heeft in de weide waar ze ze zeker niet nodig heeft.

Daarbij bij (langdurig) draven op de weg met hoefijzers krijgen niet alleen de hoeven een "klap" maar dat dreunt door in het hele been (spieren/pezen/gewrichten). Een paard op blote voeten dat draaft over harde weg heeft al een vele zachtere "klap" in zijn benen en zijn lijf, maar een paard op schoenen heeft een nog zachtere "klap"; voelt aan als draven over zachte grond; goed dus voor artrose en andere gewrichts/spierproblemen cq aandoeningen.

Ik weet wel dat mijn paardje lekker ruim draaft over de weg met de schoentjes aan en dat ze wat korter loopt zonder schoenen. Met ijzers was ze altijd een soort van aan het dribbelen; echt goed en lekker ruim draven deed ze niet om eerlijk te zijn.

Groeten
Ingrid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:42

Arabesk heeft ook geen puinpaadje in de wei, maar als je wekelijks wat vijlt kan je het effect van puin wel nabootsen. Verder lopen we dagelijks minstens 5 km over de straat (en 3x per week +/- 20 km) en dat gaat heel goed. Dus een puinpaadje is niet noodzakelijk denk ik met het juiste hoefonderhoud.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:48

Arabesk schreef:
Arabesk heeft ook geen puinpaadje in de wei, maar als je wekelijks wat vijlt kan je het effect van puin wel nabootsen. Verder lopen we dagelijks minstens 5 km over de straat (en 3x per week +/- 20 km) en dat gaat heel goed. Dus een puinpaadje is niet noodzakelijk denk ik met het juiste hoefonderhoud.

Nou is het puin denk ik ook niet voor "hoefonderhoud" in de zin van de draagrand afslijten. Maar meer om de zool en de straal "af te harden". Isabella moet wel in het bos over puinpaden; dat komt omdat in het stukje bos waar wij aan wonen veel woonhuizen staan en die hebben allemaal zo'n semi verhard pad. Vroeger lagen er karrepaden doorheen, dus er zijn er hier wel heel wat, vooral als ik een lekkere rit met de kar wil maken, moet ik die paden wel nemen. Ook een reden dat ze voorheen op ijzers liep, want met haar dunne zolen kon ze niet over dat puin heen.

Maar ik vraag me af of je een paard met dunne zolen kunt laten wennen aan puin, door hem te dwingen over puin te lopen. Als je een zoolkneuzing oploopt keer op keer, dan wordt het paard er niet beter cq vrolijker van.

Overigens gisteren denk ik wel 7 km over het harde gelopen (klinkers, ongelijke trottoirs), maar vrijwel geen slijtage gezien; hard zijn de hoefjes dus wel.

Groeten.
Ingrid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:59

Bij HC staan de paarden eigenlijk altijd op een rotsige harde ondergrond, hun hoeven zijn daar ook echt helemaal naar gehard zegmaar.

Ik heb erbij gestaan dat HC zijn dieren aan het veilen was, en goed het was warm........... maar die arme man moest zo ontzettend buffelen om zo een roll te maken ........ was eigenlijk zielig Haha! Haha! Haha! Zo ontzettend hard zijn de hoeven van zijn paarden, nou breken en brokkelen harde hoeven makkelijker............... maar niet bij hem hoor Haha! Alles stond er keurig op.

Dus ik zie zeker wel de voordelen van NB, Maar wat bij HC dus heel, heel goed werkt zal bij iemand die in de zware kleigrond zn paarden houd natuurlijk helemaal niet werken Haha!

Ikzelf denk dat je geen rotspad hoeft te maken, ik denk dat als je gewoonweg regelmatig op het harde werkt dat dan de hoeven ook wel uitharden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:01

Hoi,

Volgens mij is het niet alleen de bodem. Ook elk paard is verschillend.
Ik heb denk ik een goed voorbeeld.
Momenteel heb ik hier 2 merries staan. Kruisingen Fjord/Fries.
Volle zussen van elkaar. Zowel vader als moeder dus. Ze schelen alleen een jaar. De ene is 7 jaar de ander 8.
Zien er eender uit. We hebben al vaak gehoord dat mensen dachten dat het een tweeling is.
Ze krijgen dezelfde beweging, hetzelfde voer en lopen op dezelfde bodem. Dus alles gelijk.
Ik bekap ze al jaren op de natuurlijke manier. Toch zit daar een flink verschil tussen beide dames. Zou ik ze op dezelfde manier doen dan zou 1 van de twee altijd erg kort lopen tot kreupelen toe.
Dat zegt voor mij genoeg om te zeggen dat bekappen geen eenheidsworst is. Elk paard is anders.

Zo zal ook een Fjord met een korte koot minder last hebben van doorbuigen in het kogelgewricht door lage hielen, dan een KWPN'er die door de regel langer gekoot zijn.

Groetjes Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:17

Nou is veel draven over de weg met ijzers denk ik niet heel erg Goed maar ik doe het dus expres wel regelmatig een lang recht stuk draven over de weg mét ijzers het is niet super voor de gewrichten maar wel goed voor de pezen. En ik denk dat eerder goed is voor mijn paard dan slecht. Of laat ik het anders zeggen de baten wegen op tegen de bezwaren.

Ik heb in zuid Frankrijk op een dressuurstal gelopen een tijdje en daar gingen we ook met de paarden lekker de natuur in. De paarden die van daar waren liepen zonder problemen op blote voeten echt over rotsachtige paden. Paarden die uit Nederland daar waren hadden daar veel meer moeite mee eentje was wel redelijk handig geworden en gewend maar de rest moest echt de minder ruige route want die liepen zich hartsikke kreupel.

Dus even los van de voeten ik denk dat voor echt moeilijk terrein de handigheid van een paard ook wel meetelt zoals bijv de paarden bij HC zich prima hebben aangepast aan de omgeving daar.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:45

Ik lees hier een aantal keer dat er ook rekening gehouden moet worden met het type bodem en het ras van het paard, bij de bekapping.

En laat het nou zo zijn dat Strasser dit al jaren geleden onderzocht heeft en tot de conclusie was gekomen dat hoeven op harde bodem er gewoon anders uitzien en ook andere eigenschappen hebben dan hoeven op zachte bodem.

Maar toch, bij alle paarden onder natuurlijke omstandigheden op verschillende bodems, vond zij dat de haarlijn vrijwel dezelfde hoek met de grond maakte.
Paarden op harde grond hadden vaak iets hogere hielen en wat nauwere voeten en paarden op zachte grond juist bredere voeten. Maar wel allemaal met dezelfde haarlijn-hoek.

Een hoef went aan de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de tijd mee in contact is. Dat is ook nodig, want zachte hoeven kunnen voldoende uitzetten op zachte bodem waardoor het hoefmechanisme goed kan werken. Een harde voet op een zachte bodem krijgt daar niet voldoende tegendruk om goed te kunnen uitzetten. En dat is iets wat ik een beetje mis bij sommige methodes: het moet allemaal aangepast aan die mustanghoeven, liefst zo hard mogelijke hoeven. En mustangroll Knipoog (die mustangrol is op zachte ondergrond, volgens Strasser, juist onhandig, het vermindert de grip en het hoefmechanisme)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:55

Dussss...met de keus voor een bepaalde methode van voetverzorging spelen een aantal factoren mee (aanvullen waar nodig mag! Knipoog ):
1. 'gebruiksdoel' van het paard
2. bodem waar het paard op staat
3. bodem waar het paard op loopt
4. bouw van het paard
5.???

Ik kom tot vier...er zijn er vast meer...al deze variabelen impliceren in ieder geval al, dat er nut is voor meerdere vormen van voetverzorging...toch...?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:58

5. Eventuele beengebreken

6. ?????? Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:06

callippo schreef:
Een hoef went aan de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de tijd mee in contact is. Dat is ook nodig, want zachte hoeven kunnen voldoende uitzetten op zachte bodem waardoor het hoefmechanisme goed kan werken. Een harde voet op een zachte bodem krijgt daar niet voldoende tegendruk om goed te kunnen uitzetten. En dat is iets wat ik een beetje mis bij sommige methodes: het moet allemaal aangepast aan die mustanghoeven, liefst zo hard mogelijke hoeven. En mustangroll Knipoog (die mustangrol is op zachte ondergrond, volgens Strasser, juist onhandig, het vermindert de grip en het hoefmechanisme)

Juist, reden waarom mijn bekapper geen voorstander was van een mustangroll bij mijn paardje (wel wat afronding). Ik begreep toen van jou dat het een "strasser"manier was, soort van zuignapeffect wat je zo (zonder mustangroll) creeert op zachte bodem. Ik vond dit wel een logische verklaring.
De mustangroll is er voor om te voorkomen dat een paard de wand "breekt" op een scherpe steen. Nu kan mijn beestje rustig op een steentje stappen heb ik van de week gemerkt (dat spatte gewoon onder haar achterhoef vandaan), zonder problemen. Bij een ander paard zonder zo'n mustangroll zou dit misschien wel een probleem geweest kunnen zijn.
Dus het is naast bodem en gebruiksafhankelijk ook paardafhankelijk allemaal.

Maar dat geldt net zo goed voor hoefijzers. Mijn paardje kon er niet mee lopen; naast korte stapjes scheuren bij het leven ondanks goed beslag en goede hoefsmid.
Zie hier; zo is er niet echt mee te rijden he (en dit was niet de eerste keer dat ze brokkels had).
Afbeelding

En deze hoeven doen het dus wonderwel zeer goed zonder ijzers; nooit meer zulke brokkels gehad na overstap op NB, nog geen klein hapje of flapje.
Voor mij het bewijs dat NB (in ieder geval bij mijn pony) zeer succesvol werkt.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:07

gijsenkim schreef:

6. ?????? Haha!

6. Eventuele hoefgebreken
7. Raskenmerken van het paard

7. ???? ..

wie volgt ... Knipoog

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:13

henny_w schreef:
Persoonlijk zet ik mijn paarden niet zo laag op de hielen als de wilde mustangs. Want bij lage hielen bij onze gedomesticeerde paarden zie je vaak als gevolg een behoorlijk doorbuigen in het kogelgewricht.
Dat vind ik TE extreem doorbuigen.
Als je bij de site van Hoefnatuurlijk kijkt zie je Jack in beweging als voorbeeld bij de hiellanding. In plaats van toonlanding.
Op zich is dat prima maar de manier waarop dit paard doorbuigt in de kogel wil ik mijn eigen paarden niet aandoen. Om geen risico's van peesblessures uit te lokken.

Het is mijn bedoeling om deze discussie te verlaten. Ik zou het dan ook op prijs stellen als je geen dingen meer van mijn website hier aanhaalt, want je trekt het uit zijn verband.
Het betreffende filmpje illustreert iets heel anders...

Voor degenen die het nog interesseert: Dr Rooney (inderdaad, die door Promptertje werd aangehaald) heeft onderzoek gedaan naar de relatie peesschade en hielhoogte. Wat blijkt:

1) Bij alle paarden, ongeacht de hielhoogte buigt het kootgewricht naar dezelfde (bijna horizontale) positie. Dit moment duurt maar 2/100ste seconde, dus je ziet het normaal niet, behalve op een dergelijk filmpje zoals we bij Jack hebben gemaakt (en wanneer je een foto maakt op precies het goede moment, zoals sommigen vast wel eens hebben ontdekt). Dit doorbuigen is essentieel om de gewrichten voor zware klappen te behoeden (het is immers wel een paar honderd kilo paard wat neerkomt).

2) Bij paarden met hoge hielen beweegt het kootgewricht naar dezelfde positie, en moet dus een LANGERE weg afleggen dan bij paarden met lage hielen.

3) De tijd waarin het kootgewricht daalt is bij alle paarden hetzelfde.

Hieruit kun je de (onderzochte en bevestigde) conclusie trekken dat bij paarden met hoge hielen de krachten op de pezen veel hoger oplopen. Het kootbeen vetrekt immers vanuit een steilere stand, heeft een langere weg af te leggen maar moet dat wel in dezelfde tijd doen. Hoge hielen zijn dus schadelijk voor de pezen, is de conclusie van Dr. Rooney.

Misschien dat sommige mensen zich nog kunnen voorstellen dat wanneer je een boek schrijft, cursus geeft e.d. dat je vooraf aardig wat huiswerk verricht...

Frans

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:14

Even een overzichtje... Knipoog

Dussss...met de keus voor een bepaalde methode van voetverzorging spelen een aantal factoren mee (aanvullen waar nodig mag! Knipoog ):
4. bouw van het paard
8???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:08

Riant schreef:
Nou is veel draven over de weg met ijzers denk ik niet heel erg Goed maar ik doe het dus expres wel regelmatig een lang recht stuk draven over de weg mét ijzers het is niet super voor de gewrichten maar wel goed voor de pezen. En ik denk dat eerder goed is voor mijn paard dan slecht. Of laat ik het anders zeggen de baten wegen op tegen de bezwaren.

Heel veel tuigpaarden, zo niet bijna allen, lopen op ijzers en draven regelmatige langere stukken over de harde weg. Bij maar een klein gedeelte levert het problemen op zoals bij mijn paardje dus.
En dan valt het me op dat heel veel mensen dan niet meer weten wat ze moeten doen ... vandaar dus DAN mijn schoenenadvies zo bij tijd en wijlen hihi. Als dat gaat vervelen, roepen hoor Tong uitsteken

Groeten
Ingrid

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:16

Jij mag best schoenen adviseren hoor !!

Ik vind het zelf ondingen ik heb er ooit een paar aangeschaft en mijn paard liep er zo kreuel op dat ze naar de vergetelheid van de zolder zijn verdwenen .. drama! Moet ik er wel bij zeggen dat ze in die tijd nog niet van die geavanceerde hoefschoenen hadden als nu.

Ik heb nu hele andere hoefschoenen .. van ijzer Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:20

Riant schreef:
Jij mag best schoenen adviseren hoor !!

Ik heb nu hele andere hoefschoenen .. van ijzer Haha!

"Ieder zijn meug" zei de boer, viet zijn varken en kuste hem Haha!

Groeten
Ingrid

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:34

mijn paard gaat in de zomer wel van de achterijzers af. Voor blijven ze zitten om twee verschillende redenen

1) de kalkoenen voor op concours
2) Ik heb zo veel ellende en kneuzingen aan de voorhoeven gehad dat ze nu ze goed is ik haar nooit meer zo veel pijn wil aandoen als ze had.
Nu gaat het heel erg goed en ik durf niks meer te veranderen Haha!

Die van mij die loopt niet gevoelig zonder ijzers.. die liep helemaal niet meer en na een paar dagen stond ze zelfs niet meer maar lag ze lang uit in de stal met dikke voorbenen .. en compleet gekneusde zolen.

Een gewennings periode vind ik prima, maar deze pijn ga ik mijn paard niet meer aandoen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:38

Riant..Punt 1 en 6 'bepalen' dan toch wat de beste manier van hoefverzorging/behoudt is voor jou paard? Lijkt me dan toch prima??

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn, dat wat je precies doet met de hoeven van je paard, niet eens het issue is, als je het maar weldoordacht doet....toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:45

nienke07 schreef:

4. bouw van het paard
8???

8 Stalmanagement?

Dus hoeveelheid binnen/buiten, bodembedekking, voer, zoiets?

Frans, jammer dat je de discussie wilt verlaten, ik ben en blijf van mening dat we veel van elkaar kunnen leren, maar kritiek naar beide kanten moet kunnen. Ik geloof niet in 1 heilige methode, maar dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Jij gelooft er wel in, en dat botst jammer genoeg. De tijd zal het ons wel leren wat er klopt, maar het zou fijn zijn als we al eerder tot overeenstemming zouden kunnen komen, en ons voordeel zouden doen met elkaars inzichten Lachen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:47

Frans, ik vind dat wel een interessant punt wat je aanstipt over die hoge hielen -- je zou inderdaad kunnen stellen dat daar een logica inzit, mits het kootgewricht écht net zo ver doorbuigt als het geval zou zijn bij 'lage' hielen. Als dit juist is, dan is er zeker wel wat voor lage hielen te zeggen ..Ik wil daar graag wat meer van weten of over lezen - kun jij aangeven waar wat informatie over dat specifieke onderzoek geschreven is?

Anderzijds denk ik ook dat een hogere hiel de klap eerder opvangt en juist het doorbuigen voorkomt; misschien een hele verkeerde gedachtengang, maar ik denk dan aan het zeldzame moment dat ik mijn rijlaarzen verwissel voor hoge hakken - mijn been voelt/functioneert dan ook anders dan normaal..

Groet, Marianne