Dus waren we gebleven bij de invloed van de grondsoort in de leefomgeving op de hoeven

Daar ga ik eens een uitgebreid nachtje over slapen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nienke07 schreef:...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)
nienke07 schreef:Ik volg het al een tijdje...t wordt steeds beter!
Heb nu een vraag, 'zoemt', al even door mijn hoofd, kom er niet helemaal uit, dussss:
...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)
Arabesk schreef:Arabesk heeft ook geen puinpaadje in de wei, maar als je wekelijks wat vijlt kan je het effect van puin wel nabootsen. Verder lopen we dagelijks minstens 5 km over de straat (en 3x per week +/- 20 km) en dat gaat heel goed. Dus een puinpaadje is niet noodzakelijk denk ik met het juiste hoefonderhoud.
callippo schreef:Een hoef went aan de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de tijd mee in contact is. Dat is ook nodig, want zachte hoeven kunnen voldoende uitzetten op zachte bodem waardoor het hoefmechanisme goed kan werken. Een harde voet op een zachte bodem krijgt daar niet voldoende tegendruk om goed te kunnen uitzetten. En dat is iets wat ik een beetje mis bij sommige methodes: het moet allemaal aangepast aan die mustanghoeven, liefst zo hard mogelijke hoeven. En mustangroll(die mustangrol is op zachte ondergrond, volgens Strasser, juist onhandig, het vermindert de grip en het hoefmechanisme)
gijsenkim schreef:5. Eventuele beengebreken
6. ??????
henny_w schreef:Persoonlijk zet ik mijn paarden niet zo laag op de hielen als de wilde mustangs. Want bij lage hielen bij onze gedomesticeerde paarden zie je vaak als gevolg een behoorlijk doorbuigen in het kogelgewricht.
Dat vind ik TE extreem doorbuigen.
Als je bij de site van Hoefnatuurlijk kijkt zie je Jack in beweging als voorbeeld bij de hiellanding. In plaats van toonlanding.
Op zich is dat prima maar de manier waarop dit paard doorbuigt in de kogel wil ik mijn eigen paarden niet aandoen. Om geen risico's van peesblessures uit te lokken.
Riant schreef:Nou is veel draven over de weg met ijzers denk ik niet heel erg Goed maar ik doe het dus expres wel regelmatig een lang recht stuk draven over de weg mét ijzers het is niet super voor de gewrichten maar wel goed voor de pezen. En ik denk dat eerder goed is voor mijn paard dan slecht. Of laat ik het anders zeggen de baten wegen op tegen de bezwaren.
Riant schreef:Jij mag best schoenen adviseren hoor !!
Ik heb nu hele andere hoefschoenen .. van ijzer
nienke07 schreef:Even een overzichtje...![]()
Dussss...met de keus voor een bepaalde methode van voetverzorging spelen een aantal factoren mee (aanvullen waar nodig mag!):
1. 'gebruiksdoel' van het paard
2. bodem waar het paard op staat
3. bodem waar het paard op loopt
4. bouw van het paard
5. Eventuele beengebreken
6. Eventuele hoefgebreken
7. Raskenmerken van het paard
8???
Even een overzichtje...