waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

briallen

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:09

Waar gaat het nou helemaal om???????

Juist een waarschuwing naar een ieder om eerst te denken en dan te doen!

Er wordt maar met modder gegooit, terwijl het allemaal bedoeld is om mensen wakker te schudden.
En wat is daar mis mee?

kennen we niet allemaal de mensen met de charisma's van hier tot Tokyo, waar iedereen aan de lippen hangt, en die daar dankbaar misbruik van maken?

Deze mensen pakken je helemaal kompleet in, geven je het gevoel van een warme deken en laten je keihard vallen als je kritiek of je eigen mening geeft, en dus laat blijken dat je niet afhankelijk wilt zijn.

Ik val dus niemand persoonlijk aan, laat dat even duidelijk zijn!
En voel je je aangesproken .......... denk dan maar eens waarom jij je aangesproken voelt!

Ik kan mij indenken dat je op een gegeven moment helemaal voor iets gaat en daardoor de realiteit uit het oog verliest.

En nog iets, helaas kan iedereen zich smid noemen, het is nog steeds een vrij beroep. Daarmee doel ik dus op zowel natuurlijk bekappen als de reguliere smid.

Als voor jou de aanpak van natuurlijk bekappen goed werkt, wie zijn wij dan om daar commentaar op te geven? Aan de andere kant als de aanpak van de reguliere smid goed werkt, wie zijn wij dan om daar commentaar op te geven?

Laat iedereen in zijn waarde

Nogmaals dit hele topic was/is bedoeld om mensen tot nadenken aan te zetten.

dat mensen zich aangevallen voelen zegt misschien meer over die mensen dan over degene die het toppic begon!

met vriendelijke groet,

Briallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:10

Hoi Esther,

Ik heb pas 3 pagina's gelezen en ben toen zo boos geworden dat ik niet alles uit kon lezen, doe ik later.

Ik voel heel erg met je mee.

Kun je je nog herinneren dat ik je vertelde dat ik een CERTIFICEERDE hoefsmid heb gehad? Eentje die een cursus in Amerika heeft gedaan van 8 weken, nog nooit een paard van dichtbij had gezien en mijn paard binnen een jaar naar de K*L*O*T*E heeft geholpen? Toen ik reageerde op hem hier op bokt, heeft hij verteld dat mijn paard verwaarloosd was. Jawel, ziet elke 6 a 8 weken een hoefsmid voor vet veel geld.

Ook bij mijn paard heeft hij de verzenen helemaal weggesneden alle steunpunten weggesneden, de zool heel dun bekapt. Na zijn bezoek kon mijn paard steeds een week lang niet lopen!!!! Maar het ligt allemaal aan mij en aan mijn paard. Lekker plat zetten.

Nu wordt mijn paard al dik 2 jaar in de kliniek beslagen. Het beest kon bijna niet meer lopen, ze hadden hem bijna al opgegeven!!! Zo iemand noemt zich dus nog steeds hoefsmid.

De verzenen zullen nooit meer aangroeien. Hij heeft nooit een geweldige draf gehad, maar hij heeft ook nooit meer gelopen zoals hij ooit wel kon!!!

Ik wordt helemaal ziek als ik de toon lees van de natuurlijkforum gangers. Wat een belerende toon, wat een arrogantie. Maak maar eens een afspraak met mijn smid hoeveel totaal verpeste paarden hij onder handen krijgt. Bij vele paarden raad hij het natuurlijk bekappen, wat hij overigens ook doet!!, totaal af!!

Esther, ik vind het moedig dat je deze discussie aan durft te gaan. Zoals je ook in je berichtje schrijft, steek je ook je hand in eigen boezem, maar wil je waarschuwen voor het gemak dat je meegaat in de enthousiasme van mensen die je wel even zullen laten zien hoe je je paard zelf super op de hoefjes kan zetten en dat al die Deurne smidjes het totaal verkeerd zien.

Mensen denk na. Als ik de hoeven van Arabesk zie, krijg ik de tranen in mijn ogen. Ik kan maar een ding denken dan. Mijn paard wordt elke 8 weken op de wagen gezet en rijden we 85 km voor zijn nikes. Arabesk sorry meid maar jouw paard heeft bristolschoentjes. Kijk maar eens goed om je heen, Indoor brabant was wel weer eens het bewijs hoe die paarden op hun ijzertjes presteerden en als mijn paardje ooit zo op de hoeven mag gaan staan, teken ik voor.

Anyway, ik heb wel ooit op dat forum gelezen, sjonge wat een hatelijk gebeuren daar. Er zitten er daar een paar die ook op bokt zitten elkaar tippen en dan krijg je dit soort dingen. Maar goed ik weet wel welke bokkers bij dat andere forum zitten en daar heel fanatiek zijn.

Ik vind het heel eerlijk van je om dit zo in de openheid te geven.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:13

Hippotha schreef:
Kan het even niet laten om hierop te reageren:
Ik heb altijd alle adviezen opgevold. Ik geloof
de

er 100% in dat deze juist waren. Voor ik aan mijn paard begon, wist ik door de cursus en het toenmalige curusboek wel degelijk het verschil tussen zoo/hiel/steunsel. Of dit moest fout weergegeven zijn, want ik vernam dat Frans zelf in het begin het verschil niet wist.

En ik ben niet naar de concurrent gegaan, VanNassau (www.hoofcare.nl) heeft mij gelukkig eens flink wakker geschud.

Ik snap niet waar jij deze onzin vandaan haalt. Jullie laten je door deze lage uitspraken wel erg kennen. Wat is er uberhaupt wel waar van wat jullie meldden?? Oh.....geef maar geen antwoord, want dit is gelukkig inmiddels al wel bekend Doei, doei

Er wordt verteld dat bij een andere manier van bekappen, dus de manier waar jij aan begonnen bent, het een jaar kan duren eer de hoeven gezond en hard zijn. Een jaar, omdat de hoefwand nu eenmaal een jaar nodig heeft om te groeien.
Van de strasserdame (persoonlijk gesproken) heb ik begrepen dat de hoeven al ernstig ziek waren toen zij er was om ze te bekappen. Zij is geweest bij ivanhoe, heeft hem bekapt, en binnen een maand ben je het zat, wil je het genezingsproces van de hoeven niet afwachten, en gooi je je paard op ijzers.....
Advies van 'geef die hoeven nu de tijd die het moet geven om gezond te worden' kwak je zo naast je neer...
Om er maar 1 te noemen.

Ik snap dat je kwaad bent, de agressie straalt gewoon geweldig van je reacties af, maar om nu de bal totaal bij een ander neer te leggen...

Als ik een cd-speler koop, en ik weet dat ik geen kopje op de cd-houder moet zetten want dan gaat hij stuk, en ik doe het toch, en de cd-speler gaat inderdaad stuk...moet ik dan naar de fabrikant wijzen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:17

FransVeldman schreef:

Toch ben ik blij met dit bericht want het heeft ons een nieuw idee opgeleverd: we gaan gevallen beschrijven waarin NB niet heeft gewerkt.
We roepen iedereen op die bij ons een cursus heeft gedaan en waarbij het bekappen van het paard jammerlijk is mislukt om zijn/haar verhaal te doen, met de fouten erbij zodat anderen er wat van kunnen leren.

We wachten met belangstelling af...

Frans

Ik kan me voorstellen dat je blij bent met dit bericht Frans.
Wat jij nu van de mensen vraagt is absurd. Denk je nou werkelijk dat men zich bij jou op het forum gaat melden als zijnde dat het bekappen jammerlijk mislukt is. Dat geloof je toch zeker zelf niet. De meesten zullen geen behoefte hebben om zo onbeschoft afgehandeld te worden als de TS door jullie.
Bovendien loopt men het risico het hele Hoef Natuurlijk forum over zich heen te krijgen.
Nou en dan ben je nog niet jarig. Dus ik vind jouw idee zeer onbetrouwbaar.
Temeer omdat het voor JOU hoe dan ook positief zal gaan uitpakken.
Niemand of bijna niemand zal gaan reageren. Dus voor jou een reden temeer om aan te nemen dat er geen probleemgevallen zijn. En te denken en event. te verkondigen hoe goed je wel niet bezig bent. En als je hetzelf niet doet zijn er wel anderen die het voor je willen verkondigen.
Bahhh hoe erg wil je jezelf voor de gek houden.
Ik weet in elk geval al van 1 iemand die haar paard door een cursist van jou heeft laten doen. Met grote problemen tot gevolg.
Van diegene weet ik zeker dat ze absoluut niet de behoefte heeft om bij jou op je forum te gaan posten.

Groet, Henny

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:17

cinny1 schreef:

Kan er misschien een slot op dit topic want ik wordt er echt niet goed van.

Nee, dat zou niet eerlijk zijn voor TS, die heeft nl het doel voor ogen om mensen na te laten denken, jij verhindert het nu om dit geval onder de aandacht te laten komen. Heeft mij nl ook 8 pagina's geduurt. Knipoog

Verder volg ik liever deze discussie op bokt dan op paardnatuurlijk, want dat forum doet pijn aan mijn ogen.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:18

Hoe vaak moet ik het nog zeggen?

Er wordt niet geleerd om te knutselen en frutten aan hoeven... er wordt niet gelezen geloof ik...
Je leert bij gezonde hoeven de natuurlijke slijtage bijhouden.
Maar ik hou erover op...

Ja, ik heb de cursus gevolgd, nee ik had geen Tjakkagevoel, ja ik ben begonnen mer de hoeven van mijn eigen paard, ja dat waren gezonde hoeven, nee ik heb ze niet verziekt, sta nog steeds onder toezicht van een smid... en ja... ik heb het wel gehad hier.....
Ben geen goeroe, ben iemand met gezond verstand die toevallig de hoeven van mijn eigen apard bihoudt.
Erg?
Volgens Esther wel...

Ieder zijn mening.

de groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:24

Ydnic, ik vind je onderschrift erg toepasselijk Haha!

De reden dat er alleen maar de beste van de beste vakmensen, i.e. hoefsmeden, veeartsen aan zijn lijfje komen *LOL*

Verders Doei!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:26

Nu 9 blz verder en ik heb van de kenner Frans nog niks gehoord over een beenstand.

Ik ben inmiddels allang niet meer de enige.

Graag goed beargumenteerd kommentaar. Laten we het voor de rest even gezellig houden Haha!

Verwijzing naar HK heeft geen zin. Hier heb je alleen maar voorstanders en dan wordt het geen discussie

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:34

Russel je hebt gelijk, het zou een fout zijn om hier een slot op te zetten. Laten we het op een impulsieve opmerking houden omdat ik er echt rot van werd hoe er over de TS heen gevallen wordt door NB'ers.
Ik heb 't hele verhaal op HN wel gelezen naar aanleiding van TS topic hier op bokt. Als je ziet wat er dan tegen haar gezegd wordt krijg je echt walg-neigingen.

Ydnic fijn dat het voor jou wel werkt, maar klaarblijkelijk is dat dus niet voor iedereen het geval. En de duidelijke Jip en Janneke taal in het boek waar jij het over hebt, is blijkbaar toch niet zo helder dat er geen misverstanden over kunnen bestaan. Sterker nog dit boek (cursus) heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er in ieder geval 1 paard in ernstige problemen is gekomen. En dat is er naar mijn idee al 1 teveel.

Frans, leuk idee van je, ware het niet dat iemand in een eerdere reactie al gemeld heeft dat er op jullie site geen mogelijkheid is om een minder positieve reactie op het NB te geven. Dus bevestigd dit voor mij alleen maar dat volgens jullie NB de enige juiste manier van bekappen is. Zonder respect voor de meningen van anderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:37

Ydnic schreef:
....
Ik snap dat je kwaad bent, de agressie straalt gewoon geweldig van je reacties af, maar om nu de bal totaal bij een ander neer te leggen...

Als ik een cd-speler koop, en ik weet dat ik geen kopje op de cd-houder moet zetten want dan gaat hij stuk, en ik doe het toch, en de cd-speler gaat inderdaad stuk...moet ik dan naar de fabrikant wijzen?

Nou MOET ik toch ook even reageren (heb net 9 blz doorgeworsteld). Als er ergens wel agressie uitstraalt zijn het wel de reacties van de NB-ers. De TS steekt totaal de hand in eigen boezem, geeft toe dat ze verkeerd heeft gehandeld, en wil alleen anderen waarschuwen goed op te letten bij wat ze doen. Ik word zo langerzamerhand een beetje moe van de agressieve 'er-is-maar-1-manier,-en-dat-is-onze-manier' reacties van de NB-ers. En als er dan toch iets fout gaat, dan ligt dat nooit aan de manier van bekappen, maar dan zal de bekapper het wel fout hebben gedaan, niet hebben geluisterd naar wijze raad, of gewoon oliedom zijn. Want aan de heilige weg kan het niet liggen Boos!

Iedereen weet toch dat elk paard anders is. ZO heeft elk paard een ander zadel, hoofdstel, bit, voerschema, noem maar op. Maar voor de voeten zou er maar één manier zijn Verward

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:40

Ydnic schreef:
[
Tja.... er wordt op gehamerd op die cursus wat wat is, je krijgt een examentest, je krijgt een tekening mee naar huis waar alles in jip & janneke taal op staat......Dik boek met jip & janneke taal.... Wat wil je nog meer?
Kan het niet zo zijn dat het in dit geval niet aan de cursus ligt maar aan degene die hem gevolgd heeft?
[/quote]

Tuurlijk kan het liggen aan degene die de cursus volgt, maar is het dan niet aan de cursusleider(s) om deze mensen er 'uit te pikken' en ze niet met de hoeven te laten 'klooien'....

In het geval van Hippotha is het gewoon helemaal fout gelopen, wie er schuld aan heeft, Hippotha, NB, traditioneel, ijzers, zweren, noem maar op, maakt nu toch niet meer uit, ze wil ons alleen in laten inzien (althans, dat maak ik uit haar teksten op) dat NB blijkbaar niet voor iedereen (en ook niet voor alle paarden) is weggelegd..

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:44

Ik denk dat HN en de daarbij behorende NB'ers niet zo ruimdenkend zijn als de "traditionele" bekappers. Eigenlijk erg jammer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:50

Ydnic schreef:

Als jij je paard met een CD-speler wilt vergelijken, dan zit er duidelijk wat in jou hoofd niet goed. Het gaat namelijk wel om een levend wezen, mocht je dat even uit het oog hebben verloren.

Voor de rest blijf ik toch bij mijn vertrouwde smid. Goud waard die man, ronduit onbetaalbaar!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:54

Hetja schreef:

Tuurlijk kan het liggen aan degene die de cursus volgt, maar is het dan niet aan de cursusleider(s) om deze mensen er 'uit te pikken' en ze niet met de hoeven te laten 'klooien'....

In het geval van Hippotha is het gewoon helemaal fout gelopen, wie er schuld aan heeft, Hippotha, NB, traditioneel, ijzers, zweren, noem maar op, maakt nu toch niet meer uit,
ze wil ons alleen in laten inzien

(althans, dat maak ik uit haar teksten op) dat NB blijkbaar niet voor iedereen (en ook niet voor alle paarden) is weggelegd..

Zo zie je maar weer dat tekst vaak voor meerdere uitleg vatbaar is...ik lees juist dat TS vindt dat NB voor niemand geschikt is....en daar ben ik het niet mee eens...ik lees toch ook posts van mensen die heel weloverwogen, o.b. en naar volle tevredenheid en probleemloos de voeten van hun paard zelf bijhouden...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:57

Citaat:

Moet niet, maar je zou de mensen die het wel doen de kost moeten geven.... Bloos
Voor sommige mensen moet nou eenmaal alles voorgekauwd worden.

(ik wil niet zeggen dat dit ook het geval is bij de TS, maar vind dit ook wel een heel krom voorbeeld!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:58

Alleen zo jammer dat je de negatieve kanten van het NB niet te horen krijgt. Wij niet, maar de gever van de cursussen ook niet. Dus is daarom meteen alles koek en ei? NB was toch geschikt voor elk paard?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:18

(jemig.. wat een lappen tekst.. )

Ook ik houdt mijn eigen, en nog een paar paarden, bij volgens de 'witte lijn methode'. Het gaat erg goed, ben heel positief. En eigenlijk las ik (tot nu toe dus) alleen maar positieve verhalen over het natuurlijk bekappen. Ik vindt het echt erg dat het zo is gegaan met Esther haar paard, hoop dat het weer goed komt..
Maar ik vindt het wel 'goed' dat er eens iets negatiefs kom over natuuriljk bekappen. Je gaat er dan (nog) meer over nadenken.
Ik las ook op dit topic verschillende keren dat bijvoorbeeld een hoefsmid niet wil natuurlijk bekappen omdat hij dat niet goed vindt. Ik ben dan ook wel benieuwd wat er niet goed aan is. Juist omdat er zoveel positieve verhalen zijn, wil ik wel weten hoe zij er dan over denken, wat zij de nadelen vinden. En dus niet omdat ik denk dat natuurijk bekappen heilig is, maar om ook de andere kant te weten.

Groeten Alline

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:22

Isapaardje schreef:
opala schreef:
Daarbij zijn de meest gunstige omstandigheden voor het slagen van het bekappen 24/7 weidegang.

Nou dit is kennelijk achterhaald inmiddels bij hoefnatuurlijk heb ik ontdekt. 24/7 weidegang is toch niet goed is mij verteld met een leuke rekensom. Je paard moet nl. wil je het het echt 100% goed doen zodat hij echt goede hoeven krijgt, naast een wei, ook een betonpad hebben, een pad met puin (liefst gebroken dakpannen oid) waar hij of zij dagelijks overheen moet (bijv. drinkbak oid daar op zetten). Pas DAN krijg je goed natuurlijke hoeven die overal tegen afgehard zijn. Alleen weidegang of een uitloop met zand en gras zoals ik heb, is niet genoeg.

Tis maar dat jullie het weten Haha!

Vandaar dat volgens de mensen van hoefnatuurlijk mijn paardje niet goed over puinpaden kan lopen in het bos (zie mijn topic hier over gevoelig op puinpaden); dus voor mij dan maar hoefschoenen aan hihi.

Groeten
Ingrid

Is het andere forum nu al niet leuk meer Ingrid?
Klinkt niet leuk...dat weet ik Ingrid.....dit had ik van jou dan ook niet verwacht....zo boos om de feiten?
Ik heb je een rekensommetje gemaakt weet je nog....dat wandelingetje dat je elke dag deed op blote voeten, de rest op schoenen en in de zachte wei....iets in de trand van 161 uur op het zachte en uhhh 7 uur op het harde? waarbij die 7 uur dan waarschijnlijk ruim genomen zijn?
Zie jij daar geen scheve balans in.
Tel er nu de uren eens bij op dat je het beestje voor de kar zet....en bedenk dan dat andere paarden deze uren ook op het harde lopen waar jij op rubber loopt....dan komt het al wat anders uit of niet?

Ook hier Ingrid....lezen....
Dat was een discusie over het langrdurige gebruik van rubber schoenen Ingrid....heeft hier met deze discusie niks te maken...

Gr, Nick

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:23

1 ding is zeker,
de site en de cursus hebben de topicstartster het gevoel gegeven dat haar paard m.b.v. natuurlijk bekappen de wereld aankan.
Ik vind dat de gevolgen wel degelijk ook de schuld zijn van Frans & Co, blijkbaar schort er toch wat aan de communicatie en de informatie die verstrekt wordt. Het is duidelijk dat topicstartster zeer beïnvloedbaar is dus de argumenten dat ze erg eigenwijs is lijken mij uit de lucht gegrepen.
Topicstartster stond helemaal open voor de manier van bekappen en voor de mensen die het woord van het natuurlijk bekappen verkondigen dus ik kan niet geloven dat TS niets gedaan heeft met adviezen die gegeven zouden zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:24

nienke07 schreef:
Hetja schreef:

In het geval van Hippotha is het gewoon helemaal fout gelopen, wie er schuld aan heeft, Hippotha, NB, traditioneel, ijzers, zweren, noem maar op, maakt nu toch niet meer uit,
ze wil ons alleen in laten inzien

(althans, dat maak ik uit haar teksten op)
dat NB blijkbaar niet voor iedereen (en ook niet voor alle paarden) is weggelegd..

Ik lees
Zo zie je maar weer dat tekst vaak voor meerdere uitleg vatbaar is...ik lees juist dat TS vindt dat NB voor niemand geschikt is....en daar ben ik het niet mee eens...ik lees toch ook posts van mensen die heel weloverwogen, o.b. en naar volle tevredenheid en probleemloos de voeten van hun paard zelf bijhouden...

Ik lees het net zo als Hetja. Daarom snapte ik al die komotie niet.
Dat jullie naar alle tevredenheid jullie paarden doen en die er ook nog rad onder blijven is alleen maar hertstikke fijn voor jullie en jullie paarden.

Toch worden de gebruikers van traditionele hoefsmeden niet altijd even netjes door de NB-ers benaderd. Als jullie dan met voorbeelden komen en er ontstaan vragen over worden die niet beantwoord. Wel heb ik al een aantal maal de inleidende tekst van HN voorbij zien komen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:38

Hmm ik ga er verder niet op in..
MAAR die hoeven van Albaresk o.i.d. Huilen Verschrikkelijk, iedereen kan zien dat dit niet normaal is.

Nog steeds geen commentaar van Frans en Nick etc. over hoeven.................. Zegt genoeg lijkt me.....

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:39

Sjuimpje schreef:
1 ding is zeker,
de site en de cursus hebben de topicstartster het gevoel gegeven dat haar paard m.b.v. natuurlijk bekappen de wereld aankan.
Ik vind dat de gevolgen wel degelijk ook de schuld zijn van Frans & Co, blijkbaar schort er toch wat aan de communicatie en de informatie die verstrekt wordt. Het is duidelijk dat topicstartster zeer beïnvloedbaar is dus de argumenten dat ze erg eigenwijs is lijken mij uit de lucht gegrepen.
Topicstartster stond helemaal open voor de manier van bekappen en voor de mensen die het woord van het natuurlijk bekappen verkondigen dus ik kan niet geloven dat TS niets gedaan heeft met adviezen die gegeven zouden zijn.

Heb je ook de discussies op hoefnatuurlijk gevolgt? zo te lezen niet..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:49

ik zit met mond open aan te lezen Scheve mond
ik zal het goed opletten en zal ook gaan aanspreken echt bedankt voor het weerschuwing OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:51

Alline schreef:
Heb je ook de discussies op hoefnatuurlijk gevolgt? zo te lezen niet..

Wat ik hier op bokt lees is al genoeg. Ben er dan ook helemaal klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:55

Th0mas schreef:
ik zit met mond open aan te lezen Scheve mond
ik zal het goed opletten en zal ook gaan aanspreken echt bedankt voor het weerschuwing OK dan!

Verward