Droes meldingen op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Droes meldingen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:28

Zou graag weten waar in Zwijndrecht droes heerst. Aangezien er vorige week iemand van de Hoge Devel bij ons op stal gestart is.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:46

Er mogen al twee weken geen paarden van het terrein af, dus die zal niet bij ons op stal staan, maar KNHS lid zijn van onze vereniging. Geen paniek dus!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:37

Moderatoropmerking:
In dit topic mogen alleen droesmeldingen mogen gemeld die zijn bevestigd door een DA of een staleigenaar. Geen posts met "ik heb gehoord dat..." Anders gaat hier een slotje op en kunnen meldingen via mij geplaatst worden.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:48

Bastiaantje schreef:
Waarschijnlijk droes in Gouda......al 6 paardjes ziek Scheve mond

Klopt op de manege in Bloemendaal
De manege is gesloten.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:52

Droes in Schoorl uitgebroken!

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:44

even een vraagje is een bedrijf verplicht droes te melden en zoja waar kun je kijken of dit gemeld is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:53

Nee, een bedrijf is het niet verplicht om het te melden. Maar het zou wel beter zijn dat het wel verplicht wordt. Dan kan misschien een hoop ellende bespaard blijven.

Ik ben blij dat een toch mensen zijn die het wel hier op bokt melden!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:27

cynthiar schreef:
Nee, een bedrijf is het niet verplicht om het te melden. Maar het zou wel beter zijn dat het wel verplicht wordt. Dan kan misschien een hoop ellende bespaard blijven.

Ik ben blij dat een toch mensen zijn die het wel hier op bokt melden!

Wij hebben ook droes wat momenteel ver voorbij is, door onze alertheid paarden gelijk in quarantaine gehouden. Verder alleen de omliggende paardenbedrijven + rijvereniging ingelicht en wij zijn zelf niet met de paarden het erf afgeweest (ook niet met die gescheiden staan van de zieke paarden en gezond zijn). Die meldingsplicht vind ik nog niet eens zo belangrijk om eerlijk te zijn. Ik vind het veel bezwaarlijker dat bepaalde stal-eigenaren er gewoon laks mee omgaan. Denk aan het gebeuren in Drachten met de friese paarden. Er breekt droes uit en vervolgens haalt iedereen zijn paarden naar huis (hoezo lekker verspreiden!) en dan nog een manege hier in de buurt, laten gewoon hun lesklanten komen. Ik heb diegene ingelicht waarvan ik het belangrijk acht, wat heeft iemand uit Limburg er nu aan te weten dat wij het op stal hebben gezien we direct maatregelen hebben genomen. Niemand komt hier het terrein op, geen paard kom er vanaf. Tot alles echt voorbij is en alles ontsmet is.

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:48

mijn paard heeft een opgezwollen plek bij zijn kaak. De dierenarts is geweest en heeft gezegt dat het droes is. Nu het probleem: hij ziet er niet ziek uit, De plek is niet open, eet en drinkt goed, geen last van pijn. Dus we hebben een andere dierenarts gevraagt wat hun er van vinden. Die zeggen dus dat het geen droes is. Hij staat nu op een andere stal en hun hebben gevraagt of ik hem nu thuis wil houden. Dat is voor mij geen probleem, maar je mag hem dus niet vervoeren. Voor hun is het een te groot risico omdat het een handelstal is..
wie kan mij helpen ???

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:58

Moet je de DA een neusswab of bloed laten testen, zodat je zeker weet of het wel of geen droes is.

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:57

Oke bedankt. Ben vandaag bij hem geweest, maar hij heeft geen enkel symphtoon van droes behalve dat hij een bult bij zijn kaak heeft. Heb nog 2 andere dierenartsen gebeld en die vonden het wel appart. Morgen komt er dus een andere dierenarts en nu staat hij bij de andere paarden vandaan.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:18

Ik had vroeger (verzorg)pony's die dit in de winterperiode ook allemaal hadden. Allemaal bulten "in" de kaak. Er is toen nooit een dierenarts wezen kijken (financieel aspect) en er was nooit iets aan de hand met de paarden. Wat het wel is geweest weet ik nog steeds niet. Er is dus misschien(hopelijk) niets aan de hand.
Goed dat je een 2e dierenarts erbij hebt gehaald.
Afwachten dus..
Succes!

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:38

@ LadyF bedankt voor de info.
En me gevoel klopte ook nog. Waarschijnlijk is het geen droest. Hij heeft een ontstoken plek. waarschijnlijk is het dus geen droest maar uit voorzorg houden we hem uit de buurt van de andere paarden en zorgen we ervoor dat we andere kleren en onze handen wassen als we wat bij hem willen doen. ook smeren we er trekzalf op zodat de prut er snel uit komt. Hij heeft gelukkig ook geen koorts (heeft hij helemaal nog niet gehad), is erg opgewekt, eet en drinkt goed en heeft geen pijn als je eraan zit.

mayce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:10

in omgevening groenen hart (alphen aan de rijn enz..)

is ook droes geconstateerd er zijn al 3 dode paarden gevonden..

Mayce

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:14

3 dode paarden gevonden?????
Hoe kan dat? Zo snel gaan ze niet dood door droes.Was het niet wat anders?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:13

In Loenen, Gelderland, schijnt er droes te zijn Boos!

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:19

adnariM schreef:
In Loenen, Gelderland, schijnt er droes te zijn Boos!

Schijnt? ik weet wel zeker. Er zijn 2 stallen bekend die droes hebben.

Uiteindelijk heeft mijn paard dus geen droes gehad. Hij voelt zich heel goed en op stal zijn er ook geen klachten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:19

@ LadyF gelijk de dikke klieren insmeren met laulierzalf, 2x daags. Vriendin van mij haar paard had hetzelfde als die van jou. Na 4 dagen smeren zakte alles weer af, hij is wel snotterig geweest maar niet ziek. Er gaat momenteel veel snot bij de paarden rond, hoeft niet altijd gelijk droes te zijn. De paarden bij ons hadden zulke dikke klieren terwijl de doorbraak pas 2wkn later kwam. Al met al zijn we bijna 8wkn verder en het is sinds een week allemaal mooi dicht. Over 7wkn mogen we ontsmetten.

Overigens vertelde mijn DA dat ze momenteel in de volgende plaatsen droes behandelt, wie weet even makkelijk:
- Appelscha
- Makkinga
- Zevenhuizen
- Leek

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:21

is het niet verplicht om het bekend te maken door een stal of manege of waar dan ook waaar evenementen worden gehouden??? is mijn vraag
ook al zijn paarden tegenwoordig geent....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:19

nee, helaas niet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:58

vlekkie1 schreef:
is het niet verplicht om het bekend te maken door een stal of manege of waar dan ook waaar evenementen worden gehouden??? is mijn vraag
ook al zijn paarden tegenwoordig geent....

Tegen droes kun je niet enten, die enting die ze geven is puur uitstel van. Je bent verplicht het elke 4wkn te halen dus als je al droes op stal hebt en dan nog eens gaat enten ben je al te laat...

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:56

euh,,weten julie AL of het droes al over is? richting dordrecht enzo.. want eerst scheen er ok al Rino op Barendrecht ofzo en in zeeland ok..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:07

in zwijndrecht is er nog droes

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:17

En als de paarden droes hebben gehad kunnen ze het niet meer zo heel erg terug krijgen..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:48

Na 2 tot 6 jaar kunnen ze het gewoon weer helemaal krijgen,hoor!
Dat hebben we bij ons ook gezien.
En voordat het het helemaal over is.....
Bij ons duurt het al sinds 1 december.