Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:57

@Katja, ja het ligt ook aan zoveel dingen of de mok ineens erger wordt of niet. Bij mijn arabier werd het ineens (binnen twee weken) heel ernstig. Terwijl er verder niks veranderd was (misschien een overgevoeligheid voor een beestje of plantje??)

In ieder geval, ze is weer terug uit de kliniek! Vanmiddag er naar toe geweest en het verband verwijderd. Alle personeel daar vonden dr een tijger, is ze ook haha het kreng Extreme duivel . Ze wilden haar nu weer verdoven maar dat wilde ik niet ivm met in de trailer staan.
Dus heb ik haar voetje gewassen met spul en alle overgebleven korsten eraf gehaald. Daarna afspoelen en droogmaken. Ondertussen was het een hectische gebeuren om ons heen, er kwam een ander paard binnen dat zich ook ging lopen aanstellen dus Arabel was ook lekker bewegelijk Haha!
Daarna speciale zalf erop die ze gebruikten voor meer paarden met mok en waar ze hele goede ervaringen mee hadden. Het been zag er goed uit! Korst vrij en niet meer zo dik. Kan ook komen door de bandage want die zat behoorlijk strak...
Ze kreeg nog een dikke antibiotica spuit, ik vroeg of ze hem ok in dr andere borstspier kon krijgen want die was aan 1 kant helemaal dik. En er hing een zakje onder. Die veearts masseert haar daar even, hap in zn hoofd (niet echt gemeen). Ze is zo grappig, van mij en mn zusje pikt ze alles, wij mogen alles met dr doen maar andere mensen moeten echt van dr afblijven Gestoord
En toen mocht ze naar huis! Het recordtijd trialerladen nog even verbroken (minder dan 10 minuten!) en ook de rit en afladen ging geweldig. Eenmaal in de wei had ze grote verhalen te vertellen en ze stond net al weer helemaal in het middelpunt van de belangstelling. Het is net een schoolplein.
Vanavond zal ik even foto's maken zodat jullie kunnen zien hoe het been eruit ziet. Ben zo blij dat ze weer thuis is! Ze kwam gelijk tot rust.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:13

Oh wat fijn joh! Heel goed nieuws dit! Wat zul je opgelucht zijn... Hoe moet jouw behandeling nu verder gaan? Komt de DA van de kliniek nog controleren over een poosje of moet het nu opgelost zijn?

Helaas kan ik voorlopig geen foto's maken van Lio's voet. Ik moet thuisblijven ivm school en mijn afstuderen. Moet nu even prioriteiten stellen aan mijn opleiding, dus zie het maar als een soort van huisarrest want zo ervaar ik het ook. Duurt tot 30 juni. Ik hoop dat de mok niet erger wordt. Ik heb het gisteravond nog gewassen met de shampoo en er weer levertraanzalf opgesmeerd, maar ze staat nu weer in het hoge gras van een vers weiland. Ben dus benieuwd hoe dat uitpakt... Baal als een stekker dat ik er niet heen mag. Ben je 22, mag je niet zelf bepalen of je naar je paard gaat of niet :-S Heel irri!!! Maar goed, das off-topic.

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:39

@evitatinkle Amai zussie.. hier dan mijn eerste post;) Gelukkig dat het zo lekker ging vanmiddag en ik ben blij dat ze alleen ons leuk vind..! Ik denk echt dat we nu weer op de goede weg zitten dus goed op onze hoede blijven en dan gaan we straks weer lekker aan het werk met onze twee tijgertjes als de mijne ook beter is..:S

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:38

@layspays, lief zussie thanks voor je eerste post! Ik hoop ook dat die klote mok niet meer terug komt. We hebben er in ieder geval alles aan gedaan nu. En slaolie is al beter! Ze liep hardstikke lekker vanmiddag (scheve grastank) Knipoog

@IngLio, he we zijn even oud, grappig! Wat voor studie doe je? Ik hoop dat de mok van je paardje niet erger wordt maar alleen maar beter. Ik hoor goede dingen over levertraanzalf. Ik heb nu zelfgemaakte zalf van de beste veearts in de regio. Als dit werkt dan moet het ook echt goed spul zijn. Mocht iemand een potje willen hebben.....

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:52

Ben benieuwd naar de foto's hoop echt dat het nou snel over gaat Ja

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:28

evitatinkle schreef:
@IngLio, he we zijn even oud, grappig! Wat voor studie doe je? Ik hoop dat de mok van je paardje niet erger wordt maar alleen maar beter. Ik hoor goede dingen over levertraanzalf. Ik heb nu zelfgemaakte zalf van de beste veearts in de regio. Als dit werkt dan moet het ook echt goed spul zijn. Mocht iemand een potje willen hebben.....

Haha grappig...22 is een mooie leeftijd Knipoog wat studeer jij of werk je al?
Ik doe HBO Informatica en Informatiekunde; Vormgeving en ontwerp van InterActie aan de Haagse Hogeschool. Even voor de duidelijkheid, het klinkt nerderig, maar dat ben ik niet hoor Knipoog De laatste lootjes, goss wat wegen die zwaar! Lio zal wel denken, waar blijft me mens... Ik hoop het ook. MOK GA WEG! Bij Arabel en al die andere paarden die er last van hebben!
Ik hou je potje in gedachten hoor Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:44

Heeft iemand ervaring met de verdikte huid die kan blijven na langdurige mok?

Nu de mok bij de fries eigenlijk weg is voel ik pas goed hoe veel dikker de huid is op die plek.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:53

Hoi Katja, bij mijn merrie is de huid ook een stuk dikker nu de korsten er vanaf zijn. Lijkt wel eelt ofzo, zo dik. Ik denk dat dat hoort bij het genezingsproces, want op andere plekken waar ze net zulke kortsen heeft gehad, is de huid weer terug naar zijn normale vorm. Ik zou er voorlopig nog op blijven letten, want voor je het weet is het weer terug... Het heeft natuurlijk flink te lijden gehad. Misschien wel te vergelijken met je eigen handen als je eens flink in de weer bent geweest met een mestvork of bezem dat je blaren hebt en pijnlijk eelt... maar zeker weten doe ik het echt niet hoor, maar het is de gedachte die bij me op komt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:44

@ IngLio, ik studeer, ook laatste jaar. Had al klaar kunnen zijn maar ja, ik heb de paarden voor laten gaan (1 jaar). Dus nu nog mijn stage van tien maand en dan ben ik ook klaar. Ik doe Hogere Hotelschool (of International Hospitality Management) is ook een kakopleiding Knipoog

Arabel heeft ook een dikke huid op de plek waar eerst al die korsten zaten. Die huid heeft het zwaar. Ze heeft er nu ook kloven in, dat doet zo zeer. Vanochtend het voetje even gewassen met HIBISCRUB en nog een korstje eraf gehaald (rotmok laat dr nou met rust). Toen weer die zalf opgesmeerd waarvan ik het idee heb dat ie werkt. Tot nu toe mocht ik er maar twee soorten zalf opsmeren zonder dat ze haar voet spastisch wegtrapte en dat was hydrocortiderm en deze zalf.
En omdat ze zo lekker liep heb ik vanochtend om 7 uur maar even het zadel erop gelegd en stappend een buitenritje gemaakt. Dikke doos wilde natuurlijk niet stappen en op touwhalster is een arabier nog moeilijk te houden maar we zijn braaf geweest. Ze is weer helemaal in dr 'hum' in het land. Er staan flink wat nephengsten en 1 echte hengst bij ons op stal en van Arabel mogen ze allemaal wel een keertje....pies pies

Fotos komen zodra k mijn camera niet steeds vergeet!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:38

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:48

Ik zal je even helpen met de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er al wel beter uit zeg, maar nog steeds flink wat korsten.
Helpt de zalf nog? Loopt ze nog onregelmatig?

Ah ik zag ook een foto van haar koppie. Wat een lekker ding zeg, die Arabel... een droppie!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:24

Ja lekker ding he! Ze lijkt altijd superklein in de spuitplaats. En ze kijkt met grote ogen naar je zo van....wat ga je doen?
Vandaag liep ze helemaal niet meer onregelmatig. Ik heb dr even laten vrijspringen en ze vond het echt geweldig. Het been ziet er nu nog beter uit. Dit was een paar dagen geleden. Ik heb vandaag nieuwe foto's gemaakt. Zal ze zo plaatsen. Let vooral op de roodheid van de huid, die is weer roze!

@IngLio, kun je me ff pben waarom bij jou de foto's wel lukken?

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=BGBMIFOK

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=BGBMIFOK

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:27

Zal ze weer even goed zetten voor je en je een pb sturen
Afbeelding
Afbeelding

De huid ziet er zo te zien al minder rood uit. Een goed teken!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:09

Tijd voor een Lio-mok-update.
Ik mocht er 2 weken niet heen van mijn ma ivm mijn studie (ben geslaagd nu ) en de mok is dus weer erger geworden. Dat was ook wel te verwachten natuurlijk, als ze dag en nacht buiten loopt en het niet verzorgd wordt. Dat was het risico.

Nu ben ik weer bezig met wassen en levertraanzalf en ik zie het weer opknappen. Ze had ook een blaas in haar linker kootholte precies op het buigende stuk. Dat heb ik vandaag even gewassen met betadine shampoo om even extra te ontsmetten.

Heb een nieuw "trucje" voor het afspoelen van het sop. Men neme 1 gieter! Hoef ik niet die hele tuinslang uit te rollen. Lio vond het eerst maar helemaal niks, maar nu geeft ze er niet zoveel meer om. Soms een extra stap, maar het werkt!

Heb 2 dagen alleen zalf gesmeerd en de korsten zijn helemaal week en er vielen er een heleboel af. Ik was nu ook met een washandje en mijn blote handen. Gaat goed en er begint nu nog meer haar op te groeien. Binnenkort weer foto's!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:17

Jeetje wat goed dat het er al weer zoveel beter (roze) uitziet!
Sams mok is helaas ook nog niet over
Het is gelukkig wel klein gebleven en het velletje is gelukkig ook nog mooi soepel, maar rechtsvoor blijven er toch een beetje korstjes komen. Heb nu zelf wat nieuws bedacht, spuit er nu aloëspray op (van Herballife ofzo) het wordt er in ieder geval niet erger van, dus ik hoop dat wanneer we dit nu zo'n 2 weken volhouden het weggaat.. Verder krijgt ie ook extra vitamines om z'n weerstand wat op te bouwen
Ik hoop dat het werkt, gelukkig heeft Sam geen dikke beentjes en is het niet openen, kan gewoon lekker alles met hem doen

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:56

Ow gelukkig dat het bij Sam iig niet erger wordt en dat je gewoon lekker kunt rijden!

Welke vitamines voer je extra?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:13

Jah je gaat me vast uitlachen Maar we geven hem spul door zijn brokken waar je van die dieet shakes van kunt maken. Het is dus eigenlijk voor mensen bedoeld, zodat ze tijdens het dieet nog wel alle vitamines binnenkrijgen.. Sam heeft wel veel energie de laatste tijd, dus ik denk wel dat het werkt

Heb het zelf ook een keertje geproefd, maar dat viel dus echt flink tegen, blij dat ik niet op dieet hoef

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:20

Ik hou me in Ik hou me in Afbeelding
Ik dacht die is naar de paardenshop gegaan en heeft van de bakken met allerlei poeders gehaald. Hihi.
Maar wat denk jij, vitamines voor de huid en weerstandsverhoging?

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:25

Ik kreeg voor shona van de dierenarts een mokzalf, met schapenvet o.i.d erin en antibiotoca (en nog wel meer denk ik) en dat heeft echt geholpen! het stond alleen ontzettend.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:31

Ik denk dat de extra vitamines geen kwaad kunnen hoor, is het niet goed voor de mok dan wel voor iets anders!
En de aloëspray die ik erop spuit moet (volgens de verpakking ) tegen irritaties werken en de huid soepel houden. Spuit het ook in zijn manen en staart, Sam heeft zomerexceem en hiervoor lijkt het ook wel te helpen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:52

Ik zal ook weer even updaten.
De mok is over maar de huid is op sommige plekken nog rood op het roze. Op die plekjes kunnen korstjes komen als ik niet oplet. Dus is kijk er elke dag naar, was met hibiscrub of teershampoo (is ook voor schurft enzo) en smeer het dan in met de speciale zalf van de DA. Dat spul is net stopverf maar werk geweldig. Er kan geen vuil en water inkomen. Ik heb dr nu met de regen op stal staan maar vanochtend was de wei weer droog. Ook heb ik een huidherstellende olie van natuurlijkinbalans.nl en die vind ik ook helpen, ook voor andere plekjes.
Door haar voer (mueslie) krijgt ze regelmatig mokkruiden (chevadonyll), opkikker, knoflook en appelazijn.
Het been is echt dun aan het worden, ik heb het nog nooit zo mooi droog gezien! De hoef lijkt kolossaal nu

Ik was zaterdag op het balingehof en daar zeiden ze dat ze misschien ooit haar griffelbeentje had gebroken, van haar andere niet mokbeen. Dat zou veel verklaren...want haar mokbeen is niet haar zwakke been. Kijk maar eens bij mn foto's, daar heeft ze altijd dat andere been op rust.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:58

evitatinkle schreef:
Ik zal ook weer even updaten.
De mok is over maar de huid is op sommige plekken nog rood op het roze. Op die plekjes kunnen korstjes komen als ik niet oplet. Dus is kijk er elke dag naar, was met hibiscrub of teershampoo (is ook voor schurft enzo) en smeer het dan in met de speciale zalf van de DA. Dat spul is net stopverf maar werk geweldig. Er kan geen vuil en water inkomen. Ik heb dr nu met de regen op stal staan maar vanochtend was de wei weer droog. Ook heb ik een huidherstellende olie van natuurlijkinbalans.nl en die vind ik ook helpen, ook voor andere plekjes.
Door haar voer (mueslie) krijgt ze regelmatig mokkruiden (chevadonyll), opkikker, knoflook en appelazijn.
Het been is echt dun aan het worden, ik heb het nog nooit zo mooi droog gezien! De hoef lijkt kolossaal nu

Ik was zaterdag op het balingehof en daar zeiden ze dat ze misschien ooit haar griffelbeentje had gebroken, van haar andere niet mokbeen. Dat zou veel verklaren...want haar mokbeen is niet haar zwakke been. Kijk maar eens bij mn foto's, daar heeft ze altijd dat andere been op rust.

Wat fijn dat haar pootje al weer een stuk dunner is geworden
Echt super..
Is het ernstig als ze hun griffelbeentje gebroken hebben gehad?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:54

nou dat weet ik dus niet, of het ernstig is. Ik weet niet wanneer het gebeurt is of hoe. Ze loop wel onregelmatig maar ja, die mokpoot was zo dik dat ik dacht dat het daardoor kwam. Maar nou zeiden ze daar dat haar hele lijf niet goed was door iets. Ze verdeelt haar gewicht niet goed over haar vier benen. Maar goed, zo is er elke keer wel wat. Is de mok over heeft ze wel wat in dr rug, is dat over dan heeft ze dr schouder overbelast, is dat weer verholpen door een te dure fysio dan is er dit weer.....
Binnenkort ga ik er weer heen voor een lesje. Maar kijken of er iets aan gedaan kan worden. Kan toch geen wedstrijden met haar rijden. Maar voor haar is het wel lekker als ze nou eens lekker in dr vel kon zitten.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:56

Ow wat fijn dat de mok al zover verholpen is! Ik zag gister bij Lio ook die rode plekken, dus direct weer de zalf erop!

Maar wat vervelend dat ze telkens iets heeft... Niet fijn voor haar maar ook niet voor jullie (portemonnee).
Misschien heb je hier iets aan, het is maar een idee
http://www.bachenaroma.nl van Terence op bokt.
Zij heeft hiervoor gestudeerd en past het toe op haar eigen dieren (paard, hond), maar komt dus ook bij je thuis.
Misschien nodig ik haar ook wel bij Lio uit...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:35

Ja dat is een idee, maar ik geef haar ook al zoveel dingen en heb al zoveel geprobeerd. Op het balingehof doen ze daar ook aan, even daar informeren.
Maar mijn portomonee is een beetje leeg, ik heb echt niks meer. Ik heb er al zoveel mensen bij gehad en die riepen allemaal wat anders en 1 ding hetzelfde: de rekening.
De mok is nu zo goed als over, heel fijn maar nu dit misschien weer. Het houdt een keer op. Ik heb meer geld aan haar uitegegeven in het afgelopen jaar dan het bedrag waarvoor ik haar gekocht heb...