hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:49

Citaat:
en dan vijlen ze ze gerust te kort.

dan moet je toch wel een hele poos vijlen, dat houdt de gemiddelde rug niet uit hoor.......

en ijzers afhalen, daar zou ik mee uitkijken, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, dat is nou iets dat ik de smid zou laten doen.....

Het enige dat ik doe is rafels (flares) wegvijlen en de mustangroll erin houden, als je dat 3 x voor is gedaan en uit is gelegd kan echt iedereen het, als je maar een beetje goede rug hebt, want dat is het probleem......

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:53

smurf schreef:
Citaat:
en dan vijlen ze ze gerust te kort.

dan moet je toch wel een hele poos vijlen, dat houdt de gemiddelde rug niet uit hoor.......

en ijzers afhalen, daar zou ik mee uitkijken, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, dat is nou iets dat ik de smid zou laten doen.....

Het enige dat ik doe is rafels (flares) wegvijlen en de mustangroll erin houden, als je dat 3 x voor is gedaan en uit is gelegd kan echt iedereen het, als je maar een beetje goede rug hebt, want dat is het probleem......

ja maar mn paard kan ook niet blijven lopen met een ijzer wat helemal los zit aan een kant...

wij hebben op stal een tang..
waarmee ik de nagels eruit kan halen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 03:35

ik ben het helemaal eens met mist en promessa !!

en ook ik volg het veldman forum met verbazing , ik vind het super dat paarden 24/24 u buiten kunnen staan maar dan moeten ze wel een goede stal hebben ( met een zachte bodembedekking om op te gaan liggen en niet op de harde grond )om in te gaan staan en op een droge weide lopen zonder modder !

mijn paarden staan ook een hele dag buiten in weer en wind maar 's avonds staan ze in de stal en zijn ze zoals al gezegd moe van het spelen en blij dat ze binnen mogen ! ze staan rustig op stal en lopen absoluut geen rondjes te draaien , nee hoor ze staan rustig te genieten van hun brok en hooi en gaan lekker liggen slapen op hun warme strobed en ' s morgens zijn ze net zo blij dat ze terug buiten mogen gaan spelen op de wei als dat ze ' s avonds net zo blij zijn dat ze terug op stal mogen !

mist ! ik vind het enorm knap dat je je paard met zulke erge artrose zo goed kan laten lopen en inderdaad is een goede smid is dit geval heel erg belangrijk ! ik wens je nog veel succes en plezier met je paard[/quote]

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:55

shana schreef:
rustig te genieten van hun brok en hooi en gaan lekker liggen slapen op hun warme strobed

Gaatie net zoals mensen de hele nacht lekker koese? Clown

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:03

Aan het begin van het topic is er door de topicstarter een hele lijst met nadelen van ijzers geplaatst.. worden die wel gelezen.
Heb in dit topic ook al een paar keer gelezen dat problemen met ijzers zijn verholpen, maar is dat het probleem aangepakt? Alleen de pijn is verholpen omdat er een ijzer onderzit, maar het probleem is er nog.
Of dat natuurlijk bekappen een trend is. Er was gewoon te weinig onderzoek gedaan naar paarden in het wild. Bij een normale opleiding leer je dat paarden met ijzers eronder normale hoeven hebben. Terwijl die er erg anders uitziet dan paarden die in het wild leven.
Vroeger konden ze dat allemaal echt niet onderzoeken, in het begin tijdperk van ijzers.

En is het niet vreemd dat hoeven van ijzers zo smal worden? Of dat paarden die met ijzers lopen zonder ijzers niet zo goed meer kunnen lopen? (niet altijd)
En dat je ijzers nodig hebt om over harde ondergrond te lopen is ook onzin. als je de hoeven traint om hard te worden is er na een tijdje niets aan de hand.

Groeten Alline

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:07

Ik zet mijn vraagtekens bij een aantal argumenten tegen beslaan. Een van deze argumenten is dat de hoeven altijd kouder zijn door de ijzers. Hoezo??? vanwege de geleiding? als ik het niet mis heb wordt het ijzer net zo koud (hooguit) als de bodem waar hij op staat. Wat is dan het verschil met direct op die bodem staan?
De verstoring van het hoefmechanisme dan?? nee want in het achterste gedeelte van de hoef (waar anatomisch gezien de meeste rek kan zijn) zitten geen nagels. Dus daar kan de hoef zich prima bewegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:13

Citaat:
En is het niet vreemd dat hoeven van ijzers zo smal worden?

Mijn paard staat sinds zijn vierde levensjaar op ijzers. We zijn begonnen met een maat 1 en zijn 4 jaar later aangeland bij een maat 3. Dus hoeven met ijzers blijven niet smal!
Hoeven trainen om hard te worden?? Ja prima dat kan. Is bij mijn paard zijn achterhoeven ook goed gelukt. Het ziet er hier niet naar uit dat hij ooit op ijzers hoeft maar sommige paarden slijten nu eenmaal scheef af en daar doe je niets tegen zonder ijzers. (dit is dus het geval bij de voor voeten) Alle argumenten over te weinig beweging of slechte voeding vallen hierbij weg aangezien de voor en achterbenen aan hetzelfde paard zitten Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:19

dat is dus juist iets dat natuurlijk bekappers tegenspreken. De hoef zal altijd wel iets kunnen bewegen, maar het hoefmechanisme neemt echt heel erg af in vergelijking met een (goed bekapte) ijzerloze hoef.
De hoef zet namelijk in zijn geheel uit, als je de voorkant vastnagelt, stop je de beweeglijkheid van de hele hoef. Er zitten geen scharnieren ofzo in het midden van de hoef.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:27

Hielen worden altijd smaller van ijzers. Een hoef groeit naar onderen een een beete wijd uit. Dat lukt niet als er ijzers onder zitten. hij zal dan altijd een klein (minie) stukje smaller worden per bekapping. Misschien is de witte lijn wel beetje uitgerekt, waardoor het niet opvalt?

Waarom slijt ie scheef? Niet elk paard heeft superrechte hoeven.

Ik wilde hier nog een warmte foto zetten van een paard met 1 ijzer. Die is koud, de rest van de benen zijn warm. Maar die foto kan ik er niet opzetten Boos!

Een hoef zonder ijzers zet zich uit elke keer als hij zn been neer zet. De hele hoef zet zich uit. Met ijzer idd alleen bij de hielen. Omdat het hoefmechanisme de enige manier is voor paarden om het bloed naar boven te pompen is het toch een groot verschil.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:28

en hoe is het dat mogelijk dat mijn paard van een klein maatje ijzer naar een maatje reus is gegaan??? Omdat zijn hoefmechanisme zo belemmerd wordt?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:58

Alline schreef:
Alleen de pijn is verholpen omdat er een ijzer onderzit, maar het probleem is er nog.

Mijn vraag aan de natuurlijk bekapper-aanhangers: Hoe kan een paard met bijvoorbeeld arthrose pijnloos door het leven gaan? Dit is niet aanvallend bedoeld, gewoon interesse.

Alline schreef:
En is het niet vreemd dat hoeven van ijzers zo smal worden?

Zoals ik al eerder zei: dat ligt aan de (on)kunde van de hoefsmid.

Alline schreef:
En dat je ijzers nodig hebt om over harde ondergrond te lopen is ook onzin. als je de hoeven traint om hard te worden is er na een tijdje niets aan de hand.

Hoe 'train' je dit als je paard al bijna op z'n straal loopt? Lekker door laten lopen en hopen dat ie genoeg eelt kweekt op z'n straal?

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:00

Overigens: als ijzers echt zo slecht waren, dan zouden er nu nog maar bar weinig paarden op deze wereld rondlopen.

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:00

Citaat:
Het enige dat ik doe is rafels (flares) wegvijlen en de mustangroll erin houden,
als je dat 3 x voor is gedaan en uit is gelegd kan echt iedereen het

, als je maar een beetje goede rug hebt, want dat is het probleem......

Tsjee... dus als ik anky 3 keer heb zien rijden, en tijdens clinics bijv alles wordt uitgelegd, kan ik dus ook salinero op hetzelfde nivo trainen?
Okee!

En daarbij loop ik dus niet het risico om dat paard in de prak te rijden?

Of als je nog nooit hebt autogereden, maar je hebt het iemand anders al wel 3 keer zien doen, en dat persoon heeft alles uitgelegd, kan ik dus ook autorijden?
Okee!

Dus ik ben dan opeens een verkeersveilige autobestuurder?

En verder over een ijzer afhalen, daar kun je weinig fout mee doen.
Als je netjes een voor een de nagels eruit haalt, en daarna het ijzer gemakkelijk eraf kan halen, doe je het paard alleen maar een groter plezier als dat je m door laat lopen op een ijzer wat er nog half gaar onderslingerd.
En overigens, zoiets is een "noodgeval" en zul je niet wekelijks hoeven doen.

En alle genoemde nadelen, zijn dingen die mogelijk een nadeel kunnen zijn.
Maar als je een goede smid hebt die zijn werk goed verstaat; zullen de nadelen wegvallen tegenover de voordelen.

Ook vind ik het grote onzin dat de hoeven van een paard met ijzers zo smal worden.
Bij goed hoefbeslag (en met uiteraard ook een goede smid) is zoiets ook niet echt mogelijk.
De hoef kan wel smaller worden door verkeerd beslag.
Denk aan de voorvoeten, waar een achterijzer onderwordt gelegd, die te krap ligt, met 2 lippen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:09

Citaat:
Tsjee... dus als ik anky 3 keer heb zien rijden, en tijdens clinics bijv alles wordt uitgelegd, kan ik dus ook salinero op hetzelfde nivo trainen?
Okee!

je bent heel goed in appelen met peren vergelijken. Het is wel duidelijk dat je nog nooit een bekapper aan het werk hebt gezien, je hebt geen idee, dat is me wel duidelijk.

Maar wees gelukkig met je hoefsmid, die jouw paard keurig bekapt en beslaat en laat mijn mijn gang gaan alsjeblieft.

Het vijlen van een hoef is echt niet iets waar je 4 jaar voor naar school moet, dat leren ze in Deurne ook in een paar lessen, maar dan begint het pas: het beslaan van de hoef, daar komt heel wat bij kijken, maar dat doe ik dus niet.

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:17

smurf schreef:
Citaat:
Okee!

je bent heel goed in appelen met peren vergelijken. Het is wel duidelijk dat je nog nooit een bekapper aan het werk hebt gezien, je hebt geen idee, dat is me wel duidelijk.

Maar wees gelukkig met je hoefsmid, die jouw paard keurig bekapt en beslaat en laat mijn mijn gang gaan alsjeblieft.

Het vijlen van een hoef is echt niet iets waar je 4 jaar voor naar school moet, dat leren ze in Deurne ook in een paar lessen, maar dan begint het pas: het beslaan van de hoef, daar komt heel wat bij kijken, maar dat doe ik dus niet.

Misschien is de vergelijking idd wat cru.
Maar bekappen is absoluut iets waar je kennis en kundigheid voor moet bezitten.
Het zou wat worden als iedereen die een eigen paard heeft dit soort dingen leest en vindt dat ie het ook wel zelf kan. Lips are sealed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:23

Ik doe het ook zelf, de HS kijkt er af en toe naar en is tevreden. Voor andere mensen doe ik ook nog een paar paarden. Slechts 1x een klacht gehad dat een paard slechter ging lopen (een tijdje), maar dat kwam omdat die hoeven heeeeeel erg lang waren geworden.

Het vijlen is niet zo ingewikkeld. Je knipt toch ook je eigen teennagels. En nog even op bovenstaand: een paard hoort juist op de straal te lopen.

En misschien nog wel beangstigender: er komen steeds meer mensen die zelf bekappen Clown . Trouwens de boeren deden het vroeger ook zelf, alleen het ijzerwerk niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:26

Naz[quote="Alline schreef:

Citaat:
Hoe 'train' je dit als je paard al bijna op z'n straal loopt? Lekker door laten lopen en hopen dat ie genoeg eelt kweekt op z'n straal?

In de Natuurlijk bekappen hoek wordt het juist als ideaal gezien dat het paard op straal, hoefwand en zool loopt.

In de straal zit een sensor en iedere keer als hij de verharde grond raakt, krijgt hij een seintje om de hoef harder te laten groeien.

En uiteraard bouw je op, je gaat ongetraind ook geen buitenrit van 3 uur maken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:38

...en dan is het ook nog eens zo, dat de meeste doe-het-zelf natuurlijk bekappers (of beter gezegd: trimmers...er komt geen kapmes aan te pas!) de NORMALE, GEZONDE hoeven van hun eigen paard bijhouden...ze modderen heus niet maar wat aan met probleem-paarden voeten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:40

Citaat:
En misschien nog wel beangstigender: er komen steeds meer mensen die zelf bekappen

nóg enger: die paaar natuurlijk bekappers die er zijn, zijn òf ooit hoefsmid geweest en zagen dat niet meer zitten òf ze zijn in Amerika opgeleid, daar is natuurlijk bekapper een beroep met een opleiding namelijk en deze mensen gaan steeds vaker cursussen geven om het hun klanten te leren, omdat ze zoveel klanten hebben dat ze het niet meer kunnen bijsloffen!

De bedoeling is dat je zelf de hoeven wekelijks (!) bijwerkt met de vijl en dat de bekapper een paar keer per jaar komt controleren en eventueel wat bijwerken met het mes.

Zelfs de smid met een Deurne opleiding zei van de week nog dat je weken moet vijlen voor je er teveel afhaalt, daarom doet hij het met een tang, schiet wat meer op......

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:42

@chippie:

Ook mijn bekapper heeft een groot deel van de opleiding tot smid voltooid. (hij haakte af toen het zelf ijzer smeden aan bod kwam) Ook hij raadt aan, om vooral zelf de voetjes van je paard bij te houden....hij legt uit, ik doe na, hij controleert.... Vind ik niets mis mee!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

Naz schreef:
schaapjuh schreef:
Mag ik vragen op wat voor manier therapeutisch beslag atrose kan vertragen? Hoe werkt zo'n ijzer?
Is niet aanvallend bedoeld, ik vraag het uit interesse Knipoog

In het geval van mijn paard een zgn. 'full roller'. Dit is een ijzer met 2 lippen en een ingelaste wig, waardoor de voet aan de achterkant iets hoger staat (ongeveer een centimer). Daarbij wordt dit ijzer wat verder naar achteren gelegd zodat het paard beter over de teen kan rollen.
Mijn paard heeft 3tjes en 4tjes in de kogel en straalbeen, ze loopt sinds 1998 met deze ijzers en ik rijd haar nog steeds, tot 2003 ook nog wedstrijden (M1 dressuur).

http://members.chello.nl/n.zwaan1/bokt/ijzer.jpg[/img]

Edit: foto toegevoegd

Mwa.. nog niet echt antwoord gekregen op mijn vragen...
Je zegt dat de hoef van je paard door de wiggen aan de achterkant wat hoger komt te staan. Wat voor effect heeft dan dan op de atrose? Hoe kan het dat daardoor de atrose vertraagt of zelfs wordt stopgezegt?
(btw, voor het beter over de teen rollen heb je niet perse ijzers voor nodig, kan ook met bekappen. IMO geen reden om daarom ijzers te gebruiken. Maar dat is ieder eigen keuze Knipoog )

Chippie zou je ook willen antwoorden Lachen

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:14

Ik zal me ook eens mengen in deze discussie.
Een aantal nadelen van hoefbeslag heb ik mijn twijfels bij,
sommige zijn naar mijn mening niet bepaald relaterend en sommige vind ik ook niet echt duidelijk. Knipoog

Het is uiteraard waar dat hoefbeslag enkele nadelen met zich meebrengt.
En het beste voor een paard is toch om op blote voeten te lopen.
Maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Knipoog

De dingen die wel relaterend genoeg zijn om als nadeel gezien te worden, vind ik:

Het is tegennatuurlijk.
Het hoefmechanisme wordt verminderd.
Hoefnagels beschadigen de wand.
De hoef droogt gemakkelijker uit.
De tegendruk v/d bodem tegen de zool en straal wordt iets verminderd.
De schokbreking wordt verminderd.
Eerder uitglijden. (geen gebruik van kalkoenen oid.)
De hoefvorm en voetas veranderen iets, omdat het paard zich aan moet passen.

Maar vraag jezelf dan af of dit allemaal wel zo erg is.
Om minder nadelen te hebben,;
Moet de kwaliteit goed zijn; het ijzer moet goed passend zijn.
De smid moet proberen niet te ver naar achteren te nagelen, en niet onnodig nagelen (bijv 6 nagels ipv 8)

*

4. Het veroorzaakt stofwisselingsproblemen door eiwit-imbalans met huid-, lever- en nierproblemen tot gevolg.

16. Het maakt de vroege opsporing van het overschrijden van de biologische limieten van een paard onmogelijk.

Kan iemand me deze twee punten duidelijker en onderbouwend uit kunnen leggen?

*

Verder vind ik de genoemde voordelen niet echt duidelijk.

Waarom gebruikt men ijzers en wat zijn dan ook de voordelen daarvan?

Bescherming voor de hoef tegen te grote afslijting.
Stand van de hoef behouden of verslechtering voorkomen.
Beenstanden bij jonge paarden corrigeren.
De gang van het paard bevorderen.
Kreupelheden/ problemen oplossen.
Meer grip (door gebruik van kalkoenen)
Ondersteuning.

Sorry voor het lange verhaal Bloos

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:28

schaapjuh schreef:
Mwa.. nog niet echt antwoord gekregen op mijn vragen...
Je zegt dat de hoef van je paard door de wiggen aan de achterkant wat hoger komt te staan. Wat voor effect heeft dan dan op de atrose? Hoe kan het dat daardoor de atrose vertraagt of zelfs wordt stopgezegt?
(btw, voor het beter over de teen rollen heb je niet perse ijzers voor nodig, kan ook met bekappen. IMO geen reden om daarom ijzers te gebruiken. Maar dat is ieder eigen keuze Knipoog )

Chippie zou je ook willen antwoorden Lachen

Ik ben geen expert, maar ik heb het een en ander gelezen in het boek hoefproblemen.
Maar op de site hoofcare staat ongeveer hetzelfde.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html
Via deze link klik je spat aan, (een artrotische aandoening)
Onderaan staat het een en ander geschreven over speciaal beslag hiervoor. Lachen

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:32

Arabesk, je kunt het wel gaan vergelijken met het knippen met je eigen teennagels;
Maar daar loop je toch niet op…

Smurf; het is per paard erg verschillend hoeveel er van een hoef af kan.
Bij sommige paarden kan de draagwand wel bijna een centimeter ingekort worden, maar bij sommige bijna niets.

Daarom vind ik het een erg groot risico dat iedereen zomaar “even hoefsmidje gaat spelen”.
Wat ik ook griezelig vind, is dat hoefsmid (nog) een vrij beroep is.
Iedereen mag zich zomaar hoefsmid noemen, en daardoor kunnen veel problemen ontstaan.

*Even erg offtopic*
Nienke07 schreef dat haar smid tijdens zijn opleiding afhaakte toen het zelf ijzers smeden aan bod kwam.

Voor de opleiding van hoefsmid is het allerbelangrijkste het smeden van ijzers.
Toen ik net met de opleiding begon (augustus 2004) begon de praktijk enkel en alleen met het smeden.
Veel later (december ofzo) begonnen wij pas met voetjes bekappen.
Voordat je aan zo’n opleiding begint weet je al dat het ijzers smeden het allerbelangrijkste is, en dat je dit ook zoveel mogelijk zult gaan moeten doen.
Dus snap ik niet dat hij afhaakte omdat het smeden van ijzers aan bod kwam?!?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:12

Sannie: Punt 4 weet ik ook niet. Ik denk dat er met punt 16 bedoelt wordt dat je met hoefijzers dingen doet die een normaal paard niet zou kunnen. En daar bedoel ik mee: over ijs lopenj, of (zoals laatst in een discussie op een ander forum) met vier paarden matrathons mennen op spekgladde bodem.. das misschien dan weer niet het meest goede voorbeeld, maar toch. Bij een paard met ijzers zet je dr dan noppen (oid, naam kwijt Tong uitsteken ) onder en dan loopt ie wel, terwijl ie dat normaal niet zou kunnen..
Maar ik vindt punt 16 niet het meest belangrijke, als dit er tenminste mee bedoelt wordt..

en nog over jou voordelen van ijzers:
Beenstanden bij jonge paarden corrigeren: bij natuurlijk bekappen ga je van zool uit, de hoefwand is even lang als de zool, net zoals de hielen. De steunsel korter. Wanneer een zool een bepaalde vorm aan heeft genomen, alsie goed bekapt is, denk ik niet dat je dat dan onnatuurlijker moet maken. (kan nie zo goed uitleggen, hoop dat je t begrijpt Tong uitsteken)

bescherming van de hoef tegen te grote afslijting: Wanneer een hoef goed is "getraind" slijt ie niet zo snel meer. Er zijn al genoeg mensen die bewezen hebben dat paarden heel veel hebben kunnen. En ter overbrugging zijn er altijd nog hoefschoenen.

De gang van het paard bevorderen Veel paarden (ook zonder ijzers) hebben te hoge hielen, te veel steunsels, te lange toon of een zwakke witte lijn. Bij veel paarden die natuurlijk bekapt zijn worden de gangen veel ruimer. (of bedoel je het zo niet)

Meer grip (door gebruik van kalkoenen) Paarden met ijzers hebben juist minder grip, en glijden bij het neerzetten een stukje door. Wanneer de straal de grond raakt, en de hoef zand in de straalgroeven heeft, heeft een paard erg veel grip. De straal voelt hoe de grond is en is van rubberachtig materiaal. Met ijzers heeft een paard dus zeer weinig voeling met de grond.

Oja.. de straal hoort dus de grond te raken. Is al gezegt, wil nog wel ff uitleggen. De straal zorgt voor schokdemping. Boven de straal zit materiaal dat de schokken dempt. De straal voelt hoe hard de hoef moet groeien.

En over die artrose. Ik heb daar geen verstand van maar ik wil het wel voor je vragen op het topic van hoefnatuurlijk. Daar zitten mensen die daar meer verstand van hebben.

Groeten Alline