Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:28

BonnYPonY schreef:
Vraagje, hoe zien jou pony's/paard tanden er nou ong uit ? Bloos

Ik heb er even een foto van gemaakt.
Eigenlijk valt het wel mee Haha!

Afbeelding

En zo heb ik die takken in de box zitten.

Afbeelding

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:25

Er is ook een middel SETTELEX een antacid voedingssupplement verkrijgbaar in het buitenland. Er is indertijd uitgebreid onderzoek naar luchtzuigen gedaan. Op basis van de resultaten is dit product ontwikkeld.
(het idee komt van het gebruik van RENNIE's). Het werkt bij jonge paarden die net met luchtzuigen beginnen, maar ook de paarden die dit al veel langer doen.
Google op SETTELEX en je vindt de gegevens.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:31

24 januari begint het luchtzuigonderzoek van de kliniek Utrecht.
Kim doet ook mee en krijgt dan ook een middel.
Ik houd jullie op de hoogte

[MD] Luchtzuigers gezocht.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:55

wij hebben een merrie van nu7 jaar en we hebben haar nu iets langer dan een jaar!! de eerste 3 maanden dat we haar hadden was er niks vreemds aan de hand maar daarna hoorden we verschillende mensen zeggen dat ze haar overdag vaak horen luchtzuigen!! dus wij idd in de gaten gehouden en jah hoor Boos! mevrouw begon met luchtzuigen Boos! Boos! eerst idd de hele box in gesmeerd met cribox.... hielp een paar dagen ...en toen inderdaad toch maar een band aangeschaft.. bij haar denken wij aan verveling.. omdat zij in een nogal rustige stal staat.. tegenover haar staan stallen.. links de springtuin waar weinig te zien is en rechts staan ook stallen... oftewel weinig te zien.. door omstandigheden is ze eve een tijdje naar andere stal geweest, waar ze de paarden naast haar kon zien n ze keek uit op de bak waar veel te zien was... daar heeft ze dus amper tot niet luchtgezogen... denken jullie ook dat het door verveling komt en wat zouden jullie voor tips daarvoor hebben!!??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:51

Ik lees net dat hier weer de koliekdiscussie speelt. Ik heb twee jaar gelden of zo een equente gedaan op bokt. Daar kwam uit dat luchtzuigers niet vaker gaskoliek kregen dan niet luchtzuigers. Dat er zowel luchtzuigers waren die veel koliek kregen als niet luchtzuigers. En andersom. Mijn paard heeft bijvoorbeeld nog nooit koliek gehad.

Dus ik zou altijd eerst zoeken naar een andere koliekoorzaak.
Schimmel in het hooi bijvoorbeeld, onregelmatige voertijden, dat soort dingen.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:55

Anya schreef:
http://www.puurnatuur.nl/

Samenstelling
Liquiritiae officinalis, Zingiber officinalis, Lichen islandicus, Calcium carbonaat*, Carduus marianus, Angelica officinalis, Mentha piperita, Chamomilla, Humulus lupulus, Taraxacum.
* calcium carbonaat zit uitsluitend in de Maagcompositum voor Paarden & Pony's.

Kan iemand mij vertellen of dit dopingvrij is?

Dadji is namelijk een ernstige luchtzuiger en kan ook niet zonder miracle band. Ook met band ziet hij af en toe nog kans op te zuigen.

Dadji kan echter heel goed presteren, ondanks zijn luchtzuigen: hij is een renpaard.
Hij is nu 6 jaar en ook bij hem werkt niet meer. Gezelschap, veel hooi, afwisseling tussen stallen, niks.
Ik wil dit maagcompositum dus wel proberen, maar dan moet ik zeker zijn dat het dopingvrij is....

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:07

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:05

Zeker weten dopingvrij. Het zijn gewoon kruiden. Maar je kunt ze even mailen.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 01:06

Mja, kruiden wil niet altijd zeggen dopingvrij...
Ik heb een mail gestuurd en zodra ik antwoord heb, zal ik het hier ook even publiceren.

Kimmes

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 01:46

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:20

mijn paard zoog 24 uur per dag lucht...

Nu niet meer...

Voerbak en Waterpot uit de box. en 24 uur per dag beschikbaarheid van goed kuilvoer, paard krijgt maar heel weinig krachtvoer..

Het bix gooi ik zo op de grond in het stro, dan staat ze lekker lang te peuzelen en niet haar voerbak leeg te slikken en dan luchtzuigen.....en ipv haar waterpotje heeft ze nu een grote ton met water...

Ook staan ze elke dag buiten....

Paard heeft nog nooit koliek gehad.....

Paard zoog echt de gehele dag, maar of het nu het onbeperkt ruwvoer is of veel weidegang weet ik niet..

Maar luchtzuigen doet ze nu zelden....de ene helemaal niet en op andere dagen zuigt ze 5 keer en stopt dan weer.....gelukkig een hele verbetering , dan toen ik haar kocht...

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:48

ik heb ook een luchtzuiger hij heeft ook een band om ,omdat hij koliek gevoelig is.
door die band kreeg hij ook lelijke wondjes en moest ik regelmatig die band afdoen met als resultaat koliek.
er was toen iemand op stal die zei tegen me probeer eens een singelbontje om die band dat heb ik gedaan en sindsdien heeft hij geen wondjes of koliek meer gehad

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:14

en? valt het onder doping?

de paarden hier die luchtzuigen zijn ook renpaarden, vandaar der interesse Knipoog

zijn er geen update's van mensen die iets nieuws uit probeerden?

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:12

Hallo luitjes,

Lang geleden heb ik jullie verteld dat ik mijn paard zou gaan laten opereren vanwege het luchtzuigen. Dat heb ik ook laten doen en met veel succes moet ik zeggen. Het paard is helemaal niet verminkt of zo wat iedereen denkt. Ze is absoluut niet meer mager en ze heeft ook nooit meer koliek gehad. Binnen een jaar is het een totaal ander paard geworden en dat absoluut in haar voordeel !!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:30

hoi!

ik lees steeds over een operatie aan de keel.
maar er bestaat ook en andere simpele operatie, die inhoud dat er aan weerskanten van de paardenmond een kleine blijvende opening word gemaakt.

ik citeer:

"deze openingen of 'fistels' geven geen grote ontsiering, en zijn alleen zichtbaar van zeer dichtbij. de fistels voorkomen de vorming van onderdruk in de mond, die nodig is voor luchtzuigen.
de operatie techniek is zeer eenvoudig. er wordt een 5 cm lange horizontale snede aangebracht, ter hoogte van de eerste kies,die tot in de mond reikt. het mondslijmvlies wordt aan de huid vastgehecht om de blijvende fistel te vormen. om het dichtgroeien van de fistel te verhinderen, wordt een kleine nikkelen canule er in vast gehecht die de eerste zes maanden blijft zitten. de operatie wordt aan beide zijden verricht.
het enige geringe nadeel is dat de patienten de eerste dagen moeite hebben met drinken maar zij passen zich snel aan. geen enkele is het meer gelukt lucht te zuigen."

dit komt uit het boek paardenziekten in woord en beeld van E.C. Straiton.
een vrij oud boek inmiddels.
Staiton noemt dat er in Nederalnd vrijwel geen ervaring is met deze methode, die voor het eerst is toepast in scandinavie, en erg succesvol is gebleken.
hij schreef erbij dat in Nederland wel een andere operatie wordt gebruikt, namelijk het doorsnijden van spieren in de hals, de operatie van Forsell.
die bedoelen jullie dus ook neem ik aan.

groetjes loveblacky

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:10

Acilon schreef:
en? valt het onder doping?

de paarden hier die luchtzuigen zijn ook renpaarden, vandaar der interesse Knipoog

zijn er geen update's van mensen die iets nieuws uit probeerden?

De fabrikant kan er geen duidelijk antwoord op geven. Advies is dus om het product niet aan wedstrijdpaarden te geven.... Nog niks dus.

De DA heeft ook een middel, maar ook dat is niet doping negatief....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:39

aliekobus schreef:
Hallo luitjes,

Lang geleden heb ik jullie verteld dat ik mijn paard zou gaan laten opereren vanwege het luchtzuigen. Dat heb ik ook laten doen en met veel succes moet ik zeggen. Het paard is helemaal niet verminkt of zo wat iedereen denkt. Ze is absoluut niet meer mager en ze heeft ook nooit meer koliek gehad. Binnen een jaar is het een totaal ander paard geworden en dat absoluut in haar voordeel !!!

HET BLIJFT EEN VERBODEN OPERATIE!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:23

Soms snap ik mensen dus echt niet hoor...kan aan mij liggen... Maar je paard opereren omdat ie lucht zuigt..? Kan er bij mij niet in. Waarom niet de oorzaak weg halen ipv symptoonbestrijding? Waarom zuigt ie lucht? Verveling? Te weinig ruwvoer? ...? Nee, we laten em lekker op stal en geven em kilos krachtvoer. Wat moet dat paard de rest van de dag in zn stal doen? Tja dan bedenkt ie wel iets. De één gaat luchtzuigen, de ander weven, weer een ander rondjes lopen en ga zo maar door . Gek hè? En door die 'stalondeugden' krijgt je paard weer lichamelijke klachten.

Plingit is dus niet persoonlijk of aanvallend bedoeld, mocht iemand dat denken*

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:25

Ik weet het het is 9 pagina's lang maar ik zou adviseren eerst eens het hel verhaal te lezen voordat je over een ander oordeelt.
Als niks helpt en je paard is er echt slecht aan toe.
Wie ben jij dan om te zeggen dat iemands beslissing de verkeerde is?

Operaties als deze zijn in de regel verboden maar niet als het de enige mogelijkheid nog is om het dier een leefbaar bestaan te bezorgen.

In plaats van blij te zijn voor iemand dat haar paard nu normaal en gezond door het leven kan, gaan jullie het zitten afkraken en afkeuren.

Bah bah heb er geen woorden voor! Boos!

Is ook niet persoonlijk bedoelt maar gewoon een rot gevoel wat bij me over komt. Want waar staat ergens "fijn dat het bij jou paard zo goed geholpen heeft" voor er een mening over de procedure is gegeven??????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:33

Deze operatie is in alle gevallen verboden, er is geen sprake van uitzonderingen. Dat die operatie verboden is, is niet voor niets. Daar heeft een team dierenartsen heel goed over nagedacht. Los daarvan heb ik (in Duitsland) een aantal zeer trieste gevallen van geopereerde luchtzuigers zien staan. Luchtzuigers die ondanks dat het lichamelijk heel moeilijk voor ze is gemaakt, nog steeds proberen te luchtzuigen. Luchtzuigers die ondanks de operatie gewoon door luchtzuigen. Of het na verloop van tijd weer gaan doen.

Er is een reden waarom luchtzuigers gaan luchtzuigen. In mijn optiek is een luchtzuigeroperatie (los van verboden) niet veel anders dan een zeer drastische poging om de symptomen te onderdrukken (net als een luchtzuigerband). Zij heeft die keus gemaakt. Ik kan er onder geen enkele voorwaarde achter staan. Daar verandert haar melding dat het goed gaat het dat paard niets aan. Er zitten legio mensen met luchtzuigers op bokt. Luchtzuigers die een gezond prettig leven leiden, ondanks hun luchtzuigen. Eigenaren die veel investeren in het geluk van hun luchtzuigers, juist vanwege dit luchtzuigen. Ik kan dat niet rijmen met een operatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:54

Is er inmiddels eigenlijk al wat bekend over dat onderzoek in Utrecht?
ik heb ooit eens een mailtje gezonden aan een van de deelnemers, maar nooit een antwoord gekregen.

In de litteratuur kom je meer en meer het fenomeen 'maagzuur' tegen als mogelijke oorzaak van luchtzuigen. Ik vraag me af of iemand van jullie ooit geprobeerd heeft het hele krachtvoer-repertoire uit het dieet te schrappen en alleen nog maar gras c.q. hooi te voeren en of dat mogelijk resultaten heeft gehad.

Groet, Marianne

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:58

Bij mij staat ook een luchtzuiger op stal (dus niet mijn eigen paard)
Deze merrie heeft in het verleden een band omgehad, waardoor er ontzettende kneuzingen achter haar oren kwamen, je kon haar hoofd niet meer aanraken.
Haar voortanden zijn zo goed als verdwenen..... de voerbak (de 3e inmiddels..) is extra vastgelast omdat ze door de kracht die ze erop zet alle voerbakken aan str*nt trekt.
Als een paard eenmaal luchtzuigt, zal het paard dat in 9 van de 10 gevallen blijven doen..... ze zijn verslaafd......
Zuurremmende middelen kunnen misschien helpen¿¿¿¿¿ (we wachten met spanning de onderzoeken af)
Het paard staat hier dagelijks op de wei met andere paarden (waar ze alle palen omtrekt door het zuigen) en wordt 6 keer per dag gevoerd, heeft allerlei speeltjes en ze hebben hier contact tralies, het paard word dagelijks getraind (loopt M2) door een baas die lekker met haar bezig is.... verveling??? ik denk het niet....
Als een paard al uit verveling gaat luchtzuigen is het mijns inziens overgenomen gedrag...dát zou je inderdaad kunnen tegengaan door weidegang en speeltjes (24/7 op stal is natuurlijk nooit goed...) als het paard al helemaal verslaafd is door zijn eigengemaakte endorfine word het al moeilijker......

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:19

Ik heb vanmiddag nog even foto's gemaakt van het gebit van de luchtzuiger.....(met toestemming van haar baas Haha! )
Afbeelding Afbeelding
Zoals je ziet is er weinig over van de tanden, ook de kiezen komen daardoor niet mooi meer op elkaar, binnenkort komt de tandarts weer om de boel een beetje eetbaar te maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:34

Luchtzuigers blijft een moeilijk probleem. Er zijn er heel veel die er wel koliek van krijgen, dat heb ik in mijn eigen omgeving teveel meegemaakt. Een enquete op bokt vind ik dan totaal niet geloofwaardig en een te klein onderzoek.

Mijn merrie zoog echt veel lucht. Vorig jaar heb ik eerst van dat spul geprobeerd ( weet niet meer hoe het heet Haha! ) wat niet hielp. Na een half jaar begon ze zich lekker in haar vel te voelen en het viel mij op dat ze steeds minder ging luchtzuigen. Tot ik haar verhuisde naar een andere stal. Het was wederom drama en ellende. INmiddels ben ik weer verhuist, en bij deze stal was het na een week al zo dat ze amper zoog. Af en toe ff bij het eten, maar verder totaal niet. Na enkele weken heb ik haar band afgehaald. De staleigenaar wees mij er ook op dat hij het haar nooit zag doen.

Volgens mij is het nog steeds stalmanagement bij een paard waarom hij/zij luchtzuigt. En als je dat goed voor elkaar hebt dan word het luchtzuigen vanzelf minder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:38

Stalmanagement heeft zeker effect. De mate waarin ze andere paarden zien, afleiding hebben, de wei in kunnen et cetera. Bij mijn paard hielpen de zuurremmers in combinatie met stalmanagement wel. Net als de voerbak vervangen voor een rubber emmer in beugel (minder slijtage tanden). Er is niet één oplossing. Maar je kunt het wel degelijk verminderen. En daar gaat het toch om lijkt mij.