2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:05

Zichzelf bijten schijnen sommige hengsten die niet mogen dekken ook te doen. Het paard kan overdag ruig spelen met andere paarden, dan is het zichzelf bijten wel vreemd ja. Vandaar ook het idee om het paard naar Gert te brengen. Die weet in hoeverre het paard onvoorspelbaar reageert.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:08

Elisa2 schreef:
Maar wat nu als het allemaal aan TS ligt? Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar stel..moet dat paard dan maar ingeslapen worden zonder dat een prof eens naar dat gedrag heeft gekeken?

Staleigenaar kan ook invloed hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:11

Ik zou daarom ook eerst (standaard) onderzoeken als het lukt en daarna hem naar een prof zoals gert brengen. En als hij gezond is en gert ziet er geen heil in.. Dan zou ik dat geloven. Als hij niet gezond is met het standaard onderzoek houdt het op natuurlijk.

En misschien ziet gert iets typerends wat niet bij een standaard onderzoek hoort.. en kun je dat aan de hand van zijn bevinding nog verder onderzoeken.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:16

Elisa2 schreef:
Maar wat nu als het allemaal aan TS ligt? Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar stel..moet dat paard dan maar ingeslapen worden zonder dat een prof eens naar dat gedrag heeft gekeken?

Dit dus, ik vind mensen wel snel conclusies trekken dat dit paard gevaarlijk is.

Kijk eens hoe snel een paard leert dat als die omdraait of omhoog komt met terrein afgaan en je weer omkeert dit de volgende keer ook zal gebeuren en het paard nog feller omhoog komt, niks mis met het paard maar die heeft alleen maar geleerd dat dit werkt.
Zo weinig mensen die een keer doorpakken of niet onder de indruk zijn van ‘ gevaarlijk ‘ gedrag om vervolgens echt een probleem te creëren ( maar dat kun je het dier niet kwalijk nemen )

Het zou me ook niks verbazen als Gert er met kwartier alles mee kan.

Earth

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:17

Nja het gedrag was ook al bekend bij de fokker, dus wellicht telt dat niet helemaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:18

Elisa2 schreef:

Ik schrik er van hoe snel inslapen geadviseerd wordt, zonder het volledige plaatje te kennen. Wie weet zit er een zenuw gekneld, wie weet moet dit paard nog gewoon jong zijn en niet in een pensionstalritme geduwd worden, wie weet kan een ervaren paardenmens na een paar sessies het paard meer rust geven,... heel veel wie weetjes die nog volledig onopgelost zijn.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:18

Earth schreef:
Nja het gedrag was ook al bekend bij de fokker, dus wellicht telt dat niet helemaal.

Ook veulens leren snel, ook daarin zie je geregeld al gedrag wat je niet wilt, maar dan vinden ze het nog leuk/ grappig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:33

Ik lees een paard dat gewoon geen grenzen kent. Grenzen moeten ze leren, daar worden ze niet mee geboren. Het ene paard heeft daarin meer duidelijkheid nodig dan de ander. Ts heeft geprobeerd te corrigeren met een zweep. Natuurlijk werkt dat niet. Een 2,5 jarige die zich probeert los te trekken en de een keer maait met een voorbeen als je hem achteruit wil zetten is niet uitzonderlijk. Dat kan wel gevaarlijk zijn ja, als je niet op de goede manier reageert.

Paard heeft iemand nodig die duidelijke grenzen stelt in de omgang. Paard weet nog niet hoe hij zich moet gedragen omdat hem dit nog niet geleerd is. Betekent niet dat het paard per definitie gevaarlijk of gek is.

Het feit dat TS onder de indruk is van dit gedrag is voor mij een teken dat ze gewoon niet klaar is om een jong paard op te leiden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:42

Elisa2 schreef:

Dat hoeft inderdaad niet; hoe gevaarlijk het paard is voor TS of een ander kunnen wij niet beoordelen hier. Maar er zijn inderdaad paarden die ook voor een handige amateur te heftig zijn.
Dus TS doet er heel goed aan om eerst te laten bekijken of het dier gezond is en hem daarna te laten beoordelen door een professional van het kaliber Van t Hof. Die kunnen het karakter en gedrag goed inschatten. Het wordt vaak pas een probleem als een paard alleen maar in professionele handen goed terecht zou komen, maar niet de kwaliteit heeft voor een prof. Dat soort paarden belanden toch echt meestal bij de slacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:52

Nexus schreef:
Dit niet alleen, er moeten ook andere mensen (pensionhouder bv) dagelijks bij dit dier in de buurt zijn of met hem omgaan. Wat als daar iets mee gebeurt? Dat vergeef je jezelf toch ook nooit.

Ook dat.

Elisa: dan is de vraag of het paard kwaliteit genoeg heeft om interessant te zijn voor professionals. Anders komt ie nog steeds bij amateurs waar hij gevaarlijk is.

Ik heb hier een hele leuke merrie die niet zomaar te hanteren is. En ja die is ook door bekende namen gevaarlijk genoemd. Zolang ze bij ons kan blijven is dat helemaal prima maar de dag dat ik niet meer kan houdt het voor haar op want geen professional gaat haar het waard vinden om dat gezeik te hebben. Heb al een heel hartig woord gesproken met een grote inseminatie stal over hoe ik haar terug kreeg terwijl ik gezegd had mij te bellen als ze stilaan gingen beginnen dat ík desnoods wel twee uur daar wachtte als dat betekende dat ik er bij kon zijn maar in de plaats kwam ze terug met snijwonden van de praam en had ze nog de deur er uit geschopt en een DA die haar naam niet meer wil horen. Verdoofd overigens.

Maar ‘ze hadden heus wel ergere gehad.’

Zulke paarden maken gewoon heel weinig kans tenzij ze uitzonderlijk goed zijn in iets. En dan bedoel ik: olympisch potentieel goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:10

Ayasha schreef:
Nexus schreef:
Dit niet alleen, er moeten ook andere mensen (pensionhouder bv) dagelijks bij dit dier in de buurt zijn of met hem omgaan. Wat als daar iets mee gebeurt? Dat vergeef je jezelf toch ook nooit.

Ook dat.

Elisa: dan is de vraag of het paard kwaliteit genoeg heeft om interessant te zijn voor professionals. Anders komt ie nog steeds bij amateurs waar hij gevaarlijk is.

Ik heb hier een hele leuke merrie die niet zomaar te hanteren is. En ja die is ook door bekende namen gevaarlijk genoemd. Zolang ze bij ons kan blijven is dat helemaal prima maar de dag dat ik niet meer kan houdt het voor haar op want geen professional gaat haar het waard vinden om dat gezeik te hebben. Heb al een heel hartig woord gesproken met een grote inseminatie stal over hoe ik haar terug kreeg terwijl ik gezegd had mij te bellen als ze stilaan gingen beginnen dat ík desnoods wel twee uur daar wachtte als dat betekende dat ik er bij kon zijn maar in de plaats kwam ze terug met snijwonden van de praam en had ze nog de deur er uit geschopt en een DA die haar naam niet meer wil horen. Verdoofd overigens.

Zulke paarden maken gewoon heel weinig kans tenzij ze uitzonderlijk goed zijn in iets. En dan bedoel ik: olympisch potentieel goed.

Wat er met jouw merrie is gebeurd vind ik heel erg. Die is dus gewoon verkracht bij de inseminatie en heeft zich daartegen met recht verzet en is nu dus getraumatiseerd. En dan beweert men nog als ik zei voor natuurlijk dekken te zijn, dat dat soms slechter voor de merrie zou zijn wegens ruw gedrag van sommige hengsten. Nu dit verhaal slaat alles!!! (is ze nog wel drachtig geworden?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:15

imaudy schreef:
Zichzelf bijten schijnen sommige hengsten die niet mogen dekken ook te doen. Het paard kan overdag ruig spelen met andere paarden, dan is het zichzelf bijten wel vreemd ja. Vandaar ook het idee om het paard naar Gert te brengen. Die weet in hoeverre het paard onvoorspelbaar reageert.

In theorie, want niemand hier heeft het paard waar het om gaat gezien, kán het natuurlijk een bovengemiddeld gefrustreerd dier zijn. Helemaal als hij op de wei of paddock de andere paarden dermate irriteert dat de frustratie daar nog groter van wordt. Dat hij zijn ei niet kwijt kan in daadwerkelijk dekken en steeds wordt getrapt en gebeten ofzo.

We weten ook niet hoe hij zichzelf bijt, of ik moet eroverheen gelezen hebben. Als hij voornamelijk hapt in zijn eigen benen, zoals hij bij voorbeeld een paard wat hij dekt bij de hals of schoft zou vasthouden en hem dat zo nu en dan een wondje oplevert waarvoor een watje met betadine afdoende is, is dat wat anders dan dat er dagelijks open wonden zijn en hij inmiddels een mozaïek is van hechtingen en wild vlees.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:19

Ayasha schreef:
Nexus schreef:

Ook dat.

Er zijn ook heel handige amateurs die prima om kunnen gaan met een lastiger paard. Jijzelf bijvoorbeeld?

Er zijn ook zat lastige paarden bij profs die geen Olympische ervaring hebben en de paarden geen olympische kwaliteit. Wat voor de een lastig is, is voor de ander helemaal geen probleem.

Feit is dat TS onder de indruk is van een paard dat zich lostrekt en met een voorbeen maait. Dan kun je gewoon beter een 10-jarige kopen die braaf is, dan beginnen aan een jong paard.

Grote kans dat het gewoon goed komt met dit paard zodra hij duidelijke grenzen krijgt en leert snappen wat er wel en niet van hem verwacht en getolereerd wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:22

996981 schreef:
Er zijn ook heel handige amateurs die prima om kunnen gaan met een lastiger paard. [Ayasha] bijvoorbeeld?

Ja. Maar voor het paard van een ander?

Daarom vind ik Caira's aanbod ook bijzonder. Als TS met dit paard verder wil en niks medisch kan vinden als oorzaak voor het probleem hoop ik maar dat ze met haar paard bij zo iemand terecht komt. En niet bij een type als die hengstenboer van Ayasha.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:27

Koper schreef:
996981 schreef:
Er zijn ook heel handige amateurs die prima om kunnen gaan met een lastiger paard. [Ayasha] bijvoorbeeld?

Ja. Maar voor het paard van een ander?

Daarom vind ik Caira's aanbod ook bijzonder. Als TS met dit paard verder wil en niks medisch kan vinden als oorzaak voor het probleem hoop ik maar dat ze met haar paard bij zo iemand terecht komt. En niet bij een type als die hengstenboer van Ayasha.

Nee. Geopperd werd dat dit paard beter moest hemelen. Dat is imo veel te voorbarig. Als Ts er niet mee uit de voeten kan, kan ze er voor te kiezen hem te verkopen met het verhaal erbij. Dat wordt makkelijker als hij zadelmak is en de kans is zelfs groot (mits medisch in orde en professioneel zadelmak gemaakt) dat dit paard prima functioneert en helemaal niet zo lastig is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:35

Uiteraard kun je een paard niet direct afschrijven en kan gerust de eigenaar alles fout doen. Maar een paard dat de opfok uit gestuurd wordt vanwege zijn gedrag is niet normaal en dat staat ook los van de eigenaar dan.

En ja die kun je dan verkopen met het verhaal erbij en dan maar hopen dat het goed komt en ergens niet het paard een keer zonder verhaal wordt doorverkocht.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 18-02-26 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:37

Koper schreef:
imaudy schreef:

In theorie, want niemand hier heeft het paard waar het om gaat gezien, kán het natuurlijk een bovengemiddeld gefrustreerd dier zijn. Helemaal als hij op de wei of paddock de andere paarden dermate irriteert dat de frustratie daar nog groter van wordt. Dat hij zijn ei niet kwijt kan in daadwerkelijk dekken en steeds wordt getrapt en gebeten ofzo.

We weten ook niet hoe hij zichzelf bijt, of ik moet eroverheen gelezen hebben. Als hij voornamelijk hapt in zijn eigen benen, zoals hij bij voorbeeld een paard wat hij dekt bij de hals of schoft zou vasthouden en hem dat zo nu en dan een wondje oplevert waarvoor een watje met betadine afdoende is, is dat wat anders dan dat er dagelijks open wonden zijn en hij inmiddels een mozaïek is van hechtingen en wild vlees.

Er zijn toch best veel paarden die op leeftijd nogal stuiterballen zijn.
Ik heb het idee dat het paard vaak gecorrigeerd wordt voor zijn uitspattingen. Hoe vreemd is het dan als het paard zich tegen de eigenaar keert?
Wat is er te verwachten als het paard ouder wordt? Kwa leeftijd ook wat volwassener?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:49

anjali schreef:
[
Wat er met jouw merrie is gebeurd vind ik heel erg. Die is dus gewoon verkracht bij de inseminatie en heeft zich daartegen met recht verzet en is nu dus getraumatiseerd. En dan beweert men nog als ik zei voor natuurlijk dekken te zijn, dat dat soms slechter voor de merrie zou zijn wegens ruw gedrag van sommige hengsten. Nu dit verhaal slaat alles!!! (is ze nog wel drachtig geworden?)

Natuurlijk dekken gaat ook vaak mis. Niet enkel voor de merrie en vereist echt wel veel training. Hadden ze mij gewoon gebeld was er niks aan de hand geweest maar ze waren overtuigd dat ik overdreef. Ze ís drachtig geraakt toen ze me de tweede inseminatie er bij lieten zijn. Haar issue is niet zozeer het insemineren maar het wassen vooraf dat haar pissig maakt en eens ze je beu is ben je de Sjaak. Dus tweede keer heb ik het wassen gedaan onder begeleiding dat het wel goed gebeurde en toen was het oké.

996981 schreef:
Er zijn ook heel handige amateurs die prima om kunnen gaan met een lastiger paard. Jijzelf bijvoorbeeld?

Er zijn ook zat lastige paarden bij profs die geen Olympische ervaring hebben en de paarden geen olympische kwaliteit. Wat voor de een lastig is, is voor de ander helemaal geen probleem.

Feit is dat TS onder de indruk is van een paard dat zich lostrekt en met een voorbeen maait. Dan kun je gewoon beter een 10-jarige kopen die braaf is, dan beginnen aan een jong paard.

Grote kans dat het gewoon goed komt met dit paard zodra hij duidelijke grenzen krijgt en leert snappen wat er wel en niet van hem verwacht en getolereerd wordt.

Niet als hij niet volledig door de molen gegaan is en niet gratis voor een ander en ook niet goedkoop. Ik breek mijn nek niet potentieel voor een ander voor mogelijk een ‘dankjewel.’ Heb zelf paarden genoeg dus over nemen begin ik ook niet aan op dit punt gezien er ergens komende maand nog eentje geboren wordt. Maar je leest ook dat ik mijn eigen merrie zou laten inslapen als ik het niet meer kan. Ofwel: ik ken niemand die zo’n paard aan kan én ook wil. Want dat zijn twee verschillende dingen. En in training zetten is mooi maar zelfs met na begeleiding kan het goed zijn dat deze met TS spontaan in oud gedrag vervalt.

Heb hier op pension eentje die van onze opfok komt. Braaf dier, betrouwbaar maar was ook een baldadig jonkie.
Er zijn nu nog steeds momenten (hij is vier inmiddels) dat de eigenares mijn man of mijn naam roept en wij gewoon van uit de stal of waar we ook zijn het paard zijn naam brommen en ze kan weer verder zonder problemen. :+ en dit is absoluut geen stout paard. Maar hij weet heel goed wanneer eigenares niet meer door gaat pakken en reken maar dat de twenter van TS dat ook weet.

Dus stel hypothetisch Humpus komt drie maanden. Humpus leert manieren. TS komt na een maandje mee werken met Humpus en na drie maanden blijkt dat we met een geval zitten waar TS hem kan handelen zolang ie weet dat een van ons ergens rond loopt. Das veel geld om eigenlijk nog nergens te zijn met je paard.
En dan schets ik niet eens worst case want worst case kan zijn dat ie al hervalt zodra hij haar hoort. (Ja zo eentje ook gekend. Niet van mij of bij ons geweest maar van een nicht.)
Die werd over genomen door de trainer maar we zijn vijf jaar verder en hoort hij haar begint hij te klieren. :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:59

Ik heb het toch nergens over in training bij een amateur? Of bij jou specifiek? Dat moet per definitie bij een prof imo.

Ik heb het over eventueel verkopen. Er zijn echt wel mensen die met dergelijke paarden om kunnen gaan. Zeker als het paard gewoon gezond is hoeft hij echt niet ingeslapen te worden omdat hij nu, als 2,5 jarige lastig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:06

996981 schreef:
Ik heb het toch nergens over in training bij een amateur? Of bij jou specifiek? Dat moet per definitie bij een prof imo.

Ik heb het over eventueel verkopen. Er zijn echt wel mensen die met dergelijke paarden om kunnen gaan. Zeker als het paard gewoon gezond is hoeft hij echt niet ingeslapen te worden omdat hij nu, als 2,5 jarige lastig is.

En ik heb het er over dat weinig amateurs zoals ik die ook nog geld willen geven voor zo’n paard bestaan. De enige paarden die ik zo over genomen heb, hebben ze gratis gebracht.

Verkopen tenzij hij zoals ik al zei,uitzonderlijk is, zou ik mijn hoop niet op vestigen. Dat lijkt me erg onrealistisch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:11

Ayasha schreef:
996981 schreef:

En ik heb het er over dat weinig amateurs zoals ik die ook nog geld willen geven voor zo’n paard bestaan. De enige paarden die ik zo over genomen heb, hebben ze gratis gebracht.

Verkopen tenzij hij zoals ik al zei,uitzonderlijk is, zou ik mijn hoop niet op vestigen. Dat lijkt me erg onrealistisch.

Hoeft helemaal niet onrealistisch te zijn. Paard kan net zo goed onder het zadel hartstikke braaf zijn. Paard kan net zo goed na een periode duidelijkere grenzen aan de hand ook braaf worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:25

Zo,n paard is ook gevaarlijk in de kudde. Ik zou niet graag mijn paard uit de wei willen halen als er zo een bijloopt in de groep. In een ander topic gaat het over pensionstallingen waar veel werk door de klanten zelf gedaan moet worden, ook het binnen- en buitenzetten. Dan kun je er zo een toch niet tussen hebben lopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:39

anjali schreef:
Zo,n paard is ook gevaarlijk in de kudde. Ik zou niet graag mijn paard uit de wei willen halen als er zo een bijloopt in de groep. In een ander topic gaat het over pensionstallingen waar veel werk door de klanten zelf gedaan moet worden, ook het binnen- en buitenzetten. Dan kun je er zo een toch niet tussen hebben lopen.

Hallooooo. Het paard is 2,5. 2,5. Hoeveel 2,5 jarige zijn engeltjes aan de hand?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:45

996981 schreef:
Ik lees een paard dat gewoon geen grenzen kent. Grenzen moeten ze leren, daar worden ze niet mee geboren. Het ene paard heeft daarin meer duidelijkheid nodig dan de ander. Ts heeft geprobeerd te corrigeren met een zweep. Natuurlijk werkt dat niet. Een 2,5 jarige die zich probeert los te trekken en de een keer maait met een voorbeen als je hem achteruit wil zetten is niet uitzonderlijk. Dat kan wel gevaarlijk zijn ja, als je niet op de goede manier reageert.

Paard heeft iemand nodig die duidelijke grenzen stelt in de omgang. Paard weet nog niet hoe hij zich moet gedragen omdat hem dit nog niet geleerd is. Betekent niet dat het paard per definitie gevaarlijk of gek is.

Het feit dat TS onder de indruk is van dit gedrag is voor mij een teken dat ze gewoon niet klaar is om een jong paard op te leiden.

Die grenzen leren ze al in een opfok mits deze fatsoenlijk is. Dat weten we ook niet namelijk

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:58

Popstra schreef:
996981 schreef:

Die grenzen leren ze al in een opfok mits deze fatsoenlijk is. Dat weten we ook niet namelijk

Klopt. En in plaats van een passende groep zoeken is hij uit de opfok gehaald.

Ik zie net dat TS in 2025 ook al een topic heeft geopend over dit paard. Zelfde gedrag. Paard heeft dus nog een jaar langer de tijd gehad om met dit gedrag weg te komen….