Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Keell94 schreef:Merries kunnen soms heel raar en onvoorspelbaar uit de hoek komen als ze last hebben van hun hormonen, dat kan ook weer andere ongemakken veroorzaken in het lichaam.
Paarden doen over het algemeen niet zomaar iets of expres om jou pijn te doen, het is vaak een reactie ergens op. Het zou niet verkeerd zijn haar eens door te laten meten om te kijken of ze ergens last van heeft en of dat met hormonen te maken heeft (bij ons vrouwen verschilt dat ook, de een heeft daar ook meer last van dan de ander)
Dorien66 schreef:Keell94 schreef:Merries kunnen soms heel raar en onvoorspelbaar uit de hoek komen als ze last hebben van hun hormonen, dat kan ook weer andere ongemakken veroorzaken in het lichaam.
Paarden doen over het algemeen niet zomaar iets of expres om jou pijn te doen, het is vaak een reactie ergens op. Het zou niet verkeerd zijn haar eens door te laten meten om te kijken of ze ergens last van heeft en of dat met hormonen te maken heeft (bij ons vrouwen verschilt dat ook, de een heeft daar ook meer last van dan de ander)
Heb je de laatste update van ts wel gelezen?
Rochiril schreef:Ik kon dit verhaal geschreven hebben, ik kreeg een enkeltje IC van mijn merrie die ik al sinds veulen had (5 jaar, geschiedenis bekend ook als veulen bekend) begin dit jaar.[/right]
Super braaf, super aanhankelijk en vreselijk gefocussed op mij, maar af en toe vreselijk explosief en gericht gedrag ( niet altijd naar mij, voor de duidelijkheid).
Ik was volledig uitgeschakeld en wilde haar niet langer door iemand anders laten verzorgen uit angst dat ze het nogmaals zou doen (deed ze ook, maar miste gelukkig) en heb de oorzaak verder niet laten onderzoeken gericht. Klinische keuring was perfect, Rontgen een cyste in een kootbeen, maar dat was op dat moment geen aanleiding (gezien het klinisch beeld).
Ik heb haar als draagmerrie weg gedaan, terug naar haar fokker met het verhaal erbij. Ik weet niet wat ervan terecht is gekomen.
1
1
Uiteindelijk stond ze achter een draadje, en dan was alles koek en ei.[right]Helaas weet ik dus niet waar je het zoeken moet, maar het klinkt een beetje hetzelfde 11 vooral afwijkend. Als je de moed nog hebt dan idd misschien een pijnstilling proberen om te zien of dit een trigger is of dat je hier puur met een gedragsprobleem te maken hebt.
ChelseaAyLee schreef:De laatste weken heb ik weer wat vertrouwen opgebouwd met Asha. Ook heb ik haar goed bekeken en veel nagedacht. Zowel de vriendin waarmee ik de wei deel als ik zagen toch veel pijnsignalen, en we zagen het erger en vaker worden. En zagen best wat dagen dat ze het boze oog had, een slechte bui had, niet lekker liep en bizar gedrag vertoonde.
Het pssm verhaal voelde voor mij niet goed, ik zag vooral problemen van de nek, maar ook aan de achterkant klopte het niet.
Dus besloten naar de kliniek te gaan voor foto's en een plan gemaakt.
Begonnen achter een draadje met Asha, tot weer gewoon ernaast, poetsen, deken wisselen enz.
In wezen is Asha een heel lief paard en ze heeft die periode zich tegenover mij keurig gedragen en bleef zelfs achter het draadje keurig los staan bij alle handelingen.
Ik kom alleen niet verder dan de flank, de kont vermijd ik nog, dat vind ik nog te spannend.
Gister naar de kliniek geweest, ik vond het retespannend, maar wel alleen geladen om het voor Asha zo gewoon mogelijk te houden, en ik wilde niemand aan de achterkant hebben.
Ik heb een tweepaardstrailer, en ik loop zelf aan de rechterkant erin terwijl ik het paard vraag links mee te lopen. Zo had ik ook mooi het schot nog als barrière voor als het mis zou gaan, maar Asha was super zoet, dus dat was niet nodig.
Daar afgesproken dat ze geen klinisch onderzoek zouden doen, teveel met Asha lopen op een plek waar de opwinding wat hoger ligt vond ik een te groot risico.
Dus afladen, prikje, foto's.
De c6 en c7 en de eerste ribben vertoonden op de foto geen afwijkingen tot mijn verrassing, maar bij de ribfoto zag hij wel wat aan het borstbeen en aan de borstwervels. Dus de rug wat verder naar achter ook op de foto, en dat was helemaal mis.
Asha's laatste laatste lumbale wervel vertoont een aangeboren afwijking, hij staat in een hele rare en vooral foute hoek. Daardoor kan zij haar bekken niet fatsoenlijk kantelen en heeft zij ook al heftige artrose aan de facetgewrichten van de lumbale wervels, en enkele borstwervels ontwikkeld. Hoogstwaarschijnlijk heeft zij daardoor ook ontstekingen in de hals, vandaar dat het lijkt op ecvm.
Hij heeft, voornamelijk voor zijn eigen nieuwsgierigheid volgens mij, ook het borstbeen nog goed op de foto proberen te zetten, maar helaas kregen we die afwijking niet goed in beeld. Maar hij zij dat hij meer zag en dat als hij door gegaan was, er waarschijnlijk nog wel meer gevonden was.
Hij is gestopt omdat ik een budget afgesproken had voor foto's, en de eerste afwijking is dusdanig ernstig dat zelfs een leven als weideversiering niet pijnloos mogelijk is, dus verder zoeken was ook niet nodig.
Ik vind het zo verschrikkelijk, mijn jonkie met haar ook hele lieve kanten, mijn clown, mijn liberty queen.
Alle plannen en dromen die ik met haar had zijn in een fractie van een seconde, in een klap geamputeerd door een heftige pijnprikkel.
Zo hard, zo oneerlijk dit, het laatste kado van mijn moeder, en dan al zo kapot, nog voor we ons eerste echte ritje hebben kunnen maken.
Ik neem nog even om afscheid van haar te nemen en aan het idee te wennen, woensdag komt de dierenarts haar van de pijn verlossen.
Mijn hart is gebroken
[ Afbeelding ]