Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:29

Dit is echt heel naar. Wat goed van je, dat je bent blijven zoeken. Het in wezen lieve paard ontplofte en jij bleef zoeken; echt, super goed gedaan.
Je doet voor haar wat mogelijk is. En dat is het aller moeilijkste, sterkt er mee.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:44

Ach TS wat een nare en verdrietige uitkomst….dat is toch niet wat je hoopt maar je hebt nu iig wel duidelijkheid. ‘Mooi’ dat je dit voor haar hebt kunnen doen. Heel veel sterkte gewenst!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:41

Ach wat een naar bericht. Zo heb je wel je bevestiging dat ze dus inderdaad echt wel een lief paard is en dat pijn hiervan de oorzaak is geweest maar jee dit wil je ook eigenlijk niet en wat een heftige beslissing heb je te nemen.

Je maakt wel de eerlijkste beslissing voor haar maar dat is alleen maar verstand, je gevoel zit heel anders. Heel, heel heel veel sterkte gewenst. :knuffel:

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:52

Merries kunnen soms heel raar en onvoorspelbaar uit de hoek komen als ze last hebben van hun hormonen, dat kan ook weer andere ongemakken veroorzaken in het lichaam.

Paarden doen over het algemeen niet zomaar iets of expres om jou pijn te doen, het is vaak een reactie ergens op. Het zou niet verkeerd zijn haar eens door te laten meten om te kijken of ze ergens last van heeft en of dat met hormonen te maken heeft (bij ons vrouwen verschilt dat ook, de een heeft daar ook meer last van dan de ander)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:53

Och jeetje wat vreselijk sneu. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht, wat goed van jou dat je toch zo goed naar jezelf hebt geluisterd

Heel veel sterkte aankomende tijd :(:) Y;(

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:54

Keell94 schreef:
Merries kunnen soms heel raar en onvoorspelbaar uit de hoek komen als ze last hebben van hun hormonen, dat kan ook weer andere ongemakken veroorzaken in het lichaam.

Paarden doen over het algemeen niet zomaar iets of expres om jou pijn te doen, het is vaak een reactie ergens op. Het zou niet verkeerd zijn haar eens door te laten meten om te kijken of ze ergens last van heeft en of dat met hormonen te maken heeft (bij ons vrouwen verschilt dat ook, de een heeft daar ook meer last van dan de ander)

Heb je de laatste update van ts wel gelezen?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:57

Dorien66 schreef:
Keell94 schreef:

Heb je de laatste update van ts wel gelezen?

Ik had inderdaad niet het hele topic doorgescrollt, maar zojuist de update gelezen :(
Mijn reactie is idd dus niet relevant.

Wat een nare uitkomst voor TS, schept wel duidelijkheid maar is niet het antwoord wat je had willen horen.
Sterkte voor de TS :(:)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:58

Veel sterkte!
Heel heftig om dit nieuws te krijgen. Je hebt er dus wel echt heel goed aan gedaan om haar te laten onderzoeken!

Ik hoop dat het een beetje helpt dat de diagnose heel duidelijk is. Je hoeft je niet af te vragen of je bepaalde behandelingen nog moet proberen, of je er wel alles aan hebt gedaan. Dat heb je, en nu is er helaas maar 1 keuze.
Nogmaals heel veel sterkte, dit is echt heel sneu, helemaal omdat je haar van je moeder hebt gekregen :knuffel:

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:04

Lieve TS, ik lees dit topic nu pas, en heb met kippenvel zitten lezen. Wat heeft Asha een geluk met jou als baasje, die haar onvoorspelbaar gevaarlijk gedrag durfde te zien voor wat ze zijn: pijn. Dat je durft te besluiten niet anderen in gevaar te brengen, en niet Asha te willen laten 'her-opvoeden'. Maar ook dat je het paard achter dit gedrag bent blijven zien.

Zeker met de achtergrond van je moeder erbij maakt dit een bijzonder beladen beslissing, maar dit was echt de enige juiste. Dat heb je nu op de kliniek bewezen gekregen.

Heel veel sterkte.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:26

Wat goed dat je bent blijven zoeken! Hele nare uitslag, maar je hebt nu wel duidelijkheid. Heel veel sterkte de komende tijd!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 22:10

Rochiril schreef:
Ik kon dit verhaal geschreven hebben, ik kreeg een enkeltje IC van mijn merrie die ik al sinds veulen had (5 jaar, geschiedenis bekend ook als veulen bekend) begin dit jaar.
Super braaf, super aanhankelijk en vreselijk gefocussed op mij, maar af en toe vreselijk explosief en gericht gedrag ( niet altijd naar mij, voor de duidelijkheid).
Ik was volledig uitgeschakeld en wilde haar niet langer door iemand anders laten verzorgen uit angst dat ze het nogmaals zou doen (deed ze ook, maar miste gelukkig) en heb de oorzaak verder niet laten onderzoeken gericht. Klinische keuring was perfect, Rontgen een cyste in een kootbeen, maar dat was op dat moment geen aanleiding (gezien het klinisch beeld).
Ik heb haar als draagmerrie weg gedaan, terug naar haar fokker met het verhaal erbij. Ik weet niet wat ervan terecht is gekomen.

1
1
Uiteindelijk stond ze achter een draadje, en dan was alles koek en ei.

[right]Helaas weet ik dus niet waar je het zoeken moet, maar het klinkt een beetje hetzelfde 11 vooral afwijkend. Als je de moed nog hebt dan idd misschien een pijnstilling proberen om te zien of dit een trigger is of dat je hier puur met een gedragsprobleem te maken hebt.
[/right]

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 22:35

Geen idee wat de laatste quote van mij nog moet toevoegen of een foutje?

Zag het topic opeens weer naar boven komen in mijn lijst, Maar wat een vreselijke uitkomst, en vast niet het antwoord dat je had willen horen. In ieder geval wel duidelijkheid, maar dat maakt het allemaal niet minder pijnlijk, heel veel sterkte voor komende woensdag en de komende tijd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 00:45

Wat een verdriet. Zo’n mooi laatste cadeau van je moeder, een prachtig lief paard. Ontzettend oneerlijk dat zij zoveel aangeboren pijnlijke lichamelijke afwijkingen heeft.

Ik wil je heel veel sterkte wensen de aankomende tijd en aankomende dagen nog mooie fijne momenten met je lieve merrie. ;(

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 11:05

Wat een lieve berichtjes allemaal, dankjulliewel.
Het blijft ontzettend moeilijk en zwaar, zo jong.
Ben wel opgelucht dat ik het weet, je gaat toch twijfelen aan alles na zo'n ongeluk, zeker aan jezelf.
Maar als een paard voor 90 procent normaal opgevoed gedrag vertoond, liggen buien waarin dat niet zo is dus niet aan opvoeding of manier van houden.
Dit is de eerste keer dat ik een veulen had, vandaar dat de schuld snel bij puberbuien of groeipijnen werd gelegd, ze weet de pijn ook goed te verstoppen.
Ook is het een slim paard en ze verveelt zich en gaat daarom allemaal rottigheid uithalen denk je dan ook snel.
Ik heb er wel van geleerd sneller goed te gaan kijken als een paard afwijkend gedrag vertoond bij tijd en wijlen.
Als je er middenin zit lijkt het allemaal niet zo heftig omdat het losse voorvallen zijn, en je het corrigeert waarna ze weer zoet en lief is.
Pas in dit topic had ik echt door hoe extreem het eigenlijk was.
Ik merk aan Asha zelf nu ook opluchting en op dit moment zit ze letterlijk aan me geplakt als ik bij de paarden ben, ze krijgt natuurlijk ook extra veel knuffels en lekker hapjes.
Paar dagen geleden merkte ik weer hoe bijzonder onze band had kunnen zijn. Mevrouw stond lekker te kroelen met mijn andere paard, en ik wilde graag wat foto's maken.
Ik vroeg haar mee op de liberty manier, en ze was ala direct bij me en plakte aan mij vast. Ik kon haar alles vragen, ze wilde zo graag.
En daar moest ik toch wel heel hard om huilen, zo oneerlijk en hard dit |(

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:22

:knuffel:

Het is ook verschrikkelijk oneerlijk dat zulk lief jong paard zoveel pijn moet hebben.

Blijft een enorm wijs en dapper besluit van jou om Asha van haar pijn te laten verlossen. Heel veel sterkte de komende tijd :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:34

O meis wat een verdriet en wat een prachtpaard is het. Oneindig zonde dit. :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:27

Ja dat is echt heel erg zuur en verdrietig..ze wil dus wel graag in haar koppie. Voor mij is dit ook weer een reminder om scherper te zijn op pijn bij afwijkend gedrag. Het is natuurlijk ook lastig om gedrag soms te ontkoppelen en weten waar het precies vandaan komt. Ieder paard heeft ook nog een eigen karakter.

Maar voor dit dier is het echt triest dat haar lichaam zo jong al zo kapot is. Het is inderdaad een prachtig dier.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:07

Dit is ook vreselijk oneerlijk. Jullie hadden samen nog zoveel avonturen moeten beleven. Ik heb respect voor de ontzettend moeilijke beslissing die je hebt moeten nemen. maar het is wel het meest eerlijke wat je kan doen voor je paard. Als ze zoveel pijn heeft, is het niet fair om haar te laten lopen. Heel veel sterkte toegewenst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:20

Wat een trieste uitkomst, heel veel sterkte gewenst!

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:38

Wat verdrietig zeg. Maar een dappere beslissing die je hebt genomen.
Ik wil je heel veel sterkte toewensen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:56

Ach ja maar het is ook echt iets om heel hard om te huilen hoor! Het is zo rot voor jullie allebei. Nogmaals heel veel sterkte. :knuffel:

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:40

Wat ontzettend bitter en triest dat zo’n jong paard al zoveel mankeerd dat er geen andere
keuzes meer waren….
Heel veel sterkte gewenst de komende tijd met het verlies van Asha Y;(

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:39

ChelseaAyLee schreef:
De laatste weken heb ik weer wat vertrouwen opgebouwd met Asha. Ook heb ik haar goed bekeken en veel nagedacht. Zowel de vriendin waarmee ik de wei deel als ik zagen toch veel pijnsignalen, en we zagen het erger en vaker worden. En zagen best wat dagen dat ze het boze oog had, een slechte bui had, niet lekker liep en bizar gedrag vertoonde.
Het pssm verhaal voelde voor mij niet goed, ik zag vooral problemen van de nek, maar ook aan de achterkant klopte het niet.
Dus besloten naar de kliniek te gaan voor foto's en een plan gemaakt.
Begonnen achter een draadje met Asha, tot weer gewoon ernaast, poetsen, deken wisselen enz.
In wezen is Asha een heel lief paard en ze heeft die periode zich tegenover mij keurig gedragen en bleef zelfs achter het draadje keurig los staan bij alle handelingen.
Ik kom alleen niet verder dan de flank, de kont vermijd ik nog, dat vind ik nog te spannend.
Gister naar de kliniek geweest, ik vond het retespannend, maar wel alleen geladen om het voor Asha zo gewoon mogelijk te houden, en ik wilde niemand aan de achterkant hebben.
Ik heb een tweepaardstrailer, en ik loop zelf aan de rechterkant erin terwijl ik het paard vraag links mee te lopen. Zo had ik ook mooi het schot nog als barrière voor als het mis zou gaan, maar Asha was super zoet, dus dat was niet nodig.
Daar afgesproken dat ze geen klinisch onderzoek zouden doen, teveel met Asha lopen op een plek waar de opwinding wat hoger ligt vond ik een te groot risico.
Dus afladen, prikje, foto's.
De c6 en c7 en de eerste ribben vertoonden op de foto geen afwijkingen tot mijn verrassing, maar bij de ribfoto zag hij wel wat aan het borstbeen en aan de borstwervels. Dus de rug wat verder naar achter ook op de foto, en dat was helemaal mis.
Asha's laatste laatste lumbale wervel vertoont een aangeboren afwijking, hij staat in een hele rare en vooral foute hoek. Daardoor kan zij haar bekken niet fatsoenlijk kantelen en heeft zij ook al heftige artrose aan de facetgewrichten van de lumbale wervels, en enkele borstwervels ontwikkeld. Hoogstwaarschijnlijk heeft zij daardoor ook ontstekingen in de hals, vandaar dat het lijkt op ecvm.
Hij heeft, voornamelijk voor zijn eigen nieuwsgierigheid volgens mij, ook het borstbeen nog goed op de foto proberen te zetten, maar helaas kregen we die afwijking niet goed in beeld. Maar hij zij dat hij meer zag en dat als hij door gegaan was, er waarschijnlijk nog wel meer gevonden was.
Hij is gestopt omdat ik een budget afgesproken had voor foto's, en de eerste afwijking is dusdanig ernstig dat zelfs een leven als weideversiering niet pijnloos mogelijk is, dus verder zoeken was ook niet nodig.
Ik vind het zo verschrikkelijk, mijn jonkie met haar ook hele lieve kanten, mijn clown, mijn liberty queen.
Alle plannen en dromen die ik met haar had zijn in een fractie van een seconde, in een klap geamputeerd door een heftige pijnprikkel.
Zo hard, zo oneerlijk dit, het laatste kado van mijn moeder, en dan al zo kapot, nog voor we ons eerste echte ritje hebben kunnen maken.
Ik neem nog even om afscheid van haar te nemen en aan het idee te wennen, woensdag komt de dierenarts haar van de pijn verlossen.
Mijn hart is gebroken |(

[ Afbeelding ]

Goeie genade TS, ik leez zo stil mee hier. Deze uitkomst is toch verrassend en zeer verdrietig ook.
Heel veel sterkte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:46

Als ik het goed heb is je vriendinnetje gisteren ingeslapen.

Sterkte

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:04

Ach wat een vreselijke uitkomst voor jullie :(:) Heel erg veel sterkte komende periode.

↑ Naar het begin van de pagina