Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:08

Phoe , wat een verhaal en wat een zorgen om je lieve paard .
Ik snap je zorgen hoor , gelukkig hou je haar goed in de gaten , je doet het goed !
Hoop dat het heel snel verbeterd voor jullie , sterkte .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:31

Wat een zorgen! Het geeft mij ook een naar gevoel, de mate dat ze trilt en dat been omhoog zet. Niet willen lopen. Dat bloeden zou ik me niet zo zorgen om maken, als het stopt dan kan het er beter maar nu weer schoon uit zijn. Heb je haar wel al zien liggen?

Groot gelijk dat je morgen weer belt als het niet verbeterd, het zou toch niet zo moeten verslechteren. Heel veel sterkte.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:38

zo'n oedeem been heeft ook gewoon invloed op jet hele lijf. Ik heb dit meerdere keren gezien bij een manegepaard. (blijft leuk paarden in een kudde houden }:0 )

Meest bijzondere blijft voor mij een schimmel merrie die altijd vocht vasthield in een achterbeen nadat ze flinke mok gehad heeft.

Die heeft toen een oedeem op (ongeveer) dezelfde plek als jouw paard gekregen in de kudde. Behandel traject was vergelijkbaar. Maar aan het eind van het verhaal was het vochtbeen zelf dus ook weer dun en dat blijf ik bijzonder vinden. :~

Electra63

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:51

Wat een verhaal.
Ik vond het leerzaam, vooral de filmpjes van het opensnijden.
Maar ik vind je verhaal wel zorgelijk nu.
Zou je niet naar een kliniek gaan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:53

Ik heb hier ook geen lekker gevoel bij... Heb je mogelijkheden om vanacht nog te checken?

Uiteraard doen wat jou goedvoelt, jij staat er het dichtste. Ij.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:06

Als ze is opgejaagd in de kudde, is het dan een idee om haar apart te zetten? Met deze hitte, niet fit zijn is extra zwaar. Je wilt natuurlijk geen herhaling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:16

Ik vind de laatste update ook idd zorgelijk. Normaal gaat het vooruit na drainage.

Ik ben altijd ietwat hysterisch (mijn persoonlijke disclaimer :P )
Maar ik had haar op de kliniek gezet, waar ze echt verstand hebben van dergelijke "wonden" en interne geneeskunde.
Koorts/infecties kunnen namelijk snel de verkeerde kant op gaan bij dit soort behandelingen.
Mijn persoonlijke keuze voor een dergelijk geval zou Utrecht zijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 08:29

Ik heb vannacht niet meer gecheckt want ik ben zelf ook echt doodmoe. Nog steeds overigens :')

Bloeden was gisteravond gelukkig ook alweer gestopt.

Trillen ben ik bekend mee bij haar. Dit been is ook haar krampbeen en ze gaat snel trillen bij hoge stress.

Ik heb haar nog niet zien liggen, maar ik zie haar natuurlijk een groot deel van de dag ook niet.

Sjonnie, ze staat nu idd op de paddock.

Ik schakel alles met mijn dierenarts.

MarsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:30

Dat trillen kan ook een stressreactie/lichte shock zijn natuurlijk. Ze had al pijn (=stress), dan komt er een jagende kudde achteraan (stress) moet ze op 3 benen vluchten (stress) en heeft ze nu wellicht meer pijn. Even apart naar buiten klinkt als een goed plan. Kun je haar een beetje koel houden vandaag? De hitte deze dagen werkt ook niet echt mee natuurlijk. :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 08:33

Ze gaat rond half 3 weer naar binnen, maar verder is het heel lastig. Wat jij zegt denk ik ook mbt trillen, jij legt het wel wat beter uit dan ik nu

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:33

Ach wat sneu zeg.... maar eerlijk gezegt ook echt niet mijn keuze geweest haar in de kudde te zetten zolang het niet genezen en wel nog pijnlijk is. Zwakkeren kunnen in de kudde echt een mikpunt worden.

Hopelijk kan ze nu apart blijven tot het allemaal minder kwetsbaar is. Vind het wel erg interessant om te volgen, maar heb met jullie te doen :(:) Duimen draaien dat het snel opknapt :(:)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:38

Boven de 38.4 heeft een paard koorts, dus haar temperatuur word wel makkelijk op het warme weer gestoken ,maar normaal moet ze dat zelf kunnen reguleren of ze moeten echt in de bakkende zon staan. Wel fijn dat ze apart staat nu. Is dit wel de juiste stalling voor haar als ze zo opgejaagd word?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:47

Heel veel sterkte TS, ik las al even mee. Hopelijk gaat t vanaf nu echt weer de goede kant op. Goed dat ze nu apart staat. Eet ze wel goed? Is ze alert? Mocht dat namelijk niet t geval zijn in combinatie met een hogere temperatuur dan kan dat duiden op een infectie. Probeer haar op vaste tijdstippen op de dag te temperaturen. Van inspanning/ stress loopt de temperatuur ook op, vaak is de temperatuur ‘s avonds altijd iets hoger. Weet je haar basis temperatuur, dus onder normale omstandigheden in de ochtend/ avond? kun je haar met vliegendeken en al afspuiten voor verkoeling?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:54

Wat een gedoe en zorgen ts. Ik vind de laatste update ook zorgelijk inderdaad, de pijn, hoge temperatuur klinkt niet lekker. Fijn dat ze nu apart staat, dat lijkt in deze fase wek beter. Heb je vandaag weer contact met je dierenarts over hoe verder?
Ik herken wel wat c_alsemgeest zegt, ik ben ook wel iets voorzichtig en zou in deze wellicht ook kliniek of 2nd opinion overwegen. Niet omdat jouw dierenarts niet goed is, maar omdat het een heftige blessure is en het zonde zou zijn als al je zorgen uiteindelijk niet brengen wat je hoopt. Sterkte iig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:01

Is dit wel een stabiele kudde zonder wisselingen en voldoende ruimte en eten? Ik vind het vreemd dat je paard tot twee keer toe het mikpunt is....
Naast haar weer op de been krijgen zou ik ook daar zorgvuldig naar kijken.
Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-08-25 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:01

Sterkte kimmy! Hoop dat ze snel opknapt!

Temperatuur is niet zo raar nu hoor. T is warm weer en dit soort dingen en na het opjagen is het echt niet gek dat temp wat hoger is. En sommige paarden hebben van zichzelf ook een wat hogere temperatuur.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:29

Hi, dat veulen bij ons in de opfok heeft er ook echt een tijd last van gehad hoor. Dat was ook niet direct opgelost na de 1e keer openmaken. dit is meerdere keren gedaan. Beestje heeft ook een tijdje apart gestaan. Maar is uiteindelijk goed gekomen. Het is nu ook uitzonderlijk warm. En dat helpt met oedeem ook niet.
Nabloeden is daar ook gebeurt, er gaat opeen 3L vocht/bloed weg, druk is eraf ( waardoor de bloeding ms wel opgehouden is : veel druk op de locatie van de kapotte ader) en nu kan door een beweging de boel weer gaan bloeden.
En er blijft door het lichaam vocht aangemaakt worden

Vochtafdrijvers zou een optie kunnen zijn voor het oedeem maar of dat goed is voor die open plek waar nog vocht uit kan komen geen idee...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:38

Ze staat pas net in deze kudde, dus de rangorde moet nog bepaald worden. Ivy heeft altijd op stallen gestaan en ik zie dat zij de paardentaal nog beter moet leren begrijpen. Paarden leren elkaar dat helaas op een harde manier. Voor nu ben ik van plan om het nog wel een tijdje te proberen als ze weer genezen is.

Ik heb haar net weer gemeten en temperatuur is nu 37.1/37.2, dus dat is gelukkig weer helemaal goed. Ze eet goed en is alert. Ik twijfel alleen of ik haar kan afspuiten, omdat de wond niet zo nat gespoten mag worden. Ik kan natuurlijk wel de voorkant iig doen.

Ik heb weer contact gehad en voor nu moet ik het goed in de gaten blijven houden, maar meer kan ik nu niet doen. Ik zorg dat ik haar verwen met dingen die ze fijn vindt. Nu staan we er dus lekker even zo bij:

Afbeelding

Ninx, de kudde is normaal stabiel, maar ivy en een ander paard zijn er 5 juli bij gekomen. Ze staan op ongeveer 3 hectare en er zijn daarnaast nog vier voerpunten.

Dit is de paddock waar ze nu staat:

Afbeelding

Ze loopt wel nog erg stijf. Ze heeft echt last van de hechting.

De wond ziet er nu zo uit (ik heb al gespoeld):

Afbeelding

Wat op haar been zit is dus betadinespoeling en geen bloed.

Bedankt ElCamino voor je uitleg! Eigenlijk moet het oedeem verdwijnen door beweging, maar eerst moet de wond wat minder pijnlijk zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:46

Kwam er helder vocht uit met spoelen? Op de foto lijkt er ook wat troebel geel tussen te zitten, dat zou wel reden zijn om direct je dierenarts weer te bellen.

En ik zou ook eens vragen of je dat oedeem onder haar buik kunt koelen, dat kan ook helpen om het weg te laten trekken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:53

Bowo, wat eruit kwam was idd helder.

Oedeem koelen ga ik vragen! Verder heb ik nu sws geregeld dat stalgenootjes haar afspoelen over de dag heen, zodat ze meerdere keren verkoeling krijgt. Bedankt Pallatin voor die tip!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:56

stop je vliegendeken in een bak met water om verkoeling te geven

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:57

Fijn dat haar temperatuur weer is gezakt! Blijft spannend maar met die warme dagen schiet het snel omhoog helemaal bij zoveel ongemak. Het geheel zal nog wel een paar dagen extra beurs aanvoelen voor haar na het wroeten en de spanning die eraf is.
Je zou haar iedere dag een paar stengels (biologische) bleekselderij kunnen geven om te helpen met vochtafvoer en het oedeem op haar buik. Zitten ook lekker veel vitamines in en lekkere snack voor haar nu.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:19

Ik denk dat je heel goed bezig bent, je hebt goed contact met je dierenarts en als die opname zou adviseren dan kan dat altijd nog.
Ik hoor eigenlijk geen rare dingen (maar heb meer verstand van mensen), ik had het bij mijn eigen paard ook niet anders gedaan hoor.. Wat fijn dat je ons zo op de hoogte houdt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 10:22

Dankjewel allemaal voor de bemoedigende woorden! Is toch fijn.

Speurneusc, oh ja dat is ook wel een goede!

Dwyne, ik ben vanmiddag toch even bij de ap, dan neem ik ze mee als ik ze kan vinden!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:41

Deken koelen is op zich een goed idee maar niet doen als het heet is of de zon er dus op schijnt. Want dan werkt het op een gegeven moment averechts.

Hopelijk knapt het snel op. Gelukkig is haar temperatuur weer gezakt.

Hoe vaak per dag moest je spoelen?