Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:26

Dubbelfun ,de moeder van mijn ruin had toen ze heel oud was ook soms dat het echt niet lukte,dan viel ze ook steeds terug en lag dan weer even plat.
Dat vond ik echt moeilijk om te zien, heb zelfs een keer moeten helpen met omhoog duwen omdat ze de voorbenen niet goed kreeg.
Zeker toen de natte herfst er aan kwam had zijn eigenaresse toen ook echt zoiets van dit is nu het moment om haar te laten inslapen.

Celebi. Ja dat doet Kelly ook zo _O-
Was een stalgenoot die zei van Kelly komt niet omhoog. Deed ze dit ook.
Gelukkig viel dat mee, was wel blij dat mensen wel wat opletten hoe het met je paard gaat.

Tancreda4

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:32

Voor mij is het echt de grens als een paard niet meer voldoende kan liggen omdat het opstaan niet meer lukt. Als ik zie hoevaak ze nu per dag ligt, zou ik niet Willen dat ze dat niet meer kan doen. Dan is het klaar. Ik hoop dat dat nog heel lang duurt en we met supplementen en oefeningen d'r sterk genoeg houden voorlopig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:43

Veel mensen zien het gewoon niet en áls het dan gaat opvallen ben je eigenlijk al te laat. Aan de andere kant denk ik dat je als baas ook aan het idee moet 'wennen' dat het nu echt tijd is om laten hemelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:44

Lekker knoeien! Ze doet idd ook om zich heen kijken en d'r nek/hoofd lang maken om te 'kauwen'

Ik ga eens een grotere bak proberen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:47

DubbelFun schreef:
Veel mensen zien het gewoon niet en áls het dan gaat opvallen ben je eigenlijk al te laat. Aan de andere kant denk ik dat je als baas ook aan het idee moet 'wennen' dat het nu echt tijd is om laten hemelen.

Eens hoor. Het is een proces. En omdat je er langzaam in groeit verlegd je de grens toch weer steeds. Ik zeg het nu heel stellig maar misschien is het heel anders als het zo ver is.

Maar ben er wel mee bezig en over aan het nadenken. Mede ook door gevallen die ik om mij heen heb gezien. Maar ben me ook bewust dat je het bij je eigen paard misschien minder snel ziet of langer laat doorgaan dan bij een ander paard. Iig dat merk ik bij anderen die wel zeiden 'mijne laat ik niet zo ver komen', en puntje bij paaltje toch de grens verleggen. Het is en blijft een lastig iets, waar we allemaal een keer voor komen te staan ;(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:50

Ik deel jouw mening van beide posten Tancreda4.
Ik kan mij voorstellen dat je je grenzen verlegd omdat de keuze tot inslapen erg definitief is en je nog andere dingen ziet waardoor je paard nog zin heeft in het leven.

Dus ik durf niet te zeggen hoe mij dit zou verlopen, maar ik denk dat het voor een paard erg belastend is om niet over te kunnen of durven geven aan de noodzakelijke rust die liggend nodig is. Ik vind het altijd schrijnend om te zien als ze staand zo diep in rust gaan dat ze op de knieën wakker schrikken (of echt omvallen).

We moeten ook beseffen dat ze geen andere keuze hebben dan zich voortdurend aan te passen aan hun beperkingen en wij daardoor een vertekend beeld kunnen hebben van hoe zwaar ze dit valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:52

Ik heb het nu 2x meegemaakt en het gaat je niet in de koude kleren zitten ( nog steeds niet eigenlijk...), maar als ik dan lees dat sommigen paarden in een stal dood gaan en de ellende die dát geeft om ze er uit te halen dan toch maar liever in eigen hand houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:55

Er wordt ook steeds meer bekend over het feit dat paarden echt móeten liggen om aan hun broodnodige REM-slaap te komen en dat het langdurig ontbreken er van zelfs dodelijk kan zijn en zelfs gevaarlijk voor de directe omgeving wegens het plotseling kunnen omvallen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:11

Ik heb daarover een tijdje iemand op Tiktok gevolgd wiens paard niet liggen kon/wilde om te slapen. Ze heeft na lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden en weg kunnen nemen, maar het was echt diep triest om te zien.

Maar niet fatsoenlijk meer kunnen liggen, rollen of opstaan is voor mij ook wel een heel harde grens. Als het met een klein beetje moeite wel goed blijft lukken zou ik het nog even aan willen kijken. Want ja, wanneer is het niet fatsoenlijk meer?

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:50

Met mijn 50+ kom ik ook niet met mijn bed uitspringen, maar dat is nog geen rede om mij in te laten slapen :D (Dit is bedoelt als grap)

Toen mij oude Arabier Pjuri moeite kreeg met opstaan en regelmatig vast kwam te liggen (Ze schoof zich klem) heb ik als eerste de stal vergroot door een tussenschot weg te nemen. Dat was voor haar al een stuk plezieriger. Maar ik snap dat kan niet iedereen. Ook hebben wij (Pjuri & ik) een methode bedacht hoe ik haar kan helpen om te draaien uit een moeilijk positie om op te staan. Ook dat hebben we met z'n tweeën gemanaged over een langere periode (Jaren). Ik slaap niet ver weg van de stallen dus ook als het s avond mis ging wist ze mij te waarschuwen en dan was het ook 5 min werk om vervolgens weer terug in mij eigen bedje te springen (hum). Ik weet dit gaat natuurlijk wat ver, maar ach je hebt elkaar in voor en tegen spoed. Soms zag het opstaan er een beetje naar uit maar ik had niet het idee dat zij hiermee moeite had. Uiteindelijk heeft de artrose het gewonnen van haar en hebben we afscheid genomen. De pijnstillers poedertjes en wat al niet hielpen niet meer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:53

Dit moeten ze gewoon nog kunnen en durven doen <3 Rem slaap is heel belangrijk voor de gezondheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:06

Ingeborgx schreef:
Met mijn 50+ kom ik ook niet met mijn bed uitspringen, maar dat is nog geen rede om mij in te laten slapen :D (Dit is bedoelt als grap).

Als je mij mijn bed uit ziet komen zie je de evolutie van kromme aap naar staande mens in 10 stappen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:10

Afbeelding

Kijk dit is met een speciekuip.
Is echt heel handig, Kelly staat er gewoon boven te eten en er ligt bijna nooit wat naast.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:19

Ik gebruik deze grote 42 liter emmers van de Welkoop. Er wordt nog wel wat geknoeid maar het gaat.

Afbeelding
https://www.welkoop.nl/gripline-f-emmer-zwart-42l_1202192

Ze zijn een beetje flexibel waardoor je de handgrepen samen in 1 hand vast kan pakken als je de emmer naar stal draagt. Ik vind ze toch best zwaar worden met dat geweekte voer :) .

Mijn speelse 3 jarige ruin mag soms de emmer uitlikken en hij speelt er daarna gerust mee (lees: gooien, smijten en erop liggen) dus een beetje hufterproof zijn deze emmers wel :+ .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:23

Ja die zijn ook handig :j
ik,laat de speciekuip staan en dan gaan de emmers slobber in de kruiwagen er mee heen.
Die flexitubs zijn op zich wel mooi,paardje naast Kelly krijgt ruwvoermix uit een flexi wasmand van de action,dat kan ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:35

Mijn oude dame ligt ook veel. Maar ik heb ook een paar jonkies staan en die liggen ook nog heel veel. Alleen mijn dame van middelbare leeftijd ligt niet zoveel.
Gelukkig komt de oude dame nog steeds goed in de benen. 1x lukte het haar op stal niet, mijn man belde mij tijdens de ochtend voerbeurt: ze komt niet overeind. Ze had ook al gemest zoals ze lag, dus ze lag blijkbaar ook al even zo. Dat was ook sneu.
Ik dacht: oliebol, dit is het einde. Toch wel paniek. Dus snel naar stal gerend. Maar ze had door dat ze haar benen tegen haar buik aangetrokken had, een hele berg vlas onder haar buik geschoven, daardoor kon ze net niet het momentum krijgen om haar benen onder haar lijf te krijgen. Dus 50 grijze haren, maar kon zo met mijn voet de bult wegschuiven en toen stond ze gelijk op. Eigenlijk ook wel weer sneu zoiets eenvoudigs waardoor ze gewoon niet kunnen staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:02

Ach mijn shet heeft eens 'vast' gelegen in een stal van 3x3; ik doe de deur open en ze ligt half op haar rug me zo aan te kijken.
Ik heb één beentje vast gepakt en haar terug gerold, maar dat zie ik me met een groot paard ook niet zo simpel doen :)

Ik had vroeger die rubber voerbakken van Kangoroo (oid) alleen die dingen sleten aan de binnenkant best af en dan zag je de draadjes lopen om ze bij elkaar te houden. Leek me niet gezond, dus nu gewoon op de aangeveegde straat of in de kleinere 80/60 hooibak.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:40

Ik weet wel dat Magnifique wel ligt in haar stal, omdat er in de ochtend wel zaagsel in haar manen zit. Ook heeft ze geen beschadigingen op de wanden van vastliggen. Helaas zie ik haar zelf alleen nooit liggen in haar stal. Maarja dat zie ik de 24 jaar dat ik haar heb zoiezo niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:47

Boon ligt ook duidelijk nog op stal, idd houtkrullen in de manen :) Maar die heb ik ook nooit zien liggen.
Omdat Missy dus vroeger dat balansprobleem had heb ik op een bepaald moment een paar oude matrassen in plastic verpakt en die hangen nu langs de wanden.
Ik moet er wel bij verklaren dat ik een betonnen elementen stal heb waar de betonplaten tussen dikkere middenpalen zijn geschoven. Hierdoor krijg je dus een harde/scherpe uitstekende betonnen kolom midden in de stalwand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:56

Ik schrik juist heel erg als ik Kelly zie liggen..
Ik weet dat ze wel ligt,maar altijd heel laat ‘s avonds of heel vroeg in de ochtend.
Dr laatste keer dat ik haar zag liggen had ze buikpijn.

Vandaag is er weer een maand eten voor oma bezorgd :D

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:10

Is dat een maand? 8)7

Mijn hemel ze eet je arm!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:27

Ja nou ja, 8 tot 10 kilo ruwvoervervanger per dag :j
Ik doe het met alle liefde <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:42

Ja dat snap ik. Prijs mezelf dan nog maar heel gelukkig dat de mijne vorig jaar nog echt te dik stond. Hij heeft duidelijk nog steeds aanleg om dik te worden. Moet zeggen nu we weer ritjes deden en af en toe longeren vlogen de kilo's eraf en nu is ie top op gewicht. Voel zijn ribben, maar zie ze net niet. Maar dat kan zomaar weer anders zijn volgend jaar of volgende maand natuurlijk.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:47

Dubbelfun: Als je mij mijn bed uit ziet komen zie je de evolutie van kromme aap naar staande mens in 10 stappen :)

Ja dat dus :D hebben onze paarden ook als ze ouder worden. Ziet er misschien niet altijd zo leuk uit maar als het voor hun oké is. Lekker laten lopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:51

ellepel schreef:
Ja nou ja, 8 tot 10 kilo ruwvoervervanger per dag :j
Ik doe het met alle liefde <3

<3

En ergens ook wel logisch toch, als het al zo lang je maatje is, en ze het echt nodig heeft EN het op dit voer het nog zo goed doet :+:

Hoelang heb je haar eigenlijk?

Qua voer is mijne ook vaak te dik geweest maar vorige winter is ze best veel afgevallen. Dat kon toen goed want ze was veelte vet. Maar nu gaat ze minder dik de winter in, eet toch wat minder makkelijk en zal dus wel aanpassingen moeten gaan maken. Ik heb nog wel een hoop speling. Ze stond altijd op arm graszaadhooi en heb deze winter alleen weide hooi ingekocht bijvoorbeeld. En een beetje senioren voer. Als het nodig wordt zal dat meer worden.