Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:20

Nog een week je pony met pijn laten lopen bedoel je!

Zonder pijnstillers nog al liefst!

Ik snap dat je alles geprobeerd wil hebben, maar klaar is gewoon klaar!

Voor wie ben je nu bezig? Voor Fred? Die zich Zonder pijnstillers nog een week zéér ellendig mag voelen? Of voor jezelf, omdat je geen afscheid kan/ durft te nemen?

Wanneer komt het besef nou eens dat Fred niet meer te genezen is? Dat hij gewoon volledig stuk is? Een ontsteking had in het bloed terug gevonden moeten worden.... en dus artritis én dus de "diabetes en verhoogde bloedsuikerspiegel (welke óók uit het bloedonderzoek had moeten komen)

Jouw pony, Jouw beslissingen, maar ik vind het vooral sneu voor Fred dat je hem nu nog een week laat lopen met pijn!

Nogmaals, gooi er in overleg met de dierenarts deze week maximale dosis pijnstillers in en verwen hem zo veel je kan....

Elisa2

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:26

Wat een vervelende reactie!

TS doet er alles aan, de prognose is goed..waarom zou je er een week pijnstillers indouwen en hem nog zieker maken en er dan een einde aan laten maken?

In het bloed is echt niet altijd alles te zien, was het maar zo simpel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:28

Wie heb je erbij gehad? Rob Jan zomer? Die heeft ook zo’n apparaat.

@ mvdende: wat een akelige reactie zeg…. Daarbij zou ik graag enige nuance toevoegen aan je veroordeling: kreupelheid of neurologische dingen hoeven niet perse pijn te doen en tegelijkertijd hoeven pijnstillers niet te helpen. Ik heb zelf regelmatig zenuwpijn maar zelfs oxicodon krijgt dat er niet onder. Ik heb ook een hele tijd kreupel gelopen maar eigenlijk had ik toen geen pijn op dat moment. Dat je een beweging niet kunt maken omdat er iets geblokkeerd is wil niet automatisch zeggen dat het ook zeer doet.

Regulier dierenartsen weten veel, maar lang niet alles. Reguliere medische gezondheidszorg is absoluut niet zaligmakend. Regulier konden ze niks voor mijn paard doen. Het alternatieve pad op gegaan en mijn paard is nu beter dan ooit.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-02-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:32

mvdende schreef:

Voor wie ben je nu bezig? Voor Fred? Die zich Zonder pijnstillers nog een week zéér ellendig mag voelen? Of voor jezelf, omdat je geen afscheid kan/ durft te nemen?

Wanneer komt het besef nou eens dat Fred niet meer te genezen is? Dat hij gewoon volledig stuk is? Een ontsteking had in het bloed terug gevonden moeten worden.... en dus artritis én dus de "diabetes en verhoogde bloedsuikerspiegel (welke óók uit het bloedonderzoek had moeten komen)

Jouw pony, Jouw beslissingen, maar ik vind het vooral sneu voor Fred dat je hem nu nog een week laat lopen met pijn!

Nogmaals, gooi er in overleg met de dierenarts deze week maximale dosis pijnstillers in en verwen hem zo veel je kan....

Oef, dit vind ik wel een hele harde reactie hoor. Prima dat jij die keuze zou maken, maar TS ziet haar pony dagelijks en kan wel zelf inschatten of het nog doenbaar is om te proberen of niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:43

pluisje88 schreef:

@ mvdende: wat een akelige reactie zeg…. Daarbij zou ik graag enige nuance toevoegen aan je veroordeling: kreupelheid of neurologische dingen hoeven niet perse pijn te doen en tegelijkertijd hoeven pijnstillers niet te helpen. Ik heb zelf regelmatig zenuwpijn maar zelfs oxicodon krijgt dat er niet onder. Ik heb ook een hele tijd kreupel gelopen maar eigenlijk had ik toen geen pijn op dat moment. Dat je een beweging niet kunt maken omdat er iets geblokkeerd is wil niet automatisch zeggen dat het ook zeer doet.

Regulier dierenartsen weten veel, maar lang niet alles. Reguliere medische gezondheidszorg is absoluut niet zaligmakend. Regulier konden ze niks voor mijn paard doen. Het alternatieve pad op gegaan en mijn paard is nu beter dan ooit.

Rob Jan Zomer is geen dierenarts dus die zal het niet zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:44

Rizette schreef:
pluisje88 schreef:

Rob Jan Zomer is geen dierenarts dus die zal het niet zijn.

Nee dat dacht ik ook niet. Maar titels worden nogal eens door elkaar gebruikt..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:47

Dierenarts zal het niet zijn dat mag niet zomaar gebruikt worden, dan moet je toch echt wel Universitair geschoold zijn in de Diergeneeskunde.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 13:50

Ja, Rob zomers is geweest. Mvdende, ik snap je reactie, en vind het zelf ook erg moeilijk. Dit is echt het laatste wat ik wil proberen, en zodra ik geen verschil merk kap ik er meteen mee. Hij zei ook eigenlijk 3 weken, maar ik zei dat ik hem niet zo lang wil laten rondlopen, dus zei hij dat ik verschil moet zien in een week.

Hij was het met mij eens dat iets op korte termijn moet gaan helpen.

We hadden het trouwens wel over waar hij geleerd heeft, hij vertelde dat hij alles in Duitsland heeft geleerd.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:57

Ik vind dat je het hartstikke goed doet TS en ik snap zeker dat je dit nog een week wil proberen.

Vind de reactie die gegeven is ook niet echt prettig en erg kort door de bocht.

Sterkte en ga toch voor je duimen voor dat kleine sprankje hoop!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:59

TS ik kan me voorstellen dat je dit nog wilde proberen. En dat siert je ook. Ik duim voor jullie dat het resultaat gaat hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:02

mvdende schreef:

(...)

Wanneer komt het besef nou eens dat Fred niet meer te genezen is? Dat hij gewoon volledig stuk is

Zou het een onsje minder mogen...?
It's not done om op een schermpje een diagnose te stellen
(... daarmee bedoel ik 'per bokt', niet het apparaat van deze man...)
Dus deze uitspraken vind ik ook 'not done'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:04

Freddydeshet schreef:
Ja, Rob zomers is geweest. Mvdende, ik snap je reactie, en vind het zelf ook erg moeilijk. Dit is echt het laatste wat ik wil proberen, en zodra ik geen verschil merk kap ik er meteen mee. Hij zei ook eigenlijk 3 weken, maar ik zei dat ik hem niet zo lang wil laten rondlopen, dus zei hij dat ik verschil moet zien in een week.

Hij was het met mij eens dat iets op korte termijn moet gaan helpen.

We hadden het trouwens wel over waar hij geleerd heeft, hij vertelde dat hij alles in Duitsland heeft geleerd.

Als het homeopathie is dan duurt het soms langer dat iets werkt. Ik ken Rob zelf niet maar heb wel goede ervaringen over hem gehoord. Je kent hem zelf het beste en kan ook het beste inschatten of je verandering merkt denk ik. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:10

Oretha schreef:
Ik vind dat je het hartstikke goed doet TS en ik snap zeker dat je dit nog een week wil proberen.

Vind de reactie die gegeven is ook niet echt prettig en erg kort door de bocht.

Sterkte en ga toch voor je duimen voor dat kleine sprankje hoop!

Misschien kort door de bocht, maar ik volg dit topic vanaf het begin en de ts schrijft o.a. dat Fred al vanaf september niet meer kan draven én al vanaf september niet meer heeft kunnen rollen en liggen om te slapen. Daarnaast kan hij niet meer vluchten en zich verdedigen tegen z'n kuddegenoot die vervolgens de kans ziet erbovenop te springen.

De ts geeft zelf meerdere malen aan echt pijn te zien bij Fred.

Het is niet zomaar een kreupele pony die nog prima door zou kunnen als weidemaatje, maar een pony die alle normale pony dingen zoals draven, rollen en slapen niet meer kan!

En niet eventjes, maar nu al zeker 5 volle maanden niet!

Dàt vind ik geen paardwaardig bestaan en dit had wat mij betreft dus ook niet al 5 maanden gespeeld, ik had er al veel eerder een punt achter gezet. als het niet paardwaardig meer is een dier in leven te houden, dan moet je dat ook niet doen.

Edit: niet elk dier is te redden en ik ben van mening dat het regelmatig gebeurt dat een diereneigenaar veel te lang blijft doormodderen en het "breede plaatje" dierwaardig bestaan daarbij uit het oog verliest, omdat de eigenaar geen afscheid durft te nemen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-02-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:13

De pony staat niet bij het springende kuddegenootje, daarnaast is die in die vijf maand wel enige tijd beter geweest.
En dan kan je het ook zo zien, het is nu al vijf maand zo, die ene week zal er nu ook niet meer toe doen, maar dan is alles wel geprobeerd. Ik ben zeker dat ts als ze volgende week nog geen verschil ziet, de afspraak inplant, pony volpompt met pijnstillers en zorgt dat zijn laatste twee dagen zo goed mogelijk zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:29

De meting die hij heeft gedaan, is niet wetenschappelijk onderlegd. Er is geen enkele reden om de meting serieus te nemen omdat het niets met medische kennis te maken heeft. Dus ik zou daar persoonlijk niet teveel op uit doen, en hem weer op pijnstilling zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:35

... en als 'het kastje' electro acupunctuur is, valt het wel mee 'met dat het niet wetenschappelijk onderbouwd is'.

Ik duim dat Rob Zomer iets zinnigs bij de kop heeft en dat het snel gaat helpen!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:37

Ik geloof aan de ene kant wel in dit soort dingen maar ben langs de andere kant ook heel nuchter.
De diabetes insipidus zou je echt moeten merken aan het paard doordat ze enorm veel drinken en plassen. Tevens kan dit samenhangen met ppid waar Elisa2 het al over had. Dus daarop regulier testen zou dan interessant kunnen zijn.

Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel je over hebt voor je pony en aangezien het jouw pony is beslis je zelf hoe ver je erin gaat en jij kunt denk ik ook het beste beoordelen hoe het met zijn pijn gaat.

Sterkte met alle beslissingen die je steeds moet nemen nu.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:48

Melzazu schreef:
Ik geloof aan de ene kant wel in dit soort dingen maar ben langs de andere kant ook heel nuchter.
De diabetes insipidus zou je echt moeten merken aan het paard doordat ze enorm veel drinken en plassen. Tevens kan dit samenhangen met ppid waar Elisa2 het al over had. Dus daarop regulier testen zou dan interessant kunnen zijn.

Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel je over hebt voor je pony en aangezien het jouw pony is beslis je zelf hoe ver je erin gaat en jij kunt denk ik ook het beste beoordelen hoe het met zijn pijn gaat.

Sterkte met alle beslissingen die je steeds moet nemen nu.

Pony is dus al regulier getest op ppid en dat was negatief. Daarom geloof ik dus ook niet zo in deze "diagnoses" van de holistische "dierenarts"

En met elk ander dier waar geen reguliere diagnose gesteld kan worden maar die geen ernstige ongemakken heeft, zou ik zeker zeggen "probeer eens alternatief" want ik ben van mening dat zeker bepaalde kruiden en supplementen invloed hebben op een lichaam.

Maar in dit geval vind ik het niet passend en zeker niet zonder pijnstillers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:56

TS, in dit topic staat ook een foto van een paard met "een soort koptelefoon" zoals jij omschrijft.
Bedoelde je dit? [BEH] Paardenpraktijk zomer , ervaringen gezocht

Wat voor ampullen heb je gekregen en wat is daar de werkzame stof van?
Of heeft hij dat niet verteld? Want ik lees in het topic van hierboven dat hij dat dus niet wil zeggen en dat zou ik heel vreemd vinden.
Ik zou als eigenaar wel willen weten wat ik mijn dier moet toedienen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-02-24 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:59

mvdende schreef:
Pony is dus al regulier getest op ppid en dat was negatief. Daarom geloof ik dus ook niet zo in deze "diagnoses" van de holistische "dierenarts"

Oh dat had ik dan helemaal gemist. Tja ik heb er dan wel mijn vraagtekens bij als er verder geen symptomen zijn van veel dorst en veel plassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:01

Citaat:

Please enlighten me.

Er is geen ppid aangetoond.
... dat gaat over de aansturing van de bijnieren door de hypofyse.

Afwezigheid van ppid geeft nul garantie op het perfect functioneren van de rest van de hormoonhuishouding.

Uiteraard mag je geloven wat je wil, een groot goed!

(En laat de aanhalingstekens rond DA weg, de man zegt zelf geen dierenarts te zijn, maar natuurgeneeskundig therapeut voor dieren.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:16

Janneke2 schreef:
Citaat:

Please enlighten me.

Er is geen ppid aangetoond.
... dat gaat over de aansturing van de bijnieren door de hypofyse.

Afwezigheid van ppid geeft nul garantie op het perfect functioneren van de rest van de hormoonhuishouding.

Uiteraard mag je geloven wat je wil, een groot goed!

(En laat de aanhalingstekens rond DA weg, de man zegt zelf geen dierenarts te zijn, maar natuurgeneeskundig therapeut voor dieren.)

Dat er iets ernstigs mis is met deze pony lijkt wel duidelijk. Maar wàt er precies mis is, blijft een vraag...

En een natuurgeneeskundig therapeut geloof ik niet in, zeker niet als deze man "diagnoses" gaat stellen die door de reguliere geneeskunde al uitgesloten zijn, zoals ppid. Dan mag de hormoonhuishouding niet helemaal in balans zijn, als het heftig genoeg in onbalans zou zijn geweest dan had dat er dus uitgekomen bij de reguliere da onderzoeken.

Pony is véél te slecht voor een milde onbalans.. dus in dit geval kan die man diagnoses stellen wat ie wil, er klopt geen bal van, want meerdere dingen zijn al uitgesloten door reguliere da.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:35

Ik heb over deze man toch meer dan eens wonderbaarlijke dingen gehoord. Echt dingen waarvan je denkt HOE DAN?!
Eigenlijk maakt dat ook niet uit want het gaat om de uitkomst. Ik snap echt dat TS dit als laatste optie probeert.

Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat TS over 4 weken elke zondag in de kerk zit :d

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:57

Er zijn ookal twee zaken die overeenkomen, twee verschillende mensen die zeggen dat zijn lever en nieren niet goed werken.

Geef het een kans, er is nog zoveel wat de reguliere geneeskunde nog niet weet.
We hoeven ook niet alles te begrijpen, zolang de oplossing maar wel werkt. En op die paar maanden maken een paar weken ook niet uit. Het gaat wel over een leven hier, niet iets om lichtzinnig over te denken.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 17:01

Cayenne schreef:
TS, in dit topic staat ook een foto van een paard met "een soort koptelefoon" zoals jij omschrijft.
Bedoelde je dit? [BEH] Paardenpraktijk zomer , ervaringen gezocht

Wat voor ampullen heb je gekregen en wat is daar de werkzame stof van?
Of heeft hij dat niet verteld? Want ik lees in het topic van hierboven dat hij dat dus niet wil zeggen en dat zou ik heel vreemd vinden.
Ik zou als eigenaar wel willen weten wat ik mijn dier moet toedienen.

Ja! Dat is de koptelefoon. Het zag er niet zo geloofwaardig uit allemaal, vooral zoals ik al zei de plaatjes die de computer ging 'meten'.

Er staat op de ampullen wat het is, maar om eerlijk te zijn interesseert het me niet zo wat er in zit, dus ook niet gevraagd wat het doet. Dit is al de laatste optie, en zolang het werkt maakt het me niet uit.

Fred heeft trouwens wel sinds een paar dagen/kleine week dat hij veel drinkt.. ongeveer sinds de magnetiseur. Mischien heeft hij toch zijn nieren schoon gemaakt _/-\o_

Nog even voor de duidelijkheid, Fred zal wel deze week (meer) pijn hebben, maar ik wil wel graag duidelijk maken dat het (nog) geen hoopje ellende is. Hij is mentaal nog top. Hij laat bijvoorbeeld de andere pony niet over zich heen lopen. Fred is van die twee toch de dominante(geldt niet in een grote kudde, maar deze kleine snotaap kan hij wel hebben := ). Voor zover ik kan zien trekt hij het mentaal wel, maar lichamelijk totaal niet. Als hij mentaal ook op was had ik al maanden geleden hem laten inslapen