Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:38

Is het CTO gebied al eens onderzocht?

Heb niet alles gelezen maar het probleem zat voornamelijk in de voorbenen zei je. En met inspuiten was het "weg". Dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat je paard aan het compenseren is.

Verder zou ik het rijden even achterwege laten gezien je niet duidelijk hebt waar het probleem vandaan komt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:55

Inderdaad niet rijden totdat je een duidelijke diagnostiek hebt. Alles wat je tot nu toe gedaan hebt, heeft blijkbaar niet geholpen en ik kan me niet voorstellen dat rijden het beter gaat maken - eerder erger.

Ik ben er ook wel over verbaasd dat er zonder duidelijk beeld (geen MRI) én zonder alles uit te sluiten wat niet met de benen te maken heeft, zenuwsnedes zijn uitgevoerd.

Ik heb ook al eerder gereageerd maar ik zou toch weer bij het begin starten met onderzoeken voordat je je paard straks kapot(ter) rijdt…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:57

Beste TS, ik denk dat je handvatten genoeg gekregen hebt vanuit dit topic.

Ik denk dat je 3 opties hebt:
-
1 jaar 24/7 op de wei gooien en er dan ook echt afblijven in de zin van niet rijden, niet longeren. Stukjes wandelen of grondwerk gebaseerd op rechtrichten zou wel een optie zijn. Ik zou in dat jaar wel een paar keer een osteopaat laten komen als focus op een los lijf en oplossen eventuele scheefheid.
-
Binnenste buiten laten keer op een goede kliniek, bijv Heesch. Voordeel is dat je een echte diagnose mag verwachten, nadeel is je portemonnee en het risico dat je paard niet te fixen is.
-
In laten slapen.

Doe je paard in ieder geval niet weg als gezelschapspaard. De handel is echt te vies en je paard is waarschijnlijk een gewild handelsobject en wordt het werkelijke slachtoffer.

Ook licht kreupel = pijn. Denk daar niet te lichtzinnig over.

Veel sterkte in je keuze en sterkte met je paard :knuffel:

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:00

Echt…hoe er uit ‘liefde’ een dier kapot gemaakt wordt.
Klinkt hard TS en ik weet dat je van je paard houdt, je hebt ‘m al heel lang maar lees je eigen stukjes eens terug. Dit kan toch niet zo? Je moet echt even wakker worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:00

Popstra schreef:
dat het paard beter loopt omdat jij hem meer verzameld is logisch. je sluit hem op en kan niet zijn natuurlijke gang laten zien.
en dat bij een paard wat nog uit balans is

wat een kunde......

Dat hoeft helemaal niet, juist als het in de rug/ hals en of spieren e.d zit kan dit verschil maken.

Ook heeft het paard meer gewicht op de achterhand en minder op de voorhand wat ook van invloed kan zijn.

Vandaar ook mijn aanvullende vragen, ik snap best dat de TS er een keer op stapt onder toeziend oog om te kijken waar het probleem nu precies zit. Het beste is het echter om dit te doen op een goede DA praktijk. Ik zou zeggen als het financieel haalbaar is, ga naar Heesch.

Ik meende dat dit paard met pijnstilling ook niet goed liep? dan is het ook de vraag of het pijn is of iets mechanisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:50

Maar dan nog loopt hij niet op een natuurlijke manier...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:53

Ergo, het paard kan dan niet meer eens in zijn natuurlijke balans lopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:44

Het paard dat hier kapot was gegaan aan alle onderbenen door te zware belasting op jonge leeftijd, liep ook beter in verzameling.

Triest wat ik hier allemaal lees. Ik snap die zenuwsnede echt totaal niet, dat doet een DA toch niet zomaar? Maar goed, het is gebeurd, dat draai je niet meer terug.

Als inslapen een brug te ver is voor nu - ga dan gewoon naar een goede kliniek en laat het dier eens volledig onderzoeken, ipv symptoombestrijding.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:50

Dees, als het geld beschikbaar is, dan is dat veruit de beste weg om te gaan. In veel gevallen is dan je portemonnee leeg en het probleem nog niet opgelost. Bovendien ik ben mening dat door de zenuwsnede er weer andere problemen op termijn zullen ontstaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:19

Ik zou een bloedonderzoek laten doen voor eventuele ontstekingen. Foto’s maken van het hoefbeen. Misschien zit er ergens wel een cyste? En anders echt in de rug gaan zoeken. Een ct scan.. had je eigenlijk beter kunnen doen. Is een klap geld maar dat ben je nu ook kwijt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:27

Ik vind dat er nu wel erg hard naar TS wordt gesproken.
Zenuwsnedes worden nog steeds uitgevoerd, tegenwoordig kunnen ze heel precies een klein deel verdoven dus dan heb je niet met dat de complete ondervoet gevoelloos is. Tuurlijk is het het toppunt van symptoom bestrijding, maar als het paard hiermee nog een paar jaar lekker mee kan recreëren dan is het een prima alternatief voor direct inslapen. In de sport mag niet meer en moet je ook niet willen.
Wel ben ik het er mee eens dat er snel gekozen is voor zenuwsnedes terwijl het dus niet eens echt zeker was dat het probleem in de voeten zat, maar dat is niet puur en alleen TS aan te rekenen, het is ook raar dat een DA dat dan voorstelt/uitvoert.
Nergens staat dat TS weer van plan was fanatiek te gaan rijden, ook niet als het paard nu wel goed zou zijn. Erop klimmen als hij niet goed is is niet handig, maar zou opzich wel extra info kunnen geven.
Te snel te hoog niveau wordt ook geroepen maar zegt niks over hoe het paard verder werd getraind of gehouden en dus ook niks over hoe het die belast werd. Knap ook zo te kunnen zeggen dat hij kapot gereden is daardoor.
Ik hoop dat er iets van duidelijkheid komt TS!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:30

De dierenarts opperde bij ons paard ook zenuwsnede. Juist bij gebrek aan diagnose.
Maar hebben we niet gedaan.
Zoals al eerder gezegd zelf aangedrongen op een echo van de pees in de voet (maar moet je weten, was voor mij ook nieuw) en daar bleek dus een gat in te zitten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:38

En sluit slechte hoefstand niet uit.. echt zoveel ellende gezien ondertussen. Ook bij de smeden van klinieken. Ondergeschoven verzenen, cola blikjes en ga zo maar door.

Ben nog steeds benieuwd hoe de voeten van het paard van ts d’r uit zien

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:48

Het kan wel dat een paard door gericht trainen weer beter gaat lopen. Heb ook een paard getraind die vaag kreupel was op advies van de da. Of hij werd beter of slechter, in dat geval konden ze gerichter gaan zoeken. Maar paard knapte op van de training, rustig aan opgebouwd en met regelmatige checks en heeft geen kreupelheid meer laten zien.
Niet dat ik het iedereen aanraad en zeker geldt het niet voor alle kreupele paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:08

mce schreef:
Hij heeft veel voor u gedaan schrijft u, doe dan nu veel voor hem

Dit vond ik wel heel mooi gezegd

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:13

Of het waar is of niet, het is in elk geval stuitend hoe er met de gezondheid van dit oaard omgegaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Coby op 03-01-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:40

Ik ben trouwens benieuwd of er gebruik wordt gemaakt van hulpteugels. Zoals slof, tiedemann etc. Daar gaan heel wat paarden in de voorbenen door kapot.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:12

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
dat het paard beter loopt omdat jij hem meer verzameld is logisch. je sluit hem op en kan niet zijn natuurlijke gang laten zien.
en dat bij een paard wat nog uit balans is

wat een kunde......

Dat hoeft helemaal niet, juist als het in de rug/ hals en of spieren e.d zit kan dit verschil maken.

Ook heeft het paard meer gewicht op de achterhand en minder op de voorhand wat ook van invloed kan zijn.

Als je echt lekker dressuurmatig kunt werken zouden een paar rondjes dressuur moeten lijken op een oefentherapie sessie.
Die net als een goed fysiobehandeling juist vooruitgang kan betekenen.

Bewegingstherapie is heel normaal.

Stel dat jij ooit last hebt gehad van je heup en daardoor een loopje hebt ontwikkeld. Dan kunnen bewustwording en gerichte oefeningen zomaar de beste therapie zijn. Humaan ga je dan naar een oefen of mesendieck therapeut. Hebben mij al vaak geholpen.

Als fokker en ruiter kundige mensen zijn, zuu een dressuurronde dus juist op oefentherapie kunnen lijken.

Óf dat zo is, weet ik natuurlijk niet. Maar als je een paard naar het ZZ-Z kunt rijden verwacht ik wel enige kunde en kennis.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:22

Nu ben ik zelf een chronische rug patient . Na jarenlang bij de fysio, mensendieck etc. gelopen zonder enige verbetering, heb ik een mri scan gehad voor, overigens een ander probleem. Uit dat onderzoek kwam naar voren, dat ik in de onderrug een vernauwde ruggewervel had. Het probleem is nu in zoverre opgelost, dat door verplichte pensionering ik geen last meer heb van mijn rug. Bezint voor je begint zou ik in deze zeggen, er is een mogelijkheid dat er juist meer schade kan gaan optreden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:25

Dat rijden een goede fysio voor een paard kán zijn ben ik het helemaal mee eens. Maar op een paard die al ongemak vertoond gaan rijden lijkt me nooit bijdragen. Mocht dressuur de oplossing zijn voor een probleem, dan kan dat ook onbelast aan de hand. Maar in dit geval vind ik het ook best heftig. Er blijft ongemak, medicatie slaat niet echt aan, er is nog geen oorzaak gevonden, er is een zenuwschnede uitgevoerd die niet echt heeft bijgedragen. Waarom er dan weer gereden moet worden vraag ik me wel af ja..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:27

nikkel schreef:
Nu ben ik zelf een chronische rug patient . Na jarenlang bij de fysio, mensendieck etc. gelopen zonder enige verbetering, heb ik een mri scan gehad voor, overigens een ander probleem. Uit dat onderzoek kwam naar voren, dat ik in de onderrug een vernauwde ruggewervel had. Het probleem is nu in zoverre opgelost, dat door verplichte pensionering ik geen last meer heb van mijn rug. Bezint voor je begint zou ik in deze zeggen, er is een mogelijkheid dat er juist meer schade kan gaan optreden.

Nikkel: echt super vervelend voor je.
Maar ik heb dus precies het omgekeerde. Altijd last van mijn rug. Maar op de foto en MRI eigenlijk niks geks te vinden. En met osteopathie en oefentherapie heel stabiel en goed functioneren. Al jaren niet meer uit de running geweest.
En aanvullend: tegenwoordig sturen ze je met een hernia ook vaak naar een oefentherapeut om weer gepast te gaan bewegen. Niet zelf aanstrompelen maar bewust bewegen. Vroeger hadden ze het dan al sneller over bedrust en een operatie.

Celebi: sommige mensen zijn gewoon handiger in het zadel. Dat het ook vanaf de grond kan wil niet zeggen dat iederéén dat (al) goed kan. Ik zou ook beter kunnen gaan zitten en voelen.
Dat het, als de oplossing daar lijkt te zitten, een vervolg aan de hand heel waardevol zou zijn. Ontken ik niet.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-01-24 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:31

Maar dat is wel het verschil met een paard en met jou.. Jij kunt exact aangeven waar je pijn voelt. Er is een foto van dat gebied gemaakt en daarop was niks te zien. Dan ga je aan de slag met oefeningen en je kunt zelf voelen waar je pijngrens zit en of het verbeterd of verslechterd.

Bij dit paard is er geen duidelijke locatie van de pijn, geen foto's om dingen uit te sluiten, en je kunt niet zelf voelen wanneer je met een oefening pijn versterkt. Daarnaast doe jij jouw oefeningen ook zelfstandig en niet nog met een peuter op je rug bij wijze van spreken. Het paard extra belasten met een ruiter op de rug bij opbouwende fysio lijkt me dan ook niet perse handig. Er zit nogal een verschil in hoe beweging kan helpen bij paarden en mensen.

Uiteraard kun je het wel een tijdje proberen met de optie dat het verbeterd. Helaas is de andere keerzijde dat je het ook meer stuk kunt maken dus of je dat risico zonder duidelijke medische oorzaak wilt nemen is de vraag..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:34

Men dacht bij mij altijd aan spieren ( acupunctuur) en ik ben ik weet niet hoeveel keer gekraakt, met als gevolg dat ik wat speling tussen de wervels heb gekregen. Wil je iets gaan ondernemen is het wel prettig om te weten, wat de bron van het probleem is, of in ieder geval iets kunnen uitsluiten. Als ik het probleem de vernauwde ruggenwervels veel eerder had geweten, dan had ik een ander vak gekozen met minder fysieke belasting.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 02-01-24 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:35

Celebi schreef:
Maar dat is wel het verschil met een paard en met jou.. Jij kunt exact aangeven waar je pijn voelt. Er is een foto van dat gebied gemaakt en daarop was niks te zien. Dan ga je aan de slag met oefeningen en je kunt zelf voelen waar je pijngrens zit en of het verbeterd of verslechterd.

Bij dit paard is er geen duidelijke locatie van de pijn, geen foto's om dingen uit te sluiten, en je kunt niet zelf voelen wanneer je met een oefening pijn versterkt. Daarnaast doe jij jouw oefeningen ook zelfstandig en niet nog met een peuter op je rug bij wijze van spreken. Het paard extra belasten met een ruiter op de rug bij opbouwende fysio lijkt me dan ook niet perse handig. Er zit nogal een verschil in hoe beweging kan helpen bij paarden en mensen.

Uiteraard kun je het wel een tijdje proberen met de optie dat het verbeterd. Helaas is de andere keerzijde dat je het ook meer stuk kunt maken dus of je dat risico zonder duidelijke medische oorzaak wilt nemen is de vraag..

Maar als je iets zo makkelijk stuk maakt een zo'n groot dier, kun je je afvragen hoeveel toekomst er nog in zit. Je kunt een paard zo verrekte slecht aangepast werk geven door te zeggen: ga voortaan maar borduren, computer spelletjes spelen en dammen. Wat je bij een mens prima nog als waardevol leven kunt zien. Maar bij een paard...
Daarbij hoop en verwacht ik toch dat je nog wel op blijft letten als je onder deze omstandigheden gaat rijden. En dan kan een paard wel degelijk met je praten.

Ik raad niemand aan om bij problemen vooral te gaan rijden hé. Maar ik zie wel hoe je dat mee zou kúnnen nemen in je zoektocht naar waar het zit/ vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:37

Dat iets ook een loopje kan zijn geworden is waar. Maar ts gaf zelf aan dat het paard ook zuur was en niet meer in de wei wou spelen met zijn vriendje. Dat is toch in 99% van de gevallen pijngerelateerd.