Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:15

Pfoeh, een klap op je slaap!? Dat is levensgevaarlijk. Ts doe je wel ook voorzichtig met jezelf, jij bent ook niet vervangbaar he :knuffel: . Jouw leven is het niet waard.
Echt heel veel sterkte en wijsheid gewenst, het is een vreselijk zwaar traject zo

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:58

Been van mijn paard was net zo dik en dat kwam met enkel antibiotica gelukkig goed. Nu moet ik zeggen dat wij er vroeg bij waren, ze kreeg direct de dag dat ze kreupel begon te lopen en het been dik was de antibiotica al. Misschien heeft de dierenarts ook wel vochtafdrijver gegeven in het bloed. Wat erg dat ik t niet meer weet zeg 8)7. Nu was de situatie net anders. De grote wond was net dicht en de infectie kwam binnen door nieuwe wondjes/drukkingen van het verband. En daar ben ik ook nog een tijd zoet mee geweest.
Ik wil je wel hoop geven, helpt dat?
Ik ben weer aan het longeren sinds deze week *\o/* . Dit was mijn wondje:
Spoiler:
Afbeelding

Let op, tis een beetje bloederig.

Dussss het komt goed, alhoewel ik beslist minder pech heb gehad dan jij en mijn paard ehhh iets makkelijker is Y;(.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 02-09-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:02

Mijn hemel ts, is t nu nog niet iets beter?

Wel fijn dat mijn tip het het pak je heeft geholpen. Maar wel balen dat meneer harry er andere plannen mee had

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:17

Ts, wat een hel zeg. Ongelooflijk, zeker met jouw herinneringen die zo getriggerd worden.

Misschien een rare vraag, maar wat zou je moeder gezegd of gedaan hebben?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 22:38

Rocamor schreef:
Ts, wat een hel zeg. Ongelooflijk, zeker met jouw herinneringen die zo getriggerd worden.

Misschien een rare vraag, maar wat zou je moeder gezegd of gedaan hebben?

Op de rest reageer ik morgen

Heel cru ?
2 opties:
- Van dag 1 de wei op en met gewoon verband proberen (dus geen drukverband) zodra ze doorhad dat hij het aftrapte. en zien wat er gebeurt. Herstelt het zich niet, of zoals nu elke keer achteruitgang ? Dan zou zij voor de optie inslapen gegaan zijn. Puur omdat zij van principe is: paard leeft in hier en nu. Die weten niet dat we ze proberen te helpen.
Ze had een week, mischien 2 geprobeerd zoals ik nu probeer, maar daarna ? De wei op en als dat niet werkte inslapen.
- direct Tom bellen en bij equitom neerzetten onder toezicht van Tom zelf of Lothar, alleen heb ik niet haar directe banden met equitom mee onderhouden, denkend dat ik nog wel tijd had. Dus ik heb niet het geluk dat ik kan rekenen op persoonlijke hulp/advies van die 2. Of nuja geluk, mama heeft voor al die banden en connecties ook moeten werken natuurlijk.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 19:01

Zwelling is gezakt, serieus gezakt
Kompres blijft alleen natuurlijk door het slinken van het been niet zitten.
Met gevolg: de wonde word zwarter en zwarter. Zelfs met zuurstof water, zilverzalf, aquacel ag plus en mepilex ag.
Ook geen foto’s gemaakt. Puur omdat het de kant opgaat wat de laatste zwarte foto was.

Sintara schreef:
Pfoeh, een klap op je slaap!? Dat is levensgevaarlijk. Ts doe je wel ook voorzichtig met jezelf, jij bent ook niet vervangbaar he :knuffel: . Jouw leven is het niet waard.
Echt heel veel sterkte en wijsheid gewenst, het is een vreselijk zwaar traject zo

Was gewoon niet snel genoeg, desondanks dat hij gericht trapt, zijn het gelukkig 9/10 gewoon waarschuwingen en dus op te vangen zonder al te veel schade. Alleen wat blauwe plekken. Ookal heb ik die op mijn hoofd wel effe gevoeld

Diddykong schreef:
Been van mijn paard was net zo dik en dat kwam met enkel antibiotica gelukkig goed. Nu moet ik zeggen dat wij er vroeg bij waren, ze kreeg direct de dag dat ze kreupel begon te lopen en het been dik was de antibiotica al. Misschien heeft de dierenarts ook wel vochtafdrijver gegeven in het bloed. Wat erg dat ik t niet meer weet zeg 8)7. Nu was de situatie net anders. De grote wond was net dicht en de infectie kwam binnen door nieuwe wondjes/drukkingen van het verband. En daar ben ik ook nog een tijd zoet mee geweest.
Ik wil je wel hoop geven, helpt dat?
Ik ben weer aan het longeren sinds deze week *\o/* . Dit was mijn wondje:
Spoiler:
[ [url=m/XZrKF6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Let op, tis een beetje bloederig.

Dussss het komt goed, alhoewel ik beslist minder pech heb gehad dan jij en mijn paard ehhh iets makkelijker is Y;(.

Dank je wel voor de goede hoop, en nog meer voor alle advies en hulp :j
Aan iedereen trouwens in dit topic :j

Ik ben ook consequent met alle wondjes rond/aan dat been direct te behandelen, ontsmetten, zalven, compres, meenemen met fixatie verbanden, alles om het vuil uit eruit te houden. Omdat dat dus mijn schrik is dat via daar de vuiligheid binnenkomt.

hagelslag schreef:
Mijn hemel ts, is t nu nog niet iets beter?

Wel fijn dat mijn tip het het pak je heeft geholpen. Maar wel balen dat meneer harry er andere plannen mee had

Het gat is minder diep…

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:14

Misschien is antibiotica poeder of gemalen koffie op deze wond een idee? De poeder heb ik zelf ooit gebruikt, maar de gemalen koffie heb ik hier op bokt in een veulen topic gelezen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:49

Ik meng graag groene leem met zilverzalf en honingzalf door elkaar en breng dit aan.
Dicht de wond af, helpt bij zwelling en genezingsproces.

Heb veel respect voor je ts.
Wat heb jij veel op je bordje.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:02

Lanoca schreef:
Misschien is antibiotica poeder of gemalen koffie op deze wond een idee? De poeder heb ik zelf ooit gebruikt, maar de gemalen koffie heb ik hier op bokt in een veulen topic gelezen.

Antibiotica poeder geen ervaring mee, kan het wel voorleggen
Gemalen koffie zie ik niet echt eventuele voordelen van in
Pure honing, vers van de imker werkte ook bij mama haar wonde die niet op het bot zaten, Ookal zijn we wel overgestapt naar honingzalf.
Poedersuiker met isobetadine tot chocoagtigpapje (uz Leuven) werkt ook super, tot er allergie ontstaat op isobetadine
Maar dat allemaal op wondes zonder kanaaltjes. Mochten diepe wondes zijn, maar geen kanaal(tjes) inzitten

En de diepte van deze wonde is echt een kanaal richting/in de pees, door de peesschede

Zilverzalf werkt super op die wondes, alleen soms te agressief of lokt allergie uit. Dan werkt flamazine ook super. Alleen zitten we nu vast op de zwarte huid. Cortisonezalf is een optie, maar gezien wat dat opgeleverd heeft bij mama.

esje01 schreef:
Ik meng graag groene leem met zilverzalf en honingzalf door elkaar en breng dit aan.
Dicht de wond af, helpt bij zwelling en genezingsproces.

Heb veel respect voor je ts.
Wat heb jij veel op je bordje.

Welke zilverzalf heb jij ?
Heb nu eentje van de apotheek, maar die is net te agressief
Flamazine zit het ook in maar maar 1% dus net te licht

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:22

En als je de zilverzalf mengt met een soort basiszalf? Ik weet niet of dat nog bestaat, maar mijn moeder was vroeger (ik heb het over 40 jaar geleden) apothekersassistente en op haal opleiding leerde ze oa zalven maken van een soort basiszalf en dan de benodigde werkzame stoffen erdoor mengen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:31

Als je het mengt met honingzalf en/of groene leem wordt het denk ik ook wel wat minder agressief

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:30

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 06:04

3:00 wekker, want ja, eigenlijk 4:00 moeten vertrekken naar werk.
Bandage voor de stal zat nog 100% op zijn plaats, goede hoop dat ik gewoon bandages kon afhalen en pak kon aandoen en buiten zetten. Vriend had ze al eten gegeven.

Met het afhalen van de bandages duidelijk foute boel, bloed over hele onderbeen. Kompressen hingen ook overal behalve waar gelegd. Fixatie verband hing op de kogel.
Na zuiver maken van nacl: wonde zwart, daar waar de wonde diep is gaatje waar het bloed uitkomt.
Flamazine erop, zilverkompres, vocht absorberend kompres van 20x20 (als het schuift dat hopelijk nog iets kompres erop blijft) vol Flamazine.
Fixatie verband, fixative verband vast gezet met mefix. En dan maar watten met kompresgaas daaroverheen, pak aan en de wei op.

Verzorgster gevraagd deze middag te controleren. Komt het bloed er doorheen mag ze direct de arts van dit weekend bellen.
Been zelf heeft wel weer de gewone dikte. Dus dat is goed. En ik ben half uur te laat op het werk. Nuja, de werven gaan niet lopen :')

Hilary schreef:
En als je de zilverzalf mengt met een soort basiszalf? Ik weet niet of dat nog bestaat, maar mijn moeder was vroeger (ik heb het over 40 jaar geleden) apothekersassistente en op haal opleiding leerde ze oa zalven maken van een soort basiszalf en dan de benodigde werkzame stoffen erdoor mengen.

Bezoek naar de apotheek staat op de planning. Kwam de thuis verpleegster gisteren ook mee. Om te zien of we geen sterkere flamazine kunnen laten maken.
Ej staat op de planning om de zilverzalf van Leovet te bestuderen.
Maar vandaag eerst maar eens werkdag door geraken

Lanoca schreef:
baudyh @ [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Even opgezocht, ik had er ook nog nooit van gehoord.

Dank je. Ga ik die persoon eens contacteren

YvonneV schreef:
Als je het mengt met honingzalf en/of groene leem wordt het denk ik ook wel wat minder agressief

Alles wat wij thuis beslissen/overleggen word elke keer met da overlegd. En door diepte van de wonde blijft zij bij flamezine en zilverzalf tollereeert ze doordat flamazine 1% zilver bevat

Ik kan het altijd voorleggen :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:42

Dan zilverzalf en flamazine mengen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:45

Voor het laten zitten van het zilver kompres zou je echt eens kunnen kijken naar de link die ik je stuurde... Dat is speciaal ontwikkeld voor de moeilijke plekken waar nogmaal niks blijft zitten....

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:54

Ik gebruik de zilverzalf van Leovet
Mijn merrie had een groot gat op de hak, waarbij je recht op het bot en pezen keek.
Ik smeerde de wond randen extra in met honingzalf en smeerde daarna het leem mengsel erover.
Goed dik, heel de wond afgedekt.
Heeft een half jaar gekost, maar het is goed gekomen.
Ze heeft daarna nog jaren in de eventing gelopen.

Heb dit mengsel geleerd van een Engelse trainer al ruim 30 jaar geleden.
Gebruik het eigenlijk altijd op wonden groot of klein.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 20:36

Op zich een rustig weekje kwa wondzorg gehad.
Alleen maandag even overwogen naar spoed te gaan. Weer geraakt op mijn slaap, maar dit keer met genoeg kracht dat ik heel even zwart voor ogen zag en verdwaasd (?) was. Waren eigenlijk klaar met alles, alleen fixatie verband moest tapeje hebben zodat er gebandageerd kon worden.
Vriend was er gelukkig wel bij en heeft geluisterd naar wat mama en ik hem geleerd hebben “eerst paard, dan ruiter”. Hij heeft de tape erop gedaan en hij hem even op stal gezet tot ik weer allert was en hem afgebandageerd heb. Dinsdag wel ha op de hoogte gebracht ‘s ochtends. Maar besluit genomen het absoluut niet meer alleen te doen. Ben ervan afgekomen met 24h hoofdpijn en duizeligheid en een bult erbij. Maar vandaag of morgen is het geen waarschuwing meer en sta ik er alleen.

Aanpak:
Elke avond bandage over het onderbeen, ‘s ochtends omschakelen naar het Hidez pak (wat langzaam aan een gatenkaas aan het worden is. Alleen het achterbeen met de wonde is nog heel :') ).
Dus elke keer het verband gewisseld en wonde zuiver gemaakt. Of met vriend erbij ‘s avonds en verzorgster ‘s ochtends. 2x heeft hij met de bandage moeten blijven staan gedurende 24h omdat ik geen hulp had.

Afhankelijk van de staat van de wonde gewerkt met aquacel ag + en zilverzalf (Leovet) of mepelix Ag. En voor zuiver maken met Zuurstofwater of HAC (altijd nagespoeld met nacl).
Enige wat constant bleef was fixatie verband. ‘S avonds met watten en bandages, ‘s ochtends met Hidez pak (wanneer ik kon omschakelen)

Wondes op het bovenbeen en binnenkant genezen mooi. Nu komen ze op het onderbeen, waarschijnlijk van 2x zo lang in bandage te staan, zelfs met watten hoort dat eigenlijk niet natuurlijk.

Onderbeen is sinds deze avond ook weer dikker aan het worden, en temperatuur weer aan het stijgen. DA is op de hoogte gebracht. Ze staat stand-by om morgen langs te komen als het weer dik is, zelfs met bandage (aangezien dit toch net iets meer tegendruk geeft als het Hidez pak).

Het diepe gaatje is wel eindelijk terug open sinds vandaag, en daar kwam een hele hoop vuiligheid uit met het zuiver maken/uitspuiten met nacl. Dus hopelijk, hopelijk helpt dit tegen de verdikking. (Zonder overdrijven, 3 10x10cm kompressen vol vuiligheid opgevangen uit dat kleine gaatje)

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sky_As schreef:
Voor het laten zitten van het zilver kompres zou je echt eens kunnen kijken naar de link die ik je stuurde... Dat is speciaal ontwikkeld voor de moeilijke plekken waar nogmaal niks blijft zitten....

Voor het laten zitten is dit idd de optie, en dit staat ook op het lijstje om zo snel mogelijk aan te schaffen (reserve raakt ook langzaam op natuurlijk). Maar helpt nog niet aan de compressie over het hele been wat nodig is.

YvonneV schreef:
Dan zilverzalf en flamazine mengen.

Dat doen we nu idd, maar dan is de hoeveelheid zilverzalf niet consequent natuurlijk.

esje01 schreef:
Ik gebruik de zilverzalf van Leovet
Mijn merrie had een groot gat op de hak, waarbij je recht op het bot en pezen keek.
Ik smeerde de wond randen extra in met honingzalf en smeerde daarna het leem mengsel erover.
Goed dik, heel de wond afgedekt.
Heeft een half jaar gekost, maar het is goed gekomen.
Ze heeft daarna nog jaren in de eventing gelopen.

Heb dit mengsel geleerd van een Engelse trainer al ruim 30 jaar geleden.
Gebruik het eigenlijk altijd op wonden groot of klein.

Idd ideale mengsel als ik het zo lees en hoor, echter probeer ik ook naar mijn artsen te luisteren. (Iets met 4 stuks ondertussen, en over de zalf zelf zijn ze het alle 4 eens: Flammazine en zilverzalf word getolereerd).
Leovet zilverzalf staat nu in de kast.
Zodra de diepte weg is en vooral de aanleiding tot het dik worden van het been ga ik hier zeker naar over :j
Op dat punt zit ik nu even vast.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:12

Uhm, ik ben het geloof ik nu even niet zo eens met wat jouw moeder zei over de volgorde. Let aub goed op jezelf! Als jij wegvalt kan zo te horen niemand jou vervangen en wat dan?
Dat gezegd hebben; ik zie wel veel vooruitgang nu! Wat een gat daaronder zeg. Jeetje! %)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:41

Auwauw let aub op jezelf slag tegen je slaap is echt niet goed.

Ik vind het er wel al beter uitzien. Goed ook dat er terug vuil uit dat gat komt. Beter eruit dan dat het blijft zitten. Kan je dierenarts een kweek doen van het gele wat eruit komt? Is toen bij mijn pony gedaan en ondanks het geel was zat er toch geen bacterie of infectie.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:42

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:16

Fijn datcer nu weer veel troep uit is

Misschien je cap op doen tijdens de wissel..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:19

Nou, idd een integraal helm lijkt me wel wat. Vind het ook wel gevaarlijk.
Bijzonder dat het zo op een neer gaat qua dikte en temperatuur. Het ziet er wel 'mooi' en rustig(er) uit.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 03:40

ikkedus schreef:
Uhm, ik ben het geloof ik nu even niet zo eens met wat jouw moeder zei over de volgorde. Let aub goed op jezelf! Als jij wegvalt kan zo te horen niemand jou vervangen en wat dan?
Dat gezegd hebben; ik zie wel veel vooruitgang nu! Wat een gat daaronder zeg. Jeetje! %)

Moest hij eerst naar mij gekomen hebben was fixatieverband losgekomen, tegen zijn been aangekomen en waren we verder van huis. Mijn vriend weer gelukkig wel in welke situatie wat ondertussen (had er niets opgezeten was hij ook direct naar mij gekomen :j )
Paard doet dit ook absoluut niet express om mij zeer te doen. Dit is gewoon zijn reactie van een van de 4 f’s (het is of fight of faint). En dit is hem absoluut niet kwalijk te nemen.

Art_Ificious schreef:
Auwauw let aub op jezelf slag tegen je slaap is echt niet goed.

Ik vind het er wel al beter uitzien. Goed ook dat er terug vuil uit dat gat komt. Beter eruit dan dat het blijft zitten. Kan je dierenarts een kweek doen van het gele wat eruit komt? Is toen bij mijn pony gedaan en ondanks het geel was zat er toch geen bacterie of infectie.

Er is vorig weekend een ss-a test/Saa test ? gedaan. Er zit geen infectie op in ieder geval.

Froukje_J schreef:
Ik ben een stille meelezer..
Maar pas je alsjeblieft wel op jezelf?
Een klap op je slaap is echt levensgevaarlijk..

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... j-burgwerd

Door een balletje op de slaap..interne bloeding en niet overleefd..

Vandaar nu ook de keuze het absoluut niet meer alleen te doen

lies schreef:
Nou, idd een integraal helm lijkt me wel wat. Vind het ook wel gevaarlijk.
Bijzonder dat het zo op een neer gaat qua dikte en temperatuur. Het ziet er wel 'mooi' en rustig(er) uit.

De wonde zelf ben ik nu ook echt blij om. Alleen de oorzaak van zwelling en temperatuur vinden. Het is elke keer, klok gelijk, 2 dagen na stoppen ontstekingsremmer. Meestal valt dat samen met stoppen met verband/overgang Hypafix door alle bijkomende wondes. Maar nu had hij door de dag zijn pak nog aan en toch word het been dikker, en ontstekingsremmers zijn dag eerder gestopt als normaal (op is op).

Helm had ik dan weer zelf niet bij stil gestaan, maar is geen slecht idee. Op zich zie/voel ik het snel genoeg aankomen. Puur doordat ik hem ken. Maar het zijn vaak van die onbewaakte momenten, zoals nu ook, vriend die vroeg of hij al stukje tape moest afscheuren. En als zo een onbewaakt moment samen valt met waarschuwing, dan raakt hij mij. Je merkt ook aan alles dat het echt zijn verdedigingsmechanisme is en niet uit vuiligheid. Hij is zelf na mij te raken ook bang. Was het dat geweest had hij mij al lang in het ziekenhuis kunnen hebben. Ik doe het al sinds eind jullie alleen, en hij heeft me al vaak genoeg geraakt. Dus was het uit vuiligheid ipv waarschuwen, dan had ik het al lang moeten opgeven. Als ik het zie/voel aankomen en ik waarschuw hem of laat hem duidelijk weten dat ik er ook nog ben, dan blijft dat been ook in de lucht hangen en zet hij het na paar seconden terug neer. Op zo een moment zou hij ook kunnen doorslaan, maar dat doet hij niet.
Is het gericht ? Zeer zeker, is het gericht naar mij? Niet echt, eerder naar de bron wat hem pijn doet. Want bij de arts doet hij het ook, maar dan kan ik opletten en waarschuwen ipv alles tegelijk te moeten doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:31

GUSTIxBILL schreef:
Moest hij eerst naar mij gekomen hebben was fixatieverband losgekomen, tegen zijn been aangekomen en waren we verder van huis. Mijn vriend weer gelukkig wel in welke situatie wat ondertussen (had er niets opgezeten was hij ook direct naar mij gekomen :j )
Paard doet dit ook absoluut niet express om mij zeer te doen. Dit is gewoon zijn reactie van een van de 4 f’s (het is of fight of faint). En dit is hem absoluut niet kwalijk te nemen.

Je paard kan je ook gewoon uit een reactie een klap geven waar je aan overlijd.
Kan je hem niet kwalijk nemen het gebeurt wel.

Ik zou in het vervolg aanraden om een helm/cap te dragen bij de wissel.

Wond ziet er beter uit!

Zou het niet voldoende zijn om de wond nu af te dekken met aluspray ipv verband?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:46

fransje23 schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Je paard kan je ook gewoon uit een reactie een klap geven waar je aan overlijd.
Kan je hem niet kwalijk nemen het gebeurt wel.

Ik zou in het vervolg aanraden om een helm/cap te dragen bij de wissel.

Wond ziet er beter uit!

Zou het niet voldoende zijn om de wond nu af te dekken met aluspray ipv verband?

Het gaatje wat nu open is, is nog te diep om dat risico te nemen. Zeker nu het eindelijk terug open is en er terug rotzooi uit komt.
En tot nu toe elke poging zonder druk verband resulteert in dik been en zwelling. Ookal valt het ook elke keer samen met 48h geen ontstekingsremmer. Dat kunnen we zo dadelijk beoordelen na terug een nacht met de bandage aangezien het met het pak wel weer dikker werd.

Cap had ik eerlijk gezegd gewoon echt niet bij stil gestaan. Ik weet ook niet waarom, eigenlijk enorm logisch, dus die zijn we terwijl ik dit type aan het ophalen :j