Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:18

Ja maar wat zou het oplossen? Dier is ouder en loopt al langere tijd onregelmatig. Grote kans dat het dier gewoon op is en artrose heeft. Dit gaat niet meer beter worden. Zelfs met bute en rust wordt het niet echt veel beter. Dus dan heeft honderden euro’s uitgeven ook geen nut meer. Ja om erachter te komen dat ze artrose heeft. Ik zou het lekker laten. Dier op de wei, af en toe borstelen en dat was het.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:59

Nou, volgens ts was het toen bij het openen van het topic opeens. Dat klinkt toch niet alsof het probleem nu de artrose is.. Er moet een acuut probleem bij zijn gekomen toen, de vraag is wat dat is..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:11

Elisa2 schreef:
Glucosamine is altijd goed om een ouder paard te geven en kan ook geen kwaad voor de rest dus daar zou ik niet negatief tegenover staan.

Maar vind wel dat dit paard echt een gedegen onderzoek nodig heeft op de kliniek en het is wel verstandig om dat eerst te doen.

Ik sta niet negatief tegenover glucosamine, maar dit als wondermiddel inzetten bij deze kreupelheid en zonder diagnose van een dierenarts, vind ik geen recht doen aan het paard.

Raineri

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:18

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet doorhad dat dit een ouder dier was. Ik kan ook niet zo snel terugvinden hoe oud. Vooralsnog, als de wens is te blijven trainen vind ik een onderzoek op z’n plaats. Glucosamine kan prima maar je weet vooralsnog niet of dit het klinische beeld veroorzaakt. Ik heb op zich niets tegen het idee, maar wel het idee om dit als pleister op de wond te plakken. Misschien moet de wond wel gehecht worden ipv dat het een pleister nodig heeft.

Wil je geen 100den euro’s uitgeven, gooi ‘m dan maar op de wei met pensioen. dat lijkt me dan wel zo eerlijk ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:44

Topic starter vraagt advies vanwege kreupelheid en mij viel het gewoon op dat nog niemand geadviseerd heeft de artrose te behandelen, terwijl de stijfheid al ruim voor de kreupelheid aanwezig was. Ook als het paard niet kreupel was zou ik adviseren om het paard iets te geven wat de artrose verzacht, omdat iedereen toch wil dat zijn dier lekker in zijn vel zit? Dat daarnaast verder onderzoek naar de kreupelheid op zijn plaats is, is ook geen discussie. Het paard iets tegen artrose geven en verder onderzoek doen naar de kreupelheid zijn 2 dingen die tegelijkertijd kunnen gebeuren, dus ik snap die discussie niet zo. Ook een ouder paard kan met wat ondersteuning vaak nog heel wat jaartjes meedraaien (als de kreupelheid weg is), dus ik zou het paard persoonlijk nog niet gelijk afschrijven. In het topic staat dat het paard 21 jaar is. Ik wens de topicstarter in elk geval veel wijsheid toe en ik hoop dat haar paard snel opknapt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:24

Sintara schreef:
Nou, volgens ts was het toen bij het openen van het topic opeens. Dat klinkt toch niet alsof het probleem nu de artrose is.. Er moet een acuut probleem bij zijn gekomen toen, de vraag is wat dat is..

Nee hij was al stijf. Dier is 21.
Ik geloof niet in een acuut iets hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:27

Wij geven de oudere paarden altijd glucosamine omdat het de gewrichten wat meer smeert en ook zorgt dat de artrose minder hard doorwoekerd. Het is voor de dieren zelf prettiger, kunnen ze wat langer wat prettiger blijven bewegen.

Ik denk ook niet dat het de kreupelheid van de pony van TS op lost, daar is voor mijn gevoel meer aan de hand en gedegen onderzoek nodig. Maar voor het paard zelf kan het het leven wel net wat prettiger maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:28

Nikass schreef:
Elisa2 schreef:
Glucosamine is altijd goed om een ouder paard te geven en kan ook geen kwaad voor de rest dus daar zou ik niet negatief tegenover staan.

Maar vind wel dat dit paard echt een gedegen onderzoek nodig heeft op de kliniek en het is wel verstandig om dat eerst te doen.

Ik sta niet negatief tegenover glucosamine, maar dit als wondermiddel inzetten bij deze kreupelheid en zonder diagnose van een dierenarts, vind ik geen recht doen aan het paard.

Ja dat is precies hetzelfde als dat ik zeg. :)

Verwonder me ook al het hele topic over de gang van zaken en dat er nog geen fatsoenlijke diagnose is gesteld.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 22:44

Suzanne F. schreef:
Sintara schreef:

Inderdaad , het gaat om een oudere pony van 21 jaar die al in een manege heeft moeten meedraaien en voordien zelfs jumpings gedaan heeft dus ze heeft al hard gewerkt voor ze bij ons mocht komen.

Ze liep de laatste twee jaren geleidelijk aan stijver maar in het eerste filmpje was er opeens iets acuut waardoor ze onregelmatig liep wat echt anders was dan ervoor. Dat is gelukkig terug voorbij lijkt me maar iedereen hier in dit topic zegt dat ze nog overduidelijk kreupel is en dat baart me wel zorgen.

Mijn dierenarts is geweest in juni en de smid eind juli. Ze adviseren tegenstrijdige zaken dus we hebben een afspraak bij de osteopaat geboekt om haar mening eens te vragen maar die komt pas over een tweetal weken ( duurt nu abnormaal langer omdat het verlofperiode is )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:54

Misschien heb ik erover heen gelezen, is er een bezwaar om naar een kliniek te gaan?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:04

Kasmir schreef:
[ [url=m/g7Gk1o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Behalve dat de hoef uit balans is en de steunels teveel aanwezig lijkt het er zo ook op dat we een retracted sole zien. Je ziet na de wal en witte lijn dat de zool ineens als het ware naar binnen 'zuigt' (zeker als je het oude zoolmateriaal er nog wat afdenkt). Waardoor dit exact komt is nog niet helemaal duidelijk maar het is wel zo dat ze hier gevoelig van kunnen worden. Hoe loopt hij met hoefbescherming? Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar goed plakbeslag.

https://blog.easycareinc.com/my-horse-h ... ted-soles/

Ik sluit me hierbij aan, ik zie ook duidelijk een retracted sole. Hier kunnen ze erg gevoelig door lopen weet ik helaas uit ervaring.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:45

Osteopaten… gros vind ik kwakzalvers. Een slechte kan de problemen nog groter maken. Einde van de rit ben je alleen maar meer geld kwijt. Maar het is duidelijk dat je niet naar de kliniek wilt. Dat is je goedrecht uiteindelijk. Ik hoop dat het je paardje uiteindelijk ook helpt. Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:54

Osteopaat heeft helemaal geen nut in deze fase zonder diagnose. Ik zou ook eerst opladen en naar de kliniek gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:44

Osteopaath is geen beschermde titel.

Maar een dierenarts of fysiotherapeut (twee beschermde titels) met opleiding tot osteopaath: dat heeft beslist een meerwaarde.

(Dan nog heeft zo iemand geen ijkröntgen ogen, maar wel esuperduidelijk beeld van het lichaam - en weet of die röntgenfoto nodig is.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:57

Suzanne F. schreef:
Sintara schreef:

Nee ik ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:02

woemp schreef:
Inderdaad , het gaat om een oudere pony van 21 jaar die al in een manege heeft moeten meedraaien en voordien zelfs jumpings gedaan heeft dus ze heeft al hard gewerkt voor ze bij ons mocht komen.

Ze liep de laatste twee jaren geleidelijk aan stijver maar in het eerste filmpje was er opeens iets acuut waardoor ze onregelmatig liep wat echt anders was dan ervoor. Dat is gelukkig terug voorbij lijkt me maar iedereen hier in dit topic zegt dat ze nog overduidelijk kreupel is en dat baart me wel zorgen.

Mijn dierenarts is geweest in juni en de smid eind juli. Ze adviseren tegenstrijdige zaken dus we hebben een afspraak bij de osteopaat geboekt om haar mening eens te vragen maar die komt pas over een tweetal weken ( duurt nu abnormaal langer omdat het verlofperiode is )

je hebt helemaal niets aan een osteopaat bij deze kreupelheid. Dat is weggegooid geld.
De kreupelheid komt overduidelijk uit de benen. Je kunt het beste voor een 2nd opinion gaan bij een andere dierenarts dan de huidige. Het beste is je pony opladen en naar een kliniek gaan waar alles bij de hand is om je pony grondig te bekijken. Vermoedelijk heeft je paard sowieso artrose gezien de stijfheid, maar er kan best acuut iets bijgekomen zijn. Je hebt gewoon een goede diagnose nodig om je pony te helpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:15

Er zin ook osteopaten die dierenarts zijn.
Die komt hier namelijk ook

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:34

DuoPenotti schreef:

Klopt, maar wat het dier nu vooral nodig heeft is een diagnose en geen osteopatische behandeling. Die kan in een later fase prima ondersteunend zijn, maar je moet toch eerst weten wat het dier heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:37

Citaat:
je hebt helemaal niets aan een osteopaat bij deze kreupelheid. Dat is weggegooid geld.
De kreupelheid komt overduidelijk uit de benen.

Ik heb formeel grote bezwaren tegen deze uitspraak.

De meest recente beelden zijn foto's van vier dagen geleden.

Op basis van 4 dagen oude standfoto's kun je GEEN zinnige uitspraken doen over kreupelheid.
(Wellicht wel over de stand, hoefbeslag, vaardigheden van de smid, etc.)
Maar als je het dier niet ziet bewegen kun je niets zeggen over de kreupelheid.
... behalve misschien het advies 'zorg dat je een goede diagnose plus behandeling krijgt'.

Hoe precies de diagnose en behandeling tot stand komen en er uit moeten zien valt al helemaal niet vanaf een schermpje te beoordelen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:39

DuoPenotti schreef:

Als je inderdaad echt geen voorstander bent van het verrichten van aanvullende diagnostiek dan is dit een goeie. Dit is het enige soort osteopaat die ik aan m’n paard wil. Maar ook zij kunnen er niet inkijken.

Maar wel heel eerlijk, mijn osteopaat/dierenarts behandelt kreupele dieren niet 9/10 keer zonder een diagnose vanuit een kliniek. Anders is het dweilen met de kraan open.

Going in circles.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:41

Janneke2 schreef:
Citaat:

Op basis van 4 dagen oude standfoto's kun je GEEN zinnige uitspraken doen over kreupelheid.
... behalve misschien het advies 'zorg dat je een goede diagnose plus behandeling krijgt'.

Hoe precies de diagnose en behandeling tot stand komen en er uit moeten zien valt al helemaal niet vanaf een schermpje te beoordelen.

Ik ben wel benieuwd hoe babootje tot deze conclusie is gekomen. Het is mij opgevallen dat ze een scherp oog heeft dus ik leer graag van je uitleg Babootje :j

Mijn gevoel zegt dat een sluimerende artrose / verkeerde training door compensatie tot een meer acute blessure hebben geleid. Puur onderbuikgevoel. Mega disclaimer hier. Doe hier niets mee verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:14

Janneke2 schreef:
Citaat:

Raineri schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe babootje tot deze conclusie is gekomen. Het is mij opgevallen dat ze een scherp oog heeft dus ik leer graag van je uitleg Babootje :j

Mijn gevoel zegt dat een sluimerende artrose / verkeerde training door compensatie tot een meer acute blessure hebben geleid. Puur onderbuikgevoel. Mega disclaimer hier. Doe hier niets mee verder.

Ik baseer me op de filmpjes die ik heb gezien van de kreupelheid. Op het laatste filmpje was er na een rustperiode geen enkele verbetering te zien t.o.v. het eerste filmpje dus het is logisch te veronderstellen dat de situatie nog hetzelfde is. Er zal ongetwijfeld artrose meespelen gezien de stijfheid. En het onderbuikgevoel van Raineri is het meest voor de hand liggende scenario. De kreupelheid RV kan komen door compensatie van een probleem elders (bv LA). Dat is ook het beeld dat ik zie.
Resumerend: Nog meer rust gaat niets opleveren. Een goed kreupelheidsonderzoek begint natuurlijk altijd bij het lokaliseren van de kreupelheid (buigproeven en uitverdoven) en daarna beeldvorming voor diagnostiek.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:18

ik denk dat dat idd het beste is voor dit paardje.
Goed laten onderzoeken bij een goede kliniek. Dan weet je pas hoe of wat.
Dat het paard pijn heeft is iig duidelijk.. zowel in benen maar ook in haar lijf.. Waarschijnlijk door compenseren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:20

Ik sta echt een heel stuk neutraler tov de leeftijd en werkgeschiedenis van dit paard. Aan de hand van die gegevens worden deze kreupelheid wel heel snel in het dramatische getrokken. Zeker zonder (rontgen)beeld niet perse nodig..
TS: ik heb een 27 jarige die ook echt veel gelopen en gesport heeft. Dressuur, eventing alles. Tot op zijn 25e liep die gewoon nog over het crossterrein en in de springring. En dat was een paard die versleiten over het algemeen sneller. Daar hoeft echt niets dramatisch of schadelijk aan te zijn. Laat je daar niet té snel gek over maken. Kan ook juist heel gezond zijn.

Daarbij vind ik het algemene onderzoek van je dierenarts van de zomer ook helemaal niet vreemd. Ja, je kunt iets sneller doorpakken maar iets afwachtender zijn is ook echt niet problematisch. Met rust en matige beweging wordt nou eenmaal heel veel vanzelf wel opgelost. En als het zich dan niet vanzelf oplost weet je ook dat er echt meer aan de hand is dan een stomme verstapping of gevoelige voet en dat verder zoeken inderdaad aan de orde is.
Het is misschien niet hetzelfde als wat sommige zouden doen maar zeker niet verkeerd daarmee.

Wel is het waarschijnlijk verstandig om regelmatig een kundig iemand even mee te laten kijken naar je pony omdat je zelf wat minder goed ziet hoe ze echt beweegt.

En alle opmerkingen over de oorzaken: Dat kán allemaal. Maar kunnen ook 100 andere veel simpelere problemen zijn die wel weer over kunnen gaan.

Zo heb ik dat meegemaakt met mijn oudje. Na 4 weken afwachten na met een milde kreupelheid die aan bleef houden. (Ik begon al te denken dat hij misschien afgeschreven was) Hebben we hem onder het mom van baat het niet schaadt het niet, een osteopathie behandeling gegeven (door een goede! osteopaat) en die loopt sinsdien al weer jaren fluitend in de rondte. 27 en nog steeds met veel plezier onder het zadel. En dan niet voor sjok ritjes.
Dat kan ook nog altijd een scenario zijn bij jou.
En het toont aan dat de route niet perse altijd via rontgen of scans hoeft te lopen. Andersom kán ook werken (maar zou nooit een doodlopende weg moeten zijn imo, terug naar regulier moet je net zo makkelijk doen)

Dus niet te veel panikeren. Maar wel contact opnemen met je DA voor het vervolg.

Ik zoek mijn osteo bij voorkeur via zo'n beroepsverenging op: https://nvdierosteopathie.nl/ledennvdo/

Babootje: juist bij een oudje kan rontgen beoordelen ook een uitdaging zijn. Als je geen beeld uit het verleden hebt blijft het vaak ook gissen. Tenzij je echte extremen gaat vinden op de foto's. Natuurlijk heeft een ouder paard artrose. Maar bij milde klasseringen is dat toeschrijven aan een ongemak wel moeilijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-08-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:25

Dier is nu al 8 weken onregelmatig en waarschijnlijk al langer... afwachten is hier niet meer verstandig vrees ik. Advies van een DA lijkt me wel verstandig. TS krijgt ook verschillende adviezen van DA en hoefsmid en ziet waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer