Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:19

Wat een rot situatie TS!

Ik heb in 2012 een paard met terugkerende koliek lees 3x per week op het laatst) laten inslapen en wel een uitkering van het fonds gekregen.
Fonds was het eens met inslapen omdat dit paard door de medicijnen niet geschikt was voor menselijke consumptie.
Heb je daar al naar gekeken, welke medicijnen ze krijgt en of ze daardoor wel geschikt is voor de slacht?
Misschien daar even met je dierenarts over overleggen of dit een uitweg is?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:26

Avalanche schreef:
Hoe duidelijk moet TS nog zijn???

Echt, serieus mensen, doe verdomme eens normaal. Even iemand de grond intrappen die het al zo moeilijk heeft. Bizar.

Lekker makkelijk ook op internet, anoniem. Ik vind dit echt zo vuil.

appiesjappie schreef:
En nee dat k..... geld intresseert mij dan echt niet of ik het nu krijg of niet. Ik laat haar echt gaan.

Verder denk ik dat mensen de vraag verkeerd begrijpen. Ze wilt gewoon dat mensen meekijken en meedenken.
Deze opmerking is echt zo duidelijk.....

Het is een aparte vraag.

Nee ik zou nooit een ziek paard kopen, maar ja er bestaan zeker mensen die dat wel doen.

Als TS al duidelijk heeft dat ze haar fries wilt laten inslapen snap ik dit topic en deze vraag ook niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:27

Iemand die de voorgeschiedenis van het paard zou haar niet kopen. Helaas heb je altijd mensen die een paard willen 'redden' of mensen die niet zien dat een paard ziek is/de info niet krijgen, die kopen zo'n paard wel.
Mijn keuze zou het niet zijn om het paard over te doen naar het fonds en het zelf in laten slapen. Bij het houden van een dier hoort ook zorgen voor een waardig afscheid.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:32

Avalanche schreef:
Hoe duidelijk moet TS nog zijn???

Echt, serieus mensen, doe verdomme eens normaal. Even iemand de grond intrappen die het al zo moeilijk heeft. Bizar.

Lekker makkelijk ook op internet, anoniem. Ik vind dit echt zo vuil.

appiesjappie schreef:
En nee dat k..... geld intresseert mij dan echt niet of ik het nu krijg of niet. Ik laat haar echt gaan.

Verder denk ik dat mensen de vraag verkeerd begrijpen. Ze wilt gewoon dat mensen meekijken en meedenken.
Deze opmerking is echt zo duidelijk.....

Precies, ze heeft echt al zo vaak gezegd wat ze niet wil, en gisteren was het haar verjaardag. Dan zijn er telkens van die mensen die de situatie voor haar nog moeilijker maken. Kom op joh, probeer haar teminste te helpen. Als je haar zulke berichten stuurt wordt de situatie toch ook niet makkelijker?! :(

Onali

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:35

Ze opent zelf dit topic op haar verjaardag.
Mogen er vandaag dan wel hardere opmerkingen komen?

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:37

Onali schreef:

En wat bedoel je daarmee dan? Ze heeft zelf al honderden keren gezegd dat ze haar paard niet wil verkopen. En dat ze zelf dit topic op haar verjaardag opent betekent niet dat ze haatreacties wil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:39

Coco4life schreef:
Precies, ze heeft echt al zo vaak gezegd wat ze niet wil, en gisteren was het haar verjaardag. Dan zijn er telkens van die mensen die de situatie voor haar nog moeilijker maken. Kom op joh, probeer haar teminste te helpen. Als je haar zulke berichten stuurt wordt de situatie toch ook niet makkelijker?!

Ja, en dan maken mensen ook nog dat ze zich schuldig voelt over iets wat ze helemaal niet wilt. Echt schandalig vind ik het.

Onali schreef:

Iedereen verwoordt dingen weleens op een onhandige manier en zeker als je emotioneel bent, is het heel lastig om het goed neer te zetten. Zeker in zo'n complexe situatie.

Een beetje begrip en empathie is nog nooit iemand minder van geworden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:40

Nee maar het betekent ook niet dat we met fluwelen handschoenen moeten reageren omdat iemand jarig is.

Bovendien reageert TS elke keer weer met een nieuw beetje informatie.

Niet alle informatie staat in de openingspost.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:42

Misschien advocaat van de duivel eh. Het is een flink beladen topic. Ik weet niks van verzekeringen maar begrijp ik goed dat je X bedrag aan geld krijgt als je het paard verkoopt van je verzekering?

Heb je geen familie of vrienden waar je het paard aan zou kunnen " verkopen" om hem in te laten slapen. Van het fonds kan je de dierenarts betalen.

Klinkt relatief tot de rest extreem makkelijk dus vrees dat dat niet zomaar kan maar het opbrengen waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:45

Plus ts zegt het geld maakt me niet uit. Waarom dan zou blijven hangen aan het fonds in plaats van zelf een beslissing nemen. In haar andere topic zei ts wel degelijk misschien kan een ander haar wel oplappen. Dus zo raar zijn de reacties niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:46

Onali schreef:
Nee maar het betekent ook niet dat we met fluwelen handschoenen moeten reageren omdat iemand jarig is.

Er is ook niemand die daarom vraagt toch?

Maar er zit nog wel een behoorlijk groot gebied tussen fluwelen handschoenen en compleet de grond intrappen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:47

Onali schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.
Ondertussen weten we dat het een verkeerd geformuleerde vraag is.

Citaat:
Het doet mij echt zoveel verdriet om te horen dat ze gewoon geslacht zou gaan worden. Ze is echt zo n super mooi en geweldig paard en ze is zo lief voor mij geweest en kan haar niet zomaar als een ding zo hop aan 1 of ander iemand geven en niet weten wat er gebeurd. Nu denk ik zou er iemand zo'n paard kopen? Iemand die haar misschien wel kan oplappen?

Maar in eerste instantie leek het echt een serieus bedoelde vraag.

Nogmaals nu weten we anders. Maar door de OP snap ik wel de verwarring.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:48

VenoSnorlax schreef:
Misschien advocaat van de duivel eh. Het is een flink beladen topic. Ik weet niks van verzekeringen maar begrijp ik goed dat je X bedrag aan geld krijgt als je het paard verkoopt van je verzekering?

Heb je geen familie of vrienden waar je het paard aan zou kunnen " verkopen" om hem in te laten slapen. Van het fonds kan je de dierenarts betalen.

Klinkt relatief tot de rest extreem makkelijk dus vrees dat dat niet zomaar kan maar het opbrengen waard

Maar ze kan haar paard gewoon laten inslapen dus ze hoeft haar paard aan niemand te verkopen. Ze zou dan misschien alleen geen geld krijgen vanuit het fonds. Paard kan en mag gewoon ingeslapen worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:50

Ik kende de andere topics dus ook niet, en vind de vraag uit de openingspost van dit topic ook niet juist geformuleerd.

Dus even terug op de oorspronkelijke vraag: zou jij (bewust) een ziek paard kopen?
Nee, dat zou ik niet doen.

Is de vraag: zou jij (bewust) een paard kopen wat bij een handelaar staat, en daar wellicht beland is door aankoop via een verzekeringsmaatschappij zonder dat ik dat weet?
DAT is namelijk waar het om gaat...die handelaar zal je in veel gevallen heus niet het eerlijke verhaal vertellen, en nee, niet alles komt er bij een (klinische) aankoopkeuring uit.

Dat zal dus voor betreffend paard en evt toekomstige eigenaar die dan mogelijk onwetend een ziek paard koopt waarschijnlijk een heel duur en vervelend verhaal worden, waarbij het paard ofwel maar weer door de handel in gaat, ofwel uiteindelijk toch wel ingeslapen zal worden.

En voor diegenen die vinden dat mensen te hard oordelen, en dat wellicht kunnen, wat let jullie om TS financieel te helpen in deze kwestie?

Vind ik het klote voor TS? Jazeker.
Heb ik daar medeleven voor, zeker wel. Vooral voor het paard in kwestie.
Kan ik helpen? Nee...en met mij het gros niet vermoed ik eens, voor iedereen zijn het economisch onzekere tijden.

Voor de mensen die denken dat laten inslapen afhangt van de verzekering, nee dat is niet zo.
Zolang jij je paard niet (voor de centen) overdraagt aan de verzekering, mag jij beslissen wat je zelf wil.

Pas op het moment dat jij als eigenaar zegt, ik wil het geld van de verzekering, dan word de verzekeraar eigenaar die vanaf dan de beslissingen neemt.

@TS, ik wens je nogmaals veel sterkte en wijsheid!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:04

Lieve TS, ik heb niet het hele topic gelezen en ik begrijp je vraag. Wat een nare situatie zit je in, ik snap dat je alle mogelijkheden onderzoekt die er zijn voor je paard.

Wbt je vraag, nee ik zou zo'n paard niet kopen en ik ben bang dat als ze in de handel terecht komt ze van handelaar naar handelaar zal gaan zonder de juiste medische zorg te krijgen die ze nodig heeft zolang er nog geld aan te verdienen is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:07

Ook ik had de vraag verkeerd begrepen en misschien wat bot gereageerd. Mijn ecxuses daarvoor TS. Inmiddels is het mij duidelijk wat je bedoelt. Mensen zullen met de kennis wat het paard mankeert zo'n paard niet snel kopen. Maar via een handelaar worden wel meer zieke paarden verkocht. Helaas ben ik daar heel lang geleden zelf ook slachtoffer van geweest. Paard bleek vol atrose te zitten en was voor de slacht weg gekocht. Keuren was in die tijd nog niet zo gewoon. Het is gewoon een heel akelige situatie voor je. Je maatje moeten laten inslapen is nooit leuk. Maar denk aan de mooie tijd die jullie samen hebben gehad en kijk hoe ze er nu aan toe is. Is dat eerlijk richting het paard? Hoe moeilijk ook, laat haar gaan. Spreek een datum met je dierenarts af en verwen haar nog lekker in de tijd die jullie nog hebben. Laat dat fonds voor wat het is en neem dat verlies uit respect voor je paard. Sterkte.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:39

vevina schreef:
VenoSnorlax schreef:

Maar ze kan haar paard gewoon laten inslapen dus ze hoeft haar paard aan niemand te verkopen. Ze zou dan misschien alleen geen geld krijgen vanuit het fonds. Paard kan en mag gewoon ingeslapen worden.

Dat snap ik en heb ik gelezen. Gezien de positie waarin TS zit is geld van afgelopen 18 jaar begrijpelijk ook heel veel. Zou ik hetzelfde doen? Nee. Maar laten we nu kijken met de opties die TS geeft

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:45

Onali schreef:
Het is een aparte vraag.

Nee ik zou nooit een ziek paard kopen, maar ja er bestaan zeker mensen die dat wel doen.

Als TS al duidelijk heeft dat ze haar fries wilt laten inslapen snap ik dit topic en deze vraag ook niet.

Het is toch zo heel simpel: het fonds heeft TS verteld dat het fonds het paard verkoopt als TS de waarde uitgekeerd wil hebben. TS vraagt zich af wíe dan zo'n kapot paard van dat fonds zou kopen.
Ze hóópt dat het fonds haar paard misschien gewoon aan goedwillende mensen zal/kan verkopen.

Dat is niet zo. Dat fonds verkoopt het paard als vleespaard aan de meestbiedende slachtpaardenhandelaar. En tenzij zo'n handelaar malafide is, komt dat paard dus niet meer in de gewone handel terecht, maar gaat op transport naar Italië.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:48

Avalanche schreef:
Ik neem aan dat met een paardenfonds de eigenaar nog steeds volledig beslissingsbevoegd is?

Als jij het geld wil dan verkoop je het paard in feite aan het fonds. Het is dan van hen en zij kunnen er mee doen wat ze willen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:56

anjali schreef:
Avalanche schreef:
Ik neem aan dat met een paardenfonds de eigenaar nog steeds volledig beslissingsbevoegd is?

Als jij het geld wil dan verkoop je het paard in feite aan het fonds. Het is dan van hen en zij kunnen er mee doen wat ze willen.

Tenzij je als eigenaar toestemming geeft om het paard te laten verkopen. Dat staat in de voorwaarden van paardenfonds.nl

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:59

Ik begrijp de vraagstelling nu beter. Allereerst: nee, ik zou geen ziek paard kopen, en ik denk ook dat niemand dat (bewust) zal doen. Maar wat ik vrees is dat het dier door het fonds in de handel zal terechtkomen, en niet alle handelaars zijn even eerlijk in het geven van informatie. "ze heeft een beetje diarree, maar dat zal van de stress zijn! Dat gaat wel over." En dat brave mensen daar dan instinken.
En zo zal het dier van hand tot hand gaan. Moest het mijn dier zijn, hoe erg het ook is, ik zou haar dit traject niet meer aandoen. De kans dat iemand dit dier koopt en het probleem kan oplossen is erg klein. De kans dat iemand dit koopt ZONDER TE WETEN wat er echt aan de hand is, is veel groter. En wat er dan gebeurt, daar heb je het raden naar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:01

Lieve meis,
het is geen domme vraag. Het is een bizar aanbod / uiterst ongelukkige aanpak van het paardenfonds.

Dat jij hierop reageert met 'Kopen...? Wie ter wereld zou zo'n paard kopen...? ("Waar hééft het fonds het toch over??")
begrijp ik heel goed.

appiesjappie schreef:
Nog een keer.... het paardenfonds wil haar overnemen zodat ik het geld krijg wat ik 18 jaar lang heb betaald. Maar dan zou ze naar een handelaar of slacht gaan. Nu vraag ik mij af mensen zo n paard dan zouden kopen

En idd: heb je iemand die namens jou het fonds even kan zeggen waar het op staat?
Je hebt premie betaald, het dier wordt ingeslapen, uitkeren svp.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:07

appiesjappie schreef:
Nog een keer.... het paardenfonds wil haar overnemen zodat ik het geld krijg wat ik 18 jaar lang heb betaald. Maar dan zou ze naar een handelaar of slacht gaan. Nu vraag ik mij af mensen zo n paard dan zouden kopen

Mensen die niet weten dat het paard ziek is zouden het dan mogelijk kopen .Omdat foute handelaren best vaak paarden verkopen zonder er eerlijk bij te zeggen wat het dier mankeert. Of ze weten het zelf ook niet omdat zij het weer van een andere handelaar hebben. De zog. snelle handel. Die paarden worden vaak goedkoop aangeboden waardoor er toch steeds iemand intrapt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:18

DJZ schreef:
Hoii TS, wat een rotsituatie voor jou en je merrie...

Hoe zit het als je je paard "verkoopt"? Is er niet iemand in jouw omgeving die jouw paard van jouw "koopt", waardoor het 'gedeelde eigendom' van het paardenfonds komt te vervallen? Dan bedoel ik niet dat je letterlijk het paard verkoopt, maar op papier.. Snap je wat ik hiermee bedoel?
Dan krijg je geen geld van het fonds, maar heb je wel de de volledige keuze om je paard in te laten slapen...

Gedeelde eigendom??? Een verzekering wordt toch nooit gedeeltelijk eigenaar van het verzekerde?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:47

appiesjappie schreef:
vevina schreef:
appiesjappie schreef:
Pfff sorry ik zit te huilen terwijl ik alle berichten.... wat een s... krijg ik over mij heen en zoals ik al begon met de topic misschien de domste vraag ooit en had hem nooit moeten stellen. Want ik voel mij nu nog k.... Dan ik mij voelde. Wat kunnen mensen bot zijn en geen gevoel hebben.

Ja ik heb een hoefbevangen pony verkocht maar hij was niet continu hoefbevangen en verder een top pony en niet ziek. Op een paddock zou hij een topleven hebben maar een paddock had ik niet en kon ik niet laten maken. Dan is verkoop het beste en hij heeft een geweldig plekje met lieve mensen en heeft nooit meer ergens last van. Wat is er mis mee om hem op deze manier wel een gelukkig leven te kunnen geven. (Waarom verdedig ik mijzelf eigenlijk vraag ik mij nu af)

Dit is echt totaal een andere situatie. Dit paard is mijn liefde. Mijn eerste droompaard wat ik van mijn eigen verdiende geld had gekocht. Wilde altijd al een fries. Daar droomde ik als klein meisje al van. Al mijn tijd er in gestopt om haar zelf zadelmak te maken ondanks mijn beperking luisterde ze perfect. Kon alles met haar.zij wad het eerste veulentje wat voorzichtig uit de groep naar mij toe kwam. De band is zo goed samen. Als ik er bijna afviel stopte ze zodat ik weer goed kon gaan zitten. Ik rij haar met 1 been omdat mijn andere been niet top werkt maar ze deed alles wijken voorzichtig galopperen en als er iemand anders op haar reed was ze vol power en vuur. De band die wij hebben is niet te omschrijven. Ik heb alles voor haar over. En nee dat k..... geld intresseert mij dan echt niet of ik het nu krijg of niet. Ik laat haar echt gaan. Maar ik stel een vraag. Gewoon een vraag wat de stomste vraag is die ik ooit heb gesteld zoals ikheb al begon toen ik de vraag stelde. Ik zit een verd... moeilijk pakket. Ik wil mijn grote liefde niet kwijt. 18 jaar maatjes door dik en dun. Alles gegeven wat ik zou kunnen geven. Want financieel zit ik net als zoveel mensen op dit moment niet echt lekker. Dat had ik 18 jaar geleden niet kunnen bedenken.

Maar een ziek paard wat zoveel voor je betekend wil je toch niet meer verkopen? Of überhaupt aan die gedachte denken. Ik begrijp dat het vreselijk moeilijk is… maar ik persoonlijk zou voor mijn aller beste maatje geen topic openen met vragen of iemand haar wil kopen, of haar naar het fonds doen. Nee dan zou ik zelf, volledig in tranen, die telefoon pakken en de dierenarts bellen. Om te zorgen dat mijn maatje op haar vertrouwde wei tussen haar vriendjes met mij erbij haar laatste adem uit blaast.

Nog een keer!!!! Ik verkoop haar niet!!! Ik vraag mij af of mensen zo n paard zouden kopen?

Moderatoropmerking:
De topicstarter heeft dit in de openingspost niet erg duidelijk beschreven.
De vraag in deze staat hierboven.