Pony loopt kreupel.. wat nu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:06

Veel sterkte!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:08

Succes vandaag! Hopelijk is het iets wat ze goed kunnen behandelen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:24

Hoi ts, ik ben heel benieuwd hoe het is geweest in de kliniek, weet je al meer?

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 20:27

We zijn weer thuis. Onwijs trots op mijn meisje. Het was een lange dag maar wat was ze braaf.

Het bot wat ze op de foto hadden gezien heeft een verminderde botintensiteit. De vraag was waarom. Ze gebruik dat been dus minder waardoor haar bot zwakker word. Maar de grote vraag was hoe komt dat. Ze hebben de weke delen bekeken. Uiteindelijk zag ze in haar koothoolte haar sesambeentje wat een "warboel" was zoals ze zei. Ze kon niet met 100 procent zekerheid zeggen dat haar bot daardoor zo is. Maar voor nu ging ze daar wel van uit. Het plan is nu 2 maanden echt volledige rust. Als het dus echt aan dat sesambeentje ligt moet het over 2 maanden echt over zijn. Mocht ze na die 2 maanden ook maar een heel klein beetje nog kreupel lopen gaan ze een ct scan maken. Als ze na die 2 maanden goed loopt dan lag het dus daar aan en is het dus opgelost. Dusja. Blij dat we zijn geweest. Lekker rustig aan doen en veel verwennen. Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:34

Achgut zeg, hopelijk is dit het en lukt het om haar 2 maanden rustig te houden en mag ze dan eindelijk eens van de pijn af zijn :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:47

Ach jee, dat klinkt alsof ze het eigenlijk niet weten. Hoop dat het helpt. Veel sterkte!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:23

Fijn dat je weer terug bent. Ik denk dat je botdensiteit bedoelt, botdichtheid.
Maar ze vermoeden dus dat er iets met de sesambeentjes niet in orde is, begrijp ik?
Ik duim voor je dat je pony zich rustig houdt, de komende maanden. Veel sterkte en succes. met het hele proces.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 21:26

Nicky1963 schreef:
Maar ze vermoeden dus dat er iets met de sesambeentjes niet in orde is, begrijp ik?
Ik duim voor je dat je pony zich rustig houdt, de komende maanden. Veel sterkte en succes. met het hele proces.

Ooh ja haha dat bedoel ik..
Ja klopt. Het begin en het einde van het sesambeentje ziet er goed uit. Alleen het middelste gedeelte is een warboel zoals ze zelf zei. Niet netjes recht zoals het hoort.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:25

Spannend, hopelijk hersteld het zo met rust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:12

Zit er geen cyste in? Dan komen er ook een soort gaten in het bot.

Waarom zou ze nu wel beter moeten worden met twee maanden rust als ze de afgelopen maanden niet verbeterde met rust?

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 09:54

Elisa2 schreef:
Zit er geen cyste in? Dan komen er ook een soort gaten in het bot.

Waarom zou ze nu wel beter moeten worden met twee maanden rust als ze de afgelopen maanden niet verbeterde met rust?

Omdat ze wel beter loopt dan eerst. Dus ze had er vertouwen in dat het over 2 maanden weg is. Mits het uiteraard echt aan dat sesambeentje ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:58

Oke, nou ik help het jullie hopen in ieder geval. :-)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:19

Aaaah, hopelijk geneest ze met rust.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 10:05

Dat hopen we zeker. Tot nu toe doet ze het erg goed. Ze voelt zich in ieder geval een stuk beter dan aan het begin van dit topic :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:42

Annefleur200 schreef:
Nicky1963 schreef:

Ooh ja haha dat bedoel ik..
Ja klopt. Het begin en het einde van het sesambeentje ziet er goed uit. Alleen het middelste gedeelte is een warboel zoals ze zelf zei. Niet netjes recht zoals het hoort.

Op basis van jouw informatie vermoed ik dat er een ontsteking zit. Dan is rust inderdaad de meest voor de hand liggende behandeling. Heeft de DA geen inspuiting voorgesteld?

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 16:01

Nee daar heeft ze het niet over gehad. Zouden wat scheurtjes in zitten.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:32

Wat een verhaal voor je kleine pony!

Misschien klopt mij theorie niet, maar als er al een langslepende blessure in haar been zit en ze dus eigenlijk chronisch dat been minder belast heb je uiteindelijk ook minder botaanmaak. Een bot wordt eigenlijk continu afgebroken en opgebouwd, maar als er geen belasting op komt dan kan dit proces verstoord worden.
Hopelijk door de oorspronkelijke blessure rust te geven, gaat ze opnieuw meer op haar beentje steunen en op die manier ook haar bot.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 18:38

horsiegek schreef:

Misschien klopt mij theorie niet, maar als er al een langslepende blessure in haar been zit en ze dus eigenlijk chronisch dat been minder belast heb je uiteindelijk ook minder botaanmaak. Een bot wordt eigenlijk continu afgebroken en opgebouwd, maar als er geen belasting op komt dan kan dit proces verstoord worden.
Hopelijk door de oorspronkelijke blessure rust te geven, gaat ze opnieuw meer op haar beentje steunen en op die manier ook haar bot.

Ja zo heeft de dierenarts het ook uitgelegd! Maken ze dat bot wel weer aan dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:26

Annefleur200 schreef:
horsiegek schreef:

Ja dat kan, maar dan moet je wel weten waarom je pony haar been niet goed belast. Dus de oorzaak wegnemen van de pijn. Pijn wordt meestal veroorzaakt door een ontstekingsproces. Hetzij artrose of bv irritatie op een pees. Omdat je DA het over een "warboel" had denk ik dat ze nu de kwaliteit van de sesambeentjes niet goed kan beoordelen, bijvoorbeeld door een ontstekingsproces. Omdat het bot boven de sesambeentjes ook aan botdensiteit heeft ingeleverd is de conclusie dat je pony er al langer mee loopt best reeel. En dat hoeft niet zo duidelijk geweest te zijn he? Voordat ze op 3 benen staan kunnen ze al een tijd hebben gecompenseerd/het been ontlast.
De sesambeentjes vormen samen met het gewrichtskapsel/ligamenten een soort kommetje waarbinnen de oppervlakkige buiger en de diepe buipees lopen. Net zoals bij hoefkatrolonsteking is het belangrijk dat de (proximale) sesambeentjes (dus die in de kogel) aan de binnenzijde glad zijn, zodat de pezen soepel doorheen kunnen. Zijn ze dat niet, dan treedt irritatie aan de pezen op en dat geeft een ontstekingsproces. Dat heet sesamoide en is erg pijnlijk. Ik weet niet zeker of jouw pony dat ook heeft maar het lijkt me erg voor de hand liggen.
De behandeling is inderdaad langdurige rust, maar er zijn ook echt wel behandelingen om zo'n ontstekingsproces eerder tot rust te brengen (inspuiten, laser, etc). Als het ontstekingsproces tot rust is gekomen kun je beter de kwaliteit van de sesambeentjes beoordelen.

Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:12

Annefleur200 schreef:
horsiegek schreef:

Als het been weer normaal belast wordt wel, je botten zijn continu in dit proces. Daarom kan een breuk ook helen. Maar daar is dus wel een normale belasting voor nodig.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 12:36

Ah oke. Duidelijk. Dankjewel!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:58

Dus als ik het goed begrijp is de pony langdurige rust nodig voor herstel van de ontsteking, en tegelijkertijd ook normale belasting voor herstel van bot densiteit?
Dat is wel een contradictie.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:08

Marigold schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de pony langdurige rust nodig voor herstel van de ontsteking, en tegelijkertijd ook normale belasting voor herstel van bot densiteit?
Dat is wel een contradictie.

Nee dat gebeurd niet gelijktijdig... ik bedoelde dat de oorspronkelijke blessure rust moet krijgen om hopelijk minder pijnlijk te worden. Daardoor zal ze haar been meer gaan belasten en zou haar botopbouw in theorie weer moeten normaliseren. Die lichte botdensiteit is waarschijnlijk enkel een gevolg van haar blessure, niet de oorzaak.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 07:45

Ik heb even tips nodig.
Fleur lag vanmorgen lekker te slapen. Maar toen ze opstond stond ze op drie benen. Ze ging hooi eten en moest daarvoor een paar stappen lopen. Hartverscheurend om te zien. Echt vreselijk. Buik ook helemaal opgetrokken. Na paar minuten liep ze gelukkig wel beter. Na het liggen was het altijd al vreselijk. Maar nu dus nog steeds. Ze mocht van de dierenarts buiten blijven lopen. Is het toch verstandig haar op stal te zetten? Ik weet het even niet. Ze is zo graag buiten en staat weinig uit zichzelf op stal.

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:11

Dat ligt er een beetje aan wat de kudde met haar doet. Kan ze gewoon op haar plekje blijven staan of wordt ze af en toe door een ander paard aan de kant "gedwongen"? Heeft ze zelf eten en drinken heel dichtbij? Is de ondergrond enigszins gelijkmatig en niet te zacht?
Ik zou in ieder geval wel zorgen dat ze rust heeft en snel de DA laten komen.