Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:37

Een paard in delen afbetalen is echt niet heel gewoon.
Ik denk eerder zeldzaam.
Hier zou iig geen paard het erf af gaan dat niet volledig is betaald.

Ik heb steeds het idee dat verkoper familie is en daarom best uit de wind gehouden word.
Want bij een vreemde ging ik niet zo soebatten.

pillow

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:03

Nou inderdaad ik ken niemand die een paard op afbetaling heeft gekocht of verkocht
Ik zou het ook nooit doen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:11

Ik vind het nog steeds een bijzonder verhaal:
- pony daar braaf en nu klophengst
- achteraf bezien toen al bekend dat het klophengst was
- bevestigd door de oude veearts die info uit het verleden doorgeeft aan een nieuwe eigenaar, terwijl de vorige eigenaar daar geen toestemming toe heeft gegeven
- pony is veel te duur aangekocht
- hoge kosten kunnen niet opgevangen worden omdat er een nieuw huis is aangekocht en het oude 25k onder water staat (hoe dan in deze tijd)
- het nieuwe huis wordt pas in september opgeleverd
- nu blijkt dat een groot deel van het aankoopbedrag voor de pony nog niet is betaald
- er wordt steeds overlegd met de advocaat (tenzij deze onbetaald werkt, is mijn ervaring met goede advocaten dat ze werkelijk elke minuut moeten/mogen declareren met de hoeveelheid overleg lijkt mij dat de kosten van de operatie al vergoed zijn. Waarom daar overigens wel geld voor en voor zo'n operatie niet
- de vorige eigenaresse was zwakbegaafd (of haal ik 2 topics door elkaar?) en heeft geen cent te makken. Wil de pony niet terug en er is geen geld om hem überhaupt terug te nemen.
- maar de pony is bij lange na niet afbetaald, ts wil de pony houden, maar moet daarvoor de pony laten opereren om te krijgen wat ze wilde (braaf paard). Daar is geen geld voor. Wel voor de advocaat. Wel om het restant van de pony af te betalen.
*nog wat edits
- er was al overleg met rechtsbijstand, dat werd later een advocaat
- pony stond bij vorige eigenaresse al maanden weg te kwijnen in een donker hok en had al maanden geen zonlicht gezien
- pony was van een 12jarig jongetje dat hem altijd zijn zin heeft gegeven en daarom valt de pony nu de dekhengst aan van de stalhouder waar ze nu staan.
- pony was vroeger bij een kennis van ts wel altijd superbraaf in de kinderlesjes
- en onder het zadel is ie nog steeds braaf maar aan de hand niet (meer).
- pony is ongezien, wel gekeurd gekocht

Ik vind het een opmerkelijk topic dat bij mij vele vragen en vraagtekens / opgetrokken wenkbrauwen oproept.
Maar als je toch contact hebt met een advocaat in deze zaak + pony is nog niet afbetaald, dan overleg je toch met de advocaat om een in gebreke stelling ofzo op te laten stellen, waarin je vordert dat je de pony terugbrengt en het reeds betaalde geld terugkrijgt OF dat je de kosten van de operatie compenseert met het nog niet betaalde bedrag zodat je een tegemoetkoming in de kosten van de operatie hebt?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 04-06-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:22

Ik vind het hele verhaal ook steeds aparter worden.
Als je de tips van de enige jurist in dit topic had opgevolgd had je wellicht gewoon resultaat gehad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:23

pillow schreef:
Nou inderdaad ik ken niemand die een paard op afbetaling heeft gekocht of verkocht

Ik heb mijne in 3 delen afbetaald. Was een bekende en ik was bijrijder.

Maar goed. Wij kennen elkaar niet :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:32

Wat een moeilijk gedoe maken jullie er van zeg!
Je wil het beste voor dat dier, laat hem dan eerst eens goed castreren!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:03

pillow schreef:

Nee inderdaad. Als je je paard meegeeft op afbetaling dan kan ik je garanderen dat je je geld niet gaat krijgen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:07

anjali schreef:
pillow schreef:

Nee inderdaad. Als je je paard meegeeft op afbetaling dan kan ik je garanderen dat je je geld niet gaat krijgen.

Wat een kul. Dat is echt wel alle mensen over 1 kam scheren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:11

Belle, al jaren bijrijder kan ik me voorstellen dat het anders is.
Maar iemand die je niet kent op zijn woord te geloven zou behoorlijk naïef zijn. En is echt ook niet standaard of gewoon om te doen, maar juist erg uitzonderlijk.

Dit is idd een erg bijzonder verhaal.
Tips willen maar een half verhaal vertellen waar steeds wat meer bij komt.
Daar zijn geen tips op te geven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:13

DuoPenotti schreef:
Belle, al jaren bijrijder kan ik me voorstellen dat het anders is.
Maar iemand die je niet kent op zijn woord te geloven zou behoorlijk naïef zijn. En is echt ook niet standaard of gewoon om te doen, maar juist erg uitzonderlijk.

Dit is idd een erg bijzonder verhaal.
Tips willen maar een half verhaal vertellen waar steeds wat meer bij komt.
Daar zijn geen tips op te geven.

Nog geen jaar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:13

Komt de pony uit het buitenland ts? Oftewel Ierse/UK import?

Op afbetaling in deze markt is inderdaad vrij uniek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:14

Belle, dat is langer dan 1 dag via mail of verkoop site.
Je ziet zelf dat verschil toch ook wel?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:15

DuoPenotti schreef:
Belle, dat is langer dan 1 dag via mail of verkoop site.
Je ziet zelf dat verschil toch ook wel?

En ik nog ongezien

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:18

Nou.. ik heb eens een merrie aan haar fokster verkocht. Ook op maandelijkse afbetaling omdat ik zo naïef was te geloven dat ze zo gek op haar was en haar zo graag terug wilde hebben, het al meermaals had geprobeerd maar niet gelukt. Ze kon alleen niet ineens betalen terwijl het al een super lage prijs was. Maar ik gunde de merrie het beste baasje. Verrassing: bedrag werd weliswaar voldaan maar vlak na afbetaling werd de merrie verkocht naar het buitenland en kochten ze een hengst. Goed ziek van geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:19

@BelleBoef: Jij gelooft het niet,maar verkoop jij je paard dan maar op afbetaling.En zelfs met familie en vrienden kan het misgaan want stel dat het paard niet blijkt te voldoen of ziek of geblesseerd wordt of zelfs sterft voordat het afbetaald is, gaat de koper dan door met afbetalen? Ik vrees echt dat je dan naar je geld kunt fluiten.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:33

Rocamor schreef:
Ik vind het nog steeds een bijzonder verhaal:
- pony daar braaf en nu klophengst
- achteraf bezien toen al bekend dat het klophengst was
- bevestigd door de oude veearts die info uit het verleden doorgeeft aan een nieuwe eigenaar, terwijl de vorige eigenaar daar geen toestemming toe heeft gegeven
- pony is veel te duur aangekocht
- hoge kosten kunnen niet opgevangen worden omdat er een nieuw huis is aangekocht en het oude 25k onder water staat (hoe dan in deze tijd)
- het nieuwe huis wordt pas in september opgeleverd
- nu blijkt dat een groot deel van het aankoopbedrag voor de pony nog niet is betaald
- er wordt steeds overlegd met de advocaat (tenzij deze onbetaald werkt, is mijn ervaring met goede advocaten dat ze werkelijk elke minuut moeten/mogen declareren met de hoeveelheid overleg lijkt mij dat de kosten van de operatie al vergoed zijn. Waarom daar overigens wel geld voor en voor zo'n operatie niet
- de vorige eigenaresse was zwakbegaafd (of haal ik 2 topics door elkaar?) en heeft geen cent te makken. Wil de pony niet terug en er is geen geld om hem überhaupt terug te nemen.
- maar de pony is bij lange na niet afbetaald, ts wil de pony houden, maar moet daarvoor de pony laten opereren om te krijgen wat ze wilde (braaf paard). Daar is geen geld voor. Wel voor de advocaat. Wel om het restant van de pony af te betalen.
*nog wat edits
- er was al overleg met rechtsbijstand, dat werd later een advocaat
- pony stond bij vorige eigenaresse al maanden weg te kwijnen in een donker hok en had al maanden geen zonlicht gezien
- pony was van een 12jarig jongetje dat hem altijd zijn zin heeft gegeven en daarom valt de pony nu de dekhengst aan van de stalhouder waar ze nu staan.
- pony was vroeger bij een kennis van ts wel altijd superbraaf in de kinderlesjes
- en onder het zadel is ie nog steeds braaf maar aan de hand niet (meer).
- pony is ongezien, wel gekeurd gekocht

Ik vind het een opmerkelijk topic dat bij mij vele vragen en vraagtekens / opgetrokken wenkbrauwen oproept.
Maar als je toch contact hebt met een advocaat in deze zaak + pony is nog niet afbetaald, dan overleg je toch met de advocaat om een in gebreke stelling ofzo op te laten stellen, waarin je vordert dat je de pony terugbrengt en het reeds betaalde geld terugkrijgt OF dat je de kosten van de operatie compenseert met het nog niet betaalde bedrag zodat je een tegemoetkoming in de kosten van de operatie hebt?

Spijker op de kop….

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:53

Wat Rocamor schrijft. Het is echt een raar verhaal. Ik snap echt dat alles op Bokt gooien niet handig is, maar dan kan je soms beter niks zeggen.

Op afbetaling gebeurt vast wel, maar de meesten geven het paard niet mee voor laatste termijn is voldaan dan.

Wij hebben ook niet altijd elk paard uitgebreid bekeken, getest of zelfs laten keuren, maar dan vaak met een reden.
Mijn merrie bijv wilde ik per se hebben. 1 Keer opgezocht en daarna goed contract opgesteld, beiden ondertekend, aanbetaling gedaan en rest na afspenen voor we haar zouden ophalen. Met bank en beschrijving overgemaakt, dus al iets meer bewijs.

Maar als ik zo koop, neem ik wel zelf alle risico's en verantwoordelijkheid.

We hebben zelfs een paard "gekregen" van zogenaamde vrienden. We hebben hem geaccepteerd, kostte ons daarna in een paar maanden duizenden euro's, maar dat is dan het risico.

Nu zijn paarden meer waard, zelfs als ze wat mankeren. Maar er zijn tijden geweest dat we de 1 na de ander aangeboden kregen. Dan is het aan jezelf om een weloverwogen keus te maken of je dat kan en wil. En soms is het gewoon verstandiger om het niet te doen dan.

Als TS dit beestje niet eens heeft afbetaald, vind ik het schandalig dat hij alweer te koop stond.

Maar goed, of je brengt hem terug. Hoe jullie het doen, doen jullie het, dan verkoopt ze hem maar weer.

Of je laat hem nu snel castreren. Onverwachte kosten, maar voor een paard geen extreem hoge kosten, dus die moet je gewoon kunnen ophoesten als je paarden bezit. Of minder paarden nemen.........Dan verkoop je de andere 2.

En wat je allemaal wil...........tja, we willen allemaal zoveel.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:58

Sterker nog, waarom zou de verkoper zo dom zijn om een paard met verborgen gebrek op afbetaling te verkopen?

En inderdaad een paard te koop zetten welke niet volledig in je eigen bezit is, is ook schandalig…

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:59

Oh ja die had ik ook nog even gemist, pony te koop zetten, maar nog niet afbetaald, wel met advocaat bezig en advertentie die niet strookt met de werkelijkheid

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:06

Ik ben klant bij een postorder bedrijf waar je eventueel op afbetaling kunt kopen.In hun voorwaarden staat dat het artikel bezit van het postorderbedrijf blijft totdat je het helemaal hebt afbetaald. Je hebt het artikel dan wel al in huis.Maar het is dus nog niet van jou. Is dat juridisch gezien met een paard niet net zo? dan zou ts het paard nu niet eens te koop kunnen zetten. En,de eigenaar is aansprakelijk voor schade die een dier veroorzaakt.Bij dit paard is het helemaal niet denkbeeldig dat er schade gaat ontstaan erger dan kapotgetrapte ruiten.Dit kan allemaal moeilijk worden.Overigens wat advocatenkosten betreft,als je rechtsbijstand hebt dan zijn die gedekt als het geval is aangenomen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:09

anjali schreef:
pillow schreef:

Dit is idd alle mensen over een kam scheren

Ik heb zelf ook mijn paard gekocht op afbetaling, als je gewoon netjes alles bespreekt en duidelijke afspraken maakt. Ik werkte altijd op de plek waar mijn paard stond en is gelijk bij het eerste deel naar ons thuis verplaatst.
Uiteraard ken ik de oude eigenaar en andersom, ook maar met duidelijke afspraken en een contract is er niks aan de hand.
De oude eigenaar heeft m zelf ook gebracht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:23

Ik zou alleen op afbetaling verkopen als ik echt zo snel mogelijk van het paard zou afwillen en in feite de aanbetaling al genoeg zou vinden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:48

In principe: Zo lang iets niet afbetaald is, blijft het eigendom van de verkoper.

Maar zoals Rocamor al opgesomd heeft, het is een vreemd verhaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:50

Dus sterker nog... De verkoper kan het paard nog terugeisen ook...

Ts is helemaal nog geen eigenaar...

Vreemd verhaal dit hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:54

Maar de verkoper wil hem niet meer.
Dus gaat echt niet terug eisen. Die is denk ik eerder blij er vanaf te zijn en daarom betaling in delen goed gevonden. Als hij maar weg was.