IBD, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:43

Oeii…
Ik heb een moeilijke eter. In de nacht krijgt ze onbeperkt hooi op stal, overdag voordroog met de groep buiten.
Verder in de ochtend een halve Luzerne en een schep Bonpart Motility (speciale muesli voor paarden die snel last hebben van opstoppingen, op de echo had de mijne namelijk voer ophopingen in de darmen).
Als ik of mijn zusje er zijn (dus ongeveer 5x per week) in de middag een schep Speedibeet, plus 2 scheppen luzerne en een bodem Bonpart Motility.
In de avond nog een keer een schep Speedibeet, plus een schep Luzerne, bodem Bonpart Motility, speciale poeder, en lijnzaadolie.
De Bonpart Motility is giga prijzig, dus op maandbasis gaat er een flinke zak geld doorheen..

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:24

Chinas schreef:
Wat vervelend dat ie wat blijft kwakkelen.. Ik kan je verder met dit medicijn niet echt helpen helaas.. Geef je hem verder ook iets ter ondersteuning van de maag? Iets qua poedertjes ofzo? Misschien dat je het nog wat in die hoek kan zoeken om hem te ondersteunen zodat er niet nog meer medicatie in hoeft..

bedankt, ja ik geef hem de equin 74 voor zijn maag

Majestic1

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:29

die van mij krijgt alleen haverschilpellets 4 kilo per dag.
en ong 10/11 kilo hooi.
wel een vitaminebrokje en atleet voor zn eiwitten.
en 2 handjes fibrebeet.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:02

Ik heb mijne nu over gezet op Agrobs Alpengrun pellets en die eet ze dan wel. De muesli vindt ze ineens niet lekker.

Ik stopte vorige maand met sucraalfat en het lijkt erop dat ze het nodig hebt. Ze gaat niet helemaal lekker op dit moment maar we hebben afspraak met Utrecht pas in januari omdat ze volgeboekt zaten.

Enige is dat ik niet die sucraalfat kunt blijven betalen elke maand dus als dat nodig is stopt het een beetje voor ons.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:31

Hier afgelopen december ook achter gekomen dat een van mijn paarden IBD heeft.
Ze viel ineens erg af in zowel vet als spier, terwijl ze wel hartstikke energiek en vrolijk bleef en met het werk haar best bleef doen.

Toch naar de kliniek gegaan voor onderzoeken nadat ze met 3 weken grandioos veel voeren nog steeds af viel.
Ze heeft chronische ontstekingen in de darmen, had een maagzweertje en abnormale belijning op de ingang naar de darmen & een voedsel opname probleem. Haar mag zag er buiten dat stukje wel perfect uit.
We zijn de behandeling gestart met sucralfaat & en prednisolon.
Momenteel zijn we nog afbouwende met de prednisolon en aan het opbouwen met de training aan de hand.
Aan de hand omdat ze ook een halsprobleem heeft welke normaliter door spieren gemanaged wordt. Maarja, die moeten er dan wel zijn :Y)

Een kennis raadde een product van NAF aan, Gastri Aid. Iemand daar hier ervaring mee?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:17

Wat vervelend dat de jouwe ook IBD heeft! Is ie inmiddels al weer wat aangekomen?
Hier geen ervaring met Gastri Aid van NAF helaas.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:42

hey, wat vervelend dat jouwe ook ibd heeft maar gelukkig weet je nu wat ze heeft en kun je er wat mee, ik heb ook geen ervarig met gastri aid, wel gastro gard en cytotec, hoefde jij geen gastro gard te geven?
@phonix hoe was het in Utrecht?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:16

Nou, heb ik een half jaar gewacht op mijn afspraak door droes op stal. Wordt ze kreupel de dag ervoor en wilde ze in Utrecht alleen dat bekijken en niet de buik….. maar op dit moment zijn er wel bezig met afbouwen met pred omdat het lijkt dat de buik goed gaat.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:08

gelukkig dat het nu beter gaat!

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:17

Heeft iemand hier ervaring met het medicijn Macrogol?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:20

Majestic1 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met het medicijn Macrogol?

Wel als medicijn voor mensen.
Zijn zakjes met poeder wat de ontlasting soepel houdt.
Geven ze dat ook aan paarden?

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:48

oke, ja ik heb ze gekregen voor mijn paard. dus was benieuwd of iemand er al ervaring mee had. hij krijgt het om z'n ontlasting iets zachter en makkelijker door te laten gaan

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:08

Majestic1 schreef:
oke, ja ik heb ze gekregen voor mijn paard. dus was benieuwd of iemand er al ervaring mee had. hij krijgt het om z'n ontlasting iets zachter en makkelijker door te laten gaan

Interessant!
Voor mensen werkt het goed, het is alleen erg vies.
Je moet het door slobber doen?
Ik vraag me alleen af, voor een mens is het 1 zakje, flink glas vol.
Hoeveel moet je aan een paard geven?

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:28

okee, ja ik moet het mengen met water in een spuit. ik moet hem 3x per dag 2 zakjes geven.

Oof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:33

Mijn paard is 2 maanden geleden ook "eindelijk" gediagnostiseerd met IBD.

Ik heb hem in Augustus gekocht als 5 jarig springpaard. Hij was niet in topconditie (afhankelijk van hoe ik een paard het liefst heb, liever iets te dik dan iets magerder) maar je ziet wel vaker jonge paarden die wat mogen bijkomen, dacht ik. In oktober kreeg hij voor het eerst koliek. We hebben hem toen naar een kliniek gebracht waar ze drie verdikkingen van de darm terugvonden met opvoelen. Er werden naast een echografie en bloedonderzoek geen andere onderzoeken voorgesteld. Eigenlijk dus enkel de standaard onderzoeken bij een koliekgeval. Ik had geen idee dat IBD bestond. Het zou van te veel stro eten komen. Hij had ook al platte mest en bijkomen deed hij niet ondanks bietenpulp, Grow and Glow, een heel pak hooi, Mash en Mix voldoende krachtvoer en weidegang. Ik kreeg hier geen verslag of echt voedingsadvies mee, enkel voor het terug opbouwen van voeding.

In januari/februari kreeg hij weer koliek. Dit keer milder en gewoon door de da thuis te behandelen. Na 3 weken was het weer van dat, opnieuw gewoon thuis te behandelen. 2 weken later opnieuw koliek. Aangezien ik al contact had opgenomen met een andere kliniek, nl. Via Nova in Bree, voor onderzoeken, hebben we hem toen naar daar gebracht. 3 dagen mestonderzoek, bloedonderzoek, gastroscopie en glucose absorptietest werden gedaan. Ook hebben ze hem 3 dagen getransfauneerd. Er werden enkel maagzweren gevonden. Hij is toen een week daar gebleven. Zijn mest was wel al beter.

Om de kosten te beperken hebben we samen met de da op de kliniek beslist om hem thuis te behandelen met Gastrogard, Sucralfaat en Psyllium. Ik heb toen besloten hem bij mij thuis in de wei ('s nachts op stal) te zetten ipv terug op pensionstal om alles zelf te kunnen opvolgen. Weidegang moest opgebouwd worden met 0,5u per dag erbij. Hij kreeg 6 kleine porties Cavalor Fiberforce Gastro (telkens met een halve schep luzerne (dit kreeg hij bij ons altijd al), 4 schepjes Audevard Ekygard+, 200ml lijnzaadolie, en 3 droge hooinetten van 2, 2 en 4 kg per dag. Na 5 dagen thuis kreeg hij weer (heftigere) koliek, hij was ook weer afgevallen. Nadat de da hem is komen inspuiten hebben we hem terug gebracht naar de kliniek in Bree, waar naast de standaard onderzoeken ook weer verder onderzoek werd gedaan. Hij woog nog maar 537 kg terwijl hij meer 1.72 meet (mijn hoogte en hij is groter).

In een punctie van het buikvocht werd niks teruggevonden, een RX van de darmen voor terugvinden van zand leverde ook niks op. De mogelijkheden kwamen op zn einde. Er werd een nieuwe gastro gedaan om een biopt te nemen van de darm en nog eens een rectaal onderzoek voor een biopt van zijn darm. Als dit niks opleverde was de enige optie nog om hem te opereren, maar opereren voor koliek en zeker opereren om 'iets te vinden' vindt ik persoonlijk niets. Ze hebben toen via het rectaal biopt IBD vastgesteld. Omdat ik s' nachts niet meer sliep van de stress en nog studeer, is hij in totaal 3 weken in de kliniek (Via Nova) gebleven voor zijn onderzoeken, behandeling en opvolging.

Hij werd in het begin naast de medicatie voor de maag behandeld met cortisone injecties zodat het sneller zou inwerken. Daarna zijn ze overgestapt op 8 pillen Equipred. Ik ben hem verschillende keren gaan bezoeken. Er was duidelijke vooruitgang, geen koliek en hij kwam eindelijk bij, de zwelling van zijn darmen nam af.

Hij staat nu bijna 2 maanden thuis en heeft 3 maanden geen koliek meer gehad. Hij krijgt nog 50 gr psyllium en 16 gr sucralfaat per dag. De Equipred is al afgebouwd. Van supplementen krijgt hij ogv. 250 - 300 ml lijnzaadolie, 4 schepjes Ekygard+, 1 schepje Vitamine E+ van Pharmahorse (1/4 van normale portie) per dag en met warm weer of platte mest 1 of 2 schepjes elektrolyten van Pharmahorse. Zijn voeding hangt af van zijn weidegang. Wanneer hij van 8/9 tot 16u30 op de wei staat krijgt hij 's morgens, om 17u en om 21/22u 1,5 - 2 schep Cavalor Fiberforce Gastro, 1 schep Havens mix die we nu progressief zijn aan het ombouwen naar Hartig Grass Mix en 3 natte hooinetten (2kg, 3-4 kg en 4-5 kg droog afgewogen). Als hij minder op de wei staat krijgt hij 's middags ook eten en een nat hooinet van 2-3 kg. Omdat hij meer hooi moeilijker verteert helpt een hooinet met kleine mazen hier heel erg bij, dan is hij toch altijd bezig.

Zijn mest is veel beter maar wisselt nog een beetje af (warme dagen en regendagen dus hierdoor minder weidegang), ik heb Audevard Bo Yeast Act Ultra besteld, hopelijk helpt dat. Mijn dierenarts heeft als alternatief ook Dodson & Horrol Digestive support voorgesteld, hopelijk kunnen we daarop overstappen want scheelt 40€ per maand naast alle andere kosten.

Mijn eigen dierenarts kan ik gemakkelijk bereiken en schoolt zich altijd bij dus dat is al een hele hulp. De dierenarts op de kliniek kan ik ook altijd bellen of whatsappen voor dingen zoals mest, temperatuur, supplementen en voeding. Ze vinden het op de kliniek ook altijd heel leuk als ik een foto doorstuur van hoe hij vooruit gaat. Bij controle kenden zelfs de orthopedie arts van mijn zus en nieuwe medewerkers het verhaal van mijn paard, ze zitten dus echt in met hun patiënten, ook als de paarden al terug thuis zijn. Ik zou zeker terug gaan naar deze kliniek met elk van mijn paarden voor eender wat.

Dit is een hele bijbel, maar misschien heeft iemand er iets aan. Vragen zijn altijd welkom.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:30

jeetje zeg ook al een hele periode bezig geweest met je paardje, maar gelukkig weten ze nu wel wat hij mankeert en heb je gericht kunnen gaan behandelen,hopelijk gaat het nu weer de goede kant op!
mijn paard kan ook niet veel hooi eten dat gaat dan niet goed, lijkt alsof ie wat verstopt stroomt te langzaam door krijgt zonder wei 8 kilo per dag met wei nog max 3 a 4, dan merk ik meteen aan hem geen koliek gelukkig maar wel meer gapen, niet fijn te rijden, opgeblazen buik, niet vrolijk etc. vandaar hij nu macrogol krijgt en ook veel olie 200 tot 250 ml per dag. het blijft een hele puzzel en een grote zorg kwa management..met ups en downs

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:37

Wat een zorgen met jouw paard hoop dat hij snel op mag knappen,

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:34

Na het honden IBD topic tegen te komen dacht ik laat ik hier maar weer eens even kijken. Hoe gaat het met de paardjes hier?

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:40

Met mijn paard redelijk, hij staat sinds vorige week wel weer op een kuurtje prednison in de hoop die zich weer iets beter gaat voelen, en voor zn maag weer behandeld, die nu weer aan het afbouwen, en bij jullie?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:55

Mijne staat zwanger in de wei en dat gaat heel erg goed. Knock on wood. Tot nu toe geen problemen.

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:15

Phonix schreef:
Mijne staat zwanger in de wei en dat gaat heel erg goed. Knock on wood. Tot nu toe geen problemen.

Dat is super om te horen!! is er geen risico met ibd en dracht of is dat niet bekend

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:30

@Majestic, wat vervelend dat hij weer een kuurtje moet. Blijft hij wat schommelen? Zitten er wel goede periodes tussen?

@phonix, wat leuk dat ze drachtig is! Hoop dat alles goed blijft gaan :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:25

Nee, heb het gecheckt met Utrecht, lingehoeve en mijn eigen dierenarts en tot nu toe hebben ze geen connectie gevonden. Ik denk ook dat mijne niet zo erge IBD had, maar dat het erger werd door haar blessure en de maagzweren die ze daarvan kreeg. Tot nu toe gaat het helemaal goed :)

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:49

hij is na zn operatie vrij stabiel geweest,laatste 2 maanden slechter misschien mede door het gras ik weet het echt niet meer bij hem..dagen wel goed maar dagen ook slechter.

heel fijn gelukkig doet ze het goed, succes met de dracht is erg leuk om mee te maken weet ik uit ervaring!!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:36

Duimen dat het weer de goede kant op gaat met de prednison!

En veel succes en plezier met de dracht phonix!