Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:44

Ik wacht met bestellen sowieso op de bloedtest uitslag (dus ook pssm2).
Dit is het voer wat ik als sportbrok in gedachten had, maar ik heb niet zo veel ervaring met krachtvoer en wat goed is en niet. https://www.vaesen.eu/nl/dodson-horrellerspellets.html

Nu voer ik dit als brok: https://www.vaesen.eu/nl/dodson-horrell ... cubes.html
En dit als muesli: https://www.vaesen.eu/nl/dodson-horrellbuildupmix.html

Ik had voor dat Mira kwam alleen maar 3 jonge koudbloeden, die deden het prima op alleen hooi, liksteen en gras. Dus als iemand even naar dat voer kan kijken of het oke is, heel graag! :o

En @troi, ik ga even kijken naar bietenpulp of luzerne! Thanks!

@pumpkinbroes, dank je wel! Ik wandel ook veel al met Mira. Ik ben dus druk bezig om haar dikker te krijgen, maar fijn dat jouw paardje er goed uit is gekomen! Hopelijk Mira ook...

Als het niet goed is meld het gewoon, dan zoek ik verder.

superpony

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:17

Pssm 2 kan je niet uit een bloed test halen. Voorheen was het uit een biopt, maar heeft ook zijn voor-en nadelen. Nu is er een harentest, maar die is nog niet gevalideerd, dus de meningen verschillen nog enorm over de betrouwbaarheid daarvan.

Heel veel mensen testen niet en starten het dieet bij wijze van proef. Dan kan je meeste brok of muesli wel weglaten. Sowieso is het meeste zwaar belastend, zeker voor een te mager paard.

Je kan ruwvoer mixen of vervangers toevoegen. Wiesencobs, fibrebeet, bietenpulp. Voor eiwitten coolstance copra bijvoorbeeld. Maar je moet ook naar je Vit E en magnesium bijv kijken.

Er is een pssm groep op fb waar vrijwel alle beschikbare info wel op staat. Zij zijn wel erg pro pssm 2 haren test.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:35

Voor die haren test wordt DNA gebruikt, dus dat kan ook met bloed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:28

Wat je ook kunt voeren is Wafer. Dit zijn grote geperste luzerne brokken. Dit zet ook goed aan en bevat veel eiwit.

Dit is ook in Frankrijk wel te krijgen. ( Carli-Wafer...Guidolin..)
Erg populair bij de quarters die in de sport lopen om ze goed op gewicht te houden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:59

Ik lees al die mogelijke medische oorzaken hier met belangstelling. Dan denk ik hoho, rustig aan.

Wat mij opviel op de filmpjes en wat hier niet genoemd werd, is dat er weinig goed eten in die weide staat. En dat zou nu net mijn eerste maatregel zijn bij een te mager paard: volop gras in een goede weide. De weide is de eerstelijnsveearts!
Meteen ontloop je dat de meeste suikerproblemen.

En verder first things first ( hierin ben je goed bezig)
1 ontwormen, wormmiddel van de veearts + basiscontrole
2 hoefverzorging
3 basis mineralen bijgeven vb. Aveve vitabar, + liksteen
4 Matige training, langzaam opbouwen. Bergop galopperen is best wel pittig met gemakkelijk verzuurde spieren.
5 enkele maanden geduld

Als je na 6 maanden geen verbetering ziet, dan pas eens door de medische molen halen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:21

Helemaal mee eens!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:20

koend schreef:
Ik lees al die mogelijke medische oorzaken hier met belangstelling. Dan denk ik hoho, rustig aan.

Wat mij opviel op de filmpjes en wat hier niet genoemd werd, is dat er weinig goed eten in die weide staat. En dat zou nu net mijn eerste maatregel zijn bij een te mager paard: volop gras in een goede weide. De weide is de eerstelijnsveearts!
Meteen ontloop je dat de meeste suikerproblemen.

En verder first things first ( hierin ben je goed bezig)
1 ontwormen, wormmiddel van de veearts + basiscontrole
2 hoefverzorging
3 basis mineralen bijgeven vb. Aveve vitabar, + liksteen
4 Matige training, langzaam opbouwen. Bergop galopperen is best wel pittig met gemakkelijk verzuurde spieren.
5 enkele maanden geduld

Als je na 6 maanden geen verbetering ziet, dan pas eens door de medische molen halen.

Dank je wel, en helemaal mee eens idd! Ben ik ook aan het doen. Dit is de laatste maand dat de paarden hier op deze wei staan, volgende maand verhuizen ze naar de zomerwei met veel gras. (dit bouw ik rustig op) De zomerwei is ook groter en helemaal plat. Nu mogen de paarden dagelijks een paar uur gras van een veldje eten, staat gerust een halve meter hoog, en zo krijgen de paarden toch wat extra binnen. Dus maak je daar geen zorgen over, volgende maand zie je foto's met zoveel gras dat Mira erin verdwijnt :+

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 10:49

Update!

Het gaat super met Mira! Je ziet haar met de dag opknappen! Ik heb de hoeveelheid voer verhoogt, en ze hoeft alleen af en toe een wandelingetje te maken. Ze is nog steeds heel happy.
Mira is letterlijk het zonnetje van de wei, niet alleen met haar eeuwig blije karakter, maar ook met haar fel goude vacht.
Niet de beste foto's, en ze kijkt niet zo blij als normaal, want kleine Kina probeerde haar hooi af te pakken.
Maar geeft toch een idee over hoe het met haar gaat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vinden jullie haar ook al opgeknapt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:51

Nou zeker!! Glimt ook mooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:53

Absoluut! Ziet er beter uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:56

Zo te zien heb je haar op de foto gezet toen ze nog in de "rui" was en in verkoopconditie. :D
Sommige paarden zie er dan niet uit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:13

Ze ziet er al veel beter uit!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:47

Mooie update. WAt een verschil

Heb je ook een foto van echt opzij. Hoe ziet dat heupgebied er nu uit vanaf opzij?

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:52

Wat een verschil inderdaad! Fijn dat je inzet voor je paard zo goed zichtbaar wordt!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:20

Ff tussendoor. Jullie wonen daar wel erg mooi zeg!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 12:22

Dank jullie wel allemaal! Ik ben ook heel blij dat ze zo enorm opknapt!
@juniper, ja het is prachtig hier. Helaas gaan we eind v/d maand met de paarden meeverhuizen naar hun zomerwei, maar daar is het ook prachtig...

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:48

Ik vind hem er zeker niet beroerd uit zien hoor. Ja hij loopt niet lekker maar dat kan zo veel oorzaken hebben. Ik vind dat je goed bezig bent hoor. Het is een leuk paardje om te zien. En een heel mooie omgeving!
Hij is wel zichtbaar opgeknapt gezien de foto’s die je laatst plaatste en deze foto’s. :j

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 12:51

Eretria schreef:
Ik vind hem er zeker niet beroerd uit zien hoor. Ja hij loopt niet lekker maar dat kan zo veel oorzaken hebben. Ik vind dat je goed bezig bent hoor. Het is een leuk paardje om te zien. En een heel mooie omgeving!
Hij is wel zichtbaar opgeknapt gezien de foto’s die je laatst plaatste en deze foto’s. :j

Dank je wel! En Mira is een merrie... :o

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:36

Sorry, ik zeg altijd automatisch hij :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:34

Ze ziet er prachtig uit! Rug lijkt ook mooi bij te trekken. Had je haar nog laten behandelen door fysio/osteo?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:39

Ik zie kwa houding niets verschil, wel komt ze lekker aan :)
Wat heb je nu precies extra verhoogd in de afgelopen weken waardoor ze nu in gewicht toeneemt?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 10:28

Ik heb Mira nog niet laten behandelen door de osteopaat, Ga ik natuurlijk wel doen. Het rijden en sowieso bijna al het werk staat nu stil, dan heeft ze ook nergens last van. Als de paarden in de zomerwei staan ga ik het osteopaat proces aan, zullen waarschijnlijk meerdere behandelingen worden. Ik wil niet midden in een traject van de ene osteo naar de andere moeten overstappen, omdat de paarden verhuizen. (de zomer en winterwei zitten een dikke 2.5 uur uit elkaar, dus kan ook niet bij dezelfde osteo terugkomen). Dus zodra ze bijgekomen is van de verhuizing zal de osteopaat komen.
Nu focus ik me puur op haar gezond en dikker krijgen, wil ook niet tien dingen tegelijk gaan doen.

Ik heb de hoeveelheid krachtvoer verhoogt, van 2 kilo per dag naar 3. Plus bietenpulp, (luzerne, lijnzaadolie en ander krachtvoer soort zijn onderweg) en verder krijgt ze rijker hooi. En ze hoeft veel minder te bewegen, dat scheelt ook.

Fijn dat jullie haar er beter uit vinden zien!
Bloedtest resultaten kwamen gisteren trouwens binnen, alle bloedwaardes zijn goed gelukkig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:06

Pumpkins schreef:
Ze ziet er prachtig uit! Rug lijkt ook mooi bij te trekken. Had je haar nog laten behandelen door fysio/osteo?

Die rug is nog altijd precies hetzelfde. Het paard ziet er wel al veel beter uit qua vetjes en vacht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:12

Grappig dat jullie zo’n afstand hebben tussen zomer en winter weide en huis. Hoe werkt dat?
Hoe wonen jullie? Altijd leuk, bokkers in het buitenland.

Fijn dat de bloedwaardes goed waren! Nu nog de hardware ;) ben benieuwd of ze over een tijdje beter loopt en wél door de buigproeven heen gaat komen. Want dat geeft me nog altijd een onderbuik gevoel. Ben benieuwd wat de osteopaat kan vinden. Het is natuurlijk erg zuur dat je nu niet op haar kunt rijden, en zeker dat je haar vind opknappen daardoor. Maar zoals ik al zei, kwa houding is er niets veranderd. En dat is wel zorgelijk

Lijkt me leuk ook filmpjes van haar gangwerk te kunnen volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:40

Zo een enorm verschil TS, ze glanst je tegemoet. Ik ben ook wel benieuwd naar een standfoto van opzij nu ze wat voller en ronder is.

En inderdaad, wat een prachtig gebied!