3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:00

Wat bizar! Ik noemde toen inderdaad de omheining nog maar ik dacht later ach dat zal wel niet zo zijn wat kan er nu mis zijn met houten palen? Maar wat moet het toch een opluchting zijn dat je de oorzaak waarschijnlijk weet.

Ook wel schrikken voor de leverancier! Hopelijk wordt dat allemaal netjes afgehandeld. Ik denk zeker dat dit een belangrijke waarschuwing is voor andere mensen die deze palen gebruiken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:02

Dit verklaart inderdaad wel de klachten, ik wist het ook niet om eerlijk te zijn. We hebben onze wei nu omheind met gecresoteerde palen maar tegen tuinhek wel robinia, wel met een meter ertussen maar je kent die paarden. Binnenkort maar even kijken of ze volledig geschild zijn. Kun je ze behandelen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:03

Poeh, wat een uitkomst! Hopelijk komt de leverancier jullie ook een beetje tegemoed. Vooral omdat ze deze palen ook voor dit doeleind aanbieden.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 20:08

DuoPenotti schreef:
Is er geen bokker of nieuws redactie die hier een goed artikel over kan schrijven en dat in de wiki zetten maar zeker ook op de voorpagina?
Want lees je de gewone wiki staat het er wel. Maar je moet het maar net weten zeg, zeker als het geen boom meer is.

Daar zat ik ook al aan te de ken. Zal er in ieder geval graag aan mee willen werken. Hopelijk kan zoiets veel mensen bereiken. Ook al gaan we dit niet 100% zeker weten, de kans is nu zo groot en dat het heel dodelijk is, dat is een feit.

Avalanche

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:12

Bokt op zijn best dit <3

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:13

net paar honderd meter hekwerk besteld, wilde eerst ook robinia ivm duurzaamheid en vind het erg mooi, maar toch maar voor kastanjehout gekozen uiteindelijk.. want daar hoeven ze maar een klein beetje van binnen te hebben om al schadelijk te zijn. na lezen van jouw topic extra blij met keuze. Grote leveranciers weten dit meestal wel. Bij onze leverancier stond het zelfs op de site vermeld. Ondanks al jullie verdriet en ellende, fijn dat jullie weten wat de oorzaak kan zijn, kun je dit ook behandelen? iig dank je wel voor delen, voor anderen wellicht een les om leed te voorkomen....sterkte nog..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:15

Ik had zelfs nog nooit van dat soort palen gehoord, dus ik zou daar helemaal niet aan gedacht hebben.
Echt goed dat er zoveel tips gedeeld zijn hier, want zo zit ineens de juiste er tussen. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:25

Ik hoop dat jullie leverancier dit ook op zijn site zal zetten. En apart dat ze het niet wisten maar dat zullen er meer zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:28

Fijn dat het bekend is en fijn dat je het hebt willen delen. Je krijgt jouw pony's er niet meer terug maar de leverancier moet zich toch ook wel achter de oren gaan krabben dat hij zonder onderzoek palen aanbiedt die giftig kunnen zijn. Ik hoop dat hij goed verzekerd is en uit zichzelf met een tegemoetkoming komt . Je krijgt er nooit de paarden mee terug en het verdriet blijft maar de financiele kant qua kosten en verlies kan dan weggestreept worden. Heel veel sterkte nog.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:31

Mindim werk je bij Natuurmonumenten? Zonder cijfers maak je weer allerlei conclusies. . Kom met precieze en onderzochte cijfers en we hebben het er weer over. Zomaar wat roeptoeteren kan iedereen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:36

Wat ontzettend verdrietig van jullie pony's, wat een nachtmerrie... wat jullie nieuwe paradijsje had moeten zijn.....verschrikkelijk gewoon!
Gelukkig gaat het met jullie tinker nu weer goed! Wat fijn dat jullie nu hoogstwaarschijnlijk de oorzaak gevonden hebben!
De palen zien er prachtig uit, ik heb nooit geweten dat deze zo giftig zijn, je ziet ze tegenwoordig steeds vaker rond weilanden en natuurgebieden. Dat verwacht je dan immers ook niet. Ik had zelf meer kwaad gezien in gecreotiseerde/geteerde palen...
Het blijkt nu, dat andere leveranciers wel op de hoogte zijn van de giftigheid. Ik zou toch eens gaan kijken of jullie leverancier geen nalatigheid verweten kan worden. Je krijgt er je pony's niet mee terug, maar misschien wel een tegemoetkoming in de kosten, en hopelijk een leverancier die voortaan wel goed zijn klanten informeert en adviseert en zo meer leed kan voorkomen.

Wat fijn dat er iemand je hier via bokt op het idee gebracht heeft wat de oorzaak kan zijn!! Ik hoop dat er op deze manier meer mensen nu op de hoogte zijn van het gevaar van deze palen, zodat andere dierenlevens daarmee gered kunnen worden!! En als ik zo verschillende reacties lees, is het begin daarmee al gemaakt, incluis mijzelf.

Maar wat ik niet goed begrijp, is hoe het mogelijk is dat er geen vergiftiging uit het onderzoek is gekomen? Omdat men niet wist waar men naar moest zoeken of?

Heel veel sterkte met het verlies van jullie ukkies!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:46

Gaat het bedrijf hier ook iets mee doen?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 20:47

zwartepaerd schreef:
Wat ontzettend verdrietig van jullie pony's, wat een nachtmerrie... wat jullie nieuwe paradijsje had moeten zijn.....verschrikkelijk gewoon!
Gelukkig gaat het met jullie tinker nu weer goed! Wat fijn dat jullie nu hoogstwaarschijnlijk de oorzaak gevonden hebben!
De palen zien er prachtig uit, ik heb nooit geweten dat deze zo giftig zijn, je ziet ze tegenwoordig steeds vaker rond weilanden en natuurgebieden. Dat verwacht je dan immers ook niet. Ik had zelf meer kwaad gezien in gecreotiseerde/geteerde palen...
Het blijkt nu, dat andere leveranciers wel op de hoogte zijn van de giftigheid. Ik zou toch eens gaan kijken of jullie leverancier geen nalatigheid verweten kan worden. Je krijgt er je pony's niet mee terug, maar misschien wel een tegemoetkoming in de kosten, en hopelijk een leverancier die voortaan wel goed zijn klanten informeert en adviseert en zo meer leed kan voorkomen.

Wat fijn dat er iemand je hier via bokt op het idee gebracht heeft wat de oorzaak kan zijn!! Ik hoop dat er op deze manier meer mensen nu op de hoogte zijn van het gevaar van deze palen, zodat andere dierenlevens daarmee gered kunnen worden!! En als ik zo verschillende reacties lees, is het begin daarmee al gemaakt, incluis mijzelf.

Maar wat ik niet goed begrijp, is hoe het mogelijk is dat er geen vergiftiging uit het onderzoek is gekomen? Omdat men niet wist waar men naar moest zoeken of?

Heel veel sterkte met het verlies van jullie ukkies!

Wat betreft de leverancier: hen gaan we niks verwijten. Eerst maar eens om de tafel, vooraf gaan we geen conclusies trekken. Natuurlijk is dit een hele erge ‘les’, maar wie weet kunnen ook zij hiervan leren.

Bij Saar is er geen bloed onderzocht omdat dit al gestold was. Haar organen waren verder allemaal goed.
Bij Grayson is er wel meteen bloed afgenomen en globaal onderzocht, hier kwam dat zijn leverwaardes aan de tax zitten. Dit kan duidden op toxines en dus gif.
Laatst bijgewerkt door Danuah op 15-01-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 20:49

Even in het algemeen: voordat wij of iemand anders conclusies gaan trekken over het bedrijf, gaan wij eerst met ze om de tafel. Dit kon vandaag niet dus dit doen we na het weekend.

Zó weinig mensen weten dit.. wij geloven niet dat dit met opzet is gedaan. Zodra wij meer weten dan horen jullie het. Voor alsnog dus nog even geen conclusies trekken aub. In dit geval zijn er alleen maar verliezers.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:50

Danuah schreef:
DuoPenotti schreef:
Is er geen bokker of nieuws redactie die hier een goed artikel over kan schrijven en dat in de wiki zetten maar zeker ook op de voorpagina?
Want lees je de gewone wiki staat het er wel. Maar je moet het maar net weten zeg, zeker als het geen boom meer is.

Daar zat ik ook al aan te de ken. Zal er in ieder geval graag aan mee willen werken. Hopelijk kan zoiets veel mensen bereiken. Ook al gaan we dit niet 100% zeker weten, de kans is nu zo groot en dat het heel dodelijk is, dat is een feit.

Jeetje, wat een uitkomst, en dit zou echt een heel goed idee zijn! Heb zelf ongeveer een jaar terug lopen googlen en toen las ik in ieder geval nog best vaak, ja robinia is giftig, maar kan prima als omheining voor paarden. Helaas heb jij nu twee paarden moeten verliezen, maar door dit met iedereen te delen kan hopelijk in de toekomst meer leed worden voorkomen. Nogmaals veel sterkte met jullie verlies, hopelijk komt je andere paard er helemaal bovenop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:52

Danuah schreef:
DuoPenotti schreef:

Gedroogd en zonder schors zijn ze (gelukkig) niet meer giftig.
Dus moet je wel een leverancier hebben die dit weet en zo levert.
https://www.desutter-naturally.nl/over- ... mijn-weide

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:53

Danuah schreef:
Even in het algemeen: voordat wij of iemand anders conclusies gaan trekken over het bedrijf, gaan wij eerst met ze om de tafel. Dit kon vandaag niet dus dit doen we na het weekend.

Zó weinig mensen weten dit.. wij geloven niet dat dit met opzet is gedaan. Zodra wij meer weten dan horen jullie het. Voor alsnog dus nog even geen conclusies trekken aub. In dit geval zijn er alleen maar verliezers.

_/-\o_ _/-\o_ hulde. Diepe, diepe buiging voor jou _/-\o_ twee paarden verloren en dan beseffen dat een ander dit ook niet met opzet gedaan heeft. Respect.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:02

nee joh, zo zou ik ook niet denken.
het is gewoon tragisch wat er gebeurd is ,als het al echt aan die palen gelegen heeft natuurlijk.
het is gewoon hartstikke sneu en erg dat het gebeurd is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:04

Jeetje, wat een verhaal TS!
Hadden jullie dan de palen met schors? Want dat kan ik nergens uit het verhaal halen?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:07

Cayenne schreef:
Hadden jullie dan de palen met schors? Want dat kan ik nergens uit het verhaal halen?

Ze waren wel geschild maar de ene beter dan de ander. Er hingen hele slierten aan. Uiteraard is dat er nu af.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 21:09

Cayenne schreef:

Klopt, we hebben inderdaad palen met schors. Echter zie ik ook verschillende artikelen op internet voorbij komen dat de palen zonder schors óók giftig zijn, maar dan in mindere mate.

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:14

Jeetje, die zijn idd niet goed geschild! :oo En er zit ook niet een klein beetje schors aan.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:14

Dus toch, ik was er al bang voor! Denk dat het fijn is om de oorzaak te weten!
Acacia/Robiniavergiftiging is heel erg onbekend. Ik weet het ook pas anderhalf jaar nadat een paard van een kennis er door is overleden.
Door dit topic zijn er weer meer mensen van op de hoogte en kan het levens van andere paarden redden!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:16

Ik wist dit ook niet, wil beginnen met onze uit elkaar vallende palen vervangen door een degelijkere variant en ga hier dus zeker op letten.
Fijn dat je nu wel wat weet, maar zo zuur dat het je wel 2 paarden heeft gekost…

Netjes ook hoe je erin staat naar de leverancier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:17