Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:36

Naar mijn mening ook de enige juiste keuze. Sterkte in ieder geval,

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:14

Respect voor je dappere keuze, Miranda. Een blind leven is geen leven voor een veulen. Maar wat verdrietig als je lang naar een dier uitkijkt, alles lijkt goed te gaan en dan zoiets.. Sterkte
Fijn om te lezen dat je merrie een ander veulen kan helpen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:28

Jammer dat ts haar verantwoordelijkheid niet heeft genomen. Nu moet het beestje ruim 25 jaar of langer daarzo vertoeven.

Overigens vind ik dst norma ts ook niet eerlijk wegzet in haar verhalen. Net of het beestje verwaarloosd aankwam maar dat geloof ik niet vanuit ts.

(vraag me toch altijd af hoe zo'n norma geld krijgt van overheden, vrouwtje kan prima werken voor de centjes)

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:59

Even wat anders dan voorgaande berichten.. het valt mij wel op dat er de afgelopen tijd behoorlijk wat veulens zonder ogen zijn geboren. Deze week nog een ander op de veulencentrale een veulenloze merrie om deze reden. Hopelijk is het toeval en komt het niet door entingen of voer?
Laatst bijgewerkt door Zipperdepip op 06-03-22 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:01

Oh dat is mijn nog niet opgevallen. Wellicht met de rhino van vorig jaar?

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:03

StalNollie schreef:
Oh dat is mijn nog niet opgevallen. Wellicht met de rhino van vorig jaar?

Ik zag eerder in dit topic dat er onderzoek naar gedaan wordt dus hoop dat er wat uitkomt. Zou zomaar kunnen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:05

verder moet iedereen zelf weten wat het doet met een dier.
en ik zou toch eens wat filmpjes gaan bekijken van endo the blind.
die doet het prima zonder ogen.

zipperdezip.
er word onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van veulens met oogafwijkingen.
https://equnews.be/overig-nieuws/oproep ... gafwijking

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:27

Verder, Endo heeft wel zicht gehad en heeft beide ogen later verloren.
Dat is imo nog steeds wat anders dan blind ter wereld komen.
En ja, hij doet het zeker goed maar ik zou het toch een vluchtdier niet aandoen.
1 oog missen oké, beide ogen missen/geen zicht vind ik over het randje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:37

Het veulen is en was niet van TS maar van een vriendin. We kunnen veel vinden maar TS maar het is niet haar veulen of keuze geweest. :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:41

_Mir schreef:
Wow wat een discussie hier.

De meeste vinden dus dat blind geboren veulentjes direct ingeslapen moeten worden. Zullen we dat dan ook met baby's doen die gehandicapt ofwel blind worden geboren ? Want ja... blind door het leven is volgens jullie nou eenmaal geen waardig leven. Amen

Je mist het punt volledig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:42

TS, hulde voor hoe jij hebt gehandeld. Ik denk dat je het beste hebt gedaan voor je veulen, in deze omstandigheden. En mooi dat je je merrie als pleegmerrie hebt aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Coby op 06-03-22 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:45

er zijn bepaalde lijnen waar 1 ogig of geen ogig voorkomt. Is meestal een genetische component.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:47

Zipperdepip schreef:
Even wat anders dan voorgaande berichten.. het valt mij wel op dat er de afgelopen tijd behoorlijk wat veulens zonder ogen zijn geboren. Deze week nog een ander op de veulencentrale een veulenloze merrie om deze reden. Hopelijk is het toeval en komt het niet door entingen of voer?

Vaak?
Die haflinger op de veulencentrale/veulenloze merrie is dezelfde als de bokker die hier gisteren iets over geplaatst heeft. En dan het veulen van de vriendin van TS. Noem ik niet vaak? Of heb ik een paar gemist?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:48

miereneter schreef:
TS, hulde voor hoe jij hebt gehandeld. Ik denk dat je het beste hebt gedaan voor je veulen, in deze omstandigheden. En mooi dat je je merrie als pleegmerrie hebt aangeboden.

For the record:
TS heeft geen veulen zonder ogen (gehad), dit ging over een veulen van een vriendin. En dat veulen is in leven gehouden en lijkt nu bij Norma te staan.

Daarna heeft Mirranda (niet de TS, niet de vriendin) gepost dat zíj haar veulen zonder ogen vrijwel meteen heeft laten inslapen en haar merrie als pleegmerrie heeft aangeboden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:54

Inslapen is voor een vluchtdier zonder ogen het beste.

Wat ik me afvraag: wie geeft een blind veulen nou weg? Aan de hier besproken vrouw of aan Wie dan ook? Neem je verantwoording.

Ik heb de besproken dame volgens mij weleens op TV gezien. Er wordt hier hard over haar gesproken, maar helemaal in orde lijkt me deze vrouw niet. Dus om daar nu je veulen te plaatsen?

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:59

Art_Ificious schreef:
Helaas geen ervaring.
Wel 4 dagen geleden op fb een oproep gezien voor een pleegmerrie aangeboden omdat het veulen ook geboren was net zoals het veulen van jouw vriendin en toch onmiddellijk ingeslapen is door hun dierenarts.

[ [url=m/puSEmk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze en bij een vriendin van mij haar werk ook al de eerste veulen van dit jaar. Misschien kwam het eerder ook regelmatig voor maar ik had het zelf nog nooit gehoord terwijl het toch wel een opmerkelijk verschijnsel is. Ben gewoon benieuwd of het vaker voorkomt nu of dat het van alle tijden is.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:08

Ibbel schreef:
For the record:
TS heeft geen veulen zonder ogen (gehad), dit ging over een veulen van een vriendin. En dat veulen is in leven gehouden en lijkt nu bij Norma te staan.

Daarna heeft Mirranda (niet de TS, niet de vriendin) gepost dat zíj haar veulen zonder ogen vrijwel meteen heeft laten inslapen en haar merrie als pleegmerrie heeft aangeboden.

Ok, ik had eerst koffie moeten doen :Y) . Heb iedereen door elkaar gehaald. Dank Ibbel! Mirranda, de hulde is voor jou. Geen oordeel over de vriendin van TS overigens. Het is niet wat ik zou doen, maar tegelijk ben ik ook heel blij dat ik die beslissing niet hoef te nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:21

Zipperdepip schreef:
Art_Ificious schreef:
Helaas geen ervaring.
Wel 4 dagen geleden op fb een oproep gezien voor een pleegmerrie aangeboden omdat het veulen ook geboren was net zoals het veulen van jouw vriendin en toch onmiddellijk ingeslapen is door hun dierenarts.

Deze en bij een vriendin van mij haar werk ook al de eerste veulen van dit jaar. Misschien kwam het eerder ook regelmatig voor maar ik had het zelf nog nooit gehoord terwijl het toch wel een opmerkelijk verschijnsel is. Ben gewoon benieuwd of het vaker voorkomt nu of dat het van alle tijden is.

Het komt zeker ieder jaar weer voor. Maar volgens mijn niet denderend veel. Ben benieuwd waarom er word gezegd dat er nu al vele meldingen zijn seizoen is net begonnen.

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:24

StalNollie schreef:
Het komt zeker ieder jaar weer voor. Maar volgens mijn niet denderend veel. Ben benieuwd waarom er word gezegd dat er nu al vele meldingen zijn seizoen is net begonnen.

Juist omdat het seizoen net is begonnen. Maar ik zie net ook pas dat dit topic een jaar oud is en ik dacht dat het allemaal 2022 veulens waren vandaar dat ik het nogal wat vond zo de eerste veulens van het jaar!

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:25

Maar alsnog is het voor mij nieuw dit. Maar dit is dus van alle tijden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:28

Zipperdepip schreef:
Art_Ificious schreef:
Helaas geen ervaring.

Dat zijn er 3 waarvan 1 van vorig jaar. Nog steeds niet schrikbarend veel.

Ja het komt zeker voor. Maar ook bij honden en katten bijvoorbeeld

Zipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:38

Kabayo schreef:
Dat zijn er 3 waarvan 1 van vorig jaar. Nog steeds niet schrikbarend veel.

Ja het komt zeker voor. Maar ook bij honden en katten bijvoorbeeld

4 maar gelukkig maar dan dat het niet bijzonder veel is. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:44

Ik heb een aantal jaren terug mijn paardje met 27 jaar aan ouderdom verloren. Ze was geboren met 1 oog, andere ook was niet goed ontwikkeld, oogkas, wimpers, traanbuis waren in takt alleen het ook was een klein druifje. En vriend van mij heeft ooit dna nagekeken (verkocht dat soort machines aan ziekenhuizen) en daar kwam uit dat dna nix mis mee was, er was gewoon iets fout gegaan tijdens de ontwikkeling. Een dokter heeft toen uitgelegd dat hij gemerkt had dat wanneer er in de groei iets mis gaat en dat niet vanuit de dna is bepaald, dat het meestal eerst de ogen betreft. Alleen weet ik niet of dat wettenschappelijk ook is na te gaan.

Dit was maar 1 oog, en moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit rekening mee gehouden heb, ik rij western, recreatief, maar alle knopjes zaten erop, ook de spins links en rechtsom. Koetjes was moeilijker, maar ja wat wil je als je meer dan 20 jaar geen andere diersoort dan een verdwaald schaap en honden hebt gezien (we woonden op Goeree bekend, om de uien, aardappelen en tulpenbollen, niet om het vee). Koeien had ze meer moeite mee, en bij de trainingen ging ze dan ook schuin lopen wanneer ze aan haar blinde kant waren, om ze te kunnen zien. Verder merkte ik er bijna nooit iets aan haar. Al vertikte ze om te springen, al was het 50 cm. ze stapte er meer overheen. Springen kwam pas later (toen was ze ook al jaar of 20) toen ik verhuisd was naar Eindhoven en meer in de bossen kon rijden toen ben ik bewust gaan oefenen op boomstammetjes die we tegenkwamen.

Oja en de smid, die wel aan de kant met oog beet ze hem wel eens in zijn kont als ik niet oplette, andere kant stond ze netjes stil.

Dat was maar 1 oog en geen 2, waren ze er allebei niet was ze ingeslapen na de geboorte gelijk al.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:50

Ik heb er weleens eentje meegemaakt bij een grote fokker, een KWPN veulen wat geboren werd zonder ogen. Is meteen door de veearts ingeslapen. Schijnt in bepaalde lijnen meer voor te komen. Maar is relatief maar een heel klein percentage.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten moeten aanpassen en verwijderen. Enerzijds ivm ongepast taalgebruik en anderzijds omdat daar heel begrijpelijk reacties op waren gekomen.