Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Romeo2007 schreef:Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.
Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.
Romeo2007 schreef:Romeo2007 schreef:Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.
Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.
Helaas was er geen klik, dus dat houdt dan op.
ElCamino schreef:Wel eens van ECVM gehoord ?? Genetisch bepaalde afwijking in de hals bij paarden.
ECVM staat voor Equine Complex Vertebral Malformation - voorheen bekend als The Congenital Malformation of the 6th and 7th Cervical Vertebrae in Horses. De naamswijziging was het resultaat van lopend onderzoek waaruit bleek dat de complexiteit van deze misvorming niet gerechtvaardigd was door de eenvoud van de term. De effecten reiken veel verder dan alleen de nek, wat deze aandoening buitengewoon complex van aard maakt.
"ECVM is een afwijking van de 6e/7e halswervel - hierbij zijn ook de eerste en tweede rib, thoracale en lumbale wervels betrokken. De gevolgen van ECVM kunnen variëren - van klein tot behoorlijk uitgebreid. "
ik denk dat zeker tegenwoordig bemerkingen op de hals goed bestudeerd moeten worden.
AMCM schreef:Wel interessant, komt deze afwijking vaak voor? Of is dat nog niet duidelijk?
tirzasarah10 schreef:AMCM schreef:Wel interessant, komt deze afwijking vaak voor? Of is dat nog niet duidelijk?
De arts die mijn paard had bekeken zei dat ze 1 op de 3 warmbloed paarden hiermee zag lopen. Het is natuurlijk alleen de vraag welk paard heeft er last van. Meestal krijgt een paard rond 9 jaar allerlei vage dingen en lijkt het paard heel onhandig af en toe. Mijn merrie zat goed in de bespiering toen viel het mee, na een periode van stilstaan werd ze steeds slechter. Uiteindelijk heeft ze neurologische klachten en zie je haar steeds meer berg afwaards gaan. Was het goed gebleven als ze in de bespiering was gebleven of had het geen verschil gemaakt? Ik zelf denk van niet omdat het lichaam lang zat aan het compenseren is geweest. Veel paarden met deze afwijking worden 10 a 11 jaar omdat ze veel mankeren. Hun hele intense karakter is kenmerkend, over het algemeen super lief maar plots ook enorm grillig, dit maakt het extra complex.
Kendra schreef:Wat Jorien zegt, ik zou het ook wel aandurven.
Zijn de foto's recent en van je eigen dierenarts?
Anders die misschien even ergens laten checken voor een 2nd opnion?
Elisa2 schreef:tirzasarah10 schreef:De arts die mijn paard had bekeken zei dat ze 1 op de 3 warmbloed paarden hiermee zag lopen. Het is natuurlijk alleen de vraag welk paard heeft er last van. Meestal krijgt een paard rond 9 jaar allerlei vage dingen en lijkt het paard heel onhandig af en toe. Mijn merrie zat goed in de bespiering toen viel het mee, na een periode van stilstaan werd ze steeds slechter. Uiteindelijk heeft ze neurologische klachten en zie je haar steeds meer berg afwaards gaan. Was het goed gebleven als ze in de bespiering was gebleven of had het geen verschil gemaakt? Ik zelf denk van niet omdat het lichaam lang zat aan het compenseren is geweest. Veel paarden met deze afwijking worden 10 a 11 jaar omdat ze veel mankeren. Hun hele intense karakter is kenmerkend, over het algemeen super lief maar plots ook enorm grillig, dit maakt het extra complex.
Interessant, dat grillige zie je ook vaak bij KS is mijn ervaring. Heb het ook wel vaker gezien dat paarden slechter werden als de bespiering weggevallen is. 1 op de 3 vind ik best veel.
oji schreef:Ik zit daar toch wat anders in. Ik vind dat een jong dier van 4 jaar die nog niets/weinig gedaan heeft gewoon linksom en rechtsom onbelast goed moet zijn. Wat dat betreft vind ik klinisch veel belangrijker als X-ray.
Als er een aantoonbare reden is waarom hij die dag niet goed was, is het een ander verhaal. Maar anders zou ik niet herkeuren.
Lieuwkje_90 schreef:Zouden jullie een paard laten staan als die de 1e keer niet door de klinische keuring komt?
Ik ben naar een paard wezen kijken, super tof paard. Nog maar net onder het zadel, 4j en +175m. Paard was linksom op de harde volte niet goed. Verder wel alles ok ook RX'en. Eigenaren willen hem binnen 2 weken overnieuw keuren. Zouden jullie deze keuring afwachten of schrijven jullie hem meteen af?
Da heeft hem onderzocht en zag niet meteen iets waarom hij niet rad liep op dat stukje.