Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:35

Ja goede gebitsverzorging wordt nog vaak overgeslagen vanwege de kosten, altijd goed om dat na te laten/ gelijk te behandelen na aankoop. Bij de klinische keuring heb ik het ook alleen oppervlakkig zien doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:46

Ja, en kan echt heel veel zeggen over onderhoud, gedrag, maar ook de rest van het lijf.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 07:36

Romeo2007 schreef:
Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.

Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.

Helaas was er geen klik, dus dat houdt dan op.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:44

Succes met je verdere zoektocht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:22

Als in nu een paard zou moeten kopen en hij komt niet door de gewone aankoopskeuring laat ik 'm staan. Krijgt hij een bemerking en vind ik het dier echt heel heel leuk, zou ik dat misschien nog verder laten onderzoeken. Maar verder zeg ik anders laten staan.

Zeg ik heel stoer. M'n eerste paard werd op 1 been afgekeurd voor de aankoop . Nu 14 jaar later heb ik dr nog steeds :+ Zij zat al zo diep in m'n hart (al jaren m'n verzorgpaard) dat ik het toch heb gedaan. Ik heb een jaar na de aankoop het been nog eens laten checken overigens. Toen was alles oké. Wat gevoelig op weke delen, maar de foto's waren goed. Het is zo'n beetje het enige been dat nog nooit wat heeft gehad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:43

Romeo2007 schreef:
Romeo2007 schreef:
Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.

Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.

Helaas was er geen klik, dus dat houdt dan op.

Succes met verder zoeken!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:05

ElCamino schreef:
Wel eens van ECVM gehoord ?? Genetisch bepaalde afwijking in de hals bij paarden.

ECVM staat voor Equine Complex Vertebral Malformation - voorheen bekend als The Congenital Malformation of the 6th and 7th Cervical Vertebrae in Horses. De naamswijziging was het resultaat van lopend onderzoek waaruit bleek dat de complexiteit van deze misvorming niet gerechtvaardigd was door de eenvoud van de term. De effecten reiken veel verder dan alleen de nek, wat deze aandoening buitengewoon complex van aard maakt.

"ECVM is een afwijking van de 6e/7e halswervel - hierbij zijn ook de eerste en tweede rib, thoracale en lumbale wervels betrokken. De gevolgen van ECVM kunnen variëren - van klein tot behoorlijk uitgebreid. "

ik denk dat zeker tegenwoordig bemerkingen op de hals goed bestudeerd moeten worden.

Ik heb deze volgens mij al eerder dit in topic genoemd en het is idd een hele belangrijke!!
Er staat nu ook een hele duidelijke omschrijving in de BIT, ondanks dat ze veel mensen hun mening hebben laten geven merk je dat er veel onduidelijkheid over is. Mijn merrie heeft het en doet momenteel mee aan genetische onderzoeken er naar.
De vorm is hier in Nederland nog heel onbekend, veel artsen zien het niet als bemerking en andere artsen weten er niets van. Laat ik zo zeggen als je er zelf niet over begin bij een keuring zullen ze er niet naar kijken. Tref je een arts die het wel ziet(dan heb je heel veel mazzel!) Kan die wss geen eens de ernstigheid er van inschatten.
Mijn merrie is nl door een arts die er bekend mee is beoordeeld op hele lichte vorm en is door het onderzoeks team in Amerika als super ernstig bestempeld. Zo ernstig dat mijn merrie haar foto's wereldwijd gebruikt gaan worden voor les...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:23

Wel interessant, komt deze afwijking vaak voor? Of is dat nog niet duidelijk?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:19

AMCM schreef:

De arts die mijn paard had bekeken zei dat ze 1 op de 3 warmbloed paarden hiermee zag lopen. Het is natuurlijk alleen de vraag welk paard heeft er last van. Meestal krijgt een paard rond 9 jaar allerlei vage dingen en lijkt het paard heel onhandig af en toe. Mijn merrie zat goed in de bespiering toen viel het mee, na een periode van stilstaan werd ze steeds slechter. Uiteindelijk heeft ze neurologische klachten en zie je haar steeds meer berg afwaards gaan. Was het goed gebleven als ze in de bespiering was gebleven of had het geen verschil gemaakt? Ik zelf denk van niet omdat het lichaam lang zat aan het compenseren is geweest. Veel paarden met deze afwijking worden 10 a 11 jaar omdat ze veel mankeren. Hun hele intense karakter is kenmerkend, over het algemeen super lief maar plots ook enorm grillig, dit maakt het extra complex.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:27

Zouden jullie een paard laten staan als die de 1e keer niet door de klinische keuring komt?
Ik ben naar een paard wezen kijken, super tof paard. Nog maar net onder het zadel, 4j en +175m. Paard was linksom op de harde volte niet goed. Verder wel alles ok ook RX'en. Eigenaren willen hem binnen 2 weken overnieuw keuren. Zouden jullie deze keuring afwachten of schrijven jullie hem meteen af?
Da heeft hem onderzocht en zag niet meteen iets waarom hij niet rad liep op dat stukje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:30

Als hij bij de tweede klinische keuring wel goed is, zou ik dat wel aandurven. Wel door mijn eigen dierenarts opnieuw laten keuren.

Zonder foto's had ik het waarschijnlijk niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:49

Met foto’s van het gehele lijf en de tweede keer een succesvolle keuring en overleg met mijn eigen dierenarts zou ik dat wel aandurven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:21

Linksom op de volte is minder erg dan op de buigproef oid, kan vanalles zijn..gevoelige voeten, scheefheid, of gewoon niet gewend. Ik zou de twee weken afwachten en dan opnieuw klinisch keuren. Zeker als hij rontgen helemaal goed is.

Heb het ook weleens meegemaakt met een paard, was niet gewend blootsvoets op het harde te lopen. Twee weken geoefend met longeren op het harde en hij kwam er fluitend doorheen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:23

tirzasarah10 schreef:
AMCM schreef:

De arts die mijn paard had bekeken zei dat ze 1 op de 3 warmbloed paarden hiermee zag lopen. Het is natuurlijk alleen de vraag welk paard heeft er last van. Meestal krijgt een paard rond 9 jaar allerlei vage dingen en lijkt het paard heel onhandig af en toe. Mijn merrie zat goed in de bespiering toen viel het mee, na een periode van stilstaan werd ze steeds slechter. Uiteindelijk heeft ze neurologische klachten en zie je haar steeds meer berg afwaards gaan. Was het goed gebleven als ze in de bespiering was gebleven of had het geen verschil gemaakt? Ik zelf denk van niet omdat het lichaam lang zat aan het compenseren is geweest. Veel paarden met deze afwijking worden 10 a 11 jaar omdat ze veel mankeren. Hun hele intense karakter is kenmerkend, over het algemeen super lief maar plots ook enorm grillig, dit maakt het extra complex.

Interessant, dat grillige zie je ook vaak bij KS is mijn ervaring. Heb het ook wel vaker gezien dat paarden slechter werden als de bespiering weggevallen is. 1 op de 3 vind ik best veel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:24

Wat Jorien zegt, ik zou het ook wel aandurven.
Zijn de foto's recent en van je eigen dierenarts?
Anders die misschien even ergens laten checken voor een 2nd opnion?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:36

Kendra schreef:
Wat Jorien zegt, ik zou het ook wel aandurven.
Zijn de foto's recent en van je eigen dierenarts?
Anders die misschien even ergens laten checken voor een 2nd opnion?

Foto's zijn genomen door een onafhankelijke dierenarts en zijn nagekeken door onze dierenarts. Paard staat op bijna 4u rijden dus we waren er zelf niet bij. Klinische keuring werd netjes gefilmd door de huidige eigenaar en alle beeldmateriaal werd aan ons bezorgd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:57

Elisa2 schreef:
tirzasarah10 schreef:

Interessant, dat grillige zie je ook vaak bij KS is mijn ervaring. Heb het ook wel vaker gezien dat paarden slechter werden als de bespiering weggevallen is. 1 op de 3 vind ik best veel.

Eens. Hier ook ervaring met een paard wat door wegvallen van bespiering als een kaartenhuis in elkaar zakte. Zolang ze in training was en gespierd liep ze goed, toen ze vanwege een klein wondje aan haar been even niet kon rijden, ging het snel bergafwaarts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:05

op zich is dat natuurlijk niet zo raar.
Spieren houden alles strak in het gelid, stabiel zeg maar :)

Niet voor niets als je bijvoorbeeld instabiele gewrichten hebt (hypermobiel) je moet trainen.
Toen ik daar mee stopte vloog bij mij ook direct de schouder uit de kom. Reden, de spieren hielden het niet meer op de plaats.
En dat is zo natuurlijk met ons hele lijf. Bij paarden niet anders.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:11

Ik laat een paard staan als die niet door een klinische keuring komt, een kleine röntgenologisch afwijking (benen) vind ik dan weer minder bezwaarlijk (wel een beetje afhankelijk van leeftijd en niveau van het paard).

Een luchtzuiger vind ik geen probleem; een van mijn paarden is een luchtzuiger, dat deed ze al bij aankoop. Een super gezond paard waar ik veel plezier aan heb beleefd. Helaas is ze door een ongeval (uitgegleden op straat) blijvend geblesseerd en is ze met vervroegd pensioen.

Paarden met een verleden met hoefbevangenheid en peesproblemen hoef ik ook niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:31

Ik zit daar toch wat anders in. Ik vind dat een jong dier van 4 jaar die nog niets/weinig gedaan heeft gewoon linksom en rechtsom onbelast goed moet zijn. Wat dat betreft vind ik klinisch veel belangrijker als X-ray.
Als er een aantoonbare reden is waarom hij die dag niet goed was, is het een ander verhaal. Maar anders zou ik niet herkeuren.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:00

oji schreef:
Ik zit daar toch wat anders in. Ik vind dat een jong dier van 4 jaar die nog niets/weinig gedaan heeft gewoon linksom en rechtsom onbelast goed moet zijn. Wat dat betreft vind ik klinisch veel belangrijker als X-ray.
Als er een aantoonbare reden is waarom hij die dag niet goed was, is het een ander verhaal. Maar anders zou ik niet herkeuren.

Sommige dieren kunnen ook voorzichtig zijn op het harde, waardoor de natuurlijke scheefheid benadrukt wordt en het paard iets korter kan lopen Zijn er genoeg die de eerste ronde niet door komen en met een ijzertje eronder vlekkeloos door de keuring komen. Maar als ze echt kreupel zijn, dan hoef ik de XR's niet eens meer te zien en hoeft de arts wat mij betreft de keuring niet eens meer af te maken. Althans, niet op mijn kosten :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:30

Tja, ik koop geen paard dat op ijzers staat. Ik wil alleen blootvoets keuren. Als een jong paard op de harde cirkel niet goed loopt, wil ik ook het verschil zien met op zand. En let er ook bij op de techniek van degene die hem rondslingert.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:39

Ik laat een paard staan met:
KS
Peesproblemen
Hoofdschudden
Doffe of ongelukkige blik in de ogen
Krampbeen/hanentred
Arthrose
Slecht gebit
Karperrug
Zomereczeem twijfel ik nog over, omdat ik aan de kust sta
Hoefbevangenheid
Luchtzuigen, weven
Cornage twijfel ik over, hangt denk ik van de ernst af in de zomer.
Slechte hoeven en ernstige mok
Als ik bij verkoper rode vlaggen merk.
Zowiezo nooit een projectpaard.

Cosmetische afwijkingen waar paard geen last van heeft zijn geen enkel bezwaar.

Mijn eigen paard werd afgekeurd op de buigproef, maar alles afwegend toch voor minder geld gekocht, en geen spijt van gekregen. Recreatief gebruik voor bosritten en dressuur. Geen wedstrijden. Blijkt ijzersterke benen te hebben.

Hoe hoger de prijsklasse en hoe hoger de wedstrijdambities, hoe meer eisen stellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:45

Recreatie ruiters hebben net zoveel eisen.

Die willen een gezond paard, in een bepaald eleeftijd, bepaalde hoogte, bepaald geslacht en soms ook nog voorkeur voor een kleurtje. En dan moet het super suoer braaf zijn.
Soms voor een onrealistisch budget.

Ik zie dan vooral de quarter advertenties langskomen, maar dan zoeken mensen en is kleur soms een harde eis, maar voor 1/4e van wat een normale prijs is. Daar krijg je nog niet eens een pluk haren voor.........

Dan zie ik toch ook wedstrijde ruiters vaker een minpuntje accepteren als dat geen belemmering is voor de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:16

Lieuwkje_90 schreef:
Zouden jullie een paard laten staan als die de 1e keer niet door de klinische keuring komt?
Ik ben naar een paard wezen kijken, super tof paard. Nog maar net onder het zadel, 4j en +175m. Paard was linksom op de harde volte niet goed. Verder wel alles ok ook RX'en. Eigenaren willen hem binnen 2 weken overnieuw keuren. Zouden jullie deze keuring afwachten of schrijven jullie hem meteen af?
Da heeft hem onderzocht en zag niet meteen iets waarom hij niet rad liep op dat stukje.

Voor mij zou het ervan afhangen hoeveel dit paard kost en of dit voor jou veel geld is of niet.
Er is een verschil tussen paarden die wel wat mogen mankeren en waar de prijs ook gewoon naar is.

Maar stel dat je echt een gigabedrag wil gaan spenderen, voor een (sport)paard waar je de komende 15 jaar van wil gaan genieten, zou ik persoonlijk wel voor een goede klinische en röntgenologische keuring gaan.

Zijn 2 uitersten natuurlijk maar denk dat het financiële wel mee in die beslissing mag worden genomen.