Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:04

Miriam91 schreef:
Als ik zo het topic lees kom ik tot deze samenvatting:
- Psylliumzaad: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Zwart psylliumzaad (kun je iets minder van voeren): het goedkoopste bij baroen.nl
- Psylliumhusk (door bijv. slobber): het goedkoopste bij baroen.nl
Het verschilt per paard wat goed gegeten wordt, dus probeer dit zelf uit.

Aangeraden wordt (door oa Utrecht):
- Onderhoudskuur: 0.5 gram/kg lichaamsgewicht = 1x per 1-2 maanden
- Zand weg kuur: 1 gram/kg lichaamsgewicht = na zand test (hoewel niet 100% betrouwbaar en als je test meerdere dagen testen)

Lijnzaad gekookt of ongekookt:
- Heel: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Vers gemalen
- Geel of gemicroniseerd: hoef je niet te koken. Geel het goedkoopste bij baroen.nl, gemicroniseerd bij equine-motion.com

Prijzen zijn op basis van grote hoeveelheden (20-25 kg), omdat dat goedkoper inkopen is. Kan iemand informatie aanvullen over hoeveel lijnzaad je geeft, hoe vaak en hoe lang achter elkaar?

Dit is handig Miriam, dank

superpony

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:11

Ik heb de prijzen nooit heel goed vergeleken, maar volgens mij zijn er ook mensen die voordelig en groot bestellen bij Makana?

Lijnzaad neem ik gewoon mee bij welkoop van de vogel afdeling. Is niet heel duur volgens mij. Maar ik maal dus zelf.

Ik moet het nog steeds wegen. Ik doe altijd afwegen en dan een emmertje en maatbekertje erbij houden die afgestreept is. Dan hou ik dat zo apart.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:20

Als ik zo op de website van Makana kijk zijn zij eigenlijk best prijzig. Maar ik kan alleen maar hoeveelheden van 1 kg vinden.
Lijnzaad bij de welkoop kost 3 euro per kg, bij pit-pit 2 per kg. Dat is in grote hoeveelheden toch een leuke besparing *D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:51

Lijnzaad bij de plaatselijke voerboer rond de 25e voor 20 kg...

En daarnaast in t overzicht, veel beweging helpt de darmen te werken en zand af te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:56

Miriam91 schreef:
Als ik zo op de website van Makana kijk zijn zij eigenlijk best prijzig. Maar ik kan alleen maar hoeveelheden van 1 kg vinden.
Lijnzaad bij de welkoop kost 3 euro per kg, bij pit-pit 2 per kg. Dat is in grote hoeveelheden toch een leuke besparing *D

Oke, ik wist niet wat de lijnzaad kostte. Je hebt ook een grotere zak bij ze voor 8 euro, maar geen idee hoeveel daar in zit.

Was vd weke bij Jumper en daar een zakje van 1kg voor 1,95. Maar 1kg is wel zo weg.

Ik dacht dat iemand me ooit vertelde dat ze daar grote zakken goedkoop kon bestellen.

Nimmy schreef:
Lijnzaad bij de plaatselijke voerboer rond de 25e voor 20 kg...

En daarnaast in t overzicht, veel beweging helpt de darmen te werken en zand af te voeren.

Ja, dat laatste wordt echt genegeerd en veeartsen vertellen er te weinig over. Nu worden veel paarden veel op stal gezet en dat is funest voor de darmen. Je kan alle zaad van de wereld kopen, maar het moet alsnog eruit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:59

Volgensmij helpt gemicroniseerd lijnzaad en ongekookt lijnzaad niet voor het afvoeren van zand? Enkel de gekookte drab, dat slijm. In de spijsvertering wordt het volgensmij nooit zo slijmerig?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:58

Hannanas schreef:
Volgensmij helpt gemicroniseerd lijnzaad en ongekookt lijnzaad niet voor het afvoeren van zand? Enkel de gekookte drab, dat slijm. In de spijsvertering wordt het volgensmij nooit zo slijmerig?

Dat zou je denken, maar ik denk dat je het kan vergelijken met psyllium zaad. Dat is zo ook geen kleffe massa.

Ik twijfel wel na mn laatste zak om weer olie te geven. Dat raadde een vorige veearts ooit aan toen de shet werd verdacht van zand en het is echt een stuk makkelijker en sneller.

En ik zelf ben wel van het afwisselen, maar met herhalingen. Dan pak je altijd wel ergens wat mee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:56

Hannanas schreef:

https://www.horsejournals.com/feeding-flaxseed
Lijnzaad hoef je niet te koken. Ook dierenartsen van Utrecht geven dit aan.

Miriam91 schreef:
Als ik zo het topic lees kom ik tot deze samenvatting:
- Psylliumzaad: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Zwart psylliumzaad (kun je iets minder van voeren): het goedkoopste bij baroen.nl
- Psylliumhusk (door bijv. slobber): het goedkoopste bij baroen.nl
Het verschilt per paard wat goed gegeten wordt, dus probeer dit zelf uit.

Aangeraden wordt (door oa Utrecht):
- Onderhoudskuur: 0.5 gram/kg lichaamsgewicht = 1x per 1-2 maanden
- Zand weg kuur: 1 gram/kg lichaamsgewicht = na zand test (hoewel niet 100% betrouwbaar en als je test meerdere dagen testen)

Lijnzaad gekookt of ongekookt:
- Heel: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Vers gemalen
- Geel of gemicroniseerd: hoef je niet te koken. Geel het goedkoopste bij baroen.nl, gemicroniseerd bij equine-motion.com

Prijzen zijn op basis van grote hoeveelheden (20-25 kg), omdat dat goedkoper inkopen is. Kan iemand informatie aanvullen over hoeveel lijnzaad je geeft, hoe vaak en hoe lang achter elkaar?

Zwart lijnzaad heeft volgens pitpit dezelfde werking als bruin. Het is alleen duurder.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:14

Slmt9 schreef:
Hannanas schreef:

Dit artikel gaat voornamelijk over of ongekookt lijnzaad gevaarlijk is vanwege cyanide. Het zegt niets over of ongekookte of gekookte lijnzaad effectiever is in het opruimen van zand. Of lees ik dit verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:16

Nee precies. Als je lijnzaad kookt en je kijkt naar de substantie weet je denk ik wel waarom gekookt beter zal zijn. Mijn paarden krijgen allebei gekookt lijnzaad. Ook om stroverstopping te voorkomen. Mijn jonkie prefereert soms zijn stro vooral als ver veel graantjes in zitten boven zijn hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:21

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:29

Grappig dat het zo verschillend is hè. De eerste link zegt een uur koken in ruim water. De 2e link zegt 10 minuten koken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:36

Ja en dan ook pas vanaf 200 gr per dag. Ik geef al jaren ongekookt lijnzaad.

Het is met zand in darmen en zandkoliek gewoon heel erg lastig als ik alle ervaringen zo lees. Sommigen geven al jaren kuren en dan ineens heeft zo'n arm paard toch zandkoliek, anderen doen er niets aan en krijgen geen zandkoliek. Of wel....

Het zal misschien ook nog wel paard afhankelijk zijn. Mijne staan al jaren 's nachts in een paddock en eten hooi uit netten en uit een Haybar, dus niet van de grond. Overdag staan ze wel op het gras en zullen op dit moment ook wel wat zand mee naar binnen krijgen. Het gras is niet extreem kort, maar het is wel nat dus er blijft zeker hier en daar een kluitje prut aan het gras hangen....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:58

Miriam91 schreef:
Slmt9 schreef:

Dit artikel gaat voornamelijk over of ongekookt lijnzaad gevaarlijk is vanwege cyanide. Het zegt niets over of ongekookte of gekookte lijnzaad effectiever is in het opruimen van zand. Of lees ik dit verkeerd?

Oeps, ik ga de goede nog even zoeken!

Babootje schreef:
Nee precies. Als je lijnzaad kookt en je kijkt naar de substantie weet je denk ik wel waarom gekookt beter zal zijn. Mijn paarden krijgen allebei gekookt lijnzaad. Ook om stroverstopping te voorkomen. Mijn jonkie prefereert soms zijn stro vooral als ver veel graantjes in zitten boven zijn hooi.

Maar koken is dus niet beter dan rauw :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:22

Babootje schreef:

Maar dat zegt nog lang niet alles.

Psyllium zaad is ook geen behangplaksel als je het zo droog over het voer gooit. In de mond komt er echter veel speeksel bij, dus het kan ook daarna nog een brei worden die voldoende zijn werk doet.

De veearts die mij adviseerde veel olie te geven bij verdenking van zand, vond het juist weer nodig dat alles goed bleef doorlopen en soepel bleef.

Zo zijn er 100 meningen, maar het is wel heel vaak heel eenzijdig altijd. Combinaties, afwisselen etc

Overigens doet psyllium meer dan alleen zand meenemen. Ik heb ook ooit een interessant stuk gelezen over psyllium aan hb/ir paarden voeren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:25

Je kunt gewoon 500 gram lijnzaad per dag voeren ongekookt, zowel heel als gemalen. Perfect voor omega 3, veel calorieën door eiwitten en vet.

Maar voor zand zou ik toch echt die slijmerige gekookte drap geven. Ik zou niet weten hoe ongekookt zand zou mee moeten voeren op een voldoende effectieve manier? Psyllium wordt behangplaksel 10 minuten in koud water, lijnzaad niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:29

Hannanas schreef:
Je kunt gewoon 500 gram lijnzaad per dag voeren ongekookt, zowel heel als gemalen. Perfect voor omega 3, veel calorieën door eiwitten en vet.

Maar voor zand zou ik toch echt die slijmerige gekookte drap geven. Ik zou niet weten hoe ongekookt zand zou mee moeten voeren op een voldoende effectieve manier? Psyllium wordt behangplaksel 10 minuten in koud water, lijnzaad niet.

Ik doe het net water uit de waterkoker en qua slijmerige drap verschilt het bij mij niet tussen Psylium en lijnzaad..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:41

superpony schreef:
Babootje schreef:

Maar dat zegt nog lang niet alles.

Psyllium zaad is ook geen behangplaksel als je het zo droog over het voer gooit. In de mond komt er echter veel speeksel bij, dus het kan ook daarna nog een brei worden die voldoende zijn werk doet.

De veearts die mij adviseerde veel olie te geven bij verdenking van zand, vond het juist weer nodig dat alles goed bleef doorlopen en soepel bleef.

Zo zijn er 100 meningen, maar het is wel heel vaak heel eenzijdig altijd. Combinaties, afwisselen etc

Overigens doet psyllium meer dan alleen zand meenemen. Ik heb ook ooit een interessant stuk gelezen over psyllium aan hb/ir paarden voeren.

Lees ik hier ook in dit artikel! Plus goed voor maag/darmzweren.

https://arenus.com/blog/psyllium-debunking-the-myths/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:43

Is de grondsoort waarop je paard gehouden wordt ook niet erg van belang?
Kan mij voorstellen dat het risico op zandgrond of op een paddock met zand groter is dan bij een paard die op een kort afgegraasde weide met een met klei-, veen of leembodem staat?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:39

Ik vind het ook lastig. Zo veel mensen, zo veel meningen en ervaringen.
Ik heb iig vlozaad besteld, kijken hoe dat gaat. Dat kan ik gewoon zo droog over zijn voer gooien toch?

Hij had een harde, dikke buik. Toen gelijk Sandclear kuur gegeven. Harde, dikke buik is nu wel weg. Toch standaard in de winterperiode maar iets prefentiefs geven.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:50

Voor diegene die bij Lingehoeve in de buurt zitten: daar kun je 5 kg psylliumzaad voor 32 euro kopen of 10 kg voor 64 euro. Is dus nog iets goedkoper dan pitpit.

Ik geef zelf eens in de zoveel tijd een kuur van 5-7 dagen met op het moment 250 gram psylliumzaad. Ik heb eerst de husk geprobeerd maar dat at hij niet. De zaden gaan beter, maar worden ook niet heel erg gewaardeerd. Hij lijkt het wel steeds beter te gaan eten. Ik wil de dosering langzaam gaan verhogen naar 350 gram. Mijn dierenarts adviseert trouwens 250 gram, maar ik geef liever te veel dan te weinig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:04

Hannanas schreef:

Als ze vanuit Utrecht al adviseren om het ongekookt te geven, dan hoef je je eigen hersens ook niet verder te kraken toch? ;)

Maar er worden al meerdere uitleggen gegeven over lijnzaad en psyllium koud, dus ik zal er over ophouden :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:56

Mensen hier ervaring met de zwarte zaadjes van pitt-pitt? Ik ben vanavond begonnen met mijn haf en shet. Droog over het voer en ze aten het. Hoeveel gram geven jullie ter preventie en hoeveel dagen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:12

Slmt9 schreef:
Hannanas schreef:

Als ze vanuit Utrecht al adviseren om het ongekookt te geven, dan hoef je je eigen hersens ook niet verder te kraken toch? ;)

Maar er worden al meerdere uitleggen gegeven over lijnzaad en psyllium koud, dus ik zal er over ophouden :)

Dan verliest een medium zoals bokt snel zijn kracht als niemand maar zijn hersens moet kraken en ja en amen buigt tegen elke prof. Nogal destructief zo’n reactie als de jouwe, slaat de uitwisseling volledig plat.

Heel lijnzaad heeft lang niet die mucolage als psyllium. Ook lees ik van Utrecht weinig over bijv het nut van standaard zoveel ml paraffine toevoegen bij een week kuur, of de Epsom salt toevoegen (welke genoeg genoemd wordt in medische artikelen over zand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:33

Als je zelf een theelepel ongekookt lijnzaad even in je mond neemt en er goed op kauwt, dan wordt het ook slijmerig en plakkerig. Ik begrijp dat de gekookte "drab" er effectiever uitziet, maar in werkelijkheid blijkt dat echt niet beter te werken dan ongekookt.

Qua psyllium weet ik het echt niet, daar mijn paarden het absoluut weigeren te eten.

In één van de links staat ook vermeld dat de ongekookte lijnzaad volledig verwerkt wordt uitgescheiden met de mest. Gewoon lege hulletjes. Niet anders dan gekookte lijnzaad.