Artrose jaarling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ME10

Re: Artrose jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 17:47

Oke dan laat ik ze vrijdag even mee inenten, de veearts moet toch langskomen. Eventueel ook eens het bloed laten nemen. Dan zijn ze volledig in orde voor een jaartje

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:51

ik laat tegenwoordig ook tegen westnijl enten nu het in het grensgebied en ook al in nederland is gerapporteerd. zowel rhino als westnijl zijn alleen alleen op verzoek, en naar mijn weten, niet verplicht. Daarnaast is Rhino enting alleen (gedeeltelijk) effectief tegen de verlammingsvariant als de hele stal geent wordt voor zover ik weet.
edit; als je normaal niet laat vaccineren, heb je de eerste keer na 4-6 weken nog een herhalingsenting nodig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:52

Als ze normaal niet geent worden/zijn zal je voor de influenza eerst een basisenting moeten doen.
Wanneer je overigens enkel voor de gezondheid van je dier ent(waarbij die niet op een andere locatie komt of in contact met andere paarden) kan je overwegen om enkel om de 2 jaar voor tetanus te enten.
Overigens wanneer je wel van plan bent om toch nog met je jaarling naar een kliniek oid te gaan is het mogelijk verstandig om wel gewoon die basis-enting in orde te hebben.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:11

Ze zijn vorig jaar december ingeënt geweest maar toen had ik ze nog niet. Ik zal ze voor de zekerheid inenten dan weer ik ook precies wanneer dit is gebeurd

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:16

Als ze langer dan een jaar geleden zijn geënt dan moet je opnieuw de basisenting doen. Dus dan laat je ze nu enten als de DA langskomt. En dan 4-6 weken daarna nog een keer. Alleen dan hebben ze de juiste bescherming.
Vervelend dat ze nog steeds niet goed loopt. Mijn ervaring is dat je veel wijzer wordt als je naar de kliniek gaat ipv dat er een DA langs komt. Het enige wat ze kunnen doen is klinisch beoordelen mbv een buigproef en uitverdoven. Zodra het probleemgebied gelokaliseerd is kunnen ze verder geen juiste diagnose stellen omdat er geen rontgenapparatuur of scanapparaat op locatie is. Dan wordt het een schatting van het probleem of verwijzen ze je evengoed door naar een kliniek. Ik wens je veel succes met je paard en hopelijk valt het mee.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:11

We zijn nu een jaar verder. Hoe is het met je veulen TS?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:13

Valar basis enting de tweede zet je tussen de 21 en 90 dagen.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 22:20

nikysa90 schreef:

Voorlopig gaat het relatief goed, ze staat 24/7 op wei. De ene dag loopt ze mooi zuiver, de andere dag loopt ze weer gevoelig. Ze moet op haar 3j terug op de foto zei de veearts toen, dus dat is binnenkort. Ik ben nog niet in de kliniek geraakt wegens financiële tegenslag.

Ik twijfel om naar Equisound of Via Nova naar de kliniek te gaan. Iemand een goede kliniek die zich vooral hiermee bezig houdt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:56

ME10 schreef:
nikysa90 schreef:

Voorlopig gaat het relatief goed, ze staat 24/7 op wei. De ene dag loopt ze mooi zuiver, de andere dag loopt ze weer gevoelig. Ze moet op haar 3j terug op de foto zei de veearts toen, dus dat is binnenkort. Ik ben nog niet in de kliniek geraakt wegens financiële tegenslag.

Ik twijfel om naar Equisound of Via Nova naar de kliniek te gaan. Iemand een goede kliniek die zich vooral hiermee bezig houdt?

Ik zou die kosten niet meer nemen eerlijk gezegd...

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 23:07

[quote="janderegelaa"]

Zolang ik ze zie rondhuppelen in de wei zonder al te veel last, ga ik ze écht niet inslapen. Ik weet niet eens zeker wat het verdict is… snap niet dat je zoiets zegt dan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:12

Equisound heb ik ontzettend goede ervaringen mee. :j

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 23:15

Balou_k schreef:

Ook omtrent mankheid/beenproblemen? Heb er idd nog al goeds over gehoord
En qua prijs? Valt dat mee?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:24

ME10 schreef:
janderegelaa schreef:

Zolang ik ze zie rondhuppelen in de wei zonder al te veel last, ga ik ze écht niet inslapen. Ik weet niet eens zeker wat het verdict is… snap niet dat je zoiets zegt dan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat een prachtig stel!

Voor kreupelheidsonderzoek ben ik ontzettend tevreden over Franklin Lashley, van De Raaphorst in Wassenaar. Enorm kundig! Maar is niet zo bij jou in de buurt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:30

Ayasha schreef:
André Aumann in Houthalen kan ik heel erg aanraden.

:')
En die raad ik dan weer enorm af. Dat je die aanraadt is me zelfs een groot vraagteken, zo kundig is die ook niet als in zijn ogen IR onbestaand is en gewoon een verzinsel van andere dokters.

@TS, equisound is de kliniek als het gaat om kreupelheden. Mijn weidebazin is ook daar geweest jaren terug. Op Equitom vonden ze het probleem niet. Bij equisound hebben ze toen het probleem wel gevonden. Helaas met slechte prognose (botcyste).
Qua prijzen weet ik helaas niks.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 00:16

Bedankt!! Ik denk dat Equisound dan inderdaad een goede keuze is

Ik hoop snel vervoer te vinden en tijd in het drukke schema. Ik ga alvast bellen voor een afspraak.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:19

ME10 schreef:

Ik snap dat je er emotioneel bij betrokken bent maar zo’n vreemde reactie is dit niet. Als je jonge dier al geruime tijd last heeft, of zoals jij zegt ‘zonder al te veel last in de wei rent’ dan heeft ie gewoon pijn. Anders zou die wel goed lopen. En alleen zichtbaar in draf… dat zijn de meeste kreupelheden of ze moeten echt heel slecht zijn.

Zo’n opmerking wordt gemaakt om jou eigenlijk de kosten te besparen van zo’n keuring want de prognose lijkt alles behalve goed. Ontzettend sneu omdat het zo’n jong ding is.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 08:01

Er zijn toch genoeg paarden die oud worden met artrose, als het dat is? Met medicatie weliswaar, maar ken er zelfs die nog in de sport lopen. Ze loopt gewoon niet elke dag even zuiver, ze mankt niet, maar je ziet dat ze soms wat huppelt. Ze krijgt nu ook niets van medicatie, omdat ze nu al zo zot doet en het been niet ontziet.

Wil zowiezo eerst
een definitieve prognose. Zou erg zijn als het blijft iets anders te zijn

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:06

Als ik mensen zie die mank lopen, doen ze dat alleen maar bij flinke pijn. Zo werkt dat met paarden ook maar dan nog sterker.

Paarden zijn prooidieren, het zit niet in hun systeem om pijn te laten zien want als je mankt ben je makkelijke prooi en dus de eerste die doodgaat...en dat wil elk prooidier koste wat kost vermijden. Het laten zien wil dus zeggen dat het zoveel zeer doet dat het niet meer te verbergen is. Dat vind ik zelf een heel groot signaal van een probleem.

De paarden die ik ken die leven met artrose lopen er niet kreupel op. Zodra dat wel gebeurt is het vaak snel einde verhaal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:11

In alle bovenstaande reacties zit een kern van waarheid.

Als je jonge paard al een jaar niet structureel rad is, is er zeer waarschijnlijk iets écht niet goed. Dan kun je de kans op een normaal, rad, leven op heel klein inschatten. Er overheen groeien lijkt bijvoorbeeld heel onwaarschijnlijk. Er bestaat nog een heéél kleine kans dat een probleemi n het verleden heeft geleid tot compensatie gedrag en dat daar de kreupelheid nu vandaan komt. Maar dan was op tijd een fysio/ osteopaat laten komen wel heel wijs geweest. Als past dat niet bij het af-en-aan-kreupel beeld.
Als jij verder een blij paard ziet, en er geen probleem mee hebt dat het nooit een rijpaard wordt, wil dat niet perse zeggen dat je het paard dan maar moet laten inslapen. Al is dat best een reële afweging om te maken.

Dan moet je je imo wel afvragen hoe erg de pijn is en wat nog paardwaardig is. En oppassen voor een glijdende schaal waarbij je steeds meer pijn/kreupelheid als normaal gaat zien.
Of je een kreupel paard in laat slapen ligt wat mij betreft aan de prognose en aan hoe je een paard kunt houden. Kan het paard de hele dag naar buiten? Is het blij? Leeft het in een stabiele groep waar het zich niet hoeft te verdedigen? Per situatie verschillend dus. En wat nu goed is, kan over een half jaar weer anders zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:16

ME10 schreef:
Balou_k schreef:

Ook omtrent mankheid/beenproblemen? Heb er idd nog al goeds over gehoord
En qua prijs? Valt dat mee?

Absoluut,

Zowel ik als kennissen/vrienden zijn hier (helaas soms met regelmaat :+) geweest. Duidelijke communicatie, kundigheid en eerlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:50

Ik snap wel dat TS eerst een goede diagnose + prognose wilt, van daar uit kan ze altijd verder kijken in overleg met de arts. En het ligt ook heel erg aan de doelen die TS met het dier heeft, een beetje onzuiver af en toe hoeft echt geen probleem te zijn als het paard vooral weide decoratie is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:58

ME10 schreef:
Er zijn toch genoeg paarden die oud worden met artrose, als het dat is? Met medicatie weliswaar, maar ken er zelfs die nog in de sport lopen. Ze loopt gewoon niet elke dag even zuiver, ze mankt niet, maar je ziet dat ze soms wat huppelt. Ze krijgt nu ook niets van medicatie, omdat ze nu al zo zot doet en het been niet ontziet.

Wil zowiezo eerst
een definitieve prognose. Zou erg zijn als het blijft iets anders te zijn

Ja maar die worden oud met artrose op een oudere leeftijd. Als ze 16 zijn, en je gaat dan beginnen ondersteunen, lijkt mij iets anders dan als ze 1 zijn.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 10:10

Ze hoeft niet als rijpaard te dienen, ze mag 24/7 op de wei en staat gewoon thuis. Als ik zie hoe zot ze doet in de wei en dan niet kreupel loopt geeft me dat wat goede moed. Als ze inderdaad zeggen dat ze nooit pijnvrij kan leven dan zal de keuze toch gemaakt moeten worden. Ze staat altijd samen met haar tweelingszus, onafscheidelijk die 2. Dat maakt het extra moeilijk om ‘zomaar’ haar in te slapen. Ik ga werk maken van naar de kliniek gaan. Liever wat geld dan nog investeren dan haar zomaar te laten gaan zonder een duidelijk antwoord.
Voor mij ziet ze er erg gelukkig uit. Altijd happy, rent en bokt door de wei alsof ze niets heeft.
Is pijnmedicatie eventueel goed? Maar dan is het risico dat ze er nog zotter op doet natuurlijk :/ ik vind het heel moeilijk om te zien of ze gelukkig is of gigantische pijn heeft. Zeker omdat het vaak weken niets is en dan ineens ze gevoelig loopt. Ze heeft wel nog nooit zo lopen manken dat je zegt ojé wat heeft dat paard. Ze loopt er eerder gevoelig op.
Ik kijk wat de kliniek zegt, hopend op nog een sprankeltje positief nieuws. Al is het maar dat ze pijnloos als weidepaard door het leven kan.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 10:13

Ze wordt in juli 3 jaar, ondanks ze geen medicatie krijgt is het zeker niet erger worden, zelfs minder fel dan eerst toen ik het bericht startte. Ik wil zowiezo nog naar de kliniek, dat we een diagnose hebben.

Ik hoop vervoer te vinden dat we kunnen huren, dat zou alles wat bespoedigen :/

Jammer dat hier geen video’s te plaatsen zijn, dan kon ik laten zien hoe erg ze het stelt qua onzuiver lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:29

Je kan wel een video plaatsen maar dan moet je hem eerst even op youtube of vimeo zetten.

Het is wel gunstig dat het minder is geworden, en als ze echt pijn hebben dan rennen en bokken ze ook niet meer door de wei hoor. Er zijn zoveel gradaties in pijn..

Wordt het erger als ze extra gek heeft gedaan?