Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 01:29

EvelienKiss schreef:
Je gebruikt de Whinny socks?


Nee die heb ik nog niet,
Was hiervoor 7 week verband en elke week kliniek en 10 dagen prednison.
Ponylief is net 1 dus hoop het goed onder controle te kunnen houden

Waar bestellen jullie Whinny socks?
Kan hij daar wat in mee groeien?

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:29

Hoe is het met jullie paarden? Hier is het de hele winter rustig geweest, maar nu met de langere dagen en vrij veel zon, is helaas de vasculitis weer actief geworden

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:11

@rayoow, de whinny socks zijn rekbaar. Ik bestelde ze in Denemarken (of Sweden?) maar die levert niet meer. In deze topic heeft iemand anders gezegd dat ze de sokken in Frankrijk bestelde, en dat dat goed was gegaan. Even deze topic doorzoeken vrees ik. De sokken werken heel goed.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:37

Ik heb bij VLC besteld, gewoon via overschrijving maar ze hebben dacht ik ook paypal en credit card opties.

Hier heb ik een tijd zonder de sokken laten staan gezien de nattigheid en 24/7 buiten. Merkte af en toe wel weer wat onrust aan het been, vaak is dat met wat mokzalf onder controle te houden.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:15

Ik heb ze ook via de website VLC besteld, een paar keer al en dat ging prima. https://vlceurope.com/p/chaussettes-silver/

Ik gebruik ze voor nu niet meer, ik doe alleen de Cashel crusader beenschermer elke dag om voor preventie. Ik durf het niet om die eraf te laten!

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:18

Ik heb overigens ook nog Whinny Socks van VLC liggen. Bestellen ging prima, wel voor de zekerheid via Paypal gedaan.
Ik vond ze alleen een stuk minder gebruiksvriendelijk dan Tubigrip en beiden werken goed voor mijn paard.

Wat voor mokzalf gebruik je Rianne? Wij hebben hier (voor de diagnose) zoveel mok middeltjes geprobeerd, maar niets wat echt goed hielp.

Alles net klittenband en naadjes vind ik ook heel spannend. Hij heeft vorig jaar een klein smetplekje opgelopen van een naadje van zo'n vliegenbeschermer, lijkt op die Cashal. Dat plekje werd vervolgens een korst van zo'n 10x10cm. Dat was niet grappig.
Ik heb ook een hele tijd zonder peesbeschermers gereden, ondanks dat die vierkant op ijzers staat, omdat hij ook wat irritatie leek te krijgen van beschermers.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:55

Die beenbescherming heb ik ook liggen maar die geven veel schuur plekken rond de kogel bij mijn paard helaas. Ook omdat ze toch echt 24uur om zitten vaak, het is lastig iemand te vragen in de ochtend en ikzelf ben er doordeweeks alleen ‘s avonds.
Tubigrib heb ik nav dit topic ook geprobeerd maar denk dat ik te dunne heb gekocht, die is veel te losjes. Ik heb ook nog een soort zwarte via dochorse gekocht, die was wel fijn, en prettig op een zwart been, maar rolde heel snel omhoog. Beste is toch de whinny sok, maar vorige keer met wat viezig weer was het gaan smetten (en eigenlijk ook te lang om geweest) wat weer een beschadigde huid gaf en een tijdje herstel nodig had. Pffff blijft puzzelen hoor :=

De mokzalf is van de da. Vettige zalf met ab en cortico’s erin. Niet ideaal maar gezien haar leeftijd (26) vind ik het oké als lapmiddel. Ga ook geen zware behandeling op het been starten, vorig jaar had ik het enkel gewassen met zeep en toen stond ze al met een olifantenbeen.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:00

Ja ik moet de Tubigrip wel elke ochtend tapen en s avonds gaat het weer af, maar ik moest de Whinny ook tapen anders zakten ze ook af. Maar als die Whinny afzakken, heb je ook gelijk heel veel stof in de kootholte wat ook ging knellen.
Maar het is inderdaad een lastige puzzel.

Ah, zo'n zalf zal wel werken idd. Ik heb ook een spray met cortico's voor op de plekjes, maar dat voorkomt helaas geen nieuwe.

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:16

Ik heb momenteel niks om, smeer niks en alles ziet er nog rustig uit :)

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:40

Cjuan schreef:
Ik heb ze ook via de website VLC besteld, een paar keer al en dat ging prima. https://vlceurope.com/p/chaussettes-silver/

Ik gebruik ze voor nu niet meer, ik doe alleen de Cashel crusader beenschermer elke dag om voor preventie. Ik durf het niet om die eraf te laten!


Dankjewel voor de link!
Heb je een foto van de cashel crusader om bij je paard?

Hoeveel whinny socks hebben jullie??
Met een jaarling zowieso elke dag een schone...dan een idiote shetlander erbij die wonderbaarlijk wel zijn verband liet zitten..

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:16

Ik heb mijn Whinnys bij een osteopaat uit Duitsland vandaan. Erg fijn, makkelijk en snel contact ook via whatsapp.

MZ Tierosteopathiee
Phone : +491739738160

Ik heb een set van 4, iedere dag een schone aan en dat betekende dus wel iedere 3 dagen uitwassen en drogen, maar het was het meer dan waard!
Ik heb ze gebruikt bij heftige mok met een dik been wat niet over ging met de normale weg met reguliere mokzalf, zalf met antibiotica of cortisonen, dexamethason en prednison...
Uiteindelijk had ik een combinatie van orale antibiotica pasta en de whinnys waardoor het binnen een week was hersteld :D

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 04:16

Mijn paard blijft helaas alleen klachtenvrij met een dagelijkse dosis Dexametason 10mg. Prednison reageerde hij niet goed genoeg op. Met de dexametason blijft het been dun en ontstaan er geen wondjes.

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:39

Ik heb iets van 30/40 sokken en 25/30 cashel leg guards. Als het modderig is, doe ik elke dag schone sokken aan, de leg guards kunnen een dagje langer mee. Met droog weer kunnen de sokken drie dagen mee, en de leg guards totdat er weer modder komt. Dus met modderig weer heb ik één keer in de zes weken ongeveer een hele vieze was.

Hoe komt het dat jij (raayow) twee paarden hebt met dit probleem? Wat een toeval?

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:22

EvelienKiss schreef:
Ik heb iets van 30/40 sokken en 25/30 cashel leg guards. Als het modderig is, doe ik elke dag schone sokken aan, de leg guards kunnen een dagje langer mee. Met droog weer kunnen de sokken drie dagen mee, en de leg guards totdat er weer modder komt. Dus met modderig weer heb ik één keer in de zes weken ongeveer een hele vieze was.

Hoe komt het dat jij (raayow) twee paarden hebt met dit probleem? Wat een toeval?


Ik heb er maar 1 :) jaarling met sarcoïdose...
Had het eerder over mijn shetlandzr erbij die meestal het verband ect eraf trekt

salamaleque
Berichten: 1000
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:04

Ik ben via het mok/rasp topic hier terecht gekomen. Mijn paard (21 jaar en geen mok-verleden) had eerst een klein mokplekje in de kootholte van een achterbeen. Omdat hij ook last van mestwater heeft en hij steeds hele vieze achterbenen had, heb ik de achterbenen tot aan de hak geschoren zodat ik het iets droger kon houden (nee bleef alle nattigheid in zijn dikke wintervacht hangen) en beter kon schoonmaken. Daarna ontstond er een uitbarsting aan bultjes/korstjes. Toch maar een DA erbij diagnose was mok een ernstige schimmelinfectie dus mokzalf en wassen met imaverol. Schraapsel was niet nodig. Het duurde echt wel een week of 3 voordat het iets wilde opknappen. Paard had hele dikke achterbenen en had er echt pijn aan. Heeft nog een dag of 5 op de metacam gestaan omdat hij alleen maar stond te tandenknarsen. Lopen wilde hij eigenlijk ook liever niet. Het is inmiddels al een stuk beter maar we zijn er nog niet en ik zie ook een beetje op tegen de zomerperiode. Ik was af en toe met hibiscrub (ik heb 5x met imaverol gewassen maar ik had het idee dat dat niet zoveel deed) en probeer de lelijke korstjes zacht te krijgen met vaseline. Sommige foto’s / symptomen die ik hier voorbij zie komen lijken erg op wat mijn paard heeft. Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:32

Dat ziet er naar uit zeg! Ik zou stoppen met wassen, zou ook zeker kijken naar de Whinny socks! Hiermee voorkom je dat het vies wordt en door het zilver wat in het materiaal zit verwerkt, krijgen bacteriën en schimmels ook geen kans meer

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:59

Omdat het aan twee benen is, denk ik niet zo snel aan vasculitis of sarcoïdose. Maar ik vind dat vooral de DA er voor de juiste diagnose is. Whinny sokken werken ook bij mok inderdaad.

LeVonn
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:46

Hoi allemaal, ik heb me hier al een tijdje ingelezen omdat ik het vermoeden heb dat mijn paard vasculitis heeft. Ik heb een biopt laten nemen en zojuist de uitslag gehad die het heeft bevestigd dat mijn vermoeden klopt.
Nu heb ik dus ook beenbescherming tegen uv nodig. Mijn paard loopt veel buiten en soms is het ook wel een beetje modderig. Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan gaan bestellen voor haar. Ik lees veel goeds over whinny sokken, maar vraag me dan ook meteen af of deze niet te snel nat en vies zijn/worden bij een paard die bijna altijd buiten loopt. Kan iemand mij een beetje een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:55

Mijn paard loopt zomers ook 24/7 buiten, maar je ontkomt er niet aan dat ze elke dag, of met geluk om de paar dagen, moet vervangen/controleren wat je om de benen doet. Ik heb nog niets gevonden wat meer dan een dag bleef zitten en waar hij geen smetplekken of andere irritaties van kreeg.

Hij staat wel bij huis, dus ik deed dan s ochtends gewoon zijn sokken (of in mijn geval, Tubigrip) om en s avonds deed ik ze weer af. Mijn paard raakte er wel zo aan gewend dat ik dat vaak ook gewoon op de wei deed.

salamaleque
Berichten: 1000
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:52

EvelienKiss schreef:
Omdat het aan twee benen is, denk ik niet zo snel aan vasculitis of sarcoïdose. Maar ik vind dat vooral de DA er voor de juiste diagnose is. Whinny sokken werken ook bij mok inderdaad.



De diagnose is ook door een DA gesteld nl een ernstige schimmelinfectie en mok. Eea wilde alleen niet zo 123 opknappen. DA vroeg vooral geduld te hebben |( de benen zijn al een heel eind verbeterd alleen heb ik nog een paar korsten en hele schilferige achterbenen over maar we zijn inmiddels wel al een kleine 6 weken verder. Het was puur een vraag of mensen hier dit beeld herkennen.

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:26

Neen via facebook of haar site contact op met Marjan Broer zij werkt met bloedzuigers en heeft verbluffende resultaten
www.equineplus.nl

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:28

In de vasculitis groep op FB zit dacht ik toch ook een dame wiens paard het aan vier witte benen had, dus twee vind ik nog niet zo gek.
Ik denk dat tijdelijk sokken geen gek idee is, alleen met een schimmelinfectie wil je die sokken wel zeer regelmatig wassen.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 21:23

Rosa heeft het ook aan 3 vd 4 benen gehad. Het bruine beentje bleef onaangetast. De andere 3 witte waren de sjaak.

Qua beenbeschermers vind ik dus de whinney socks minder. Zakken bij rosa eigenlijk continu af.

Wij hebben voor de koudere dagen de lemieux turnout boots en voor de warme dagen arma fly boots of een variant daarvan van een ander merk.
Die blijven bij rosa super zitten en geven geen irritaties. Ik heb 2 paar die ik afwissel zodat ik steeds 1 setje kan wassen.

Pallatin

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:18

salamaleque schreef:
EvelienKiss schreef:
Omdat het aan twee benen is, denk ik niet zo snel aan vasculitis of sarcoïdose. Maar ik vind dat vooral de DA er voor de juiste diagnose is. Whinny sokken werken ook bij mok inderdaad.



De diagnose is ook door een DA gesteld nl een ernstige schimmelinfectie en mok. Eea wilde alleen niet zo 123 opknappen. DA vroeg vooral geduld te hebben |( de benen zijn al een heel eind verbeterd alleen heb ik nog een paar korsten en hele schilferige achterbenen over maar we zijn inmiddels wel al een kleine 6 weken verder. Het was puur een vraag of mensen hier dit beeld herkennen.

Je paard heeft toch alleen klachten aan z’n witte benen? En heeft hij elders op het lijf kale schilferige plekken? Want zo niet dan lijkt schimmel me niet logisch… en ook dierenartsen weten niet alles en stellen niet altijd de juiste diagnoses… is die schimmel infectie met een schraapsel bevestigd?

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:00