Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:39

Afbeelding

Zo blij waren we vandaag toen we samen een ijsje konden halen *\o/*

petravdmeerx

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 23:57

Ik kom weer even onder mijn steen vandaan.

@Christa, wat balen zeg! Maar het komt vast weer goed!!! Ik stap elke dag met mijn paard op het harde, voordat ik op het zachte ga. Gebruik nu sinds 3 weken ook de Ice Vibe, ben daar zeer over te spreken.

Iedereen met goed nieuws, gefeliciteerd!

Ik ben nu in de 3e week van het opbouwen. Ik draaf sinds deze week 5 minuten. Ik moet zeggen dat mijn paard beter loopt dan ooit, maar is erg enthousiast en heet. Logisch ook.. Het gaat nog goed bij mij, been is niet warm na het rijden dus ik ben blij. Ik moet over 3 weken weer naar een controle scan, dan bepalen of ik mag galopperen.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:54

Afbeelding

Ok de GPS werkt niet echt in de binnenbak, maar de weergave van de gangen wel. Ik denk een mooie controle op het opbouwen.
Hoe doen jullie dat qua minuten opbouwen?
Ik heb niet echt een klok bij de hand, en steeds op mijn telefoon kijken is ook niet handig. Ik doe nu 1 rondje linksom draven, stappen 1 rondje rechtsom. Dan beide kanten 2 rondjes en dan beide kanten 3 rondjes. En zo wil ik het rustig uitbouwen. (Ok een rondje bak zonder echt hoeken rijden). Buiten draaf ik rechte wat langere stukken op zo vlak mogelijke ondergrond.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:04

Ik zit nu in week 3, 10 min stap dan 5 min draf en weer 10 min stap. Na volgende week 10 min draf. En dat ook weer 2 weken volhouden.
I
Ik heb een apple watch, dus kan het gemakkelijk bij houden.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:37

Maar draaf je dan 10 minuten achter elkaar?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:59

Ik rij die van mij alleen nog maar buiten en pak dan een mooi recht pad, wat hij uit mag draven.
Dat deed ik eerst 1 x, daarna 2x en nu max 3 x op een rit, verder stap. En stappen zijn we ook aan het uitbouwen. Vandaag 5 kwartier weggeweest, waarbij 2 mooie paden gedraafd.

En hij is vrijdag uitgebroken uit zijn paddockje en zaterdag ook, dus nu besloten hem toch maar bij de anderen in de gewone paddock te laten, lijkt me beter dan steeds door de draad gaan (nog nooit gedaan, maar dan ben je 20 en dan kom je er achter dat er soms geen stroom op de draad staat en je er dus gewoon tegenaan kunt duwen O:) )

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:10

Ik mag 20 minuten draven maar doe dit niet achter elkaar. Na 5 minuten denk ik al hoe ver zijn we haha. Het is namelijk na een tijdje best saai als je alleen over de hoefslag mag in de bak.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:55

Tierania_ schreef:
Ik mag 20 minuten draven maar doe dit niet achter elkaar. Na 5 minuten denk ik al hoe ver zijn we haha. Het is namelijk na een tijdje best saai als je alleen over de hoefslag mag in de bak.

Nouja dát had ik dus ook. Zelfs in t bos is 20 minuten achter elkaar bijna niet te doen. Nu moet ik ook zeggen dat de dierenarts zei dat korte stukjes beter zijn. En die stukjes steeds verlengen.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 21:52

Ik wissel het stappen en draven ook af.

Ben benieuwd naar de peesscan over een paar weken, de bult blijft bij mij wel een beetje. Hoe js dat bij jullie?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:39

Bult blijft. Al heb ik t idee dat bij de 9 maanden oude blessure hij toch iets minder is. Na een tijdje op stal zijn beide benen wel iets dikker in t geheel, wat ze voorheen nooit had.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:00

Hier gewoon echt dikke bult nog.
Het leek eerst minder te worden, maar uiteindelijk blijft er aan weerszijde van het been net boven de kogel een flinke bult zitten helaas :( .
Voelt heel stom dat het er zit, maar de dierenarts heeft me verzekerd dat het geen kwaad kan. Inderdaad ook na langere tijd op stal is het erger dan bij beweging of weidegang.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:11

Hier een heel groot deel geslonken, maar nog niet helemaal weg. Weet ook niet of dat gaat gebeuren natuurlijk.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:09

De bult bij mijn paard is nooit heel groot geweest gelukkig. Maar je ziet het hier ook nog wel zitten. Denk ook niet dat het helemaal weggaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:37

Mijn dierenarts adviseerde toen idd niet het hele drafstuk in 1 keer te pakken, maar ook niet teveel korte stukken omdat uiteindelijk de overgangen het meest belastend zijn in die fase. Dus ik verdeelde de stukken draf linksom op in 2 en de stukken draf linksom in 2. Van hand veranderen deed ik in stap en wisselde linksom draven en rechtsom draven steeds af om maar links en recht zo gelijk mogelijk te belasten. Galop bouwde ik op dezelfde manier op. Ik reed echt met een timer op mijn telefoon dus er ging een toontje als ik aandraafde en weer een toontje als ik weer terug moest naar stap...maar goed, ik ben een pietlut met dat soort dingen.

Bij mij was het opbouwschema 2 minuten per week draf erbij, dus elke week 1 minuut linksom en 1 minuut rechtsom erbij. En een week was 7 dagen. Aangezien ik 5 keer per week onder het zadel reed, duurde een week dus anderhalve week en heb ik dus iets langzamer opgebouwd. Toen ik zaken als van hand veranderen in draf, voltes en wendingen ging meepakken ben ik een extra week op dezelfde intensiteit blijven staan. Dus bouwde of de duur, of de wendingen op, maar ik ging niet èn langer draven/galopperen èn meer wendingen rijden in dezelfde week.

Op de dagen dat ik niet reed wel 2 x half uur stappen aan de hand en sowieso stond ze elke dag 2 x op de trilplaat.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:54

De dierenarts zei dat de bult bij mijn paard ook nooit meer weg gaat, misschien dat het nog iets gaat slinken maar het kan verder geen kwaad zei ze. Bij mijn paard is de bult nu zo.

Afbeelding

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:26

Oh! Dat is een flinke bult ja. Deze foto is van18 oktober, dus 1 maand geleden. De peesklap heeft ze gehad op 31 mei. Gaat om het rechterbeen.

Afbeelding

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:49

Bij jouw paard zie je het bijna niet!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:39

Hier is het been nog steeds te dik :( er zit een duidelijke bult. De verdikking is niet meer warm noch gevoelig en voelt juist heel erg hard aan (?). Oh en het is nu enkel aan de buitenkant te zien, binnenzijde lijkt na de beweging zo goed als normaal weer.

Zo erg was het 16 oktober (1,5 week nadat de diagnose was gesteld)

Afbeelding

En hier een foto van 1 november

Afbeelding

Nieuwe foto's maken heeft weinig zin, bet been is niet geschoren en door het haar is de bult nauwelijks te zien. Maar met palperen valt de afwijking meteen op.

We gaan volgende week donderdag scannen (6 weken na de oorspronkelijke blessure) en ik zit erg heftig te stressen :S

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:52

Fly high ik zie wel verschil tussen beide foto's hoor! Wordt dit je 2e scan?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:36

Ja, 2de scan pas. Ondanks het feit dat het mijn derde paard is heb ik letterlijk 0 ervaring met peesblessures dus ik vind elk kleinigheidje onwijs spannend ;)

Het paard loopt goed en gedraagt zich keurig. Die 6 weken geleden heb ik bij de kliniek (Bodegraven) te horen gekregen dat de verwachting omtrent volledige hersteltijd 3-4 maanden was. Dat leek me veeeeels te mooi om waar te zijn... en nu krijg ik er elke dag twijfels over of we in die korte 6 weken voldoende vooruitgang hebben geboekt.

Oh en alleen stappen vind ik onwijs frustrerend inmiddels, ik probeer mezelf te overtuigen dat ik niet jaloers ben op de stalgenoten die lekker aan het trainen zijn :+

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:41

Ik zie ook echt goed verschil hoor Fly High.
Bij mij werd ook gezegd na de 1e scan dat het 4 maanden zou duren.
Het is 31 mei gebeurd, 1e scan was 4 juni. 16 juli 2e scan was het gat al mooi opgevuld. 3e scan 10 september mocht ik weer beginnen. Dus met nog geen 3,5 maand zat ik er weer op. En we zijn nu 2 maanden verder.

Als ik zo jullie foto's zie valt die van mij echt mee inderdaad...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:42

Nou ik vind ook alles spannend hoor!
Dierenarts en fysio etc. hebben allemaal verzekerd dat het goed gaat en we nu vooral moeten kijken naar de delen in haar lichaam die vast zitten door compensatie en haar correct trainen. Maar pfoe het zit me gewoon zo niet lekker allemaal, durf gewoon niet zo goed te rijden en daardoor heb ik er minder zin in.
Maargoed, ik ben alweer ruim een jaar bezig... Onbezorgd rijden zit er nooit meer in vrees ik ;( .

Been ziet er nu incl. Haren nu zo uit.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:50

Misschien om jullie moed in te praten! Hier in september 2017 een peesblessure aan de tussenpees en ook wat beschadiging aan checkligament. Paard heeft 2 weken op de kliniek gestaan ermee. Daarna thuis stappen, op kleine paddock en koelen.

Uiteindelijk mochten we heel voorzichtig opbouwen. En ik ken heel erg het gevoel van dat je nooit meer onbezorgd zou kunnen rijden! Maar echt je krijgt weer vertrouwen als alles goed gaat :j

We zijn hier nu 3 jaar verder. Paard kwam g ewoon weer terug op Z niveau dressuur en inmiddels hou ik er ook geen rekening meer mee hoor. De pees is nooit warm of dik en super sterk weer. Waar ik eerst alleen nog maar op goede bodems enzo durfde te rijden sjouw ik nu weer overal doorheen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:43

Verse foto van vandaag :) nog voor het stappen gemaakt

Afbeelding

Als je goed kijkt valt die kleine verdikking op LV wel te merken.

Tierania, dit soort posten zijn zooo enorm geruststellend! Bij die van jou zie ik helemaal niets meer aan d'r been.

Mijn merrie is nog vrij jong en het is haar eerste peesblessure dus ik blijf stiekem hopen dat het wel goed komt en dat we samen nog heel wat parcoursen kunnen springen. En toch kan ik me niet voorstellen dat ik weer volledig onbezorgd met haar zal kunnen rijden

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:53

Ik vind het ook allemaal maar wat spannend. Op stal lijkt het iets voller te worden te opzichten van buiten in de frisse lucht.

Zo ziet het er nu uit.

Afbeelding

Afbeelding

Het is nooit dikker geweest dan dit. Ook alleen aan de buitenkant en niet aan de binnenkant.