Voeradvies oud paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:18

Afbeelding

Tsja, dit is die oude van mij vorig jaar. Op 18PLus, al 7 jaar. In de loop van de jaren wel van een klein beetje naar echt meer moeten gaan. Van 1 kg naar 3kg en aanvullen met bierenpulp.
In de winter staat hij er (zonder deken) net zo bij. Alleen door die buffel vacht kun je de contouren niet zo goed volgen.

krijg van de zadelpasser altijd complimenten over zijn bovenlijn. Beter dan bij sommige 8 jarigen....
En hij werkt dus ook nog. Loopt sinds vorig jaar ook weer oefencrossen, gewoon omdat hij het leuk vindt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:32

ik heb wel het idee dat ruinen over het algemeen makkelijker op gewicht zijn te houden dan merries.
mijn ruin staat momenteel wat aan de volle kant terwijl mijn merrie dus echt wel schraal is :j

superpony

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:35

Dat blijven trainen is gewoon het grote verschil.

Onze merrie van 28 wil nog wel wat werk doen, maar haar rug wordt slechter. Ze is wel deels fokmerrie geweest en toen ze bij ons kwam verwaarloosd geweest. Knapte op, maar nu ga je het toch wel zien. Ze wordt echt wel bijgevoerd en krijgt onbeperkt hooi, maar werd gevoelig op 18+ en zag haar ook mest eten.

Haar zoon van 22 zie je eigenlijk helemaal niks aan. Die moet ook wel bijgevoerd blijven, maar is makkelijker in model te houden.

Die van 23 viel wel bovenop wat in. Maar komt ook door blessures en hb. Gaat nu al lange tijd goed gelukkig, maar ik zie wel dat hij ooit heel plotseling is stilgezet. Hij had ook een sterke rug en dat zakte wel iets. Nu veel extra stappen.

Onze shet heeft geen tanden vanwege eotrh. Al sinds 2015 niet meer. Eet altijd goed. Zou rond de 25 zijn en mist inmiddels ook 4 kiezen en wat snijvlak. Die wilde eerst geen zacht voedsel. Dan gaf je hem apart iets extra, maar stond hij lucerne te pikken en kantjes te maaien.
Ik zette hem apart met de senior care in de schuur en toen had hij een andere ton te pakken wat ie blijkbaar lekkerder vond.
Toen hij nergens meer bij kon, at hij het wel op, maar met lange tanden.............als hij tanden zou hebben.
Dan vraag ik me toch af wat er niet lekker aan is? Ik vind het prima dat hij lucerne eet, maar in die senior care zit ook wat extra's.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 17:18

Kleine update!

Ze is laatst gewogen en ze woog 375 kilo, volgens mij een heel mooi gewicht?

Deze foto's zijn van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

16 mei:

Afbeelding

2 april:

Afbeelding

Ik moet wel zeggen. Soms lijkt ze op de ene foto dezelfde dag te dun en op een andere foto mooi op gewicht, maar nu ik weet hoeveel ze weegt ben ik blij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:04

ja maar dat heb ik met mijn merrie ook, het is ook maar net hoe ze gaan staan ook.
denk dat ze er heel goed uitziet zo :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:28

Tip: koop zo’n simpel meetlint.
Dan kan je over de tijd heel goed (zelfs kleine) wisselingen in gewicht/omvang zien!

Ik gebruik hem niet voor het exacte gewicht, maar om de verandering bij te houden. Dat werkt top!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:21

Wat een fijne update, ze ziet er veel beter uit !
Ik wilde ook al als tip geven om een meetlint te kopen. Dat geeft je best een goed idee van het gewicht en je ziet ook snel of ze weer wat terugvalt of juist bijkomt in gewicht.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:02

Dat is eigenlijk echt een slim idee!

Ze is vorige week echt op de weegschaal gezet en toen kwam dat gewicht eruit, maar op deze manier kan ik het wel zelf in de gaten houden. De lint zal niet helemaal overeenkomen, maar kan dan wel zien wat hij nu zegt en idd wat hij over een tijdje zegt. Wel echt een richtlijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:42

Ik gebruik ook een meetlint en inderdaad kloppen de kilo's niet maar de centimeters/omvang helpen je wel. Ik meet 1-3 keer per maand, afhankelijk van het seizoen.