Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 14:44

anjali schreef:
jackyline schreef:
Vandaag zelf gedaan en ging goed. Hebben er nu ook vd dierenarts een hoefsteun bij waar t been op kan rusten zodat je je handen beetje vrij hebt.
En zijn nu aan t overleggen of een erg bar ijzer een goed plan zou zijn.

Ik denk eigenlijk dat het onderslaan van ijzers nu een te grote belasting zou zijn. Hoogstens iets als plakijzers, maar geen gepruts aan het been nu. Maar, ik ben geen DA dus het is slechts een gevoel.

Ja ik twijfel ook erg of dat goed is. Dierenarts denkt van wel en het is een smid die orthopedisch beslag doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:46

Plakbeslag klinkt leuk, maar het vergt heel veel geduld en een smid die ermee bekend is. Alles komt heel nauw qua bekappen en het paard moet zijn been toch een aardig tijdje extra omhoog houden om de lijm te laten drogen. Het schijnt ook niet zo goed voor de hoefwand te zijn, die moet worden opgeruwd en dat kan voor een keertje wel, maar als dat vaker gebeurt wordt die toch dunner.

Dan lijkt me speciaal aluminium beslag of een egg-bar beter. Aluminium heb je ook in verschillende soorten, veel bewegen mag ze niet, dus ze zullen niet zoveel slijten en het is een stuk lichter, dat lijkt me in jullie geval wel fijn.
Ik weet dat Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar het gebruikt. Die gebruiken van dit merk, het komt uit Frankrijk: https://www.michel-vaillant-marechaleri ... thopedique , maar ik kwam ook nog een ander tegen: https://www.deltacast.fr/acheter-fer-a- ... opediques/ . Je kan het niet vergelijken met de aluminium ijzers die bij dravers en renpaarden gebruikt worden, dit is echt orthopedisch met voor verschillende aandoeningen verschillende ijzers.

Shalimar

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:21

Plakijzers heb ik ruime ervaring mee. Eerst lijkt het top, maar op lange termijn is het niet houdbaar. En inderdaad, ze moeten lang de voet omhoog houden. Alhoewel je die duplo's wel met lippen plakt dus dat is dan weer handiger. Maar uiteindelijk laat het los en is de hoefwand beroerd. Helaas. Sterkte met het traject, vind toch dat het beter oogt dan aanvankelijk verwacht!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:56

Aangezien ze aan beide kanten dan beslagen moet worden en ze niet op rechts kan staan...zolang en stabiel, gaat dat t niet worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:04

En een hoefschoen? is dat geen optie? Met dezelfde eigenschappen als dat het beslag zou hebben?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:48

eilleen333 schreef:
En een hoefschoen? is dat geen optie? Met dezelfde eigenschappen als dat het beslag zou hebben?

Goed plan ga kijken of dat haalbaar is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:50

Maar waarom wil je dierenarts het dan of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik zou zelf ook niet snel een paard langere tijd op 1 ijzer laten lopen, dan gaat het paard toch scheef belasten en dat geeft weer andere problemen.

Misschien komt ze met de brace zover dat ze wel op dat been kan staan, ik weet het niet hoor, maar als dat over een tijdje zo is, zou beslag misschien wel kunnen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:11

Wat zou het voordeel van een ijzer zijn?Het nut bedoel ik..
Denk dat ik daar zelf niet aan zou beginnen met haar blessure en zeker nog niet in deze fase.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:58

Onze merrie heeft door een bepaald iets flinke schade aan haar pezen opgelopen.
Eigenlijk waren we eerder van plan in te laten slapen dan door te gaan.
De dierenarts die had gescant zei tegen ons. Willen jullie de prognose of de behandeling weten.
Natuurlijk prognose, behandeling boeiend... Het is onze beste merrie die al 16 jaar bij ons is.

Prognose gelijk aan inslapen. Maar we hebben haar eerst mee naar huis genomen.
En toen uiteindelijk het besluit genomen egbars eronder te laten zetten.
Die zitten er nu bijna 6 weken onder en het been is niet meer warm, ook na een rondje stappen is het been niet warm of dikker.
Ze staat 24/7 op de weide zoals ze altijd gewend is.
In het begin stond ze braaf op een stukje weide van 20 bij 20 om ervoor te zorgen dat ze niet te veel zou lopen.
2 weken na de hoefijzers was ze elke x ontsnapt en ging ze gek doen.
Waardoor wij toch besloten hebben haar dan maar gewoon op de weide te laten zolang ze niet kreupeler word.

Tevens heb ik als extra 2x een bloedzuiger therapie laten doen.
Of dat nog iets extra geholpen heeft, geen flauw idee.....
Maar ze loopt!!! Ze loopt zonder pijnstillers maar met egbars.
Om de egbars eronder te zetten hebben we haar natuurlijk voordat de hoefsmid kwam een hele flinkenportie pijnstilling gegeven.
En ondanks de pijnstilling gaf ze alsnog aan dat ze pijn had.
Maar toen de ijzers eronder zaten achter en ze merkte oh dit voelt fijn, wou ze naar buiten en wandelen..... Dus we hopen dat dit op lange termijn goed gaat komen.
Onze dierenarst was positief over het filmpje een tijdje geleden.

Ik wil je in iedergeval een beetje positief stellen en heel veel sterkte wensen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 13:15

beatje schreef:
Wat zou het voordeel van een ijzer zijn?Het nut bedoel ik..
Denk dat ik daar zelf niet aan zou beginnen met haar blessure en zeker nog niet in deze fase.

Het geeft steun aan de achterkant waardoor haar voet minder achterover valt, teen minder opwipt, en er daardoor minder spanning op de pezen komt..
Is t idee.

Is ook niet voor heel lang, maar de eerste tijd. Ze loopt niet op t harde. Op stro staan ze ook niet gelijk is t idee, dus straks toch een ijzer eronder. Smid vond eerst dat dat niet kan. Na rondje overleg dierenarts Ierland en smid zijn ze tot de slotsom gekomen dat t gunstig kan zijn.
Ik ben altijd ijzerloos door t leven gegaan met mijn paarden en heb geen idee

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:05

Wat een flinke wonden zeg! Heb je enig idee hoe ze dit op heeft gelopen?
Ik wens jullie veel beterschap, en nog even in spanning wachten op het veulentje :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:26

Jeetje meid, wat heb jij een hoop over voor deze knappe dame. Hopelijk bevalt ze probleemloos en kan je haar toch weer goed genoeg krijgen voor de wei.

Petje af!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:30

Zoveel respect voor hoeveel energie jij in het herstel van je merrie stopt! Ik duim dat je ook beloond mag worden met een hele goede uitkomst aan het eind van het traject...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 17:08

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:26

O die brace maakt echt het verschil wel.Dat ijzer is best glad,en dat gaat zij niet slijten zodat het minder glad word.
Julie maken er echt werk van. Ik hoop zo met je mee dat het goed gaat komen met haar.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:44

Netjes... wel eng dat geglij... hoop dat ze er aan went en dat het dan wat minder wordt

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:57

Ik volg dit al een paar pagina's en wil toch even zeggen dat ik heel veel respect hebt voor de moeite die je erin steekt. Ik hoop op een goeie genezing voor jou en je paardje.
Fijn dat je hulpmiddelen tot je beschikking hebt om je hierbij te helpen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:18

Dat ziet er al beter uit, ik blijf voor je duimen dat ze zich snel een stuk beter voelt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:33

Toch een ijzertje eronder? Vind je dat niet eng voor het glijden en straks met een veulen? Hopen dat de vooruitgang zo door blijft gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:41

Caira schreef:
Toch een ijzertje eronder? Vind je dat niet eng voor het glijden en straks met een veulen? Hopen dat de vooruitgang zo door blijft gaan.

Ik vind dat ijzertje eronder eigenlijk doodeng als ik het zo zie.
Nu kwam ik daar wel als erste mee in combi met een elastiek wat ik eens gzien heb...maar nu ik dit zie... :=

Die brace geeft wel steun maar schrik er wel van hoe het dier zich voortbeweegt.
Pfff wat een ellende. Ik hoop dat het veulen snel komt dan zal al een hoop extra meezeul gewicht schelen.

:(:)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:44

Is het geen optie om er hele platte kalkoenen in te draaien als ze over het harde moet? Je hebt vast wel hele vlakke korte puntjes die de pezen niet teveel belasten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:48

ApplePapple schreef:
Wat een flinke wonden zeg! Heb je enig idee hoe ze dit op heeft gelopen?
Ik wens jullie veel beterschap, en nog even in spanning wachten op het veulentje :D

misschien even lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:58

Heftig, joh. Ik lees ook mee maar durf de eerste filmpjes niet te kijken. Maar ze is wel een bikkel, zeg! En jij ook. :(:)

Vandaag is ze uitgerekend, toch? Al enig teken van een aanstaande bevalling? Hopelijk gaat het allemaal mooi vlot en probleemloos.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:01

Ik heb de eerst filmpjes niet gekeken omdat ik zoiets slecht kan aanzien.
Maar die laatste 3 filmpjes vind ik heel eerlijk gezegd zo slecht nog niet.... Geef het nu tijd! Straks met veulen op een iniminiweitje, veulen kan zon tanken en je merrie hoeft niet te veel te lopen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:46

hagelslag schreef:
Ik heb de eerst filmpjes niet gekeken omdat ik zoiets slecht kan aanzien.
Maar die laatste 3 filmpjes vind ik heel eerlijk gezegd zo slecht nog niet.... Geef het nu tijd! Straks met veulen op een iniminiweitje, veulen kan zon tanken en je merrie hoeft niet te veel te lopen

Dat ijzer maakt alle verschil vd wereld.
Al hoop ik niet dat ze nu haar schouder vreemd gaat belasten. Maar we houden alles in de gaten.
Ze loop met brace en ijzer 200%beter. Ben er bijzonder blij mee. Ook voor haar maar ook voor mij want ik werd er beroerd van als ik door de kogel zag gaan.

Ze maakt al meer uier maar t is nog niet zo ver.