Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:54

Vlozaad wordt slijmerig, niet plakkerig.
En dat wordt het al binnen een paar minuten met koud water.
Voel maar eens met je vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:05

Ik krijg het idee dat de zaadjes hier beter gegeten worden als ik dat zo lees en niet de vezels?
Ik ga maar zaadjes bestellen

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:35

Ik wil vlozaad gaan bestellen bij pit pit. Nu is er zwart vlozaad beschikbaar en normaal.
Weet iemand wat het verschil is tussen deze twee en wat is de juiste dosering voor een kuur?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:37

Het opnemend vermogen van de zwarte is hoger als ik t goed heb. Maar die zijn dan wel veel duurder. De zwarte bieden ze ook alleen daar aan, dus ik denk dat je aan de bruine meer dan genoeg heb.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:03

Vraagje: normaal krijgen mijn shetten alleen hooi in de winter, en nu heb ik toch iets nodig om de psyllium door te mengen. Ik heb er maar muesli voor gekocht, maar ze willen er best veel van omdat het anders niet lekker is :o Eigenlijk heb ik liever daar ze zo mijn mogelijk extra's eten naast het hooi. Hoe doen jullie dat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:11

Wat is veel? Ik ga er vanuit dat je alleen een kuur doet van 5 dagen, dan zou ik het zelf niet erg vinden.
Heb je het droog al getest?

Er zijn ook vitbrokjes en slobbers te vinden die laag in suiker/zetmeel zijn, daar kan je altijd wat meer van voeren.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:14

Ik heb zelfs een keer het hooi natgespoten met een mengels van water en lijnzaadolie. Daar overheen heb ik de zaadjes gegooid. Ze hebben daar toch nog veel van op.
Bij de mini van mij moet ik anders echt gaan dwangvoeden. De verdomd het in alle talen te eten. In welke vorm dan ook. Utrecht was ook echt hopeloos toe tie daar met zandkoliek stond in juni

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:17

Speirs schreef:
Vraagje: normaal krijgen mijn shetten alleen hooi in de winter, en nu heb ik toch iets nodig om de psyllium door te mengen. Ik heb er maar muesli voor gekocht, maar ze willen er best veel van omdat het anders niet lekker is :o Eigenlijk heb ik liever daar ze zo mijn mogelijk extra's eten naast het hooi. Hoe doen jullie dat?

Ik voer in de winter speedibeet en wiesencobs/nuggets, maak dat nat en gooi het daar bovenop. Dan heb je geen muesli en voer je gewoon vezelrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:40

Of evt iets van vitalbix slobber,
Marstall slobber, subli dieetmix....
En anders
Maar 5 dagen muesli hoor.
Krijgen ze niks van.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:47

Idd wat dark chrystal zegt!
Grasmix is misschien nog een optie?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:48

Mijn mini is dus onmogelijk.
Wat ik al heb geprobeerd:
Zaadjes
Husk
Gemalen husk
Brokjes
En dit dan gemengd door muesli, slobber, hooi, appelmoes :')
Dat kreng eet het gewoon onder geen beding. Verschillende merken muesli en slobbers zijn de revue al gepasseerd inmiddels.
Hij laat zich dus ook niet verleiden door de andere die het wel eten. Zelfs van hun wilt tie de bak nog omgooien als tie door heeft dat het erin zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 16:53

Ik voer marstall vito, en die neemt ook behoorlijk veel water op. Een flinke hand marstall vito, met zeker twee mokken heet water, en het wordt al een aardige hoeveelheid.
Daar roer ik de psyllium doorheen, en dat eet die van mij heel goed.
Met zo'n kieskeurige paarden wordt het lastiger denk ik :=

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:44

Mijn pony’s vinden de lichte vlozaadjes met een goede scheut lijnzaadolie erg smakelijk door hun balancer heen. Likken de hele emmer leeg.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:14

Het gaat hier nu voornamelijk over het voeren van kuurtjes om het zand uit de darmen te krijgen. Ik
liep vandaag te denken, waarom zouden paarden zand eten? En dan bedoel ik niet het zand wat per ongeluk mee naar binnen gaat, maar echt het gericht zoeken naar bv zwart zand.

Ik heb altijd begrepen een mineralen tekort. Maar veel paarden krijgen toch een vitamineaanvulling in de een of andere vorm. Zou het te voorkomen zijn door in een behoefte te voorzien door bv leem aan te bieden oid....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:16

meiske1577 schreef:
Ik heb altijd begrepen een mineralen tekort. Maar veel paarden krijgen toch een vitamineaanvulling in de een of andere vorm. Zou het te voorkomen zijn door in een behoefte te voorzien door bv leem aan te bieden oid....

Het zou een disbalans zijn in de mineralen. Als ik het goed onthouden heb, een scheve natrium / kalium verhouding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:18

meiske1577 schreef:
Het gaat hier nu voornamelijk over het voeren van kuurtjes om het zand uit de darmen te krijgen. Ik
liep vandaag te denken, waarom zouden paarden zand eten? En dan bedoel ik niet het zand wat per ongeluk mee naar binnen gaat, maar echt het gericht zoeken naar bv zwart zand.

Dat doe ik inderdaad wel.

Ik zie de honden nu ook happen bosgrond pakken.
Ik denk dat het meer met reinigen/ ontgiften te maken heeft.

Mijn paarden likken geen zand, de paarden van mijn stalgenoten wel. Ik laat elke 5 weken kruiden uitmeten, en soms zit daar inderdaad klei bij, of iets anders, en ik heb het idee dat ze hierdoor echt meer krijgen wat ze nodig hebben.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:22

Ik heb begrepen dat in zand ook silicium zit... wellicht heeft dat er nog mee te maken?
Ik heb ook weleens diatomeenaarde gevoerd. Zit nu te denken om een soort van buffet aan te bieden waar ik ze zelf kunnen kiezen wat ze willen, bv diatomeenaard, moederaarde, iets van kruiden of iets dergelijks....
ze likken hier overigens geen zand, tenminste niet dat ik het zie, ik zie wel af en toe een kuil die gegraven is.

Ik heb ook in het verleden weleens begrepen dat je bv zeewier bij zou moeten voeren als ze zand of hout eten....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:40

@Ninx: hoe laat jij kruiden uitmeten...?

Weet je ook welke kruiden worden gecheckt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:17

Door het topic ook maar begonnen met psylium.. alleen gaat mevrouw d’r als een hongerige leeuw met d’r kop in de bak om vervolgens bijna te stikken en te staan kwijlen en het uiteindelijk niet opeet -O- wil nu toch maar brokjes proberen en zag die van makana iemand hier ervaring mee?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:41

Ook alsje er meer water bij doet? Herken het wel. Mijn merrie doet ook zo moeilijk, daarom doe ik er echt veel water bij zodat het even duurt voor het gaat plakken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:50

Speirs schreef:

Zelf voer ik het hier aan de shetlanders met seniores priores. Het is een ruwvoer vervanger, dus er zit in verhouding weinig suiker in en ze worden er verder niet heet van haha. Als je het met koud water maakt moet het wel een paar uur weken, maar met kokend water er op is het na een uur meestal wel klaar.

Ik geef zelf de psyilium van paardnatuurlijk en dat heb ik aan een halve schep seniores Priores genoeg om ze het te laten eten.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:54

De Makana brokjes worden hier over het algemeen goed gegeten. 1 van de 6 at het echt niet. Qua werking kan ik er niet veel van zeggen. Ik geef met regelmaat een preventieve kuur.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:01

Tancreda4 schreef:
Ook alsje er meer water bij doet? Herken het wel. Mijn merrie doet ook zo moeilijk, daarom doe ik er echt veel water bij zodat het even duurt voor het gaat plakken.

Dan laat ze het helemaal staan helaas..

@cupido, Thanks! Ga ik die denk ik bestellen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:08

Ik zag mijn paard vandaag uit een plas drinken. Er is de laatste tijd zoveel regen gevallen en dat water is toch dichterbij het hooi dan de waterbak. Ik kreeg al plaatsvervangend koliek, dus ik ga er een extra kuur tegen aan gooien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 00:35

Makana brokjes worden door de mijne ook goed gegeten!
:j