Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:10

Ik kan het helaas niet vinden. Of het was dat je het standaard dan iedere maand moet doen, een kuur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:12

Jeetje. Gelukkig is ze goed de operatie door gekomen en ik zou ook echt blij zijn met mest hoor :D

Betreffende de zand in mest:

Mijn pony had ook zand in de darmen dus op advies van dierenarts vlozaad gekocht en moest 250gram per dag geven gedurende 5 dagen en daarna elke maand in de winter of als ze op veel zand staan 100gram per dag gedurende 5 dagen.

Mijn pony had tevens idd ook mestwater als hij de staart optilde liep dat er dan uit zonder dat er mest mee uitkwam. En als hij mestte waren de mestballen soms hard en soms plattere drek.

Nu staat hij op stalrust omwille van een wond op zijn been, en merk ik weer mestwater op aan de achterbenen. Dus geef ik nu een extra week vlozaad voor de zekerheid. Hij is verder wel gewoon zichzelf en erg actief.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:22

Wat fijn dat ze opknapt *\%/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:22

Kaitlyn schreef:
kiki1976 schreef:
Dus toch ondanks een goede zandkuur, brrrr eng idee hoor.

Maar ze ziet er ondanks alles super uit, goed alert.

Ja ik had ook echt niet verwacht dat het zand zou zijn. Ik was echt geshockeerd en zei nog iets in de trant van; nee dat kan niet, ze heeft een paar weken geleden een kuur gehad.
Maar wat eruit is gekomen liegt er niet om, dus het was toch echt zo.

Aan de andere kant, dan heeft er toch veel ingezeten als er met de kuur al veel uitgekomen was.

Zand kan wat dat betreft een echte sluipmoordenaar wezen, als je het merkt is het al snel te laat. Bah bah

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:23

Hannanas schreef:
Ik kan het helaas niet vinden. Of het was dat je het standaard dan iedere maand moet doen, een kuur.

Ik geef het standaard iedere 6-8 weken en dan een kuur van 7 dagen.
Gebruik altijd vlozaad

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:34

Even voor de psyllium; toen de mijne met zandkoliek stond heeft onze dierenarts aangeraden om 8 dagen lang 500 gr. psylliumhusk per dag te voeren. Dus zo'n bakkie van een kilo zet weinig zoden aan de dijk als er veel zand in zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:35

Wat erg voor je! Wat een stress! Maar wat fijn dat de operatie goed is gegaan! Hopelijk knapt ze nu op! Je weet dat zandkoliek vaak samen gaat met bloedwormen?heel veel sterkte!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:48

kiki1976 schreef:
Kaitlyn schreef:

Ja ik had ook echt niet verwacht dat het zand zou zijn. Ik was echt geshockeerd en zei nog iets in de trant van; nee dat kan niet, ze heeft een paar weken geleden een kuur gehad.
Maar wat eruit is gekomen liegt er niet om, dus het was toch echt zo.

Aan de andere kant, dan heeft er toch veel ingezeten als er met de kuur al veel uitgekomen was.

Zand kan wat dat betreft een echte sluipmoordenaar wezen, als je het merkt is het al snel te laat. Bah bah

Nee met de zandkuur is er juist amper iets vanaf gekomen! Ik bedoelde dat wat ze er vannacht/vanmorgen hebben uitgehaald.

geerke schreef:
Wat erg voor je! Wat een stress! Maar wat fijn dat de operatie goed is gegaan! Hopelijk knapt ze nu op! Je weet dat zandkoliek vaak samen gaat met bloedwormen?heel veel sterkte!

Ik vermoed dat ze die wel hadden opgemerkt tijdens de operatie en het leeghalen van de dikke darm als ze er zaten. Maar zeker iets om in de gaten te houden.

Ik zou het wel fijn vinden als we discussies omtrent hoeveelheden zandweg etc niet hier kunnen voeren, maar daar een apart topic voor aangemaakt wordt. Ik beantwoord graag jullie vragen om wat er gebeurd is en hoe haar herstel verloopt. Maar ik denk dat deze discussie hier niet thuis hoort na mijn antwoorden. :o

Als jullie het interessant vinden, kan ik hier wel een volgtopic van maken, zodat jullie op de hoogte blijven van haar herstel? :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:52

Wat fijn voor je dat de operatie goed is gegaan. Wat zal jij in een spanning gezeten hebben zeg!
Hopelijk knapt je knappe paard snel op!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:55

Met alle goede bedoelingen: Kaitlyn wil haar hart hier luchten. Niet discussies mee lezen over zand.

Misschien kunnen jullie zelf een topic openen? :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:58

Sheehan schreef:
Met alle goede bedoelingen: Kaitlyn wil haar hart hier luchten. Niet discussies mee lezen over zand.

Misschien kunnen jullie zelf een topic openen? :)

Ik sluit me hierbij aan! Ik volg graag de ontwikkelingen van Gibbie :D

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:00

Wat een vreselijke uren moeten het zijn geweest! Ik ben heel benieuwd naar Gibbie haar vorderingen in haar herstel! X

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:47

Wat fijn dat ze al zo lijkt op te knappen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:58

Ik zie nergens een discussie? En ook nergens iets richting het adres van Ts?
Ik vroeg het me gewoon af, iets wat mijn inziens een waardevolle informatieve toevoeging is aan een topic waarbij iedereen meeleeft en er iemand mogelijk in de toekomst iets aan heeft? TS heeft rete snel gehandeld, ook een belangrijk puntje van het hele verhaal. Juist het feit dat dit paard al zo goed behandeld werd voor zand en dan zo vol kan zitten en dat de kliniek ook zoveel zand-problemen ziet, is naast het meeleven met ts mijn inziens dé kracht van bokt. Ik heb er iig van geleerd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 00:24

Hannanas schreef:
Ik zie nergens een discussie? En ook nergens iets richting het adres van Ts?
Ik vroeg het me gewoon af, iets wat mijn inziens een waardevolle informatieve toevoeging is aan een topic waarbij iedereen meeleeft en er iemand mogelijk in de toekomst iets aan heeft? TS heeft rete snel gehandeld, ook een belangrijk puntje van het hele verhaal. Juist het feit dat dit paard al zo goed behandeld werd voor zand en dan zo vol kan zitten en dat de kliniek ook zoveel zand-problemen ziet, is naast het meeleven met ts mijn inziens dé kracht van bokt. Ik heb er iig van geleerd.

Logisch dat je het je afvraagt! :j
Het ging mij ook meer om de “discussie” omtrent hoeveelheden die gegeven worden etc.
En eerder in het topic kwam er een discussie op gang over paarden die 24/7 buiten staan op zand, of paarden die 24/7 binnen staan, of zonder vriendjes etc. Die heb ik toen ook afgekapt, want dat was niet de insteek en het onderwerp van het topic, en dan kan over dat onderwerp beter een ander topic worden geopend.

En nogmaals, ik beantwoord alle vragen verder met liefde en vind het zo mooi hoe er wordt meegeleefd met ons. <3
Bepaalde antwoorden zal ik (voor nu) ook misschien niet kunnen beantwoorden. Heb vanmorgen de chirurg aan de telefoon gehad, maar toen ik op de kliniek was had hij net een andere patiënt die een scopie moest hebben. En er zijn ook vragen (zoals hoeveel vlozaad heeft zin) die ik ook (nog) niet heb gevraagd, omdat ik het eerst van belang vind dat ze hier eerst doorheen komt, en dan komen bepaalde vragen later wel aan de artsen. :j

Ik ben wel “blij” dat er zoveel ogen zijn geopend, en er mensen zijn gewaarschuwd hierdoor. Dat je ondanks controleren, en uit voorzorg een kuur geven, het toch nog kan gebeuren. Ik wil wel nog meegeven dat mocht je ooit twijfelen over je paard met koliek, je dus beter naar je onderbuikgevoel kunt luisteren. Daardoor zijn wij nu op tijd geweest, maar als ik dat had weggeschoven en vanmorgen had verder gekeken waren we misschien veel te laat geweest. Ook al zou je er zelf niet voor kiezen om te laten opereren, houden ze je paard op de kliniek zo goed in de gaten met bloedonderzoek, buscopan en pijnstillers (en eventueel paraffine, maar hier werd ze al geopereerd voordat ze dat weer zouden doen) om ze comfortabel te houden. Dat als het mis gaat, je in ieder geval snel erbij bent en direct geïnformeerd wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:50

Een "niet pluis gevoel" is altijd belangrijk om naar te luisteren :j

Hopelijk vandaag meer goed nieuws :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 14:27

Vanmorgen weer langs geweest bij Gibbie.
Terwijl ik onderweg was belde de arts (weer even lichte paniek, ook al is het waarschijnlijk alleen een update), en gaf aan dat hij tevreden was met hoe het ging. Hartslag is goed, temperatuur is goed, ze is alert. Hij gaf nu zelf ook aan dat ze voorzichtig positief zijn over haar. *\o/*
Ook gevraagd vanaf wanneer ze weer wat mocht gaan eten. Ze gingen misschien vandaag al wat plukjes geven, dus ik ben benieuwd! En anders zal het niet nog dagen duren denk ik.

Ze stond echt een stuk alerter op stal dan gisteren, heb even gefilmd hoe ze erbij staat zonder dat ze heeft gehoord dat ik eraan kom:

En wilde graag een rondje mee gaan wandelen.

Daarna was ze zeer verontwaardigd dat ze geen voer kreeg toen er andere paarden werden gevoerd. :=

De wond ziet er overigens super uit:
Afbeelding

En weinig vocht ook:
Afbeelding

Afbeelding
Vinden jullie niet dat ze leuke pigmentvlekjes heeft? :')

Helaas geen nieuwe poep updates, want haar stal was net uitgemest. Ik verwacht wel dat de dunne darm nu ook zo goed als leeg is, en dat er nu toch minder tot geen mest meer uit komt totdat ze weer aan het eten is.

Eind van de middag weer die kant op! :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:34

<3 lekker tutje, met dr theedoek onder haar buik. Hopelijk mag ze vandaag een plukje hooi eten!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:37

Wat fijn dat het de goede kant op gaat. Heb vanaf het begin meegelezen.

Is dat nou een theedoek als wondverband?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:39

<3

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:41

Fijn dat het goed gaat! *\o/* En inderdaad bijzondere manier van verband leggen := Joy had alles bloot. Maar het zal vast en zeker een reden hebben :j

Persoonlijke vraag, maar ben je verzekerd? Gewoon even nieuwsgierig hoe dat bij andere verzekeraars gaat :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:44

Percy schreef:

Daar lijkt het inderdaad wel op.

Fijne update, ik vind haar volkomen normaal en alert tonen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 14:45

Hannanas schreef:
<3 lekker tutje, met dr theedoek onder haar buik. Hopelijk mag ze vandaag een plukje hooi eten!

Ja ik hoop ook dat ze weer een plukje hooi mag, en anders uiterlijk morgen. :j

Percy schreef:
Wat fijn dat het de goede kant op gaat. Heb vanaf het begin meegelezen.

Die theedoek is geen wondverband, maar geeft tegendruk op de hechtingen op die plek. Dat komt omdat het gewicht op dat punt het zwaarst is, en de eerste dagen wordt dat op deze manier ondersteund.

Sheehan schreef:
<3

<3

Gimme_Joy schreef:
Fijn dat het goed gaat! *\o/* En inderdaad bijzondere manier van verband leggen := Joy had alles bloot. Maar het zal vast en zeker een reden hebben :j

Persoonlijke vraag, maar ben je verzekerd? Gewoon even nieuwsgierig hoe dat bij andere verzekeraars gaat :)

Die theedoek is geen wondverband, maar geeft tegendruk op de hechtingen op die plek. Dat komt omdat het gewicht op dat punt het zwaarst is, en de eerste dagen wordt dat op deze manier ondersteund.

Ja ik ben verzekerd, maar heb eigenlijk nog geen idee hoe het in zijn werk gaat met betalen. Of ik de factuur mee krijg en die kan versturen naar de verzekering, of dat ik eerst gewoon moet betalen en het daarna wel een keer terug krijg. Heb wel mijn contactpersoon geïnformeerd, en geef hem ook dagelijks een update. :j

Ze was ook de hele tijd met haar lippen mijn gezicht aan het kriebelen, en mijn jas aan het onderzoeken voor eten. Kan daar normaal gesproken al om lachen, maar ben er nog nooit zoooo gelukkig mee geweest als nu. :')

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:47

Wat fijn TS dat het de goede kant op gaat!! Fijne update <3

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:48

Geweldig! Ben heel erg blij voor jou en je lieverd, dat het goed gaat! Houden zo :)