Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cuvee schreef:Typich bokt. Er wordt nooit 1x een constructieve tip gegeven, nee, dat moet altijd x 2000. Mensen roepen en typen lekker makkelijk vanachter hun schermpje en zijn allemaal professionals op gebied van paarden. Ik heb het filmpje openbaar gezet, kunnen jullie het nu wel zien?
Coby schreef:Moderatoropmerking:ik heb zojuist een aantal reacties verwijderd die geen toevoeging hadden in dit topic. Enkel bedoeld mbt eventuele twijfels over eventueel een tweede account. Als modteam zijn wij erg blij met de temmers die ervoor zorgen dat wij alert zijn. Twijfels omtrent een eventueel tweede account zijn bij ons bekend en bekijken we. Graag nu weer ontopic reageren
suffie schreef:Hier staat het verhaal van Innocence, een 6 jarige merrie. Zij is in januari geopereerd aan KS, helaas is het net zo hard weer terug gekomen op een andere plek en heeft ze besloten om Innocence in mei te laten inslapen.
[MD] Operatie kissing spines
suffie schreef:suffie schreef:Hier staat het verhaal van Innocence, een 6 jarige merrie. Zij is in januari geopereerd aan KS, helaas is het net zo hard weer terug gekomen op een andere plek en heeft ze besloten om Innocence in mei te laten inslapen.
[MD] Operatie kissing spines
Dit bericht quote ik nog een keer.
Dit paard zou ook weer terug kunnen komen in de wedstrijdsport, ze waren L dressuur. Paard was de liefste in de omgang en gevaarlijk onder het zadel.
Weidebloem schreef:Persoonlijk zou ik graag willen weten of de KS al als driejarige aanwezig was of in de paar jaar dat het paard onder het zadel is ontstaan. Geen idee of een kliniek daar uitspraak over durft te doen, maar het maakt veel uit voor de toekomst. Kans bestaat dat hij al KS had, dit is verergerd door rijden, of erger; het is ontstaan door het rijden ( waaraan je je eigen conclusies kan verbinden). In ieder geval is management nu super belangrijk. Paarden die met KS in de sport kunnen meedraaien worden zeer goed onderhouden zowel in rijden als alles erom heen (van geopereerde KS ken ik geen voorbeelden). Mijn advies; nu vooral vanaf de grond lang en laag trainen. de bespiering in goede conditie houden is belangrijk, met een zo laag mogelijke rugbelasting. Het is nl van belang dat het paard zijn lijf goed gebruikt en juist niet gaat compenseren/wegdrukken van rug). Oefen met teugelen en/of met lange lijnen en dan met name lang en laag evt. stap balkjes. Neem na de operatie een revalidatie instructeur die bekend is met KS paarden.
Wens je heel veel sterkte toe en dat je paard goed hersteld na de operatie.
rien10 schreef:Ervaring.
Mijn KS paard is dood.
Ingeslapen.
KS was het einde voor het aller leukste paard wat ik ooit heb gehad. Toffer dan Rens worden ze niet.
Was het moeilijk? Ja. Je once in a lifetime paard moeten laten gaan is zwaar. Maar laten leven met pijn was geen optie.
Xritt schreef:Cuvee schreef:Ik kan hem operatief laten behandelen dit gaat ongeveer 1000 tot 2000 euro kosten. Hij is ingespoten met ontstekingsremmers, krijgt Equitop Myoplast voor spieropbouw. Graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!
Wat wil je precies nog meer weten?
Heb je mijn eerdere post gezien?
Cuvee schreef:tiwi1969 schreef:Ik zou met een paard met KS die “wedstrijdhouding” achterwege laten en zeker niet een kwartier in die houding blijven rijden. Veel lang laag rond, tussendoor stukje oprichting, naar verzameling en bij reactie weer terug naar lang laag rond. Afwisseling van houding en aanvoelen hoe ver je op dat moment kan gaan. Nooit de kans geven de rug weg te drukken. De mijne hebben we nooit meer echt hoog kunnen instellen, zover zijn we niet meer gekomen voor ze echte problemen kreeg.
Let ook op subtiele pijnsignalen, ogen, oren, neus, staartreactie. Sommige zie je niet goed als je erop zit, laat jezelf filmen en let op kleine veranderingen.
Tuurlijk blijf ik daarvoor zorgen en hou hem nauwlettend in de gaten.
Babootje schreef:Nicje87 schreef:Kissing spines wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd passend zadel en of verkeerd gereden worden.
Ens soms wordt het door niks veroorzaakt en is het gewoon erfelijk aanwezig.
Babootje schreef:Nicje87 schreef:Kissing spines wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd passend zadel en of verkeerd gereden worden.
Ens soms wordt het door niks veroorzaakt en is het gewoon erfelijk aanwezig.
LadyAnna schreef:Ik zou ook eens kijken naar de omvang van de stal. Een paard met de beschreven afmeting en de aandoening heeft een zeer ruime stal nodig. dit omdat de beweegelijkheid in de wervels niet zo goed meer is.
Een hooinet kan je ook ophangen net buiten de stal. Er is geen enkele logica in het hoog ophangen van een hooinet. Zeker met dit paard niet.