Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:59

TS Ken je die nog van de hooiruif, die van het hoog instellen van het paard (wedstrijdhouding) wat fnuikend is voor het dier omdat het dan de rug weg drukt, kilometers rechtuit maken voor meer natuurlijke bespiering).??? Voorstellen genoeg, alleen ze passen jou niet.

Als er op onnatuurlijke wijze via supplementen, spier op bouw wordt bevorderd, heb je alle kans dat deze onnatuurlijke bespiering de wervels in elkaar trekken in plaats van het ondersteunen van het karkas.

Ontstekekingsremmers verdoezelen de feiten en lossen de oorzaken niet op. Dit had ik al geschreven.

Longeren, de neus over de grond, en balkjes lopen en blijven lopen. Liefst twee keer per dag. Zeker geen zadel erop, wil je tenminste nog iets van een paard overhouden. Dat laatste betwijfel ik echter. De spuit erin en lekker er weer op rijden, dat is meer jou stijl.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 29-12-19 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:03

Laat dit asjeblieft een schaduwaccount zijn.
Een paardenliefhebber die dit plaatst bestaat niet..
Toch Y;( ?

knollentuin

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:08

Onze info wil jij niet. Filmpje is nog steeds niet zichtbaar.
Idd Suzanne, ts lijkt op iemand.
Zeker nu ze uitspraken doet die erop wijzen dat ze langer op bokt zit dan dat dit account aangeeft SA??
er is tegenwoordig genoeg vegetarisch te vinden dat in de soep kan ter vervanging van balletjes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:22

Cuvee schreef:
Typich bokt. Er wordt nooit 1x een constructieve tip gegeven, nee, dat moet altijd x 2000. Mensen roepen en typen lekker makkelijk vanachter hun schermpje en zijn allemaal professionals op gebied van paarden. Ik heb het filmpje openbaar gezet, kunnen jullie het nu wel zien?

Bij mij zegt ‘ie nog steeds niet beschikbaar

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:28

Nieuwe link plaatsen, dan doet ie het misschien wel

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:29

Persoonlijk zou ik graag willen weten of de KS al als driejarige aanwezig was of in de paar jaar dat het paard onder het zadel is ontstaan. Geen idee of een kliniek daar uitspraak over durft te doen, maar het maakt veel uit voor de toekomst. Kans bestaat dat hij al KS had, dit is verergerd door rijden, of erger; het is ontstaan door het rijden ( waaraan je je eigen conclusies kan verbinden). In ieder geval is management nu super belangrijk. Paarden die met KS in de sport kunnen meedraaien worden zeer goed onderhouden zowel in rijden als alles erom heen (van geopereerde KS ken ik geen voorbeelden). Mijn advies; nu vooral vanaf de grond lang en laag trainen. de bespiering in goede conditie houden is belangrijk, met een zo laag mogelijke rugbelasting. Het is nl van belang dat het paard zijn lijf goed gebruikt en juist niet gaat compenseren/wegdrukken van rug). Oefen met teugelen en/of met lange lijnen en dan met name lang en laag evt. stap balkjes. Neem na de operatie een revalidatie instructeur die bekend is met KS paarden.

Wens je heel veel sterkte toe en dat je paard goed hersteld na de operatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:37

Je hebt veel goede tips gekregen maar moet eens stoppen met schiften wat jij goed vind en doen wat goed is voor je paard. En heel knap dat je na een week op bokt al het gevoel hebt dat het tegenvalt hier, soms pb s gehad die net zo hard klaagden over die vervelende bokkers ?? Ook van mensen met paarden met zeer invaliderende aandoeningen die wonderbaarlijk genazen? Zal me niet verbazen .

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:39

Paarden die in de hoog sport lopen met ks hebben daar doorgaans geen klachten van gehad en wordt de ks vaak bij toeval gevonden tijdens een keuring.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:19

Sorry TS, en ik wilde me er echt buiten houden. Je wilt alleen maar de positieve verhalen lezen, en elke andere opmerking wordt overheen gelezen of zelfs afgekraakt.

Mijn eigen merrie heeft dan geen KS, zover ik weet, maar is vanwege blessureleed wel al met pensioen. En dan hebben we het oa over een Birkeland fractuur, dat is een chip in de kogel in het achterbeen en aan de achterkant. Die kwam er ook alleen maar uit omdat ze met dr eerste set ijzers (sliding plates) ineens een dik been kreeg. Ik die het niet vertrouwde ben gelijk met dr naar de DA gegaan en hij verklaarde me voor gek (was overigens niet de eerste keer, en hij heeft het toen ook gelijk afgeleerd) want ik had gelijk. Op de foto kwam die chip eruit. Hij was super positief over een operatie. Ding zou er even uitgehaald worden en een paar maand later zou ze weer vol belastbaar zijn. Jup... NOPE dus. Ze heeft 9 maand kreupel gelopen, brak in die tijd ook nog even dr kaak, en is nooit meer vol belastbaar geworden. De chip zat maar half in het gewricht, maar gaf een botontkalking aan de ene kant en een artrose aan de andere kant.

Dat had echt wel impact, want dit was mijn wedstrijdpaard die het moest gaan doen na nog veel meer blessurleed bij haar voorgangers. En ja ook haar navolger ging kapot, die kreeg een klap op dr sprong van miss ik ben al met pensioen. Paarden zijn echt zo teer wat blessures aangaat, en ja ik snap echt wel dat je elke strohalm aanklampt, heb ik ook gedaan want ik wilde zo graag met haar verder, maar het is zo oneerlijk naar het paard toe. Ook die van mij is zon werkdier. Ze wil zo graag, altijd bereid, altijd in voor een werkje, en beledigd als je een ander paard aandacht gaf. Maar hoe graag ze ook willen ze breken je een keer af omdat ze gewoon niet dat kunnen wat wij willen vanwege hun blessure.

Die van mij is ingespoten in het gewricht. Heeft meerder malen Tildren gehad. Supplement zus en zo. Medicijnen ohne ende. En niks mocht baten. Echt ik had 3 andere paarden kunnen kopen van het geld wat die me gekost heeft. En wat heb ik aan het einde..... een hele dure grasmaaier.
Vooraf aangegeven door de DA ook een 2000 euro, dat verveelvoudigde zich dus in razend tempo met alle extra behandelingen. Pas 4 jaar later gaf ook mijn DA toe dat ze nooit meer beter zou worden.

Nee ik neem hem niks kwalijk. Hij geloofde echt dat ze na die operatie weer vol belastbaar zou worden. En precies dat is een beetje DA eigen. Ik werk tegenwoordig voor hem, en alle dierenartsen die daar werken hebben die instelling. Ze willen niet opgeven. Ze willen alles proberen. En zolang zij een optie zien willen ze ervoor gaan en niet de behandeling beëindigen. En ze zijn kapot als het een keer niet lukt. Ik heb echt de grootste respect voor die mensen, want ze gaan er altijd voor, maar echt soms zijn er dingen die niet reparabel zijn. En het is zaak dat de eigenaar de vinger aan de pols houdt hoe goed die prognose wel/niet is. Maar ook hoe eerlijk die oplossing voor het dier is. Want je kan wel alles willen en doen, maar mijn verhaal geeft aan dat het ondanks dat toch echt niet altijd lukt.

Ik heb het echt met haar geprobeerd, en alles geprobeerd, maar de geestelijk pijn die je dat oplevert (elke keer weer zoeken en voelen gaat het wel goed, is dit niet teveel, loopt ze wel lekker, is ze niet toch kreupel) echt het is het niet waard. En eerlijk met de prognose die jij nu voor je paard hebt gekregen, bij mij werd het een grasmaaier. Hoe zeer het ook doet. Haar navolger is na de diagnose van sprong kapot ook gelijk op pensioen gezet ipv nog van alles te proberen.

En ja ik weet ook dit is niet wat jij wilt horen, maar blijf eerlijk naar je paard toe.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-12-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderd quote uit bericht gehaald

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:20

Cuvee schreef:
Ik kan hem operatief laten behandelen dit gaat ongeveer 1000 tot 2000 euro kosten. Hij is ingespoten met ontstekingsremmers, krijgt Equitop Myoplast voor spieropbouw. Graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!

Wat wil je precies nog meer weten?
Heb je mijn eerdere post gezien?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:22

Ervaring.
Mijn KS paard is dood.
Ingeslapen.
KS was het einde voor het aller leukste paard wat ik ooit heb gehad. Toffer dan Rens worden ze niet.

Was het moeilijk? Ja. Je once in a lifetime paard moeten laten gaan is zwaar. Maar laten leven met pijn was geen optie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:29

Coby schreef:
Moderatoropmerking:
ik heb zojuist een aantal reacties verwijderd die geen toevoeging hadden in dit topic. Enkel bedoeld mbt eventuele twijfels over eventueel een tweede account. Als modteam zijn wij erg blij met de temmers die ervoor zorgen dat wij alert zijn. Twijfels omtrent een eventueel tweede account zijn bij ons bekend en bekijken we. Graag nu weer ontopic reageren :)

Moderatoropmerking:
Bovenstaande opmerking is nog steeds van kracht. Laten we niet speculeren en ontopic blijven. Er zijn weer verschillende berichten verwijderd die hier niet aan voldoen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:47

suffie schreef:
Hier staat het verhaal van Innocence, een 6 jarige merrie. Zij is in januari geopereerd aan KS, helaas is het net zo hard weer terug gekomen op een andere plek en heeft ze besloten om Innocence in mei te laten inslapen.

[MD] Operatie kissing spines

Dit bericht quote ik nog een keer.

Dit paard zou ook weer terug kunnen komen in de wedstrijdsport, ze waren L dressuur. Paard was de liefste in de omgang en gevaarlijk onder het zadel.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:53

suffie schreef:
suffie schreef:
Hier staat het verhaal van Innocence, een 6 jarige merrie. Zij is in januari geopereerd aan KS, helaas is het net zo hard weer terug gekomen op een andere plek en heeft ze besloten om Innocence in mei te laten inslapen.

[MD] Operatie kissing spines

Dit bericht quote ik nog een keer.

Dit paard zou ook weer terug kunnen komen in de wedstrijdsport, ze waren L dressuur. Paard was de liefste in de omgang en gevaarlijk onder het zadel.

Wat is er gebeurd?

Weidebloem schreef:
Persoonlijk zou ik graag willen weten of de KS al als driejarige aanwezig was of in de paar jaar dat het paard onder het zadel is ontstaan. Geen idee of een kliniek daar uitspraak over durft te doen, maar het maakt veel uit voor de toekomst. Kans bestaat dat hij al KS had, dit is verergerd door rijden, of erger; het is ontstaan door het rijden ( waaraan je je eigen conclusies kan verbinden). In ieder geval is management nu super belangrijk. Paarden die met KS in de sport kunnen meedraaien worden zeer goed onderhouden zowel in rijden als alles erom heen (van geopereerde KS ken ik geen voorbeelden). Mijn advies; nu vooral vanaf de grond lang en laag trainen. de bespiering in goede conditie houden is belangrijk, met een zo laag mogelijke rugbelasting. Het is nl van belang dat het paard zijn lijf goed gebruikt en juist niet gaat compenseren/wegdrukken van rug). Oefen met teugelen en/of met lange lijnen en dan met name lang en laag evt. stap balkjes. Neem na de operatie een revalidatie instructeur die bekend is met KS paarden.

Wens je heel veel sterkte toe en dat je paard goed hersteld na de operatie.

Hij heeft een groeispurt gehad als 3-jarige
Bedankt voor de tips dit kan ik zeker gebruiken!

rien10 schreef:
Ervaring.
Mijn KS paard is dood.
Ingeslapen.
KS was het einde voor het aller leukste paard wat ik ooit heb gehad. Toffer dan Rens worden ze niet.

Was het moeilijk? Ja. Je once in a lifetime paard moeten laten gaan is zwaar. Maar laten leven met pijn was geen optie.

Wat naar om mee te maken, sterkte

Xritt schreef:
Cuvee schreef:
Ik kan hem operatief laten behandelen dit gaat ongeveer 1000 tot 2000 euro kosten. Hij is ingespoten met ontstekingsremmers, krijgt Equitop Myoplast voor spieropbouw. Graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!

Wat wil je precies nog meer weten?
Heb je mijn eerdere post gezien?

Hoelang duurde het ongeveer voordat jullie de eerste tekenen van herstel zagen en hoelang tot volledig herstel?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:05

Cuvee, wat er is gebeurd? Dat staat er.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:07

Cuvee schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik zou met een paard met KS die “wedstrijdhouding” achterwege laten en zeker niet een kwartier in die houding blijven rijden. Veel lang laag rond, tussendoor stukje oprichting, naar verzameling en bij reactie weer terug naar lang laag rond. Afwisseling van houding en aanvoelen hoe ver je op dat moment kan gaan. Nooit de kans geven de rug weg te drukken. De mijne hebben we nooit meer echt hoog kunnen instellen, zover zijn we niet meer gekomen voor ze echte problemen kreeg.

Let ook op subtiele pijnsignalen, ogen, oren, neus, staartreactie. Sommige zie je niet goed als je erop zit, laat jezelf filmen en let op kleine veranderingen.

Tuurlijk blijf ik daarvoor zorgen en hou hem nauwlettend in de gaten.

Bij aanwezige nauwlettendheid had een groot slap paard geen M2 dressuur hoeven lopen.Ben je op de hoogte van het feit dat bij een 5 jarige paard de rug nog helemaal niet volgroeid is en voordat dat het geval is is jouw paard al zo kapot en moet het volgens jou de sport nog wel weer in kunnen. Het had er zo te zien nooit in gemoeten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:25

Ts heb je zelf eigenlijk goed ingelezen wat ks precies inhoudt? Genezen kan het namelijk niet.

En operatie voor 8 plekken lijkt mij erg dubieus eerlijk gezegd. Heb je al info wat de revalidatie dan gaat worden ? Zal namelijk heel lang traject zijn.
Neem eens contact op met een dier fysio of osteopaat en kijk eens wat die na aanleiding van je verhaal zeggen .

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 01:37

Kissing spines wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd passend zadel en of verkeerd gereden worden. Daar zou ik dus sowieso goed naar kijken. Nu je de wetenschap hebt dat hij het heeft zou ik het hooi gewoon op de grond voeren. Liever wat verspilling dan pijn in zn rug.

Wat de operatie betreft zou ik mij goed laten informeren door een ervaren arts en duidelijk vragen naar slagingspercentages met betrekking op jouw doel met dit paard.

Heel veel succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 01:53

Nicje87 schreef:
Kissing spines wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd passend zadel en of verkeerd gereden worden.

Ens soms wordt het door niks veroorzaakt en is het gewoon erfelijk aanwezig.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 02:27

Babootje schreef:
Nicje87 schreef:
Kissing spines wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd passend zadel en of verkeerd gereden worden.

Van Kissing spines is er nog geen duidelijkheid of het erfelijk is, wel kan een paard aanleg ervoor hebben.

Maar dat terzijde, er staat ook in mijn antwoord vaak, dat betekent niet altijd. De dingen die ik noemde zijn dingen waar de ts eventueel invloed op heeft voor de toekomst.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 08:56

Waarom is de video er in gezet terwijl deze niet beschikbaar is?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:00

Speciekuip met hooi gooit hij om in de stal?

Als je je stal normaal afmest en schoonhoudt de hoek nog even extra schoon maakt elke voerbeurt kan het hooi gewoon op je dikke laag strooisel liggen Die je paard nu extra nodig heeft in zeer ruime mate zodat het ook goed op een dik bed zacht kan liggen Het is nl momenteel een patient.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:05

Ik zou ook eens kijken naar de omvang van de stal. Een paard met de beschreven afmeting en de aandoening heeft een zeer ruime stal nodig. dit omdat de beweegelijkheid in de wervels niet zo goed meer is.

Een hooinet kan je ook ophangen net buiten de stal. Er is geen enkele logica in het hoog ophangen van een hooinet. Zeker met dit paard niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:38

Babootje schreef:
Nicje87 schreef:

Dit dus, men weet niet goed waar het precies vandaan komt aangezien het 10 oorzaken kan hebben.
Vaak is het ook doordat paarden te vroeg zadelmak gemaakt worden of op jonge leeftijd te zwaar belast worden. Dan mogen ze nog een correct zadel hebben of goed gereden zijn. De mate dat ze belast worden doet er ook toe. En ik vrees dat dat het geval is bij TS.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:40

LadyAnna schreef:
Ik zou ook eens kijken naar de omvang van de stal. Een paard met de beschreven afmeting en de aandoening heeft een zeer ruime stal nodig. dit omdat de beweegelijkheid in de wervels niet zo goed meer is.

Een hooinet kan je ook ophangen net buiten de stal. Er is geen enkele logica in het hoog ophangen van een hooinet. Zeker met dit paard niet.

Paarden met die aandoeningen moeten met hun hoofd laag staan, veel op de weide met hooi op de grond/veel gras is dus een goede therapie. Als het paard met zijn hoofd laag gaat staan gaan zijn wervels openen en doet het minder pijn, heb mijn paard de eerste maanden 24/7 op de weide gezet, heeft hem veel deugd gedaan zonder veel spieren te verliezen.