Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:58

D pony is lastig... Kinderen wil je niet bij zo'n pony en het moet echt wel een extreem goede zijn wil een volwassen ruiter er mee willen gaan sporten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:04

En voor dat hij zo goed is heb je er dan zelf al zoveel geld in gestopt dat je het er nooit meer uitkrijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:08

Verkopen is toch iemand anders met een probleempaard op zadelen? Een verantwoordelijkheid die ik niet zou willen hebben. Dan maar enkeltje salami.

Is in ieder geval een paard die nu in een groep moet met een volwassen en sterke leider. Het ging nu mis toen ze als twee kinderen alleen op het land stonden na vertrek van de volwassen ruin.

Overigens kan zelfs een in de omgang normaal paard een ander ernstig letsel toe brengen. Een klap op de verkeerde plek op een been kan voldoende zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:11

Het is toch een 1 jarige e pony en die staat bij een 2 jarige d pony of ben ik het verhaal nu helemaal kwijt? %)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:16

Heb het hele topic gelezen en allereerst sterkte met het verlies.

Nu ik de laatste reacties bijlees en dat het maar 'n D-pony wordt zou ik 'm ook van de hand doen. Een pony daar moeten kinderen mee overweg kunnen en die moet dus niet naar anderen trappen. Iemand die serieus verder wil in de sport zoekt een paard, geen pony. Beschouw het als 'n miskoop en bedenk je dat je hem waarschijnlijk niet voor niets goedkoper hebt gekregen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:20

De bedoeling was ook dat ik haar zelf zou gaan starten, tussen de paarden. Ik heb lange tijd jonge ruiterss gehad, een juist ruitertje gezocht voor mijn paarden ponys, maar dat is echt best lastig. Ik had dus besloten niet alleen de paarden maar ook de D pony's zelf te gaan starten. Stuk lastiger, maargoed als ze goed zijn en je doet je best kan het wel. Een tweede is wel dat ze dus ook bedoeld zou zijn voor mijn fokkerij, haar halfbroer is pas goedgekeurd ze maakt ook zeker kans (dat denk ik niet alleen zelf, iedereen om mij heen). Maargoed in hoeverre gaat ze nog veranderen, en hoe gaat ze zijn met dracht en veulen aan de voet, hoe gaat het veulen zich ontwikkelen. Ik zou de komende tijd echt even moeten aftasten. Ook wel duidelijk dus dat ik haar niet direct wil opgeven. Jullie hebben in veel opzichten wel gelijk maar afmaken vind ik nog een stap verder. Ben nu al een andere merrie kwijt, zij is een hele goede merrie. Ja het kan twee kanten op. Maar de kans dat er nogmaals wat gebeurd is een stuk kleiner, aldoende leer ik ook met haar persoonlijkheid om te gaan. Inmiddels laat ik niet zomaar mensen bij, ik ben heel alert in omgang met haar, geef geen kans zover dat mogelijj is dat ze mij kan raken, zal haar niet meer samen zetten, alleen neus aan neus.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:21

Kymalin schreef:
Het is toch een 1 jarige e pony en die staat bij een 2 jarige d pony of ben ik het verhaal nu helemaal kwijt? %)

Het veulen van de foto is pas 1 jaarling geworden. De jaarling die problemen geeft wordt volgende maand een 2 jarige.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:24

Het kan ook zijn dat ik over een maand toch er van af zie, maar hoop dat jullie ook begrijpen, dat ik het toch ook wel wil proberen. Tot nu toe is er ook vrij weinig aan gedaan natuurlijk. Er gebeuren dingen maar je verwacht niet dat zoiets gebeurd en het wellicht echt een groter probleem is dan ik dacht. Je hebt ook in je achterhoofd ze is nog jong, naarling, hengstig... dus ook nog ergens hoop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:25

Maar ze staat nu alleen??

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:27

bigone schreef:
Maar ze staat nu alleen??

Klopt nu sinds ik haar tijdelijj enige maatje heb moeten inslapen. Morgen kon ik bij de buren terecht, ze wouden er wel bij zijn en de stalgenoten vandaag inlichten, maar ik zie daar toch vanaf. Wil haar dus naar mijn huis brengen, dan staat ze neus aan neus

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:38

060606 schreef:
De bedoeling was ook dat ik haar zelf zou gaan starten, tussen de paarden. Ik heb lange tijd jonge ruiterss gehad, een juist ruitertje gezocht voor mijn paarden ponys, maar dat is echt best lastig. Ik had dus besloten niet alleen de paarden maar ook de D pony's zelf te gaan starten. Stuk lastiger, maargoed als ze goed zijn en je doet je best kan het wel. Een tweede is wel dat ze dus ook bedoeld zou zijn voor mijn fokkerij, haar halfbroer is pas goedgekeurd ze maakt ook zeker kans (dat denk ik niet alleen zelf, iedereen om mij heen). Maargoed in hoeverre gaat ze nog veranderen, en hoe gaat ze zijn met dracht en veulen aan de voet, hoe gaat het veulen zich ontwikkelen. Ik zou de komende tijd echt even moeten aftasten. Ook wel duidelijk dus dat ik haar niet direct wil opgeven. Jullie hebben in veel opzichten wel gelijk maar afmaken vind ik nog een stap verder. Ben nu al een andere merrie kwijt, zij is een hele goede merrie. Ja het kan twee kanten op. Maar de kans dat er nogmaals wat gebeurd is een stuk kleiner, aldoende leer ik ook met haar persoonlijkheid om te gaan. Inmiddels laat ik niet zomaar mensen bij, ik ben heel alert in omgang met haar, geef geen kans zover dat mogelijj is dat ze mij kan raken, zal haar niet meer samen zetten, alleen neus aan neus.

Ga hier nou niet mee fokken want karakter is ook erfelijk. Hierboven staat ook een verhaal over een dekhengst die zo gevaarlijk is dat er een slot op zijn stal moet. maar die wel duizenden nakomelingen heeft rondlopen. De schrijfster van dat bericht wil echter de naam van de hengst niet noemen.Jammer,want zo zou ze anderen kunnen waarschuwen.Er zijn paarden met een goed karakter genoeg,het is veel beter om daarmee verder te fokken. Fokken moet toch verbeteren zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:41

Bij zon merrie zou ik ook niet durven fokken. Zie het zo voor mij dst ze het veulen niet wil en doodschopt. En je moet na de bevalling het veulen checken en naveltje met jodium behandelen. Dat gaat je niet lukken als de merrie jou het licht uit de ogen slaat..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:41

anjali schreef:
Ga hier nou niet mee fokken want karakter is ook erfelijk. Hierboven staat ook een verhaal over een dekhengst die zo gevaarlijk is dat er een slot op zijn stal moet. maar die wel duizenden nakomelingen heeft rondlopen. De schrijfster van dat bericht wil echter de naam van de hengst niet noemen.Jammer,want zo zou ze anderen kunnen waarschuwen.Er zijn paarden met een goed karakter genoeg,het is veel beter om daarmee verder te fokken. Fokken moet toch verbeteren zijn?

Helemaal mee eens! Zeker als je specifiek voor de ponysport wil fokken, dan is handelbaarheid een grote pré.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:42

Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, maar ik begrijp oprecht niet dat je overweegt om zo'n dier in te zetten voor de fokkerij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:45

Als je hem nu alleen zet dat verbeterd het hoe dan ook niet. Die keus snap ik niet.
Een pensionstal is ook niet verstandig maar breng haar gewoon voor de zomer naar Friesland op een graasgebied of zo. Staan altijd volwassen paarden bij en kost geen drol. Dan is ze in de herfst 2,5 en kun je er langzaam echt wat mee gaan doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:50

Wij hebben nu een E pony (gekocht als bijna 5 jarig groen ding voor mijn toen 11 jarige dochter).
Het is een Duitse Rijpony van Beckenbauwer x Noble Boy. Van een van de twee staat bekend dat hij lastige karakters vererft. Ik weet nu even niet meer welke.
Dochter was klein voor haar leeftijd en kwam van een A pony af. Ikzelf heb veel ervaring, ook met de niet zo standaard paarden.
Met heel veel begeleiding is het een fijne sport pony geworden. Lees ook echt sport pony, want een kinder pony is het nooit geweest.
Destijds is het dier veel in handen van volwassenen geweest. Dochter mocht en kon er alleen iets mee doen onder begeleiding. Daar hadden we de tijd en de mogelijkheden voor, dus is het goed gekomen. Toen ze 18 werd, wilde ze hem niet verkopen. Ook gezien zijn karakter. Je wilt dit dier niet in onervaren handen laten komen. Niet dat hij gevaarlijk is, helemaal niet. Maar wel een ijzersterk karakter, en hij moet werken. Van rondjes hobbelen wordt hij niet echt veel makkelijker. Buiten rijden en op vreemd terrein blijft "een dingetje" om het maar populair te zeggen. Voor de sport is hij prima. Dochter start hem nu Z1 tussen de paarden. En er zit nog veel meer in hem. Maar ook met rijden geeft hij het niet cadeau. Je moet echt van goede huize komen wil je hem overtuigen.
Kortom: een lastige/sterk karakter D of E pony kan heel goed een leuke pony zijn. Maar wel bij de juiste mensen. Ik denk dat TS het wel aankan. Maar je moet er niet een ukkepuk mee laten omgaan. Verder is het lastig om zo'n dier in het land te hebben met andere paarden van andere eigenaren. Die willen niet dat hun paard beschadigt raakt omdat een een z'n paard klappen uitdeelt of jaagt.

Oh ja, wat ik dus wil zeggen: moeilijke ouderdieren geven moeilijke pony's. Ik had er een lief ding voor over gehad als onze pony gewoon wat minder gecompliceerd zou zijn.
Ik zou met de pony van TS niet gaan fokken. Dan krijg je zulke complexe dieren als onze Brix is.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-05-19 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:04

Sizzle schreef:
Als je hem nu alleen zet dat verbeterd het hoe dan ook niet. Die keus snap ik niet.
Een pensionstal is ook niet verstandig maar breng haar gewoon voor de zomer naar Friesland op een graasgebied of zo. Staan altijd volwassen paarden bij en kost geen drol. Dan is ze in de herfst 2,5 en kun je er langzaam echt wat mee gaan doen.

Maar zoals ik al gezegd heb,wordt dat dan gevaarlijk voor zijn kuddegenoten.En kan een gewond geraakt paard daar lang staan\liggen voordat hij hulp krijgt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:07

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Maar zoals ik al gezegd heb,wordt dat dan gevaarlijk voor zijn kuddegenoten.En kan een gewond geraakt paard daar lang staan\liggen voordat hij hulp krijgt.

Helemaal mee eens. Of een volwassen dier is het spuug zat en slaat het dier van TS aan gort. Dat kan ook.
Paar die elkaar opvoeden? Dan moet je daar wel met je neus bovenop zitten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:11

060606 schreef:
Gaat om bijna 2 jarige die uitgroeid tot D pony. Staan op een grote lange weide waar je bijna 10 minuten over doet voor je aan de andere kant bent lopend. Ze kunnen van elkaar afstaan, elkaar ontwijken. Staan al die tijd samen, heb haar als "vriendin" gekocht. Eerst met nog een 7 jarige ruin, die is inmiddels wel een paar weken weg. De bedoeling was de weides voor de opfok te gebruiken, en de 3 jarige aan huis te zetten daar heb ik namelijk minder wei, en meer faciliteiten. Deze week zouden er andere jongere bij komen. Wat wel is en ik ook meeneem als eventuele reden is vlak nadat de ruin verkocht is, hengstigheid kwam kijken. De jaarling was hier de laatste week als een hengst mee bezig, ruiken aan haar plasjes, schrapen en rondspringen rond haar plasjes. Ze hebben de afgelopen tijd gewoon naast elkaar lopen grazen, soms zelf spelen of zelf kriebelen. Maar het zijn nooit hele goede samen geweest, stonden vaker van elkaar af zeker in begin lang geduurt en de jaarling is snel kwaad in de buurt van drinken of eten, of met aandacht. Tot nu toe was dat redelijk normaal gedrag, oren plat en dreigend afrennen of happen in die situaties. Zijn wel meer paarden die dat niet accepteren De laatste week heb ik haar 1 x gericht non stop zien trappen toen was ze om onbekende reden maar veulen kon wegkomen. Dit was geen waarschuwen meer, maar nooit gedacht dat dit wellicht zou herhalen. Ik vermoed dat dit de laatste keer vlakbij de schuilstal in een hoek niet meer kon. Het hek naar de buren is ook half kapot. Ze stond ineens daar.

Zou de hengstigheid meespelen? Merries onder elkaar? Dat het een felle is waar je op je hoede voor moet blijven wist ik al, maar zo kwaad en doelbewust? Wellicht een alpha merrie in opkomst.

Na dat andere topic ben ik natuurlijk nooit meer ontspannen de wei in gegaan dus er is weinig meer voorgekomen. Ze kreeg ook respect voor me na ik met zweep een tijd door de wei liep. Ik kon inmiddels wel aaien in de wei maar zorgde altijd dat ik wat hoger stond en weg kon komen. Ook halster om ging, na een tijdje halster aan te hebben gehouden kon het halster op en af. Eerste periode wel van achter het hek. Hoefsmid ging redelijk. Fotoshoot gedaan ging normaal. Wandelen ook redelijk. Ze kan snel boos worden dat weet ik wel. Raak je haar perongeluk aan met wandelen heeft ze de neiging gelijk te happen. Wordt je boos wil ze trappen of nogmaals happen. Dat doe ik inmiddels met onder en zij kant vast geklikt en kort vasthouden zodat ze niet bij mij kan komen met hoofd of lijf. Ging steeds beter. Laatste tijd is 1 keer voorgevallen dan ze kwam spelen in de wei en hard kwam aanrennen steigeren bokken en niet stopte na mij signalen toen heb ik wat naar haar gegooid kon niet anders. En tijdens aaien, neusje genietend, bij een vriendin ineens happen naar het gezicht dat ging net goed.

Nu zijn er een aantal niet normale dingen gebeurd maar is het ook een tijd wel normaal gegaan. Vind het dus ook lastig om af te schrijven. Ze is momenten zelfs de liefste die ik ooit gehad heb, maar kan ook snel omslaan en heel gemeen zijn. Als het haar zo uitkomt/niet zint? Heb wel besloten haar niet naar de buren te brengen. Bang voor blessures, verschillende mensen in de wei ook jongeren, wil ik niet mee gokken.

Juist dat...........is juist heel gevaarlijk.

Doordat ze ineens poesloef kan zijn ga je de situatie verkeerd inschatten en wordt je te makkelijk op een gegeven moment en dan ineens gaat het verschrikkelijk fout en neemt ze je flink te grazen of erger......

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:14

Mwah..... niet helemaal mee eens. Wij blijven zeer consequent en oplettend naar ons dier. Mensen zeggen wel eens, "hij is al 13, laat de teugels toch eens vieren" (figuurlijk dan he?). Nee, niet doen, dan zijn we -hoe goed hij ook nu is- weer 3 stappen terug.
Begin deze maand met de stal verhuisd. Het was net of we weer 8 jaar terug waren met opvoeden. Oprecht angstig voor sommige dingen, zeker. Maar ook weer uitproberen tot en met.
Dus gewoon altijd met zo'n dier blijven opletten. Niet verslappen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-05-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:14

anjali schreef:
060606 schreef:

Dier is niet van mij, dus ook echt niet aan mij dat wel te doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:20

Ermee gaan fokken? dan vermeerder je juist slechte karakters en de opvoeding van het veulen gaat ook via de merrie, veulen kopieert dan het gedrag van de merrie.......van hoe de merrie zich gedraagd tegenover andere paarden/ponys en mensen.

Fok liever betrouwbare goede karakters, zeker in deze maat.
Helaas veel te veel paarden die te moeilijk en complex zijn doordat er te weinig naar het karakter gekeken wordt, enkel naar goede papieren wordt er gekeken en niet verder.
Goede stamboom zegt helemaal niets over goede karakter van idividuele dieren.
Juist de zeer slechte karakters of gevaarlijke moet je eruit selecteren en er niet mee doorgaan fokken.

Want dikke kans dat de nakomelingen bij de jonge mensen/ kinderen komen, zeker in deze maatje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-05-19 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:20

Een paard mag van mij wel een wat minder fijn karakter hebben maar geen toverbal zijn, ene moment lief en andere moment staatgevaarlijk. Ik lees dat ze ook voernijd heeft, volgens mij is er toch wel heel veel fout gegaan bij de vorige eigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:26

rien10 schreef:
Mwah..... niet helemaal mee eens. Wij blijven zeer consequent en oplettend naar ons dier. Mensen zeggen wel eens, "hij is al 13, laat de teugels toch eens vieren" (figuurlijk dan he?). Nee, niet doen, dan zijn we -hoe goed hij ook nu is- weer 3 stappen terug.
Begin deze maand met de stal verhuisd. Het was net of we weer 8 jaar terug waren met opvoeden. Oprecht angstig voor sommige dingen, zeker. Maar ook weer uitproberen tot en met.
Dus gewoon altijd met zo'n dier blijven opletten. Niet verslappen.

Dat dus, heel gevaarlijk, want je hebt altijd mensen die beter denken te weten en jou gaat zeggen dat je wat meer moet gaan vieren.

Enkel en alleen omdat ie al 13 jaar is en in hun ogen braaf (komt omdat jij het dier kent en streng onder de duim houdt maar dat weten de anderen niet, zulke domme mensen heb je als die het dier niet kent).

Wie zegt dat de merrie van TS nooit in de verkeerde handen terecht komen?
Dat het nooit in de handel komt dat het nooit per ongeluk bij de andere mensen komen kan of mensen per ongeluk bij het dier?

Dat wil je toch ook niet op je geweten hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:27

060606 schreef:
Kymalin schreef:

Het veulen van de foto is pas 1 jaarling geworden. De jaarling die problemen geeft wordt volgende maand een 2 jarige.

Ah oké dank je! :)