Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
060606 schreef:De bedoeling was ook dat ik haar zelf zou gaan starten, tussen de paarden. Ik heb lange tijd jonge ruiterss gehad, een juist ruitertje gezocht voor mijn paarden ponys, maar dat is echt best lastig. Ik had dus besloten niet alleen de paarden maar ook de D pony's zelf te gaan starten. Stuk lastiger, maargoed als ze goed zijn en je doet je best kan het wel. Een tweede is wel dat ze dus ook bedoeld zou zijn voor mijn fokkerij, haar halfbroer is pas goedgekeurd ze maakt ook zeker kans (dat denk ik niet alleen zelf, iedereen om mij heen). Maargoed in hoeverre gaat ze nog veranderen, en hoe gaat ze zijn met dracht en veulen aan de voet, hoe gaat het veulen zich ontwikkelen. Ik zou de komende tijd echt even moeten aftasten. Ook wel duidelijk dus dat ik haar niet direct wil opgeven. Jullie hebben in veel opzichten wel gelijk maar afmaken vind ik nog een stap verder. Ben nu al een andere merrie kwijt, zij is een hele goede merrie. Ja het kan twee kanten op. Maar de kans dat er nogmaals wat gebeurd is een stuk kleiner, aldoende leer ik ook met haar persoonlijkheid om te gaan. Inmiddels laat ik niet zomaar mensen bij, ik ben heel alert in omgang met haar, geef geen kans zover dat mogelijj is dat ze mij kan raken, zal haar niet meer samen zetten, alleen neus aan neus.
anjali schreef:Ga hier nou niet mee fokken want karakter is ook erfelijk. Hierboven staat ook een verhaal over een dekhengst die zo gevaarlijk is dat er een slot op zijn stal moet. maar die wel duizenden nakomelingen heeft rondlopen. De schrijfster van dat bericht wil echter de naam van de hengst niet noemen.Jammer,want zo zou ze anderen kunnen waarschuwen.Er zijn paarden met een goed karakter genoeg,het is veel beter om daarmee verder te fokken. Fokken moet toch verbeteren zijn?
Sizzle schreef:Als je hem nu alleen zet dat verbeterd het hoe dan ook niet. Die keus snap ik niet.
Een pensionstal is ook niet verstandig maar breng haar gewoon voor de zomer naar Friesland op een graasgebied of zo. Staan altijd volwassen paarden bij en kost geen drol. Dan is ze in de herfst 2,5 en kun je er langzaam echt wat mee gaan doen.
anjali schreef:Sizzle schreef:Als je hem nu alleen zet dat verbeterd het hoe dan ook niet. Die keus snap ik niet.
Een pensionstal is ook niet verstandig maar breng haar gewoon voor de zomer naar Friesland op een graasgebied of zo. Staan altijd volwassen paarden bij en kost geen drol. Dan is ze in de herfst 2,5 en kun je er langzaam echt wat mee gaan doen.
Maar zoals ik al gezegd heb,wordt dat dan gevaarlijk voor zijn kuddegenoten.En kan een gewond geraakt paard daar lang staan\liggen voordat hij hulp krijgt.
060606 schreef:Gaat om bijna 2 jarige die uitgroeid tot D pony. Staan op een grote lange weide waar je bijna 10 minuten over doet voor je aan de andere kant bent lopend. Ze kunnen van elkaar afstaan, elkaar ontwijken. Staan al die tijd samen, heb haar als "vriendin" gekocht. Eerst met nog een 7 jarige ruin, die is inmiddels wel een paar weken weg. De bedoeling was de weides voor de opfok te gebruiken, en de 3 jarige aan huis te zetten daar heb ik namelijk minder wei, en meer faciliteiten. Deze week zouden er andere jongere bij komen. Wat wel is en ik ook meeneem als eventuele reden is vlak nadat de ruin verkocht is, hengstigheid kwam kijken. De jaarling was hier de laatste week als een hengst mee bezig, ruiken aan haar plasjes, schrapen en rondspringen rond haar plasjes. Ze hebben de afgelopen tijd gewoon naast elkaar lopen grazen, soms zelf spelen of zelf kriebelen. Maar het zijn nooit hele goede samen geweest, stonden vaker van elkaar af zeker in begin lang geduurt en de jaarling is snel kwaad in de buurt van drinken of eten, of met aandacht. Tot nu toe was dat redelijk normaal gedrag, oren plat en dreigend afrennen of happen in die situaties. Zijn wel meer paarden die dat niet accepteren De laatste week heb ik haar 1 x gericht non stop zien trappen toen was ze om onbekende reden maar veulen kon wegkomen. Dit was geen waarschuwen meer, maar nooit gedacht dat dit wellicht zou herhalen. Ik vermoed dat dit de laatste keer vlakbij de schuilstal in een hoek niet meer kon. Het hek naar de buren is ook half kapot. Ze stond ineens daar.
Zou de hengstigheid meespelen? Merries onder elkaar? Dat het een felle is waar je op je hoede voor moet blijven wist ik al, maar zo kwaad en doelbewust? Wellicht een alpha merrie in opkomst.
Na dat andere topic ben ik natuurlijk nooit meer ontspannen de wei in gegaan dus er is weinig meer voorgekomen. Ze kreeg ook respect voor me na ik met zweep een tijd door de wei liep. Ik kon inmiddels wel aaien in de wei maar zorgde altijd dat ik wat hoger stond en weg kon komen. Ook halster om ging, na een tijdje halster aan te hebben gehouden kon het halster op en af. Eerste periode wel van achter het hek. Hoefsmid ging redelijk. Fotoshoot gedaan ging normaal. Wandelen ook redelijk. Ze kan snel boos worden dat weet ik wel. Raak je haar perongeluk aan met wandelen heeft ze de neiging gelijk te happen. Wordt je boos wil ze trappen of nogmaals happen. Dat doe ik inmiddels met onder en zij kant vast geklikt en kort vasthouden zodat ze niet bij mij kan komen met hoofd of lijf. Ging steeds beter. Laatste tijd is 1 keer voorgevallen dan ze kwam spelen in de wei en hard kwam aanrennen steigeren bokken en niet stopte na mij signalen toen heb ik wat naar haar gegooid kon niet anders. En tijdens aaien, neusje genietend, bij een vriendin ineens happen naar het gezicht dat ging net goed.
Nu zijn er een aantal niet normale dingen gebeurd maar is het ook een tijd wel normaal gegaan. Vind het dus ook lastig om af te schrijven. Ze is momenten zelfs de liefste die ik ooit gehad heb, maar kan ook snel omslaan en heel gemeen zijn. Als het haar zo uitkomt/niet zint? Heb wel besloten haar niet naar de buren te brengen. Bang voor blessures, verschillende mensen in de wei ook jongeren, wil ik niet mee gokken.
anjali schreef:060606 schreef:De bedoeling was ook dat ik haar zelf zou gaan starten, tussen de paarden. Ik heb lange tijd jonge ruiterss gehad, een juist ruitertje gezocht voor mijn paarden ponys, maar dat is echt best lastig. Ik had dus besloten niet alleen de paarden maar ook de D pony's zelf te gaan starten. Stuk lastiger, maargoed als ze goed zijn en je doet je best kan het wel. Een tweede is wel dat ze dus ook bedoeld zou zijn voor mijn fokkerij, haar halfbroer is pas goedgekeurd ze maakt ook zeker kans (dat denk ik niet alleen zelf, iedereen om mij heen). Maargoed in hoeverre gaat ze nog veranderen, en hoe gaat ze zijn met dracht en veulen aan de voet, hoe gaat het veulen zich ontwikkelen. Ik zou de komende tijd echt even moeten aftasten. Ook wel duidelijk dus dat ik haar niet direct wil opgeven. Jullie hebben in veel opzichten wel gelijk maar afmaken vind ik nog een stap verder. Ben nu al een andere merrie kwijt, zij is een hele goede merrie. Ja het kan twee kanten op. Maar de kans dat er nogmaals wat gebeurd is een stuk kleiner, aldoende leer ik ook met haar persoonlijkheid om te gaan. Inmiddels laat ik niet zomaar mensen bij, ik ben heel alert in omgang met haar, geef geen kans zover dat mogelijj is dat ze mij kan raken, zal haar niet meer samen zetten, alleen neus aan neus.
Ga hier nou niet mee fokken want karakter is ook erfelijk. Hierboven staat ook een verhaal over een dekhengst die zo gevaarlijk is dat er een slot op zijn stal moet. maar die wel duizenden nakomelingen heeft rondlopen. De schrijfster van dat bericht wil echter de naam van de hengst niet noemen.Jammer,want zo zou ze anderen kunnen waarschuwen.Er zijn paarden met een goed karakter genoeg,het is veel beter om daarmee verder te fokken. Fokken moet toch verbeteren zijn?
rien10 schreef:Mwah..... niet helemaal mee eens. Wij blijven zeer consequent en oplettend naar ons dier. Mensen zeggen wel eens, "hij is al 13, laat de teugels toch eens vieren" (figuurlijk dan he?). Nee, niet doen, dan zijn we -hoe goed hij ook nu is- weer 3 stappen terug.
Begin deze maand met de stal verhuisd. Het was net of we weer 8 jaar terug waren met opvoeden. Oprecht angstig voor sommige dingen, zeker. Maar ook weer uitproberen tot en met.
Dus gewoon altijd met zo'n dier blijven opletten. Niet verslappen.