bigone schreef:Dan stuur de wetenschappelijke bewijzen maar eens door.
Dat staat in elke basis-cursus biologie. Google ff zou ik zeggen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luckystory schreef:bigone schreef:Dan stuur de wetenschappelijke bewijzen maar eens door.
Luckystory schreef:bigone schreef:Dan stuur de wetenschappelijke bewijzen maar eens door.
Luckystory schreef:Ja, want het gaat over de essentie van bestaan.
Wat is het doel van ons leven?
Ik ga haar haar bestaansrecht niet afnemen omwille een blessure waar ze goed mee om kan.
Er is trouwens helemaal niets 'ondraaglijks' aan een geblesseerde pees. Zeker niet zolang ze functioneel is.
Zelf al genoeg geblesseerde pezen en banden gehad en ook chronische gewrichtsontstekingen om min of meer te kunnen inschatten hoe pijnlijk het juist is. Ik zou dat niet catagoriseren onder 'ondraaglijk'.
Luckystory schreef:Ja, want het gaat over de essentie van bestaan.
Wat is het doel van ons leven?
Ik ga haar haar bestaansrecht niet afnemen omwille een blessure waar ze goed mee om kan.
Er is trouwens helemaal niets 'ondraaglijks' aan een geblesseerde pees. Zeker niet zolang ze functioneel is.
Zelf al genoeg geblesseerde pezen en banden gehad en ook chronische gewrichtsontstekingen om min of meer te kunnen inschatten hoe pijnlijk het juist is. Ik zou dat niet catagoriseren onder 'ondraaglijk'.
mooney schreef:Luckystory schreef:
Komt een universitair geschoolde bioloog even om de hoek zetten.
Je niet reproduceren/geen genen doorgeven is het ergste wat je kan overkomen volgens de biologie, niet de dood. Zo zie je dat dieren zichzelf kunnen opofferen wanneer er genoeg verwanten door die actie zullen overleven. Een dier dat dood gaat met 5 jaar, maar 30 nakomelingen heeft heeft biologisch gezien een succesvoller leven gehad dan een 30 jarige met 5 nakomelingen.
Als je het zo nodig op biologische principes moet betrekken kan je beter boos worden op mensen die dieren castreren.
Luckystory schreef:Omdat dat nu eenmaal de wetten van de biologie zijn. Wat is het biologisch doel van het betaan?
Dat is het voortbestaan van jezelf en je genen garanderen. Dat gaat iets makkelijker levend dan dood.
Hoe ernstig je de dood van een dier inschat t.o.v. de totaliteit van dingen in de wereld is natuurlijk relatief.
Maar voor dat wezen persoonlijk, doe je hem wel degelijk het ergst mogelijke aan.
Pluttersput schreef:Het paard móet dus eigenlijk weg. Maar ze durft het niet goed te koop aan te bieden omdat het paard natuurlijk een rugzakje bij zich heeft, en daar moet gewoon echt rekening mee gehouden worden.
Daarom zit ze nu in dubio, want als ze het laat slachten weet ze zeker dat het paard niet meer hoeft te lijden of bij de verkeerde eigenaar terecht komt.
Maar het paard is eigenlijk met de juiste begeleiding gewoon goed te houden waarschijnlijk. En dat is de reden dat ik dit topic maak.
Wat zou bokt doen? Paard moet dus eigenlijk wel weg, omdat het bij haar niet kan krijgen wat ze nodig heeft. Maar heeft dus wel specifieke zorg nodig, is slacht dan misschien eerlijker? De hoofdprijs hoeft ze er niet voor, ze beseft dat het een lastig paard voor de verkoop is...
Wat denken jullie?
bigone schreef:Tja, wanneer je een roofdier bij een paard in de wei zet zal het er inderdaad alles aan doen om in leven te blijven. Mensen handelen van uit rationaliteit, dieren van uit instinct. En heel eerlijk, ik word zo ontzettend moe van al die mensen die menselijke gedragingen aan een dier toeschrijven. Een dier beleeft niet het laatste uurtje en het laatste snoepje, juist omdat ze in het nu leven en niet in de toekomst. Ja natuurlijk, er is aangeleerd gedrag, onze paarden werden vaak al vrolijk wanneer de vlechten er in gingen. Ze wisten wat er ging gebeuren. Maar wanneer er een da komt om ze in te slapen zullen ze hem nog een knuffel geven om het volgende moment dood om te kiepen. Dit kun je ze dus niet aanleren dus stop met vermenselijking van dieren.
Percy schreef:Heeft de merrie nu al echt pijn of is het nog goed onder controle te houden?
Kinke schreef:maar waarom hou je haar dan toch zo Luckystory? Als je al met pijnstilling aan de slag moet, dat is toch niet eerlijk? Als ik het zo lees kun jij geen afscheid nemen?
Luckystory schreef:Ik vind het een beetje hautain dat iedereen van zichzelf lijkt te denken dat men de beste optie is voor zijn paard. En dat men zo nodig het dier moet behoeden van alle andere mensen.
Er zijn toch nog genoeg mensen in de wereld die wel goede bedoelingen hebben?
Of zijn we met z'n alle echt zo zwartgallig om daar niet meer in te geloven?
Luckystory schreef:Wie heeft het over stress Superpony?
Jij hebt het over sterven. Ik heb het over dood zijn. Dat zijn 2 verschillende dingen.
mooney schreef:Haal de en maar weg, dat voortbestaan is geen doel op zichzelf. Deze merrie gaat in goede handen geen veulens meer krijgen. Haar 'succes' zal dus 1 nakomeling blijven. Daarmee is het biologisch gezien irrelevant of ze nu doodgaat of over 20 jaar.
Wat nu wel belangrijk is, is kwaliteit van leven inschatten onder de mogelijke opties. Dat is gelukkig een menselijk proces, want de natuur boeit het geen reet hoe rot het mogelijke leven van een organisme is