Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:03

Onder het mom van goede bedoelingen:

Wat nou als jullie stalgenoot jou nooit ziet bij je paard.
Paard heeft geen deken op, stal genoot denkt aaaahhh wat zielig paard heeft het koud.
Besteld een deken op jou naam en gegevens en laat deze bezorgen bij haar, doet de deken op( dus kan niet meer retour) en jij hebt een rekening van €200,00 voor een deken die jij niet wil of om hebt gevraagd.

Zouden jullie die dan ook gewoon betalen? Want het was zo goed bedoeld van de stalgenoot.
Maar jij gebruikt geen dekens voor je paard omdat je dat niet wil/nodig heb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:11

Ik denk dat dit wel even iets anders is, een veearts wordt denk ik eerder gebeld dan dat iemand een deken besteld. En die persoon heeft dan al betaald, dus als je het er niet mee eens ben dan laat je het gewoon zo. In het geval van de ts heeft de veearts gewerkt en die wil geld zien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:18

marleen_usar schreef:
Ik denk dat dit wel even iets anders is, een veearts wordt denk ik eerder gebeld dan dat iemand een deken besteld.

Nou ik zit er echt niet op te wachten dat iemand een da voor mij belt (en dan niet eens mijn eigen da!) en mij pas belt als de da naast mijn paard staat.

Wij hebben 2 pensionhouders op stal, die zijn er áltijd, die kun je inschakelen, ook in nood. En anders bel je me.

Maar ja, ik heb in 20 jaar tijd nog NOOIT meegemaakt dat een stalgenoot zomaar een da belde. Ik vind het ook echt een rare actie van die man, het zou hem sieren de helft te betalen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:21

Ik vind het wel een interessante vraag. Dieren worden in de wet vaak gezien als producten. Dus vraag ik me af of het dan vergelijkbaar zou zijn met dat iemand bt voor je auto ofzo.

Aan de andere kant bestaat er een zorgplicht voor dieren. Maar de vraag is of een stalgenoot gerechtigd is een dierenarts te laten komen.

Ik zou ook heel boos zijn. De stalhouder mag van mij altijd bellen. Die weet ook eventuele bijzonderheden over mijn paard.
Stalgenoten niet, die mogen mij of de stalhouder bellen.

Als je er vanuit gaat dat de stalgenoot denkt dat het echt héél ernstig is. Dan had zij daarna nog meteen de eigenaar moeten bellen zodat die óók kon komen. Want stel dat operatie of inslapen een optie was geweest, dan had zij er toch bij moeten zijn.

Vervelend verhaal. Het handelen van de stalgenoot zou ik nog erger vinden dan de dierenartsrekening. Ik zou overigens wel betalen, maar zowel met de dierenarts en de stalgenoot nog eens een stevig gesprek houden. Vooral omdat ik het niet zou waarderen als anderen dingen voor mijn paard gaan regelen, besluiten terwijl er gewoon tijd voor overleg was. En ik zelfs niet ben ingelicht dat er een dierenarts onderweg was......

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:25

marleen_usar schreef:
Ik denk dat dit wel even iets anders is, een veearts wordt denk ik eerder gebeld dan dat iemand een deken besteld. En die persoon heeft dan al betaald, dus als je het er niet mee eens ben dan laat je het gewoon zo. In het geval van de ts heeft de veearts gewerkt en die wil geld zien.

nee hoor je kan nog steeds een acceptgiro mee laten komen bij diverse webshops.
dus zit jij nog steeds met de kosten ;)

de vergelijking is het zelfde beide dingen waar je niet om gevraagd hebt en beide totaal geen spoed. maar jij wel voor de kosten mag opdragen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:32

Maar wie zegt dat het geen spoed was?
Wat ts een schaafwond vind, is blijkbaar voor de dierenarts niet zo geweest

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:40

dromertje2 schreef:

Lekkere spoed als je dan de eigenaar pas belt als de da er is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:43

Beetje vreemd inderdaad dat de stalgenoot de DA belt en niet jou!
Jij hebt, neem ik aan, duidelijk aangegeven dat de DA jou paard niks hoeft te geven qua behandeling?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:44

MarijeR schreef:
Er zit nogal wat verschil tussen een stalgenoot die met spoed een DA laat komen omdat jouw paard met een schaafwondje op stal staat of een stalgenoot die een paard in paniek met z'n been ergens vast in de stal vindt en waar achteraf na DA controle blijkt dat een schaafwondje de enige schade is.
In het 1e geval zou ik duidelijk in gesprek gaan met het stalgenootje over wanneer een DA te bellen of niet, in het 2e geval zou ik een bos bloemen halen voor je stalgenootje.
In beide gevallen zelf de DA rekening betalen, dat sowieso...

Helemaal mee eens.
In het 1e geval zou ik dat overigens met de hele stal doen.
Ik zou ook zuur kijken bij zo'n rekening. Ben zelf ook meer van het nuchtere even aankijken type. Maar dat neemt niet weg dat ik er van uitga dat de da met de allerbeste bedoelingen gebeld is. En dus zou ik betalen.
Misschien met de vragen van de noodzaak van de behandeling en het verzoek om soepel met de termijn om te gaan. Maar wel betalen.
Hoe 'onzinnig' ook. Je zult maar zo ver komen dat een stalgenoot bij twijfel niet de dierenarts belt omdat jij weigert te betalen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:45

Mijn verzorgers hebben afgelopen weekend opgepast bij de paarden (36 en 13 jaar oud) en dan ben ik toch wel echt heeeeel blij met ze. Een van de jaarlingen had met haar been vast gestaan in het hooi net. Er was geen paniek(tinker..... :') ) geweest maar ze stond met haar been omhoog.

Ze hebben haar bevrijd, even laten lopen en ze zagen niks dus hebben mij een appje gedaan en daarmee klaar. Zou niet moeten denken als ze in hun "paniek" een da bellen op zondag voor zo iets. Nu moet ik zeggen dat ik 194,- erg veel geld vind. Ik was begin van dit jaar 137,- kwijt voor koliek behandeling op zondag ochtend. Incl. Medicatie en opvoelen ivm veulen.

Ik zou toch proberen in gesprek te gaan met de gene die gebeld heeft, desnoods 50/50 met de rekening maar ik zou hem ook niet "zomaar" betalen.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 13-12-18 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashleytjuhh

dromertje2 schreef:

sommige dierenarts geven ook voor de zekerheid iets tegen een ontsteking.

zo heeft die van mij dat ook een keer gekregen terwijl ze gewoon last had van een stalbeen. (helaas was ik er zelf niet bij. maar mochten ze wel de da bellen omdat hij al paar dagen met 1 dik achterbeen stond. ik was op vakantie dus kon niet langs om zelf te oordelen. was toen nog voorzichtig omdat ik haar net had )
wel toen betaald. maar ik vond het zeker niet nodig paard heeft gewoon snel stalbenen.

Apple

De volgorde is nog altijd:
- degene die het ontdekt informeert de staleigenaar, staleigenaar contact eigenaar, in overleg vervolgens DA of niet. En dan kan het nog best zo zijn dat je door reistijd als eigenaar gelijk met de DA aankomt, maar dan ben je in elk geval alvast op de hoogte :-)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:01

lieveli schreef:
dromertje2 schreef:

Lekkere spoed als je dan de eigenaar pas belt als de da er is.

Ik had liever dat men eerst naar de dierenarts belt dan tijd verschijten met eerst naar mij te bellen.
Soms telt elke seconde.
Ik lees hier maar 1 gekleurde kant van het verhaal dus t kan geen spoed geweest zijn maar evengoed wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:07

Citaat:
Ik had liever dat men eerst naar de dierenarts belt dan tijd verschijten met eerst naar mij te bellen. Soms telt elke seconde.

Maar bij een wond telt vrijwel nooit iedere seconde en maakt een telefoontje van een minuut naar de eigenaar voordat je de dierenarts belt het verschil echt niet! En als het bloed er echt uitspuit druk je het af tot dierenarts er is, maar ook dan kun je echt prima eigenaar ook inlichten voordat de dierenarts er naast staat. Lappen vel eraf/open tot het bot en wat voor narigheid ook is verschrikkelijk om te zien en moet absoluut behandeld, maar daar gaan ze echt niet in 10 minuten van dood en dat kan dus prima behandeld worden door een dierenarts die de eigenaar zelf uitkiest! En misschien gaat het wel om een heel oud paard of een met een nare blessure die in zo'n geval ingeslapen wordt ipv behandeld. Zulke info weet alleen de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door gomir op 13-12-18 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:08

Vind het wel een lastige kwestie hoor. Wat nou als jij als eigenaar niet bereikbaar bent, ligt de machtiging dan bij de stalhouder? En wat als blijkt dat die een verkeerde inschatting maakt en het achteraf toch minder spoed lijkt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:09

Iedereen gaat ervan uit dat die ex-stalgenoot het nummer van TS bij de hand had en dat TS onmiddellijk haar telefoon opnam. En ook dat de stalhouder in de buurt was. Dat kan ik allemaal niet uit het verhaal opmaken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:12

inderdaad, allemaal info die we niet weten, enkel een heel subjectief verhaal.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:16

Lastige kwestie inderdaad. Die dierenarts kan er weinig aan doen, die wordt gebeld voor een spoedgeval en gaat daar naartoe. Die weet niet of dat paard wel of niet van die eigenaar is. Dat hij antibiotica heeft gegeven terwijl jij het daar niet mee eens was en dat hebt vermeld, vind ik wel een kwalijke zaak. Daar zou je met betreffende DA nog over kunnen onderhandelen. Voor de rest is de ex-stalgenoot degene die dit geregeld heeft. Daar zul je dan je geld bij vandaan moeten zien te krijgen. Die DA moet gewoon betaald worden naar mijn idee. Maar ik zou ook behoorlijk woest zijn als iemand mij dit flikte zonder mij eerst te bellen. Maar misschien was hij in paniek omdat het paard vast zat en zag het er erger uit dan het eigenlijk was.
Het is een forse rekening voor een schaafwond inderdaad. Maar de DA kosten zijn tegenwoordig erg hoog dus ik kijk daar niet echt van op. Ik zou met de DA onderhandelen over die AB spuit en het verder met die stalgenoot zien te regelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:19

Sclimpre schreef:
Iedereen gaat ervan uit dat die ex-stalgenoot het nummer van TS bij de hand had en dat TS onmiddellijk haar telefoon opnam. En ook dat de stalhouder in de buurt was. Dat kan ik allemaal niet uit het verhaal opmaken.

Exact. Dit topic staat vol met aannames

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:30

Hihi, 9 pagina`s en TS reageert maar 2x incl openingspost.

Ik zou als ik haar was gewoon lekker blijven meelezen, want iedereen weet schijnbaar al precies wat er aan de hand is en hoe ze moet handelen. :+

Ik hoop dat je eruit komt TS, succes.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:33

Heel bokt staat vol met eenzijdige verhalen waar mensen advies/meningen over willen horen, dat is in dit topic echt niet anders dan in andere topics.

Ik zou het gesprek aangaan met de ex stalgenoot waarom hij dacht dat dit zo’n spoed geval was dat er niet op contact met eigenaar/stalhouder gewacht kon worden.
Wanneer een stalgenoot tijdens een twijfel geval van bloed spoed en normale spoed de da belt heb ik daar geen moeite mee. Wanneer ze de da bellen zonder vooraf contact voor een simpel klein wondje ga ik er toch echt een hartig woordje mee spreken.
Tussen voor je ogen een paard zien sterven en een paard heeft een schaafwondje zit toch echt nog een heel groot gebied.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:34

[/quote]

Ik had liever dat men eerst naar de dierenarts belt dan tijd verschijten met eerst naar mij te bellen.
Soms telt elke seconde.
Ik lees hier maar 1 gekleurde kant van het verhaal dus t kan geen spoed geweest zijn maar evengoed wel.[/quote]

Maar de informatie die ts verstrekt gaat alleen maar over een schaafwond?! Dat is vervelend, maar ligt toch niemand wakker van en om dan te roepen elke seconde telt, dan denk je aan een spoed geval, de info die ts geeft komt daar zeker niet voor in aanmerking, in de verste verte niet. Vind de reacties dan ook erg overtrokken allemaal. Als ik een schaafwond heb, ren ik echt niet naar de eerste hulp!

Ik geef mijn reacties op basis van de info van ts, wat er precies gebeurd is, kunnen wij hier natuurlijk niet vanachter een pc zien, maar echt, bij alleen een schaafwond, is er toch helemaal geen sprake van spoed wat niet heeft kunnen wachten tot de eigenaar zijn paard kan bekijken en zelf zijn/haar dierenarts kan bellen. Ben benieuwd wat je gaat doen ts, hopelijk komt het paard er idd met alleen maar een schaafwond vanaf en valt de schade mee, financieel en op gebied van gezondheid.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:37

Wat een onsympatieke TS.

Citaat:
Ik wil weten wat mijn rechten zijn
Iemand steekt tijd en energie in jouw paard om een vervelend probleem op te lossen en dan deze post.

Boven aan de 2e pagina het laatste bericht, geweldig voor mij hoeft Ts de afloop niet eens te melden.

Geen bloemetje voor haar stalgenoot en een hoop bla bla naar een DA die zijn werk doet.
AB wordt niet erg snel voorgeschreven. Als je de juiste persoon niet snel genoeg te pakken krijgt, vind ik het klasse dat iemand de juiste beslissing neemt.

TS dit is een leuk topic hier geworden, misschien zijn dieren en de bijbehorende verantwoordelijkheden niet aan jouw besteed, dat kan gebeuren met TS-en

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:38

TS, het enige wat je hier gaat krijgen is een lading meningen van mensen die het wel of niet met je eens zijn. Wil je echt degelijk, juridisch advies dan is het juridisch loket de meest simpele plek om antwoord op je vraag te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:38

Ongeacht het verhaal zal de DA toch gewoon betaald moeten worden.
Ik zou zelf de DA betalen en de rest onderling uitzoeken met de stalgenoot. Daar hoeft de DA niet onder de lijden.