Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:19

Ik vind het er mooi uitzien voor zover je dat kan zeggen.

Goede raad is altijd ontzettend aardig maar als mensen zichzelf gaan herhalen vind ik het alleen maar vervelend. Dier staat onder medisch toezicht en TS is duidelijk alert.

Fijn dat ze thuis zijn!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 20:12

Vandaag even geen foto maar hij doet het goed! Temp was vandaag 38.0 dus dat is super.

Moeders even snel aan de longe gehad terwijl de kleine ff werd afgeleid door iemand anders. Daarna braaf mee naar de wasplaats gelopen, wel vlot maar geen gespring. Keurig tussen 2 touwtjes blijven staan terwijl ik lekker alles schoon kon maken en behandelen. Moeders ook gelijk behandeld want die heeft schimmel opgelopen.

Ben inderdaad super blij met de plek waar we staan! Alles word mogelijk gemaakt voor het beste herstel, hulp waar nodig en inderdaad mega veel ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:23

Wat heb jij straks een mak veulen! +:)+

Die wond zoals je m aantrof! Ik was van mijn stokkie gegaan denk ik.. -O-

Fijn dat het nu zo goed gaat!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 22:17

Afbeelding

Hij lag al heerlijk te tukken net op zijn witte tapijtje <3

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:33

Wat is het toch een droppie <3 <3 <3 <3

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:35

Ziet er goed uit! Dan is het toch wel echt fijn dat ze weer thuis zijn!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 18:16

Nou vandaag was zijn temp 38.2 dus nog steeds goed. Moeders even lekker weer 5 min aan de longe gelopen.

Met lopen was hij weer braver als gisteren en met wassen wederom super zoet! Heerlijk ventje is het!

Spoiler:
Afbeelding

Dag 18, 8 november

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:35

Ik heb zelf een pony gehad met een grote wond, oorzaak was wel bekend. wond is helemaal mooi genezen, ik heb hierover een topic bijgehouden namelijk deze:

okdoei @ [MD] Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Ik kan je 1 tip geven, doe alles in overleg met je dierenarts, ik kreeg via bokt veel (goedbedoelde) tips die in het geval van mijn pony totaal niet van toepassing waren.

Mocht je vragen hebben oid, voel je vrij om een pb te sturen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:41

Ik vind het er echt met de dag beter uit zien

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:04

Dat gaat duidelijk de goede kant op! Gelukkig maar :D ik duim mee voor een spoedig herstel!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:22

Stuur je de foto's ook door naar je dierenarts?
Ik ben namelijk bang dat je op de laatste foto niet op de wondbodem kijkt, maar op de fibrine opbouw van de wond. En als dat zo is moeten er maatregelen genomen worden om de wondbodem schoner te krijgen. Maar dat durf ik dus niet met zekerheid vanaf deze foto te zeggen, dus zou een zeer kort lijntje met de dierenarts houden.
Heel veel succes gewenst in ieder geval!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:26

Ik vind de wond ook niet zo mooi eigenlijk....en de temperatuur is wel de bovengrens van wat het mag zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:14

Ik vind de wond er ook niet goed uitzien. Ik zie geen gezond wondklimaat en ook nog geen mooie roze wondrand ontstaan.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 22:40

Ik zou morgen weer een update sturen via de app naar de arts, ook met foto's dus. Er zit op de foto overigens net acederm op gespoten. Zal morgen ook even een foto maken als ik het heb schoon gemaakt zonder spul erop.

W.b.t de temperatuur moet ik gelijk bellen als hij boven de 38.6 graden komt dus die is nog prima. Ovetigens heb ik mij laten vertellen dat de temp van veulens hoger ligt dan bij volwassen paarden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:47

Carmuh schreef:
Ik zou morgen weer een update sturen via de app naar de arts, ook met foto's dus. Er zit op de foto overigens net acederm op gespoten. Zal morgen ook even een foto maken als ik het heb schoon gemaakt zonder spul erop.

W.b.t de temperatuur moet ik gelijk bellen als hij boven de 38.6 graden komt dus die is nog prima. Ovetigens heb ik mij laten vertellen dat de temp van veulens hoger ligt dan bij volwassen paarden?

Een pasgeboren veulen is wat hoger idd. Boven 38.4 heeft een paard verhoging (dus een mogelijk beginnende infectie!) en bij 38.9 koorts. Met 38.2 zit hij nog niet eens een halve graad af van wanneer je moet gaan bellen. Het is dus niet goed, het is al bijna fout.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:05

Ts volg je gevoel en je afspraken met de artsen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:15

Spoiler:
Afbeelding

Zo ziet een gezonde wond eruit. Goed vochtig, geen korsten en een mooie nieuwe huid (die roze rand) aan de zijkanten. De wond groeit van buiten naar binnen dicht. Ik heb deze foto van de site veterinairewondzorg.nl. De site is niet meer actief, maar er staan goede voorbeelden op. Ik heb een vergelijkbaar resultaat met dermagel behaald bij mijn vorige paard, die een wond tot op het bot had op de pijp.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 17:27

Zijn temp was vandaag 38.0 dus maak me echt geen zorgen. Kregen hem ook mee met een temp van 38.3.

Ook even contact gehad met de dierenarts en die is vooralsnog tevreden. Wel even het plekje onder de grote wond in de gaten houden anders snijden ze dat even weg.

Kon hem zelf samen met moeders weer naar stal brengen en zijn ook even bij de smid geweest. Heerlijk nuchter dier is het toch.

Spoiler:
Afbeelding

Dag 19, 9 november. Dit is net na het schoonmaken.

Spoiler:
Afbeelding

Met acederm en sudocreme.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:58

Zo fijn dat hij alles toelaat. Rond de 38 kan best goed zijn, hier ook 1 die dat als normaal temp heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:06

Tessebes schreef:
Spoiler:
[ [url=m/6wiulz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet een gezonde wond eruit. Goed vochtig, geen korsten en een mooie nieuwe huid (die roze rand) aan de zijkanten. De wond groeit van buiten naar binnen dicht. Ik heb deze foto van de site veterinairewondzorg.nl. De site is niet meer actief, maar er staan goede voorbeelden op. Ik heb een vergelijkbaar resultaat met dermagel behaald bij mijn vorige paard, die een wond tot op het bot had op de pijp.

Je kan die wond niet vergelijken met de wond van het veulen vd ts.Deze is al verder genezen.
Zo maar random dingen gaan roepen helpt het veulen niet.

Ik blijf het een vreselijke wond vinden en knap hoe je er mee omgaat TS.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:11

Ik roep niet random maar wat. Ik laat de foto zien, om aan te geven waar ze naar toe moet. Mijn vorige paard had ook een fikse wond (tot op het bot), dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

Op de laatste foto ziet de wond van het veulen er al vochtiger uit, dus dat is mooi.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:12

Ik vind er echt wel verbetering in zitten. Je doet er goed aan de adviezen van de arts op te volgen. En super dat hij zo meewerkt, en weer lekker thuis is.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:22

Toch honingzalf is echt wonderlijk op zulke wonden.

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:27

Ik denk dat ieder paard net zoals een mens op een andere manier geneest . Dus t’s kan wel ergens heen moeten. Maar in mijn ogen is ze heel betrokken met haar diertje, volgt ze haar gevoel, en HAAR dierenarts. Deze behandeld het veulen en kan het beste oordelen denk ik.

T’s petje af voor jou. Vind het heel knap van jou en je beestje!

Domenic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:53

wend2009 schreef:
Toch honingzalf is echt wonderlijk op zulke wonden.

Dan is manuka honing zeker een aanrader! :j

Inderdaad petje af TS, je hebt een prachtig veulen en met alle zorg dat je hem geeft komt het wel goed met het herstel +:)+