Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:50

Afbeelding Ik had er zelfs pastern wraps onder :')

Horseware

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:57

De methode van Knottenbelt kan idd prima op afstand. Maar het is zo belangrijk dat je alles heel precies opvolgt, anders kan het zelfs averechts werken. En helaas blijkt dat veelal een hekel punt te zijn

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:14

Ik al gevraagd of ik de middelen zo bij een dierenarts kan krijgen, maar die spray wordt niet zomaar verstrekt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:19

panache schreef:
[ Afbeelding ] Ik had er zelfs pastern wraps onder :')

Bij die van mij gaat het juist om het kootgedeelte, maar omdat het zo beweeglijk is, schuurt alles. Ik zag ergens horsesox van equifit, misschien dat ik die eerst eens bestel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:45

Dat is eigenlijk hetzelfde als tubigrip. Dat blijft al helemaal niet zitten en kruipt zelfs omhoog over de kroonrand en gaat geplooid in de koot zitten omdat ze niet voorgevormd zijn

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:55

*zucht* dan weet ik het ook even niet meer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:08

Dan kan je beter voor de whinneys gaan, die blijven het beste zitten. Ze zakken ban boven wel wat af maar dat lijkt in jouw geval niet zo erg

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:11

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:38

Tessebes schreef:
Ik al gevraagd of ik de middelen zo bij een dierenarts kan krijgen, maar die spray wordt niet zomaar verstrekt.

Ik heb maar 1 huisdierenarts gebeld en die heeft het gelijk meegegeven....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:42

Bijzonder, want het is een receptplichtig geneesmiddel. Maar fijn dat het bij jou wel gelukt is.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:49

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:55

Tessebes schreef:
panache schreef:
[ Afbeelding ] Ik had er zelfs pastern wraps onder :')

Bij die van mij gaat het juist om het kootgedeelte, maar omdat het zo beweeglijk is, schuurt alles. Ik zag ergens horsesox van equifit, misschien dat ik die eerst eens bestel.

Wellicht tendongrip onder de cashell socks. En dan het uiteinde van tendongrip over de bovenkant van de cashells slaan.. Lekker zacht voor het paard! Wel onwijs veel werk in de ochtend.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:19

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:26

http://www.pharmacy4pets.nl/recept-plichtige-medicatie Zie het laatste punt. Een recept is zo te krijgen. Een paar keer bellen naar verschillende artsen en je hebt het. Mocht je toch besluiten telefonisch advies vanuit Wolvenga aan te nemen, dan kan zij dit ook voor jou regelen.

Ik heb bij 2 verschillende huisdierenartsen het verkregen een half jaar geleden (gezien 1 praktijk tijdelijk gesloten was).

Ik weet dat een andere patiënt het ook zo gedaan heeft. En die heeft een andere praktijk dan ik benaderd.

Waar een wil is....
Laatst bijgewerkt door panache op 15-01-18 11:46, in het totaal 3 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:33

gisteren iets opgelopen van binnen staan
we zijn gaan rijden en ff stukje door de zee gelopen
terug been mooi dun
ga zo naar stal en hoop dat het been dun is...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:24

Thanks voor de tips en het meedenken qua beenbescherming en de medicaties!

Als die spray in NL gewoon te leveren is, verwacht ik wel dat mijn DA bereid is daar in mee te werken. Iig zijn ze tot nu toe met alle 'rare' dingen van mijn vos erg fijn meedenkend :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:32

Ik zie staan dat je altijd een recept nodig hebt, anders kunnen ze het niet verstrekken.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:51

Tessebes schreef:
Ik zie staan dat je altijd een recept nodig hebt, anders kunnen ze het niet verstrekken.

Laat maar. Ik steek geen energie meer in jouw uitspraken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:03

Ik begrijp niet waarom je zo reageert?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:12

Tessebes schreef:
Ik begrijp niet waarom je zo reageert?

Omdat ik je probeer te helpen en ik het idee krijg dat je niet in mogelijkheden denkt.

Mijn paard is beter/genezen en van de vasculitis af. Voor mijn paard ben ik dus niet op zoek naar een oplossing. Het enige wat ik graag wil is dat andere paardeneigenaren ook eventueel geholpen kunnen worden als ze uitgedokterd zijn.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:26

Meldt me toch nog even een keer hier. Ik denk ook dat Tessebes het in oplossingen moet zoeken en niet iedere aangedragen oplossing direct moet afschieten, maar het is wel waar dat sommige middelen gewoon lastig zijn te krijgen zonder recept en als je het in webwinkel aanklikt omdat het wordt aangeboden verschijnt dan plotseling weer; niet te verkrijgen zonder recept en dat is wat Tessebes bedoelt denk ik.
In het begin van dit topic heb ik aangegeven hoe ik het met mijn merrie behandeld heb destijds. Dan heb ik het over 10 jaar geleden! Zij is inmiddels op 24 jarige leeftijd overleden. (sorry Tancreda4. Bedankt dat je blij voor me was, maar ze is er al 2 jaar niet meer). Maar zij had het dus 2 jaar achtereen en heeft het in die 8 fijne jaren dat ze nog bij ons was nooit meer gehad. Ik heb toen ook van alles geprobeerd en meldde me daarom in dit topic. De spray ken ik niet, maar mijn ervaring was hoe meer gesmeer hoe meer gedokter hoe slechter het werd. Het bleef constant monitoren of er sterker geschut moest worden ingeschakeld . Prednisolon liever niet, want die middelen zijn vaak net zo erg als de kwaal, maar als het nodig is omdat er anders bloedvergiftiging ontstaat dan moet het even gewoon. Hydrocotiderm ook geen fijn middel. De huid wordt dun en gevoelig voor bacteriële infecties, maar het werkt wel, dus steeds de modus vinden tussen behandelen of toch even met rust laten en monitoren.
Ik zou sowieso voor de mensen die dat nog niet doen Zwavel aanbevelen als ondersteuning. Dit soort reacties van de huid kunnen gewoon het beste bestreden worden van binnenuit. Zwavel is ook een sterke ontstekingsremmer. Ik gebruikte gewoon de MSM maar Cure mok van VSM heeft volgens mij ook Zwavel er in zitten (en ja het staat voor mok en niet voor vasculitis, maar is gewoon een middel voor ondersteuning van de huid en onderliggende delen). En met zijn allen duimen voor droog weer! Want ook ontstaat dit meestal niet bij nat weer maar juist in een droge periode, het is bijna niet te behandelen als het zo nat is omdat de huid stuk gaat en daardoor weer geinfecteerd raakt en afzakkende boots en verbanden helpen daar ook niet bij. Ik hoop voor jullie allemaal dat je het onder de knie krijgt en dan blijft het voor de paarden die gevoelig hiervoor zijn constante aandacht. Wat ik deed in de jaren erna is iedere dag zorgvuldig controleren op plekjes en warmte en bij verdenking maar een paar dagen hydrocotiderm om de ontsteking tegen te gaan eventueel gevolgd door zinkzalf om de huid snel te laten herstellen en dus de MSM zwavel die ik haar in de gevoelige periode(september, oktober, november) dus gewoon preventief gaf. Ik wens jullie sterkte en als jullie wat willen vragen. Stel ze gerust. Ik lees alleen maar een aantal keren per week dit topic.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:44

Ik bedoel inderdaad dat ik het zonder recept niet daar kan bestellen. Ik heb gisteren de dierenarts erbij gehad, want die drukplek loopt helemaal uit de hand. Ook kan er nu geen beenbeschermer om, waardoor op de koot ook weer een plek is ontstaan. Ik heb nu vochtafdrijver en vetaderm gekregen.
De dierenarts was nogal onder de indruk... In negatieve zin dan.
Dit geeft weer een opening om te praten over een alternatieve behandeling (die van Knottenbelt).Afbeelding
Afbeelding

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:01

Ziet er niet goed uit. Nare is dat veel dierenartsen niet weten wat ze hiermee aan moeten en zonder dat echt is vastgesteld welke de bacterie dit veroorzaakt wordt er dan lukraak een middel voorgeschreven waarvan men niet eens weet of t deze bacterie wel de veroorzaker is van de infectie en hebben die middelen bij langduriger gebruik juist invloed op de huidkwaliteit in negatieve zin. Maar ik snap het; je moet wat..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:15

Ik mag die vetaderm er maximaal 10 dagen op smeren. Het leek vd week wel beter te gaan, weinig wondvocht en roze huid, maar het is nu toch helemaal "geëxplodeerd" helaas. De da zei gelukkig zelf al dat prednison de laatste keer zo weinig gedaan had, dus dat we dat nu niet zouden gaan proberen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 21:24

Snooty 16, oh daar had ik overheen gelezen dat ze er niet meer is... sorry. Bedankt voor het delen van je ervaring!

Ik voer nu MSM en L-lysine voor de weerstand.

Alles lijkt nog steeds hetzelfde. Mini plekje in de koot is nog niet groter *klopt af* Vandaag weer voorzichtig wat korstjes weggehaald. Ze was donderdag per ongeluk met beschermer in stal gezet en had ik bijna okk een probleem. Poot was enorm dik en heet. Buiten loopt ze toch meer. Gelukkig slonk het al direct met afspuiten. Heb sowieso wel idee dat laatste week het been wat oploopt in de beschermer, daarvoor werd hij juist mooi dun eronder. Heb nu de rambos, misschien zijn die wat luchtiger.
Poot loopt vooral nog bij koot en ook wat in kootholte op, waardoor ik het koot plekje idd wel verdenk voor een 'uitzaaiing'.

Tessebes, dat been ziet er echt heel naar uit zeg!! Druk plem is dat grote aan de achterkant? Die zo pussig is? Echt super naar.... Kun je ook geen beschermer meer om lijkt mij wat ook niet helpt. ... pfffff om moedeloos van te worden....

Wel grappig, ben erachter gekomen dat Knottebelt de vroegere DA is geweest van een stalgenoot van mij. Eeuwen terug, maar toen idd ook al bezig met rare huidaandoeningen. Misschien stom maar iemand te spreken die hem kent maakt alles wel weer wat tastbaarder en minder 'spannend' :o

Ik zit te overwegen Horseware hier te laten komen. Kan wel aan blijven kijken en duimen draaien date het zo rustig blijft. Misschien gaat het dan vanzelf 'weg' en vallen wij een keer niet in een heftige categorie. Maar dat kun je helaas niet voorspellen. Ik neem van de week contact op met mijn DA voor overleg. Hoop wel dat ze er voor open staan en bv aan die spray kunnen komen etc.