dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:11

Heel kortzichtig en dier onvriendelijk van je moeder.

Jij kunt nu zeggen ik stop met rijden want hier doe ik niet aan mee.
Wat mij voorganger ook al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:11

Tja, dan zet je toch je eigen plezier en comfort (fietsafstand) voor op het welzijn van het paard. Dus die PB kan je laten voor wat het is, het is enkel je eigen handelen goedpraten.

Vind dat zieliger voor het paard dan dat ik de reacties voor jou vind.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 10:12

Anoniem schreef:
Tja, dan zet je toch je eigen plezier en comfort (fietsafstand) voor op het welzijn van het paard.

Vind dat zieliger voor het paard dan dat ik de reacties voor jou vind.

ik heb helaas niet de tijd om voor een uur les drie kwartier of 40 miniten te fietsen. en dat vinden mn ouders ook niet fijn

Anoniem

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:16

Dus zet je je eigen plezier voor op het welzijn van het paard. Geeft niet, maar erken dat dan ook.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:18

Eigenlijk kun je maar een ding doen, TS. Stoppen bij die manege en als dat dan betekent dat je niet meer kunt rijden is dat maar zo. Als iedereen dat nou eens zou doen, zouden dit soort "stallen" eindelijk eens verdwijnen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:21

Anoniem schreef:
Dus zet je je eigen plezier voor op het welzijn van het paard. Geeft niet, maar erken dat dan ook.

Helemaal mee eens. En vanwege je leeftijd vind ik dat niet eens bijzonder raar, jij wil ook gewoon lekker rijden zonder al te veel moeite en gedoe- maar pretendeer dan niet dat je iets om het dier of het welzijn ervan geeft, want door je reacties is vrij duidelijk geworden dat je echt wel beter weet en dat is eigenlijk gewoon heel erg zonde.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:24

Las in je profiel dat je ook 2 verzorgpaarden heb?
Zoja , ga daar dan lekker mee aan de slag :-)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:52

Trui schreef:
:')

en aj mijn moeder heeft gister het topic doorgelezen en die wil e rniks aan veranderen

Dan doet ze mee aan dierenmishandeling.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:58

bruintje123 schreef:
Heel kortzichtig en dier onvriendelijk van je moeder.

Jij kunt nu zeggen ik stop met rijden want hier doe ik niet aan mee.
Wat mij voorganger ook al zegt.

mee eens

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:00

Cowgirl schreef:
NinaCharlie schreef:
Als dit een typisch manegepaard is mogen ze van mij alle maneges sluiten. 20 minuten vrije beweging op een dag en de rest ophokken valt mijn inziens onder verwaarlozing van de natuurlijke behoeften van het paard. Gelukkig zijn er maneges die dit snappen en langzaamaan zie je verandering komen. Als je van deze foto niets bijzonders kunt zien aan dit paard dan vraag ik mij af wat jij ziet, want ik zie iets heel anders.

Maak van die verwaarlozing maar dierenmishandeling.

De reden waarom ik een pesthekel heb aan maneges.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:46

SavannahNx schreef:
Cowgirl schreef:

Maak van die verwaarlozing maar dierenmishandeling.

De reden waarom ik een pesthekel heb aan maneges.

Je moet niet alle maneges over één kam scheren :) Op de manege waar ik rij staan de paarden en pony's van maart t/m november altijd in de wei, behalve als ze moeten rijden natuurlijk. Van december t/m februari worden ze losgegooid in de bakken (binnenbakken en een buitenbak). Dus ik zou niet te snel zeggen dat je een pesthekel hebt aan maneges. Natuurlijk heb ik ook een hekel aan maneges waar de pony's de hele dag alleen maar in kleine stalletjes staan, maar er zijn genoeg maneges waar dit heel anders is.

Nu maar weer ontopic :')

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:35

Toen ik nog bij mijn vader woonde fietste ik elke zaterdag 30 minuten tot 40 minuten naar de manege. Wat inhield om 6.30 mijn nest uit want ik ging ook nog helpen mesten. Is maar net wat je ervoor over hebt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:36

callum schreef:
Toen ik nog bij mijn vader woonde fietste ik elke zaterdag 30 minuten tot 40 minuten naar de manege. Wat inhield om 6.30 mijn nest uit want ik ging ook nog helpen mesten. Is maar net wat je ervoor over hebt.

Inderdaad.
Ik weet nog goed, toen ik op zaterdag om 14:00 pas les had.
Ging ik rond 09:00 al naar de manege, en kwam denk rond 17:00 pas thuis! :x

Toen ik op vrijdagavond (19:00) ging lessen, was ik er om 17:00 / 17:30 en ging dan rond :21:00 naar huis. Vonden mijn ouders niet echt erg, ze wisten waar ik was. En de manege was dan wel maar 15 minuten fietsen, maar toch.... :=

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:09

Ygritte schreef:
Ik zou hoe dan ook in gesprek gaan met je ouders en de eigenaar, en oplossingen aandragen zoals "zullen we eens wat anders proberen met voeren?" of "zullen we eens een dierenarts laten komen, want ik maak me zorgen en wil dat ze gelukkiger en energieker is."

^dit quote ik uit mijn eerdere post, want of je nou blijft of besluit weg te gaan: een gesprek met je moeder en ook met de eigenaar is altijd handig, waar je ook andere oplossingen geeft dan "ik ga weg". Als je zelf oplossingen aandraagt waar je over leest (beter of ander voer, vitaminebrok of meer hooi, of een wormenkuur), laat je in elk geval aan de stal-eigenaar en je ouders zien dat je er serieus mee bezig bent. Zeker als je zegt "ik maak me zorgen en wil haar energiegebrek graag proberen op te oplossen" kom je volwassen over, en dan zijn volwassenen vaak wel bereid met je mee te denken of in gesprek te gaan.

Utah wordt waarschijnlijk geen 24/7 buiten paard met onbeperkt hooi, maar er kunnen vast en zeker wel verbeteringen worden doorgevoerd. :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:17

Oef, moeilijke situatie voor TS...

Paard is duidelijk niet ok, en dat kan meerdere oorzaken hebben. Wormen, voer, training en veulens. (stalling kan hier zeer zeker een grote rol in spelen) Gaan wij vanachter een pc niet achter komen: zou een dierenarts bij moeten komen.
Maar wat ook duidelijk is, is dat dit niet van de een op de andere dag is ontstaan. Kortom: de manege eigenaar verleast een al langer ongezond zijnde paard. En dan kom je op het stukje verantwoordelijkheid. Als je een paard te lease aanbiedt, moet je of eerlijk zijn over de conditie en hier de prijs op aanpassen, of zorgen dat je een gezond dier aanbiedt. Onverwachte dingen zoals een keer kreupel raken daar gelaten.

De manege eigenaar laat zijn verantwoordelijkheid liggen, en goddank TS dat je wel hebt opgemerkt dat iets niet klopt, en je training al hebt aangepast naar beste weten. Maar om dit paard goed te helpen is er meer nodig dan de verantwoordelijkheid is van jou of je moeder...

Hoe nu verder...wat ik een beetje begrijp is dat je al met je moeder hebt gesproken over Utah, dat je je zorgen maakt en waarom. Zo niet: houd het feitelijk: wat zie je aan uiterlijk en gedrag, hoe verloopt het rijden. Feitelijk, zodat je je moeder die pijnpunten ook precies kunt aanwijzen. Na die feiten kan je wel aangeven hoe het voor jou voelt Utah in deze conditie te leasen.

Ik sluit verder aan bij Ygritte, maar het zou voor jezelf fijn zijn als je je moeder van te voren al aan jouw kant hebt zodat zij je kan ondersteunen in het gesprek met de manege-eigenaar.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:29

Cheminee schreef:
Ik Herken de manege op de foto en ook de inschrijving ervan erbij..

Ik kom even voor TS op.

De manege paarden komen dagelijks los in de binnenmanege of in de paddocks buiten. In de ochtend tijdens het mesten en opstrooien.

De dieren staan allemaal bij de zelfde DA ingeschreven en de DA staat regelmatig op de stoep. Ook hebben ze een streng wormbeleid.

Toch denk ik dat de eigenaar hier een extra wormenspuitje in moet doen.. en ik snap ook niet dat hij dit niet doet.. toen ik daar stage liep stond Hij alleen maar rondjes te lopen langs de paarden en schreef een lijstje met wat er aan de pony's gedaan moet worden.. ( van toiletteren tot een keertje extra poetsen tot hoefsmid etc) en of ze een DA nodig hadden

Ook Heeft de manege grootse verhuisplannen met mega veel weiland.

Edit: het is toch niet de manege waar ik stage gelopen heb :+ Al hebben ze exact dezelfde Binnenbak Hahah!

Leest nou iedereen over dit bericht heen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:31

Cowgirl, in de edit staat dat het uiteindelijk niet de manege blijkt te zijn die ze dacht. ;)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 19:36

ze krijgt nu algea vitalis en elektrolyten. om er toch nog wat aan te doen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:39

Trui schreef:
ze krijgt nu algea vitalis en elektrolyten. om er toch nog wat aan te doen :)

Dat kan in elk geval geen kwaad :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:47

Ik vind het erg dom. Maarja dat het goede advies zou worden opgevolgd had ik toch al niet verwacht.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 19:53

wat vind je dom? dat wij nooit wat anders hebben geleerd en dus deze eigemaren verteouwem?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:59

Je hebt nu toch genoeg * geleerd * over dit paard? Dat het zeker niet geschikt is om te rijden? Je kan ook tegen je moeder zeggen dat je er niet op rijden wil? Ze zal je vast niet dwingen ;)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:04

Pff, het wordt gewoon een "bord voor je kop" kwestie... :(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:08

Zo 9 pagina s over wel of niet een paard leasen
En wel of niet ver fietsen
Tegenwoordig wil de jeugd niet heel veel meer .
Ik fietste 30 minuten heen en even zoveel terug
Door weer en wind
En het was een eigen pony
Die we bewust op een gehuurd weiland buiten de stad hadden staan . Omdat ik wilde dat ze buiten liep ipv ophokken .
Het is maar wat je over hebt voor het dier .
De dikke buik kan diverse oorzaken hebben
Wormen , ander krachtvoer , kwaliteit ruwvoer ...
als je het goed wilt doen Kun je 2 dingen
Of je stopt met leasen
Of je koopt het paard en stalt het elders .
En begint van voor af aan

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:15

Als jullie per september al van plan zijn te stoppen, dan zou ik dat vervroegen naar zo snel mogelijk stoppen.
Deze gaat echt niet in een week of 2/3 zoveel opknappen dat je in eind juli en heel augustus er wel fijn mee kan rijden.