Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:24

Iemand van stal laat door de dierenarts deze week haar merrie pindaolie in der baarmoeder inbrengen

Ben heel benieuwt of het gaat werken. Merrie is extreem hengstig en heeft er zelf ook last van

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:44

miepie076 schreef:
Mijn merrie is ook extreem hengstig.....er vandoor gaan, schrikken, overal plassen, erg afgeleid zijn...
Laten scannen door da, regumate, monnikspeper, HormOne druppels, natuurarts, acupunctuur, massages....
Niks lijkt te helpen. Die week is rijden uitgesloten, het is echt erg. Met grondwerk ook alle zeilen bijzetten. Die week met rust laten dan maar...

Vervelend miepie.. is er een volgende plan?

Pinda olie, ik ben benieuwd

Mieppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:05

Mijn da stelde ook pinda olie voor, maar ze wist nog niet precies hoe dat in zijn werk gaat. Dat zou ze dan gaan uitzoeken. Ik weet het niet met pinda olie....Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.

Het volgende wat ik ga proberen op aanraden van de natuurarts is Puur Hypersex (lijkt meer voor hengsten, maar ach, zo gedraagt ze zich dan ook)

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:42

Mijn merrie heeft ook extreem veel last van dr hengstigheid. Ik heb een tijd merrie support gegeven van de paardendrogist. Dit hielp goed, maar ze vindt het heel vies. Over dr voer werkte niet, dan liet ze gewoon dr eten staan. Dus ik deed het met een spuitje in dr mond, maar dat was echt een enorm gevecht elke dag. Ik ben er om die reden nu mee gestopt, maar ze begint weer behoorlijk lastig te worden. Ruikt de ongemalen monnikspeper minder sterk? Is jullie ervaring dat het dan beter gegeten wordt?
Jammer dat Pavo hier nog niks voor heeft, die hebben alles in brokjes vorm, en dat eten mn paarden altijd goed...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:58

En als je het mengde door een hapje slobber? Mijne laat de poeder ook liggen als ze het bij gewoon brok krijgt, maar gemengd door de bietenpulp gaat alles op.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:35

Die van mij eet het ook niet door de brokken, maar door de slobber eet ze het wel. Ik ben sinds gisteren ook begonnen nog NAF Oestress bij te voeren, (kon het nu met 50% korting proberen). Monnikspeper doet eigenlijk te weinig, misschien dat de oestress met de extra toevoegingen nog wat doet. Anders weet ik het ook niet meer. Is voor mijn paard ook echt niet leuk meer, als dit niet werkt, dan ga ik de dierenarts bellen denk ik.

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:55

Die van mij eet sowieso heel lastig slobber, alleen als het echt heel de nacht voor dr neus staat. Ze vindt eigenlijk alleen brokken en peen echt lekker, maar laat dat dus ook staan als er poeder overheen staat (of als ze hengstig is, dan is wil ze ook niet eten). Ik moet volgende week met mn andere merrie naar de Lingehoeve, dan ga ik even overleggen met de dierenarts voor iets meer structurele oplossingen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:05

Als die van mij hengstig is, dan eet ze ook slechter inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:46

Mijne wilde de monnikspeper ook echt niet eten, maar met wat omega olie erover gaat het er met gemak in. Ik voer Pavo Vital en een hondje Havens Gastro+, daarbij wat stukjes wortel, beetje olie erover en ze eet het met gemak. Terwijl het over het algemeen toch een zeer lastige eter is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:07

Ik heb een zak grasbrok gehaald en daar maak ik slobber van voor de monnikspeper.
Ze krijgt er nog wat gewone brok door, omega 369 en magnesium.
Probleem is dat ze maar een bepaalde hoeveelheid eet en het daarna laat staan. Ook met te veel monnikspeper wil ze het niet meer eten. Ik zit nu op 2 schepjes monnikspeper mengsel (curcuma en gember) en probeer het naar 2.5 te krijgen maar dat is lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:34

Oh maar als ik dat aan mijn merrie geef dan eet ze het ook niet. Teveel sterke smaken en geuren bij elkaar in mijn beleving. Ik geef gewoon 1 schepje merrie support per dag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:50

Dat kan, die van mij kan de andere ingrediënten ook goed gebruiken vandaar dat ze het krijgt.

Mieppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:25

Ik ben wel benieuwd naar pinda-olie in de baarmoeder.....PanamaD, bij jou op stal was toch iemand die dat liet doen?
Net als je dacht dat het niet erger kon met je merrie.....is ze nu ruim 2 weken hengstig. Alleen grondwerk maar ze is bang van alles, schrikt, bokt en steigert.....
Deze week wordt ze weer gescand door de da.
Intussen Puur hypersex gebuikt, 2 fles lang, maar dat hielp ook niet. Ik word er moedeloos van..Vorig jaar ook al de lente, zomer en een deel herfst last van gehad. Toen gescand en regumate. Helaas geen verschil.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 12:09

Pinda olie had helaas niets geholpen. Merrie was paar dagen later weer extreem hengstig.

Ik weet niet of ze nu wat anders gedaan hebben! Ze kunnen best wat dingen niet doen ivb doping

Helpt bij die van jou monnikspeper niet? Zou vloeibaar doen zal t beter opgenomen worden

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:47

Mijn merrie krijgt inmiddels alleen monnikspeper. Van de hengstigheid zelf merk ik niets behalve het bokken door een gevoelige rug door de hengstigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Ik ben bijna door mijn eerste pot monnikspeper heen. En waar ik normaal gesproken uiterst sceptisch ben en terughoudend met het geven supplementen, moet ik nu zeggen dat mijn merrie er goed op reageert. Ik had geen grote problemen met haar, maar ze was wel flink hengstig, liet zich bespringen door mijn pony, plaste de hele dag door en dat lijkt nu allemaal verleden tijd. Moet zelfs goed opletten om te zien of ze hengstig is.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:10

En oxytocine of improvac?

Mieppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:42

Monnikspeper heb ik al geprobeerd, meerdere potten achter elkaar, verschillende merken ook verdeeld over 2 jaar. Ook druppels van Puur Hormone en Puur Hypersex. Nu aan de Naf oestress liquid (hoofdbestanddeel ook monnikspeper) en vandaag komt de da weer scannen. Oxytocine of improvac zal ik aan de da vragen.
Bedankt voor het meedenken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:43

En de eierstokken laten verwijderen?

Mieppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:43

Dat laatste vind ik nog te rigoreus. En wat ik ervan gelezen heb is dat het ook geen effect kan hebben, als regumate ook niet werkt.
DA heeft inmiddels gescand, alles in orde. Volgende is de osteo laten komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:57

No_No schreef:
En de eierstokken laten verwijderen?

Ik vind dat je dat in het geval van gezonde eierstokken niet moet doen.Vroeger werd dat gedaan bij menselijke vrouwen die "hysterisch"gedrag vertoonden.Zodoende werden ze dan rustiger ja.Maar het hoort toch niet en wordt nu ook niet meer gedaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:01

Volgens mijn dierenarts wordt het zeker wel gedaan. En rigoureus is het zeker.

Ik ben met mijn merrie op de kliniek geweest. De arts daar vind het geen hormoonprobleem bij mijn merrie maar echt de spieren. Ze reageerde ook heel heftig op het onderzoek. Hij is ook chiropractor maar ze liet zich niet goed behandelen. Ik mag zeker 4 weken niet rijden omdat het een enorm pijnlijk probleem is.
Eerst dry needling en een week later weer terug komen. Ik ben benieuwd

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:58

Hoi hoi,

Mijn dame is sinds een tijdje weer hengstig. Nu dacht ik dat het der tijd weer was, maar het is begonnen toen er een nieuw paard op stal kwam.

Dit heeft ze twee jaar terug ook gehad, er kwam een nieuw paard in de groep en het begon. Veel plassen, hap bewegingen maken en daarnaast is ze voor mijn gevoel wat meer afwezig. Ook heeft ze ineens allemaal plekjes op der hoofd, een soort schuurplekjes. De vorige keer hield die bijna een maand aan..

Iemand hier ook ervaring mee of een tip om haar een beetje te helpen, zie haar dit niet een maand volhouden..

Kreeg al de tip om de DA te bellen, dit ga ik na het weekend zowiezo even doen maar dacht wie weet hebben meer bokkers dit probleem?

Mieppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:06

Hoi,
Als er een wijziging in de kudde is, is mijn merrie ook meteen weer hengstig. Dat houdt dan ook langer aan als haar normale hengstigheid. Soms wel 3 of 4 weken. Mijn DA komt niet verder als regumate geven en de osteo maar dat hielp niet daarvoor. Haar normale hengstigheid is ook elke weer behoorlijk heftig (erg afgeleid, schrikken, ervandoorgaan, veel plassen als ze een knappe ruin ziet)

Helaas is er in haar kudde een ruin die ze helemaal geweldig vindt die steeds kreupel is en dan apart moet staan. Iedere keer als hij weer bij de kudde mag, heb ik 4 weken een redelijk onhandelbaar paard.
En tussendoor is ze best een leuk oplettend paard. Ze krijgt NAF oestress vloeibaar als supplement. Ik heb al heel veel geprobeerd maar het lijkt niet of minimaal te werken.

Heb jij al contact met je DA gehad? Ik ben benieuwd!

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:30

Ik ga dit weekend ook beginnen met minnikspeper.
Maar hoevaak en hoeveel geven jullie dat?
En gedurende 365 dagen of ook met tussenposen,