Dikke benen tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:55

Ik vind het mn achter erger dan bij KBK. Op jouw eerste foto's is het voor al minder erg dan achter.

Ik heb geen ervaring met de aandoening die ik lees. Het klinkt wel logisch.

Je zou een andere DA kunnen vragen. Al is het maar telefonisch.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:55

xhereisanne schreef:
AmyPony schreef:
Vind het er bij mijn paardje toch wel anders uitzien hoor.....

Dat van Kim is een ernstige vorm van cpl. Misschien heeft die van jou een lichtere vorm en dan dit nog komen. Beter te vroeg dan te laat....

En om eerlijk te zijn zie ik het bij ts haar paard beter dan bij van koudbloedkim..

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:02

Nachocheese schreef:
En om eerlijk te zijn zie ik het bij ts haar paard beter dan bij van koudbloedkim..

Ja klopt wel. Kim van KBK wordt ook goed behandeld. En het ziet er goed uit. Toch kan dat van ts misschien een lichtere vorm zijn maar ziet het er slechter uit omdat het onbehandeld blijft.

Ts; elke da wil echt wel komen als je dat vraagt. wat maakt het dan zo moeilijk om even te vragen of hij/zij wil komen? da kan echt niet zeggen: nee ik kom niet. moeten die benen dan nog erger worden dan dat het nu al is voordat er echt iets aan wordt gedaan.

Anoniem

Re: Dikke benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:08

Het is eigenlijk heel simpel:

Zonder een DA erbij die daadwerkelijk cpl heeft geconstateerd, heb je geen poot om op te staan bij de handelaar.
En hoe langer je daar mee wacht, hoe zwakker een eventuele zaak wordt.

Nu is het vissen in een zak stront wat je doet en kom je buiten een paar vieze handen geen steek verder en het belangrijkste: het paardje zelf ook niet...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:10

vind het raar dat je nog steeds niets onderneemt wbt da, maar dat is je al vaker geadviseerd las ik.

verder ben ik het eens met minimelona, want die handelaar ziet je aankomen na zo,n tijd .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:29

Ik zal even de da bellen van een nabijgelegen pensionstal

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:32

Goed van je! +:)+

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:33

En zo blijft dit soort handelaars helaas bestaan, door al onnozele mensen die geen aankoopkeuring laten doen.

Mijn paard is geboren en getogen op dezelfde stal, door de staleigenares gefokt en getraind. Na jaren daar gelest te hebben, uiteindelijk mijn bijrijdpaard gekocht. EN toch een aankoop keuring laten doen. Koste me 170 euro. Als dat er niet eens vanaf kan bij aankoop paard, niet achteraf gaan huilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:34

Goed idee. :j Hoe sneller je begint met behandelen, hoe minder schade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:36

Ginnybjalla schreef:
En zo blijft dit soort handelaars helaas bestaan, door al onnozele mensen die geen aankoopkeuring laten doen.
Niet persé mee eens... wij hebben 4 van onze 6 paarden niet laten keuren waarvan we bij 2 ervan ook wisten dat ze niet gezond waren.
Eén ervan bleek achteraf ook iets te hebben, maar hier is prima mee om te gaan en de andere is prima gezond.
Máár... dan moet je wel het risico willen nemen en de kosten op je willen nemen als blijkt dat zo'n dier iets heeft dat behandeld moet worden. :)
Wil je echt persé een 100% gezond paard (op het moment van aankoop), dan zeg ik inderdaad; wel keuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:37

AmyPony schreef:
Qua voer kreeg ze bij de handelaar alleen kuil en stond ze op stro. Ze kreeg verder ook appels wortels bananen.
Hier krijgt ze 3x daags hooi, wat muesli, wat ponybrok en staat ze op zaagsel. Af en toe een snoepje wortel of appel. Maar dat is echt maar 1x in de week ofzo. Appel krijgt ze maar zelden. Maar haar voorbenen hebben geen ribbels enzo, is dat dan ook cpl volgens jullie?

Van de da moeten we de korstjes op de benen eraf krabbelen nadat we er wat calendulan zalf op hebben gedaan. Want onder die korsten zouden de mijten zitten. En dan kunnen we behandelen maar t heeft geen zin want die mijten zitten dus onder die korsten. Dus we gaan die er nu af blijven halen en met byemite en een ander spulletje behandelen wat we over haar rug moeten spuiten. Zoals pipet voor hond en kat.

Als ze bij de handelaar kuil kreeg en appels, wortels en bananen dan kan dat heel goed de reden zijn dat de benen zo dik zijn. Heel goed dat je dat niet meer voert. Ik zou de muesli ook weglaten en bijvoorbeeld een handje vitaminebrok voeren zoals marstall force. Dan is de kans heel groot dat de benen vanzelf dunner worden.

Een van mijn paarden heeft het meeste last aan een voorbeen, maar bij mijn tinker zijn het ook vooral de achterbenen waar de rimpels zitten, dat is dus normaal.

Mijten graven gangen door de huid, ze zitten dus over het hele been verspreid en niet alleen onder de korstjes. De middeltjes waar je mee behandelt trekken in de huid en komen via het bloed bij de mijten terecht, net zoals vlooienmiddel voor huisdieren en wormkuren tegen bloedwormen. Via de korstjes dat is onzin. Sterker nog, als je de korstjes eraf gaat halen dan gaat de behandeling heel veel pijn doen en dan heb je kans dat het paard gaat trappen en niet meer behandeld wil worden de volgende keer.
Ook is het gevaarlijk om meerdere middeltjes tegelijk te geven. Byemite mag je nooit tegelijk met een vlooienmiddel geven.
Heel goed dat je een andere dierenarts gaat bellen, want deze weet echt niet waar ze het over heeft zo te horen. Daar kun jij ook niks aan doen hoor, je zou ook op een dierenarts moeten kunnen vertrouwen, maar er zitten helaas ook rotte appels tussen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:37

Bokt weer op z'n best. Jullie praten tegen een kind en op een toon die je als volwassene echt niet gaat pikken. Zal even een modje berichten, snap niet dat hier nog niet is ingrepepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:01

Zou je niet iedereen over één kam willen scheren. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:07

KoudbloedKim schreef:
Zou je niet iedereen over één kam willen scheren. :)

Ik neem aan dat jij best weet of je je aangesproken moet voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:07

Oke, zal tegen de voeders zeggen dat ze de muesli weg moeten laten. :)
We moeten met een bepaald mijten spul een streep op haar rug trekken en de benen moeten we met byemite blijven behandelen zodat we het van binnen en van buiten behandelen. Verder weet ik er ook niet zoveel van hoor. ;)

Heb die andere da gebeld die zegt ook dat het meer klinkt als hevige mijten dan als cpl en dat we het goed moeten behandelen.

Kan ze nog wel gewoon een kantje ponybrok krijgen van zo'n voerschep zegmaar? Dat is iets meer als een handje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:38

AmyPony schreef:
Heb die andere da gebeld die zegt ook dat het meer klinkt als hevige mijten dan als cpl en dat we het goed moeten behandelen.

Het is al meerdere keren aangegeven dat een dierenarts door de telefoon geen diagnose kan stellen.
Laat een schraapsel afnemen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Stel dat het geen mijt is, hebben jullie straks geen poot om op te staan als je verhaal wilt halen bij die handelaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:41

AmyPony schreef:
Ja maar ik krijg alleen maar negatieve reacties! Da zegt zelf ook dat cpl bijna niet is aan te tonen en dus zonde is van je geld om het aan te tonen. Ze zegt dat het echt mijten zijn die dit veroorzaken. En daar vertrouw ik op! Stel je voor dat dat beestje al jaaaaren die rottige beestjes op haar lijf heeft. Denk je dat dat niets veroorzaakt? Denk het wel...

Inderdaad. Mijten zijn - samen met aanleg ervoor - de hoofdveroorzakers van CPL.
Ik neem aan dat je dat inmiddels wel hebt gelezen. Daarbij zeg je in je OP dat je hem al had behandeld tegen mijt.

Ik vind DA's die zeggen "het klinkt als" erg onprofessioneel. Dan ga je toch even kijken. Maar het kan ook liggen aan de wijze waarop jullie uitvragen natuurlijk.

De rimpels, structuur van de huid (eeltachtig, rubberachtig, sponzig) , rimpels in de kootholte. Ik neem aan dat je dat er toch wel bij verteld hebt?
Die mega dikke benen komen niet van mijt. Maar van de gevolgen van mijt: vaculitis, mogelijk inmiddels al chronisch en voila: daar heb je je CPL.
Deze pony - mogelijk met CPL - gaat je als je hem goed wil verzorgen heel veel geld kosten.
Dan kun je beter nu geld uitgeven voor een goede diagnose en het paard terug laten nemen door de handelaar. Als je het een poosje aankijkt, kun je dat wel vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:46

Je moet je paardje helemaal wassen met Byemite, niet enkel een streep over de rug.
Als je dat doet of alleen de benen, kruipen de mijten omhoog en ben je er nog niet vanaf.

Paard helemaal nat maken, echt doorweekt, Byemite (flink verdunnen, staat wel op het potje) erover (wij gebruiken een hoge druk spuit, zo'n handmatige) en niet uitspoelen.
In het begin moet je dit na enkele dagen herhalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:16

Volgens mij krijgt ze 2 middelen.
Bye mite voor de benen.

En een pour on middel waar ze het merk niet van genoemd heeft om als streep over de rug te gieten.

Persoonlijk lijken mij twee soorten gif samen gebruiken ook geen fijn advies.
Maar ach ik ben geen dierenarts.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:26

Ik ga toch maar een knuppel in het hoederhok gooien...

Ik geloof niet dat er 2 dierenartsen zijn die allebei zeggen het zal wel mijt zijn en geen CPL en we hoeven niet te komen kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:30

friesam schreef:
Ik ga toch maar een knuppel in het hoederhok gooien...

Ik geloof niet dat er 2 dierenartsen zijn die allebei zeggen het zal wel mijt zijn en geen CPL en we hoeven niet te komen kijken.

Knuppel 2: ik ook niet.
Ik kan me wel voorstellen dat ze zeggen probeer eerst even te ontmijten.
En dat kan natuurlijk makkelijk maar niet als je snel een diagnose wil hebben om de koop eventueel terug te draaien. Daar staat een DA niet bij stil ten zij je daar expliciet om vraagt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:34

Normaal word er geen gif gegeven tegen mijt voordat er inderdaad mijt is geconstateerd via een krabseltje. Maar goed je hebt bijzondere dierenartsen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:36

Ik gooi een heel honkbalteam erin...

Ts, het lijkt me toch echt wijs om gewoon een dierenarts te laten komen, een schaapsel te laten maken van de benen, bloed af laten nemen en aan de hand daarvan verder te kijken.
Mocht de pony terug gaan, zul je dat vooraf toch moeten doen, want je hebt bewijs nodig dat de pony niet gezond is.
Dus hup, laat iemand komen kijken en bovenstaande zaken controleren, voordat je allerlei middeltjes er tegenaan gooit die wellicht neit werken of de boel alleen maar erger maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:37

Als ik hier aangaf dat ik toch wilde dat de DA even kwam dan was dat nooit een probleem, misschien niet dezelfde dag maar een andere dag zeker.
Het is voor hun hun brood..ze kunnen toch niet iedereen afwimpelen?

Als dit wel zo is dan vind ik het heel rot voor je TS!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:40

Als ze het wel afwimpelen is het omdat ze bang zijn geen geld te zien.