De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:19

Jij hebt dus ook geen geluk met je pony's..
hopelijk gaat het goed de komende dagen met het warme weer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:10

Nee wat dat betreft heb ik wel wat pech ja. 2 chronisch zieke pony's. De ene mag geen normaal hooi en de ander geen gras hoe verzin je het :D

Ik stond gister trouwens heel raar te kijken. Mijn merrie is hengstig!
Is dat vreemd hoor ik jullie denken Eh ja want ze is al zeker 4 jaar niet meer hengstig geweest vanwege de cushing.

Het is me maar een raadsel met die 2 van mij :').

Zondag is idd even afwachten daar zie ik wel tegenop maargoed we kunnen er toch niets aan veranderen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 02:30

Je merrie hengstig, dat is eigenlijk wel een heel goede verbetering, apart hoor.

Pff niet grappig dat weer zie er zelf ook tegenop voor de paardjes en van ij hoeft het ook niet -O-

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 19:21

Ja daar lijkt het wel op he? Haha gek ding, ze is zo geil als een koekje :'). Vroeger sprong Mick er bovenop maar dat doet ie toch niet meer.
Ze zit m de hele tijd te porren, van kom nou :')

Qua ademhaling was het dubbel vandaag.
Vanmiddag stond hij lekker met 27 graden in het zonnetje te bakken, zonder enig probleem.
Echter nadat ik m verneveld had begon het geluid weer. (is vaker na het vernevelen ..)
Daarna kreeg hij zijn enorme bak eten en toen was het verschrikkelijk -O-

En dan kreeg ik het ergste gegrom nog niet eens op de video..

Overigens heeft hij het va(a)k(er) moeilijk tijdens de slobber...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:29

Heb je dt al is met de kliniek overlegd, na het stomen misschien meer slijm los of zo en met eten door de slokdarm de luchtpijp iets meer ingedeukt, pfff ik gok maar iets he.

Nog 2 dgn kl.... weer daarna weer wat lekkerder voor de paardjes, hoewel je merrie dit wel fijn vind {:}

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:12

Voer je de slobber warm? Als door het vernevelen de vastere deeltjes slijm al loskomen, kan dat door warme slobber misschien nog meer gebeuren. Misschien is het op dat moment juist een goed teken ook al klinkt het vreselijk. Ik zou het toch even met de kliniek overleggen. Ik denk overigens dat de droge warmte die er nu is minder vervelend voor hem is dan vochtige warmte die we hier in Nederland vaak hebben. Ook dat kan je natuurlijk bij de kliniek navragen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 08:48

Nee ik maak en voer m koud. Het is ook niet echt slobber, maar een mix van agrobs en bietenpulp.
Ik ga het iig op de mail zetten naar de kliniek samen met het filmpje.

Ondanks de warmte houdt hij zich (op het vernevelen na dan) erg goed!
Idd is het nu nog niet zo benauwd. Alhoewel het nu momenteel regent hier dus dat zal het wel worden vandaag..

Overigens waren de kippen en duiven geen probleem! Zolang ze niet direct in zijn stal zaten, en dat zitten ze niet :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:16

Ja, als het na die hitte regent kan het wel benauwd weer worden. Maar wie weet frist het weer er wel van op en is dat dan ook weer lekker(der).

Mooi dat de kippen en de duiven niet in de stal komen. Hier de kippen ook niet, maar er zijn wel ( wilde) duiven, die hebben ook wel eens voor problemen gezorgd bij gevoelige paarden. Niet zozeer benauwdheid, als wel belasting van het darmstelsel doordat er duivenmest in het drinkwater van die paarden kwam. Weet je toevallig of de kippenmest ook over het land wordt uitgereden of wordt dat in zijn geheel afgevoerd?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 09:28

Even afwachten idd! Het gaat hier flink te keer iig

De stal waar die van mij staan komen geen kippen of duiven. In de andere paarden stal wel maar daar staat uit niet. Alleen af en toe er buiten om te poetsen.

De kippen mest gaat de mesthoop op maar wordt niet uitgereden (er zijn ongeveer een 20tal kippen denk ik.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:37

Heb niet het gehele topic doorgelopen dus weet niet of het al is aangekaart of gevonden.

Mijn westfalen merrie had dezelfde symptomen, kleine geluiden die erger werden bij inspanningen, hijgen, staan pompen na het werk en ineens heel stofgevoelig. Ook bij het eten van pulp gorgelde ze en spuwde ze steeds de helft weer uit. Droog Hooi ging bijna niet meer binnen zonder gehoest en geproest. Na meerdere tests en longmedicatie zijn we erachter gekomen dat haar stembanden verlamd waren! Eigenlijk logisch want echt 'hinniken' deed ze nooit, eerder zo'n raar geluid produceren dat klonk alsof ze vermoord werd.
Konden we eigenlijk weinig aan doen, behalve er rekening mee houden en niet werken op te hete dagen.. Voer was aangepast, ik ging meer focussen op recreatief en rustig hobbelen en voila, toen ging het beter, maar weg was het natuurlijk nooit.

Het gorgelen tijdens het eten kwam omdat (vooral bij pulp en slobber) het voer bleef steken bij de stembanden als ze te gulzig was en dan verslikte ze zich vaak. Na het eten stond ze ook vaak te hoesten en kwamen er nog hele proppen voer uit!

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:57

Ik vraag me af hoe het kan dat al deze 9 pagina's nog niemand de spelfout in de titel heeft opgemerkt :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:15

Billy, de stembanden zijn bekeken daar is niets mee aan de hand! Een lichte afwijking in de epiglottis dat ze niet helemaal symmetrisch zijn.

Hoesten doet hij niet, en heeft hij eigenlijk ook niet gedaan.
En meneer hinnikt een partij af :+

Maar bedankt voor je input! Hoe is het nu met je paardje?

Leila Lover het is maar net waar je je druk om maakt, ik vind mijn pony een stuk belangrijker dan een onbewuste spelfout ;)

Vandaag gaat eigenlijk verrassend goed, ondanks het nu enorm benauwde weer. Heb ik hem vandaag amper gehoord. Alleen het gegorgel tijdens de "slobber"

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:43

Leila_Lover, natuurlijk valt zoiets op, maar het onderwerp is belangrijk genoeg om daar gelijk overheen te stappen. Heb je verder nog iets toe te voegen waar we wat aan zouden kunnen hebben, of iets als steun voor TS?

Billy, dat is ook een lastig probleem inderdaad, maar ik denk dat het bij de pony van TS toch iets anders is, dit was er met onderzoek vast wel uitgekomen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:44

hoe gaat het met jou en mick? na vandaag zou het wat koeler worden volgens mij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:57

Hoe bevalt het hooi stomen? Zou het ook nog wel eens willen, maar vos eet zoveel dan blijf ik stomen :+ (20+ kilo voordroog op een dag). Weet niet of de stalhouder dat leuk vind...

Moeilijk hoor, twee zorgenkindjes met chronische problemen die elkaar ook wat tegenwerken. Waarom zouden ze het ook makkelijk maken he?
Fijn dat Bo iig weer beter gaat :)

De rare geluidjes zullen wel wat blijven ben ik bang... Waarom het na vernevelen meer is? Misschien idd omdat de boel dan wat geprikkeld is, slijm los komt (al had hij dat niet echt toch?). Ademt hij wel rustiger met dat ding op? Of is hij daarna ook wat 'buitenadem'?

Idd misschien de filmpjes naar de kliniek sturen?

De warmte & droogte helpen hier ook niet. Even een goede regenbui en ietjes koeler zou fijn zijn voor ze :)

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:36

Ja natuurlijk, dat bedoelde ik er ook niet mee.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:03

Gister was echt een ramp. Wat een rotweer zeg.. Ging ook echt niet goed qua ademhaling.

Vandaag gaat een stuk beter! Wellicht straks een klein wandelingetje proberen.

Hooi stomen werkt perfect! Het ruikt ook echt weer lekker nadat het gestoomd is haha.
Is voor wiet een lastiger karwei ja. In onze stomer past maximaal 4.5 kg per keer en we stomen 3x per dag.
Dat komt neer op een 15 euro per maand ongeveer dacht ik qua stroom.
Een grotere container is wel een mogelijkheid zo'n brede maar of de stal baas daar blij mee is idd...

Ja het is me wat die zorgen kindjes -O-
Al moet ik met Bo echt afkloppen. Jij zal het wellicht nog wel weten. Denk 4 jaar geleden? Had ik de afspraak staan om haar in te laten slapen... Maar vriendlief heeft me toen overgehaald er nog 1 keer voor te knokken. En zie waar we nu zijn :wow:

Tijdens het stomen ademt hij ook onregelmatig en slaat ook zo af en toe met z'n hoofd zoals wiet. Maar laat het netjes doen nog steeds.. Kan m overal stomen maakt m niet uit.

Tijdens het eten is hij echt buiten adem.
Filmpje is idd richting de kliniek :j

Afbeelding
Bo is jaloers ze wil ook graag een hijsje van Mick z'n joint :D

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:08

Mijn merrie is sedert 3 jaar ingeslapen wegens gekanteld hoefbeentje -O-
Echter, van de stembanden toen niet veel problemen buiten het hijgen, gorgelen en proesten...

Hoop dat jullie het 'probleem' en de oplossing vinden!
Heel moeilijk altijd zoiets!

Er zijn ook wel paarden die bij inspanningen een verzakking krijgen in de keel? Weet niet precies hoe zoiets noemt... maar is alleen zichtbaar tijdens onderzoek op bvb de loopband. Niet overal mogelijk en wrs heeeel prijzig :roll: maar, is hier al aan gedacht? Lijkt me toch dat het alsnog iets neus/keel/slokdarm gericht kan zijn vanwege het gorgelen en hijgen.
Mijn merrie bvb verslikte zich vaak door de stembandverlamming en was daardoor vatbaarder voor luchtwegeninfecties, echter waren de longen dus niet het 'hoofdprobleem of oorzaak'

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:22

oh dat is niet fijn Billy :(:)

is allemaal al gecheckt.
hij heeft 2 dynamische endoscopieën gehad. 1 in Utrecht en 1 in België.

Vandaag was weer rampzalig. Een dag dat de tranen over m'n wangen rollen en ik mezelf afvraag waar ik mee bezig ben..

ik weet dat ik me niet enkel op het geluid moet richten. Maar het was vandaag weer zo heftig en in combinatie met een slechte ademhaling.
Heb filmpjes gemaakt maar YouTube werkt niet mee.
Deze filmpjes gaan morgen richting de kliniek..
4 weken onderweg nu .. en qua beweging geen significante verbetering als je het mij vraagt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:38

Ah jeetje wat balen tyrcanol :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:50

Ja was even een flinke tegenvaller ...

Zo zag hij er vandaag uit. Wel goed toch? Niet te mager oid. Ok. Geen spier maar dat kan ook niet.

Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:43

Knuff... wat ontzettend naar dat hij zo slecht ging vandaag.... hou moed :(:) :(:)

Hij ziet er verder goed uit! Mooi in zijn vachtje :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:36

Wat het gegrom na het vernevelen betreft. Ik ben zelf een ventolin en flixotide gebruiker. Na het gebruik van ventolin kan je hartkloppingen krijgen en een wat snellere ademhaling. Ook krijg ik vaak meer slijm. Dit schijnt normaal te zijn. Kan het zijn dat dit ook bij jouw pony gebeurt? Het gekke is wel dat hij geen slijm ophoest.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:42

:(:) Mick ziet er goed uit hoor, in de zomer is het toch vaak moeilijk en zijn er altijd dagen waarop het minder zal gaan. En wat nicje zegt denk idd dat het slijm wat loskomt het moeilijk maakt na het vernevelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:06

HOi, had al even hier gelezen, maar reageer maar even omdat 2 van onze paardjes al even hoesten. 24jr merrie ademt erg zwaar nu en de 19jr ruin hoest droog. Ze hebben echt alles wel gehad al en bij de merrie ie het gorgelen wel weg, maar het zware ademen is moeilijk om te zien.

Wij zijn inmiddels ook aan het vernevelen en ons is wel verteld daarna even goed te laten bewegen. Dus we stappen een tijdje na het vernevelen. Niet direct voeren of stil laten staan.

Verder hebben we ze niet meer op stal, dus geen stof van stro bijv en maken het hooi en voer nat.

Omdat de medicatie niet aanslaat, ben ik verder gaan kijken, overleggen en lezen. Op dit moment gaat onze aandacht ook vooral naar de darmen en geef ik pre biotica.

Het valt me op dat je bak slobber best hoog hangt. Is dat bewust? Onze merrie ademt rustiger als ze eet. Hooi uit ibc vaten die laag zijn en we voeren de rest uit bakken op de grond.