Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:18

bigone schreef:
de opmerking dat je meestal te laat bent gaat zeker voor paarden op.

Dat is een opmerking die je op Bokt telkens opnieuw hoort, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Er wordt in Nederland naar mijn gevoel veel meer te snel, dan wel te laat ingeslapen.
Inslapen is een soort tovermiddel, waarmee alles wordt opgelost.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 15:36

Ik weet zelf wanneer het haar tijd is,ze is wekenlang niet benauwd geweest,alleen vandaag.Miss. is het morgen alweer over.Ik ga sowieso morgen de D.A. bellen en overleggen voor een kuurtje.

Ik heb 1 keer een pony laten inslapen op advies v.d. D.A. waar ik nu nog steeds spijt van heb.Ze had gewoon geen kans gekregen.De D.A. vermoede toen koliek,maar wist geen eens wát ze precies had,maar zei toch Inslapen.
Dat doe ik dus nooit meer,ik ga op mijn eigen gevoel en dat van Fyanne af.

Jammer dat die link in het Engels is,kan wel wat lezen,maar niet alles.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:47

BigBen schreef:
bigone schreef:
de opmerking dat je meestal te laat bent gaat zeker voor paarden op.

Dat is een opmerking die je op Bokt telkens opnieuw hoort, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Er wordt in Nederland naar mijn gevoel veel meer te snel, dan wel te laat ingeslapen.
Inslapen is een soort tovermiddel, waarmee alles wordt opgelost.

Dat is mijn ervaring ook. En ik ben het idd ook niet eens met de opmerking dat je nooit te vroeg maar wel te laat kan zijn. Je kan zeker wel te vroeg zijn.

Ik denk dat ts het heel goed doet door op haar gevoel af te gaan en te vechten voor wat er nog in zit.
Sterkte ts!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:34

In het eerste jaar heeft onze pony ook een aantal keren bloedneuzen gehad en is benauwd geweest. Kuurtje cubarmix en het was weer over. De laatste twee jaar niet meer benauwd geweest of bloedneus gehad. De tumor is nu in ontwikkeling wat kan gaan wringen en een ontsteking kan veroorzaken.

Bij mijn pony had ik een paar weken na de diagnose een afspraak staan voor inslapen maar op de dsg zelf was ie weer zo fit dat ik samen met de veearts heb besloten om het uit te stellen. Dat is nu dus 4 jaar geleden en hij ziet er nog super uit en voelt zich nog steeds het baasje. Je kunt dus zeker wel te vroeg zijn.
Nu hoeft die van mij niks meer te doen als gras te maaien maar hij is 3 jaar geleden aan zijn tweede jeugd begonnen met de komst van een 4 maanden oud hengstveulen. Die houdt 'm ook wel jong.

Enige is dat ik hem in de zomer een vliegenkap op heb als hij in de wei aan de straat loopt. In de eerste plaats tegen de vliegen maar ook om gedoe te voorkomen van voorbijgangers want de tumor is wel heel duidelijk zichtbaar. Maar zolang hij er geen ongemak van heeft en de rest van de paarden hem niet weg slaan, mag hij lekker blijven. Blijf gewoon goed naar Fyanne kijken, je ziet het echt wel als ze niet meer
lekker in haar vel zit.

gohya

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 17:51

Idd. maikeltje,persoonlijk vind ik dat er mensen zijn die veel te snel hun paard laten inslapen.Als ik dat lees dan denk ik vaak,dit was nog helemaal niet nodig geweest.Mja wie ben ik.
Ik zie zelf wel aan fyanne wanneer het klaar is en voel ook wanneer het niet meer beter zal worden.Ik ken haar door en door.
Miss. knapt ze na een kuurtje wel weer helemaal op,net als vorige keer. Ze lijd verder niet,heeft ook geen lichamelijke problemen verder en ze geniet nog volop in de groep,ze staat nog steeds haar mannetje. t.o. de 15 jarige haflinger,die 10 keer sterker is dan zij.Maar zij jaagt hem weg en hij gaat haar dan ook uit de weg.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:18

Wij hebben daar ook zo een paard van thuis staan Gohya. Amadeus. Een mooie witte grote NRPS. Hij heeft ZZ gelopen toen mijn pleegvader bij de dierenarts was stond zij met Deus te wachten om hem in te laten slapen. Ze had er een maand geleden nog een wedstrijd mee gereden. Toen mocht mijn pleegvader hem gratis meenemen :=
Hij leeft 5 jaar later nog steeds. Pijnvrij en hij is echt de clown van de kudde. We rijden alleen nog maar in het bos met hem. Niet te veel buigen en dan gaat het goed :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 18:22

Dat hoor ik heel vaak Maureen,paarden die ingeslapen worden omdat ze een blessure hebben,die pas na hele lange tijd beter kán worden.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:26

Idd blessure pony's, heb een hele lieve vriendin die er al 2 'gered' heeft. Pony's doen het nu heel goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:43

gohya schreef:
Dat hoor ik heel vaak Maureen,paarden die ingeslapen worden omdat ze een blessure hebben,die pas na hele lange tijd beter kán worden.

Dier met blessure verkopen is onverantwoord en als je dan flink intensief rijdt en je van jezelf weet dat je pony niet genoeg tijd kan geven om te herstellen (geen geduld genoeg) of dat oude niveau oppakken niet meer kan... Wat is dan eerlijk? 100% Laten herstellen is geen tijd genoeg voor, stuk paard (ook al is dat tijdelijk) verkopen is ronduit dieronvriendelijk en onverantwoord en dat weggeven nog wel eens mis gaat weten we ook. Komen zat voorbeelden hier en in het nieuws van voorbij. Ja dan is de keuze inslapen/slachten inderdaad de diervriendelijkste optie.

Ik heb hier ook een in principe heel fijne pony staan, maar wel met wat probleempjes en al stukje ouder. Die gaat dus, mocht ik om wat voor reden dan ook hem niet kunnen houden, dood het erf af. Ook al is die veel te goed om in te slapen. Dier valt anders nl in een marktsegment waar nogal wat aan gerotzooid wordt en dat is niet paardwaardig te noemen. Heet je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar.

Myrth97 schreef:
Idd blessure pony's, heb een hele lieve vriendin die er al 2 'gered' heeft. Pony's doen het nu heel goed!
Super dat er uitzonderingen zijn die goed uitpakken voor alle partijen, maar mag je daar van uit gaan als eigenaar? En dus optie inslapen als onmogelijk/onnodig bestempelen omdat er altijd wel iemand moet/kan/zal zijn die jouw pony wil opvangen? De goeden die dat ook correct doen moet je met een lampje zoeken en ze zijn meestal niet de mensen die vooraan staan als je ze nodig hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:54

Je verantwoordelijkheid nemen is tot het einde voor je paard zorgen. Niet hem laten inslapen omdat je er niks meer mee kan en de sport voorgaat. Dat is geen liefde voor het dier, dat is liefde voor jezelf.

Tamary Hoezo is er geen tijd om je paard te laten herstellen?
Uitzonderingen zijn er door onverwachte gezondheidsproblemen bij jezelf. Dan nog kan je je paard ergens verantwoord onderbrengen
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-10-16 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:56

@ Gohya: wat een prachtig paard! Ik wens jullie nog ontelbare mooie momenten samen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:58

Ik heb er helaas meer gezien die veel te laat gingen dan paarden die op tijd gingen.
En sommige gingen maar vanzelf omdat de eigenaar te lang wachtte |o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:25

Nikass schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen is tot het einde voor je paard zorgen. Niet hem laten inslapen omdat je er niks meer mee kan en de sport voorgaat. Dat is geen liefde voor het dier, dat is liefde voor jezelf.

Tamary Hoezo is er geen tijd om je paard te laten herstellen?
Uitzonderingen zijn er door onverwachte gezondheidsproblemen bij jezelf. Dan nog kan je je paard ergens verantwoord onderbrengen

Zelf niet kunnen wachten, zeker met paard dat zo graag wil werken. Weet wel van paard dat van geen werk (blessure) en lekker fijn in de groep staan ronduit staatsgevaarlijk werd voor iedereen die een paard uit die groep wilde halen. Hij moest mee, niet eigen paard, maar hij en eigende zich dus elk mens met touwtje toe en maar willen werken. Andere kant (komen we op bokt ook tegen en eindigt vaak in rel slotje) zijn ruiters die wel weer gaan rijden. Pony met bv peesblessure, niet kreupel = rijden, 3-5 dagen stilstaan, want loopt niet zuiver, en weer goed meteen door. Zijn allerlei varianten op mogelijk van instructeur die aangeeft dat pony enkel kliert tot hij wil zo graag mee dat die anders ronduit agressief wordt/zichzelf/stal/anderen sloopt. Bij een gezond paard is lol in het werk (hopelijk) een belangrijk trainingsdoel, maar dat kan aan de andere kant funest uitpakken als lijf niet meer mee wil werken. Het is niet zo simpel, en niet iedereen heeft een paar ha wei over (als paard het daar al mee eens is) om zo'n dier lekker te laten grasmaaieren (er ook nog eens van uit gaande dat paard dat gezondheidstechnisch aan kan).

Verantwoordelijkheid nemen is trouwens paardwaardig bestaan garanderen en die is niet gebonden aan (leef)tijd, wel aan of dat paard (nog) geschikt is voor de omstandigheden en hoeveelheid werk die de eigenaar kan bieden. Bij nee (zoals bv willen werken ook al kan dat fysiek niet meer) is keuze verkopen (maar dan moet het dier gezond genoeg zijn en niet te oud) of inslapen/slacht. Hard, maar het is iets waar je als eigenaar voor kan komen te staan en waar je wel degelijk eerlijk naar moet kijken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:31

Het is inderdaad vaker zo dat het voor een paard echt een lijdensweg is.
Als de eigenaar dan later terug kijkt zeggen ze ook had het paard eerder moeten laten gaan.
Mensen eromheen zien het allemaal al wel.
Maar zeg je dat of zeg je het niet?

Ik word er verdrietig van je filmpjes op fb van fyanne yvonne.
Ik zie wel een paard wat lijdt.
Hoop dat de kuur werkt.
Heeft de dierenarts gezegd of de kuren steeds korter gaan werken?
Of moeilijk te zeggen?

In het geval van maureen haar verhaal hier net zo met Lorenz zz zwaar gelopen. Ze zijn op slijtage en artrose.
Zolang hij niet kreupel loopt en nog kan opstaan na het rollen of liggen is het goed.
Rijden is klaar oude dag gaat goed zo.
Komen er andere klachten bij moeten we het dan bekijken.
Lorenz is in zijn hoofd ook nog jong en speelt nog veel in de weide en is ook nog de baas.
Maar lichamelijk moet hij dit ook blijven trekken.

Fyanne is geestelijk nog sterk lichamelijk wordt het alleen steeds zwaarder.
Triest en vreselijk om te zien en mee te maken :(

Sterkte

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 04:50

Gohya: lastig is het hè!! Al die adviezen van iedereen..Goed bedoeld! Jij bent degene die weet als het genoeg is!! Hopelijk vind je nog een middel waar ze het nog een tijdje op doet!! Geniet van haar!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:52

Tamary ik heb het niet over verkopen, ik heb het niet over weer gaan rijden. Als je paard zich niet happy voelt in de huisvesting waar hij staat moet je m ergens anders huisvesten.
Niet eindeloos doorgaan tegen beter weten in nee, maar laten inslapen is ook heel vaak een geldkwestie of er moet gespot worden. Belang van de eigenaar, niet het paard.

Ondraaglijk lijden? Nee wat mij betreft niet. Maar oud zijn, met daarbij behorende gebreken, waarom mag dat niet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:21

Nikass schreef:
Tamary ik heb het niet over verkopen, ik heb het niet over weer gaan rijden. Als je paard zich niet happy voelt in de huisvesting waar hij staat moet je m ergens anders huisvesten.
Niet eindeloos doorgaan tegen beter weten in nee, maar laten inslapen is ook heel vaak een geldkwestie of er moet gespot worden. Belang van de eigenaar, niet het paard.

Ondraaglijk lijden? Nee wat mij betreft niet. Maar oud zijn, met daarbij behorende gebreken, waarom mag dat niet?

Paard mag best oud zijn en een gebrek hebben. Maar er is een grens aan dat gebrek.
En die grens word in mijn ogen te vaak overschreden.
Ik hoop ook dat mijn medestalgenoten mij erop wijzen als ik het zelf niet meer zie. Dat je onbewust te ver gaat want ja het paard heb je inmiddels al 22 jaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 07:29

pol1 schreef:
Gohya: lastig is het hè!! Al die adviezen van iedereen..Goed bedoeld! Jij bent degene die weet als het genoeg is!! Hopelijk vind je nog een middel waar ze het nog een tijdje op doet!! Geniet van haar!!

Het is zeker best lastig! want soms ga je tóch twijfelen,en dan denk ik,doe ik het wel goed?

Linda,zoals ze ademt op dat filmpje,dat is gister in een keer begonnen.Daarvoor had ze er totaal geen last van.Toen het begon enkele weken geleden was ze 10 keer erger benauwd dan nu.Na een kuurtje is ze wekenlang niet meer benauwd geweest.
Ik heb met de D.A. afgesproken,dat ik hem bel zodra het niet goed gaat of als ze weer benauwd word.
Dus vandaag ga ik bellen.En als hij advies geeft,dat nu inslapen beter is,dan zal ik dat denk ik ook wel doen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:37

gohya schreef:
Jammer dat die link in het Engels is,kan wel wat lezen,maar niet alles.

Het verhaal speelt in Amerika.
Het gaat om een 22-jarige volbloed met een massale zeefbeen tumor.
Hij bloedde uit beide neusgaten, had moeite met ademen, en het rechteroog werd gaandeweg uit de kas geduwd.
Het paard werd naar de veterinaire faculteit van de universiteit van Florida gebracht.
Het werd metéén geopereerd.
Dat gebeurde staande, en dus niet onder algemene maar wel onder lokale verdoving.
Daarbij werd een techniek gebruikt waarbij een deel van het neusbeen wordt opengelegd, zodat beide sinussen direct bereikbaar zijn.
De operatie verliep goed, het hematoom werd weggenomen, en zes weken later liep de schimmel opnieuw onder het zadel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:01

Dat klinkt mooi zeg,maar in Amerika zijn ze al wel veel verder dan hier w.b.t. medische wereld.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:59

Misschien is het goed om de opties een keer op een rijtje te zetten.

- Gewoon afwachten.
Met cortisone en cubarmix kun je Fyanne relatief pijnvrij houden.
Kan goed gaan voor twee maand, maar mss ook voor twee jaar.
Als het nodig is kun je altijd ingrijpen.

Voordeel: geen ingrijpende wijzigingen, weinig extra kosten.
Nadeel: het hematoom blijft aanwezig en blijft groeien. Vroeg of laat betekent dat het einde voor Fyanne.

- Hematoom laten inspuiten met formaline.
Dit is een behandeling waarvan statistische gegevens beschikbaar zijn. Resultaten: goed tot zeer goed.

Voordeel: doet het hematoom inkrimpen tot helemaal verdwijnen. Betaalbaar.
Nadeel: de behandeling moet een aantal keer opnieuw worden uitgevoerd. In een paar zeldzame gevallen werden bijwerkingen geconstateerd (hoefbevangenheid).

- Operatie
Van de operatie is geen cijfermateriaal beschikbaar, maar meestal wordt over een redelijk gunstige prognose gesproken.

Voordeel: het hematoom wordt weggenomen.
Nadeel: forse ingreep. Algemene of toch minstens lokale verdoving. En verder, ik heb geen concrete cijfers, maar het zal toch een serieus kostenplaatje zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:23

Ik heb met de D.A. alles op een rijtje gezet,en zijn conclusie was: formaline spuiten kan,brengt wel risico met zich mee dat er meer kapot gaat in de neusholte dan alleen de tumor.En zal minstens 6 keer gespoten moeten worden.Hij denkt dat de kans klein is dat alles weg gespoten kan worden omdat de tumor al vrij groot is én al IN de neusholte is gegroeit en goed vast zit.
Kosten 150,- per inspuiting.

Een operatie zal in Utrecht mogelijk zijn,maar zal ze onder narcose moeten,en de kans dat ze uit een narcose komt is zeer klein vanwege haar leeftijd.
Kosten richting de 1500,- als alles goed gaat.

Prednisolon kuur kan ook, ze zal dan minder benauwd zijn,maar doet niks tegen de tumor zelf.Ze mag ook maar max. 6 weken een kuur hebben met Prednisolon. En idd. kan 1 maand goed gaan,maar kan ook 1 jaar goed gaan,dat kan niemand helaas voorspellen.
Kosten 50,- per kuur voor 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:33

Ik zou voor optie 3 gaan, kost je het minst, geeft ook het minste risico, en ik gok dat jij ook niet ten koste van alles wat wil proberen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:38

Ik ga ook voor optie 3,die is het minst belastend voor haar.Als ik garantie kreeg dat ze helemaal beter zou worden door de andere optie's,dan ging ik ervoor,ongeacht de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:44

gohya schreef:
Ik ga ook voor optie 3,die is het minst belastend voor haar.Als ik garantie kreeg dat ze helemaal beter zou worden door de andere optie's,dan ging ik ervoor,ongeacht de kosten.

Ja daarom, ik ben het helemaal met je eens hoor.