White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 07:31

Prima toch, jou paard.
Maar ik vind je zo entousiast dat ik echt hoop dat je je niet verkijkt op wat goed is over een paar bekappingen.
Daar gaat het mij om, ik weet verder ook niet wie je hebt en het maakt mij ook niet uit maar het enige wat ik zeg is pas goed op.
Kan best zijn dat je een topper hebt hoor, maar een gewaarschuwd mens..

DarkoFoitzik

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:55

Goede hoefsmeden zijn dun bezaaid. Goede natuurlijke bekappera nog dunner. Ik weet dat het een meerjarige studie is/zou moeten zijn, om de hoeven van een paard te bekappen. Een stukje kennis hieromtrent misstaat ieder paarden eigenaar niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:01

Ik heb nu die van Spirit horses. Zij geven ook cursussen.

Harley zijn hoef was amper gegroeid van december tot nu. Dat is een symptoom van te lange steunsels. Als de straal de grond niet raakt wordt de hoefgroei afgeremd.
De straal zorgt immers voor een goede doorbloeding in hoef en benen.
Ik Ven dus idd blij met de kortere hoefjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 08:02

Kwam trouwens net foto's tegen van de periode dat hij nog redelijk slecht stond.
Je ziet heel duidelijk wat er gebeurde na een paar dagen niet bekappen toen.
Hij sleet vreselijk hard, en hij schoof erg onderuit door de gaten en kreeg dus erg lange tenen ook.
Die franse flapvoeten voor krijgt hij dus als ik niet tussendoor corrigeer, het ging toen door het harde slijten extreem snel.
Dit is voor het bekappen gemaakt toen, daarna weer netjes gezet.
Je zou zeggen die pony heeft verwaardloosde voeten, nou zo lang was het daar echt niet geleden kan ik zeggen.
Hooguit 5 daagjes, maar het ging zó hard.
Nu zou ik de teen tussendoor extra doen, maar ik had zoveel te verwerken toen.
De durf moest ik echt ontwikkelen.
Verder heeft hij ook zo kort gestaan dat ik echt voorzichtig moest zijn, ik durfde hem met wat ik wist echt niet in een keer goed zetten, elke millimeter had hij nodig.
Ik had toen ook een slag om de arm dat de hoefsmid nog iets moest kunnen redden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En over hoefgroei..
Mijn pony had ijzers, maar tóch kon ik hem rustig na 4 weken opnieuw laten beslaan hoor zo lang stond hij laatste keer al.
Nog steeds raken ze achter de grond niet de stralen, maar het groeit echt hard.
Ik heb alleen ivm die stand en harde hoeven kweken echt die biotine net ff nodig.
Gevalletje het lukte net niet goed zonder biotine.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-08-16 08:15, in het totaal 4 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:08

Wat voor een type paard is Harley?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:33

DarkoFoitzik schreef:
Wat voor een type paard is Harley?

Zijn moeder was New Forest pony.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 02:10

Hoe gaat het darko? Al een smid gezien bij je paard?
Mijn pony gaat erg goed, hij lijkt flink hardere hoeven te hebben gekregen en ik heb al drie dagen geen formaline gebruikt.
Het zag er gewoon echt goed uit, ik ga morgen weer kijken hoe het eruit ziet en als ik iets verdachts zie gelijk weer formaline erop.
Van de week was het gewoon zo mooi hard en droog, dan lijkt het mij weinig meerwaarde te hebben.
Voelde ook geen zachte plekken ofzo.
Zijn hoeven beginnen qua beenstand ook stabieler te worden.
Ik moest eerst echt minimaal 2x per week zijn franse stand corrigeren, dat is nu echt minder vaak nodig.
Zijn achterhoeven ook met de koehakkigheid, het gaat veeel minder gauw scheef.
Eerder stond hij na 4 dagen al flink scheef naar buiten, ook scheef qua gewrichten, hij zou dan echt scheef belasten wat nooit goed is.
Ik moet alleen zijn teen nog steeds flink bijhouden, de rest gaat steeds beter.

Morgen gaat hij naar huis, naar zijn eigen stal terug.
Mijn hoefmes en wat dingetjes moet ik ook maar gauw ophalen, die staat al drie weken bij het pick up point van dhl. :+

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:34

Hier komt vanaf eindelijk de hoefsmid. Heeft zo lang geduurd, echt vreselijk. Zijn hoeven zijn dramatisch. Ik wilde niet vlak voordat de smid kwam er zelf aan gaan kloten. Maar het kriebelde behoorlijk.

Pas op met het veranderen van beenstand. Als dat zijn normale stand is moet je daar niet te veel aan gaan veranderen. Zijn lichaam zit nu eenmaal op een bepaalde manier in elkaar. Zo'n gewrichten zijn zo gegroeid. Als je te veel gaat aanpassen krijgt hij juist net problemen. Maar fijn dat hij zou goed gaat met zijn hoeven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 02:52

Ik duim voor je!

Ik verander zijn stand niet hoor.
Maar hij heeft 10+ jaar op ijzers gestaan die dat goed hielden. :)
Hij staat ook wat week, smid had m iets stijler gezet maar ik vond hem zo niet echt fijn bewegen naar zijn doen.
Streef dus vooral naar zijn stand die hij heeft, dat houdt in iets week, en die flapvoeten krijg je niet 100% en dat hoeft ook niet.
Ik probeer alleen zijn gewrichten heel te houden door scheve belasting tegen te gaan.
Mijn streven is dus om hem zo te hebben als hij jaren op zijn ijzers ook stond.
Maar mijn pony ging in het begin echt heel scheef staan hoor, echt vreselijk.
Dat kwam gewoon omdat het zó hard sleet!
Hij staat ook wat hoger op zijn hielen, en dat hou ik ook zo.
Meneer is 16, altijd wat hogere hielen gehad, heeft keiharde benen en en daar ga ik dus niet meer aan kloten.
Daarom wil ik dus ook niet dat iemand er zomaar aankomt, hij hoeft geen perfecte hoefjes te hebben maar vooral zoals het gezond en functioneel is.
Hij slijt alleen de buitenkant minder af, daardoor komt hij scheef te staan en dat hou ik dus bij door af en toe de vijl erlangs td halen.
Het was gewoon zo erg door de overgang naar blote voeten in combi met de gaten in zijn hielen helaas.
Hij neigt nog steeds wel naar nog weker hoor, daarom hou ik zijn tenen netjes bij en vijl als hij achterover zakt ff iets bij de toon weg, niet veel trouwens.

Meneer staat nu ook achter iets hoger op zijn hielen, daar zou best iets af mogen in theorie maar hij loopt zo gewoon fijn.
Dat had hij met ijzers ook, daarbij kan ik nu gewoon mennen zonder dat hij dan gelijk te kort staat, en alles wat hij daarbij scheef loopt recht vijlen.
Zijn beenstand is zo gewoon zoals hij is.

Voorbeeld is hieronder, op de eerste foto was de hoefsmid geweest.
Op de tweede heb ik hem zelf gedaan.
De tweede foto is gewoon typisch mijn pony qua houding en benen.
Zijn voorbenen net ff wat meer onder zijn romp en achterbenen er ook wat meer onder, nu stond hij lomp onvoordelig op de eerste foto, maar voor het idee.
Hij was net wat steiler gezet denk ik.
Bekap je hem als op foto 2 staat hij in no time weer zoals hij graag staat, dat gaat vanzelf en snel ook.
Volgens de hoefsmid stond hij ook echt goed, dus dat maakt ook niks uit ook.

Afbeelding

Afbeelding

Het hoefmes heb ik vooral nodig omdat ik wat stukjes gewoon met mijn mes niet bijgesneden kreeg, wat stukjes steunsel.
Durfde gewoon niet kracht te zetten ivm uitschieten met mijn rotmes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 02:58

Even niet kijken naar zijn hoeflengte en platvoeten hier, smid gemist en pokon hoeven echt te bizar voor woorden, hij was gewoon netjes beslagen niet superveel eerder.
Ik had toen zijn ijzers eraf gehaald en iig ff flares eraf, dag erna heb ik hem gewoon goed bijgevijld trouwens.
Maar dit doet zijn beenstand qua flapvoeten als hij geen ijzers heeft en je niet zijn buitenhielen bijhoudt met een vijl of laat beslaan.
Hij kan qua lengte prima zijn, maar toch zo naar buiten draaien.
Dat is niet erg goed voor zijn gewrichten.
Zijn rechter voorhoef is als veulen niet correct bekapt en zijn graasvoetje, die groeit gewoon vrij snel lelijk als hij zo hard groeit.
De groeiringen lopen ook niet recht erop, maar schuin.
Daar doe je nu niks meer aan is mij verteld, je kunt het alleen correct bekappen.
Afbeelding

Zo kan het dus ook, je ziet zijn franse stand nog steeds.
Dat kun je niet corrigeren, het zit idd in zijn skelet.
Afbeelding

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:55

hoi allemaal,

Had hier al eerder een bericht geplaatst met dat mijn haflinger ook schimmel in zn hoeve heeft. Na 4 weken honing smeren heb ik nog niet het idee dat de schimmel weg is alhoewel herstel natuurlijk even duurt. Mijn hoefsmid adviseerd nu ijzers om de rand rust te geven. Wat is jullie idee hierover? Zo zagen ze er van de week uit(had m net afgespoten). Hij heeft ook nogsteeds heel veel brokken die eraf komen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:55

Alle ijzers bij Urbino zijn er af.
Achter zit ook wld...
Voorvoeten zijn wel al beter.

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:58

Achter:

Afbeelding
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:32

Geduld Sjaad, volgens mij ben je op de goede weg!
De stand gaat ook al beter, lekker gevoel denk ik of niet?
Mijn pony staat nu na 8 weken echt qua stand weer keurig, en hij stond na die diepe gaten net zoals jou paard aan de voorhoeven.

Hier vandaag zijn hoeven gecheckt, achter ziet er echt heel goed uit bijna geen sleuven meer te zien.
Voor nog duidelijk te zien dat er rottigheid zit maar geen gaten meer etc.
Vandaag alle zooi opgeruimd van de vakantie op stal, morgen meneer bekappen want dat is best even nodig zag ik.
Ook weer losse flappen gespot op zijn stralen.
Mijn vijl was versleten dus had het uitgesteld, nu weer een nieuwe gepakt.
Heb een stuk of wat gebruikte vijlen van een hoefsmid, echt superfijne vijlen.

Moet echt weer foto's maken, zijn hoeven zien er echt goed uit! *\o/*

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:15

Moonfish, ja zag heel veel herkenning aan de voetjes op jouw foto's!
Jouw paard stond ook wat onderuitgezakt eerst of niet? En Frans.
Wat een verbetering al.
Ik heb geduld!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:05

Hier helaas ook een schimmel geconstateerd in de hoeven van mijn paardje.. Mij werd Hoof hygiene gel aangeraden door mijn hoefsmid omdat het nog niet zo erg is en daar kopersulfaat in zit. Ik ga vandaag even honing halen bij de (bio)super. (Hoe vaak smeren jullie dat erop?)

Ik mag van de hoefsmid ook eens per week even bijvijlen, dat deed ik al wel eens dus ik weet hoe of wat :) Ik heb alleen geen hoefmesje om de vellen van de straal te halen, die snij ik er nu met een zakmes af, dat werkt ook wel.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:33

Is er iemand die dmv een foto duidelijk kan aangeven hoe wld er nou precies uitziet? Wat ik hier op meerdere foto's zie is van die gleuven langs de witte lijn, en ik weet niet of dit ook zonder wld voorkomt of niet.
Dus.. is er iemand die dit voor mij een beetje duidelijk uit zou kunnen leggen? :)

Alvast bedankt!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:21

Afbeelding
Afbeelding

Bij witte hoeven is het heel duidelijk te zien. Het gaat om het zwartgekleurde in de barstjes langs de witte lijn (white line). Daar zit een schimmel die zorgt voor een rottingsproces en dus de hoef zwart kleurt. Dit zwarte is (als je de barstjes openvijlt) een soort zwart poeder.

Gaat de schimmel verder vreten dan kunnen er gewoon hele stukken van de hoef afbreken (of zelfs ontschoenen!) maar dat is echt worst case scenario.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:46

Bedankt! Stuk duidelijker nu!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:48

Je ziet de schimmel zitten op deze foto, dat is wld.
Afbeelding

Sjaad, ja mijn pony stond zo.
Maar dat was wel echt door de wld, en gelukkig maar kort.
Door de gaten in zijn hielen in combi met net van de ijzers af was het echt zo naar.
Maar bij hem zaten er echt gaten van zeker 3/4 hoefnagel hiep in aan elke hoef twee.
Bij hem had ik dat door biotine voeren en strikt elke zoveel dagen bekappen al redelijk snel weer goed gelukkig.
Maar daar zijn echt twee budget vijlen voor versleten in 8 weken.
Frans stond hij altijd al en dat zit in zijn skelet dus dat krijg je niet weg.
Maar door het van de ijzers halen en dus zachte, giga snel slijtende hoeven zag je dat veel meer ineens.
Mijn pony stond gewoon 6 weken voor de eerste foto's goed op zijn voeten, maar hij was zo extreem gegroeid dat het eruit zag of de hoefsmid 4 weken te laat was.
Mijn pony heeft dus zeker niet lang zo gestaan.
Ik heb me ook echt suf gesmeerd met hoof hygiëne gel om zijn hoeven zo hard mogelijk te maken, want het sleet zo eng hard. :(
Hij heeft nu al mooie harde hoeven, ik denk dat dat nog veel beter gaat worden.
De hoefsmid die de ijzers eraf trok dacht ook dat hij niet zonder ijzers zou kunnen i.v.m. zijn stand, en dan nog de wld en plotseling van de ijzers af.
De wei was ook die periode erg nat, geen fijne combinatie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:49

Nou ik heb vandaag eindelijk mijn hoefmessen gekregen.
Lang verhaal, maar geen agradi meer dus heb ze elders besteld.
Nu fatsoenlijke besteld, een set ipv dubbelzijdig snijdend.
Net zijn hoeven uitgebreid gedaan, dat was hard nodig doordat ik geen goed mes had.
Zijn ene voorhoef was weer behoorlijk plat geworden door de recente gaten, vond het best pittig moet ik zeggen.
De smid is nu gok ik 6 weken geleden dus nu moet ik het grote onderhoud qua zolen en ook af en toe andere dingen als de buitenkant recht houden leren.
Dat vind ik best nog lastig, wat mijn pony staat heel graag schots en scheef. :')
Ik moet dus zien of hij nou echt scheve poten heeft of dat hij ze nou zo neerzet. :+
Daarom loop ik dus tussendoor stukjes om zo te kijken hoever ik ben.
Na 3 keer wat stappen zegt een stalgenoot: heb je het heen en weer ofzo?! _O-

Dit bedoel ik dus...
Zie je hoe goed de baas het verkloot heeft?! *\%/* :')
Afbeelding
Hier was ik klaar trouwens, maar hij zal in stilstand nooit zomaar altijd ff zijn voeten normaal neerzetten.
En dat moet je dan leren bekappen. :')
Achter staat hij nooit recht in stilstand, als hij loopt wel. :j
De zwarte hoef zal ik wss een deze dagen nog ff iets korter moeten maken trouwens, voor de oplettenden onder ons. :+

Huidige status met de wld, wat kleine sleufjes weer helaas.
Het ziet er wel alweer smaller en beter uit, en het zit niet diep. *\o/*
Het zwarte is bagger, ik vijl een kant minder omdat hij dat harder afslijt. :)
Ik heb zijn zolen etc. bijgewerkt in stukjes, en niet brandschoon.
Sowieso nog wennen om de zolen te doen, dus kleine stukjes.
De steunsels zijn nog niet goed weg achter, maar dat heb ik bewust gedaan i.v.m. de sleufjes daar bij zijn hielen. :)
Op de foto's lijkt het trouwens veel erger als in real life.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:32

z3rTjuhH schreef:
Hier ook een paard gehad met WLD, paard raakte daardoor ook mechanisch hoefbevangen en heeft 2 weken in de kliniek gestaan. Bij ons moest het uitgesneden worden en was het alleen in de voorhoeven. Na een half jaar zaten we der weer op (opbouwend na een half jaar, daarvoor niks mogen doen) en na 9 maanden waren de uitgesneden stukken helemaal uitgegroeid. Wij zijn langer bezig geweest vanwege de hoefbevangenheid.

Ik kan je helaas niet echt tips geven omdat die van mij echt behandeld is via de kliniek, maar wij moest er propolis opsmeren of koud geslingerde honing. Succes! ik vond 2 voeten al heftig, hopen dat je pony snel opknapt.

Wld kan een connectie hebben met hoefbevangenheid.Pony van mij had het ook,met losse wand. De hoefsmid wou het helemaal open leggen maar dat zag ik niet zitten,want hij was er niet kreupel van en zou dat door die behandeling vast wel worden!Ik zah meer in de aanpak van de oorzaak en heb het toen door meer beweging en minder eiwitten helemaal weggekregen,binnen een paar maanden was het slechte stuk uit de hoef gegroeid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 18:47

Groot gelijk Anjali.
Het is ook echt gewoon goed zorgen voor de algehele conditie van je pony.
Mijn pony deed niks maar ik heb zoveel mogelijk gezorgd dat hij zoveel mogelijk beweging had, en zijn voer goed sober.
Dus vitamine/mineralenkorrel met zijn supplementen en enkel melassevrije luzerne voor de poeders.
Supplementen op biotine na ook suikervrij en vrij van zooi.
Daarbij enkel een heel klein handje care4life voor de smaak.
Verder onbeperkt hooi en ik heb hem gewoon zoveel mogelijk naar buiten gegooid i.v.m de beweging.
Dat hield in veel op het gras, maar gelukkig gaat dat erg goed.
Het liefst had ik hem er 3 uur korter op gehad, maar hij kan het hebben en wordt absoluut niet stijf, harde manenkam of andere tekenen van teveel gras.
Op stal heeft hij heel arm hooi in slowfeeder netten.

Verder goed gezorgd voor zijn hoeven, teveel scheve slijtage voorkomen met schoenen en goed bijhouden met bekappen.
Goed in de formaline, daarbuiten elke dag spul om de zolen hard te maken.
En echt flink biotine erin en laurierzalf smeren, ik heb het idee dat de laatste bij hem ook echt veel doet!
Doe ik het niet lijkt het echt minder te groeien.
Ben meneer aan het proberen over te zetten op de biotine van subli.
Heb het laatste restje biozin ermee gemengd en ik ga het ervaren..

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:01

Gaat echt weer minder met Urbino...
Loopt weer langzaam en voorzichtig. Vraag me af of er toch niet (weer?) sprake is van bevangenheid.
Ondanks zijn dagelijkse voetenbehandelingen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 16:07

Gatver Sjaad. :(:)
En nu?

Mijn pony gaat heel goed.
Hij is heel stabiel gebleven na het bijsnijden van zijn zolen qua slijtage.
Enige jammere is dat hij aan een hoef ineens flink de straal vervelde en dat daar dus twee dagen geleden een haard rotstraal onder vandaan kwam.
Heb het gat uitgesneden, wat een stukje straal aangevreten had en er watten met formaline ingestopt, nu gaat het wel goed.
Gelukkig ben ik er op tijd bij en doet het hem niet zeer.
Dat is dan weer het voordeel van stralen bijsnijden als je ziet dat er losse zooi zit of het lijkt dicht te groeien.
Verder is de wld nog niet echt weg, maar het gaat echt ontzettend goed.
De rest heeft tijd nodig, eigenlijk is inpakken de moeite bijna niet meer, op dat ene punt met rotstraal na niks schokkends.
Ik probeer 2x per week zijn hoeven in te smeren met formaline, gister een zak erom gedaan en dan hoefschoenen erover voor een half uur o.i.d.
Durf niet goed niks te doen.
Verder past hij weer in zijn easyboots die te groot waren geworden.
Zijn hoeven zijn prachtig geworden, ik ben er zó blij mee! :D
Er zijn geen gaten meer in zijn hielen, je ziet alleen nog in de witte lijn nog wel dat er nog wat zit zeg maar.
Maar de witte lijn wordt steeds compacter en zijn hoeven steeds harder.
Laatste foto's zie je nog wel veel rottigheid, nu echt totaal geen groeven meer ofzo.