prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:35

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.
Knap veulen trouwens :)

Waar ik het eerst aan dacht was een abces onder een kies. Paard ve vriendin had een vervormde kies. Het enige wat het paard "vertoonde" was, overmatig met zijn tong "spelen" en snot uit 1 neusgat. AB-kuur, minder snot en bij stoppen terug evenveel als ervoor. Verder nooit slecht gegeten of koorts gehad.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:06

petitparis schreef:
Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.
Knap veulen trouwens :)

Waar ik het eerst aan dacht was een abces onder een kies. Paard ve vriendin had een vervormde kies. Het enige wat het paard "vertoonde" was, overmatig met zijn tong "spelen" en snot uit 1 neusgat. AB-kuur, minder snot en bij stoppen terug evenveel als ervoor. Verder nooit slecht gegeten of koorts gehad.

Van mijn paard is al een ct scan gemaakt..Geen abces te vinden..überhaupt niks aan de kiezen te vinden..Dit is een onstoken sinus en AB komt daar niet goed genoeg..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:08

[quote="AmFe"

Is er dan bij jouw merrie echt een ontstekingsreactie in de holte zelf?[/quote]

Daar gaan ze idd vanuit..Maar denken dat als ze t open maken hun wel kunnen zien of daar pus uitkomt..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:37

Als AB niet goed is,omdat het er niet komt,zou Prednisolon dan geen optie zijn?
Ik had een pony die benauwd was enzo en die kreeg AB wat niet hielp.Toen kreeg ze een kuur Prednisolon,daar knapte ze helemaal van op.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 17:16

gohya schreef:
Als AB niet goed is,omdat het er niet komt,zou Prednisolon dan geen optie zijn?
Ik had een pony die benauwd was enzo en die kreeg AB wat niet hielp.Toen kreeg ze een kuur Prednisolon,daar knapte ze helemaal van op.

Heeft ze ook al gehad!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:47

Ow oke, en dat is best sterk spul die Prednisolon.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:35

pol1 schreef:
[quote="AmFe"

Is er dan bij jouw merrie echt een ontstekingsreactie in de holte zelf?

Daar gaan ze idd vanuit..Maar denken dat als ze t open maken hun wel kunnen zien of daar pus uitkomt..[/quote]

Spoelen is sowieso wel goed denk ik! Maar wel een heftige ingreep! Hopelijk valt het mee voor haar (en voor jou)!

Ik vind het nog wel spannend hoor. Natuurlijk goed nieuws gehad, maar het is nog niet over. Dat is nog afwachten. En ga ineens twijfelen of ze het dan wel goed hebben gezien etc. Maar dat zakt hopelijk snel wel weer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 23:54

AmFe schreef:
pol1 schreef:
[quote="AmFe"

Is er dan bij jouw merrie echt een ontstekingsreactie in de holte zelf?

Daar gaan ze idd vanuit..Maar denken dat als ze t open maken hun wel kunnen zien of daar pus uitkomt..

Spoelen is sowieso wel goed denk ik! Maar wel een heftige ingreep! Hopelijk valt het mee voor haar (en voor jou)!

Ik vind het nog wel spannend hoor. Natuurlijk goed nieuws gehad, maar het is nog niet over. Dat is nog afwachten. En ga ineens twijfelen of ze het dan wel goed hebben gezien etc. Maar dat zakt hopelijk snel wel weer.[/quote]

Kijk je t toch nog eens een goeie mnd aan..Kan je altijd nog actie ondernemen! Hoelang loopt ie van jou er al mee?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:59

Pol, heel veel succes morgen met het wegbrengen van je dames. En sterkte dinsdag met wachten op het verlossende telefoontje dat het achter de rug is en natuurlijk goed gelukt is. Hier gaan we keihard duimen dat het allemaal vlot verloopt en ze hopelijk voor het weekend weer mee naar huis mogen hoor.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:22

Ja sowieso twee maanden zouden we kijken hoe het zich ontwikkelt. Ik moet eerlijk zeggen dat het nu een paar dagen aardig goed gaat! Ik zei al, zul je net zien, net na die scan haha.. Maar goed het gaat altijd wat op en af. Zal wel even zo blijven nog!
Ik denk dat hij er nu een maand of vier mee loopt. Iets langer dan die van jou geloof ik.

Heel veel sterkte en succes morgen!! Ik zal duimen dat alles goed verloopt. Het lijkt me enorm spannend! Ik lees graag hoe het jullie vergaat!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:48

Heel veel succes morgen!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:40

Ik lees al een poosje mee omdat mijn paard een klein beetje in hetzelfde schuitje zat. Al hopen wij het net achter de rug te hebben.
Ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen met de onderzoeken en dergelijke.

Ook heb ik meteen een vraag haha aangezien er hier veel mensen met ervaring mee lezen volgens mij.
Korte situatieschets:
Mijn nieuwe paard had een harde bult op zijn linker neusvlakte. Naar lingehoeve gegaan om röntgenfoto's te laten maken. Daar was op te zien dat hij linksboven bij de 3e kies 2 kiezen heeft ipv 1. En dat daar boven een kieswortelontsteking zit. Dit alles is vorige week woensdag geconstateerd. Advies was beiden kiezen trekken, staand onder sedatie. Vorige week donderdag zijn ze begonnen met trekken, 1 kies kwam er goed uit. De 2e kies, wat ook de extra kies was zegmaar, dus die stond uit de rij brak af. Hij zat wel los maar ze kregen hem er niet uit. Vrijdag hebben ze het nog een keer staand geprobeerd maar hetzelfde verhaal helaas. Enige optie die ik nog had was om hem onder volledige narcose er uit te halen. Dit is afgelopen maandag dan ook gebeurt.
Ze hebben een gat gemaakt op zijn linker neusvlakte en hem toen een tik gegeven waardoor de kies er via de mond uitgehaald kon worden.
Dit is allemaal goed gegaan.

Nou viel me de dag van de operatie al op dat hij bloed uit zijn linker neusgat had. Gevraagd aan de arts en die vertelde me dat ze met het maken van het gat op zijn neusvlakte een ader hebben geraakt en dat dit dus daardoor kwam. Logisch..
Nu mocht hij gister naar huis en hebben wij hem opgehaald en nu valt mij sinds gisteravond op dat hij enorm stinkende neusuitvloeiing heeft uit zijn linker neusgat.
Dit heeft hij ook voor de operatie nooit gehad. Moet ik me nu zorgen maken of is het iets wat bij het herstellen hoort? Hij krijgt momenteel nog antibiotica en metacam.

Sorry verhaal is toch nog best lang geworden. Als jullie liever niet hebben dat ik dit in dit topic plaats hoor ik het graag en zal ik m'n bericht aanpassen hoor!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:59

willemlover, misschien is het normaal dat de troep er nu uit kan. Maar ik zou zeker even bellen naar De Lingehoeve daar is hij behandeld en neem aan dat ze dat daar het beste kunnen beoordelen hoe lang dat mag aanhouden en of je eventueel iets extra's kan doen. De antibiotica zal wel iets helpen maar nu het nog open is misschien beter om te zorgen dat het open blijft en de troep eruit kan.
Heel veel beterschap ook met jouw paard.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:50

Pol1, ontzettend veel succes met je paardjes! Hopelijk loopt de rest van het traject zonder problemen.
En hopelijk laat je merrie het spoelen zonder sedatie toe. Die van mij zou ook naar huis komen met de drains nog in haar hoofd, maar liet het na zes dagen op de kliniek niet meer zonder sedatie toe. Uiteindelijk drains er maar eerder uitgehaald, omdat het niet echt meer een optie was en de sinus al wel schoon was.

AmFe, ik hoop ook dat het voor jou en je paard met de huidige behandeling straks allemaal verholpen is!

Willemlover, als ik het goed begrijp hebben ze de 2e kies bij jouw paardje eruit gestempeld? Stinkende neusuitvloeiing duidt op een ontsteking. Bij mijn paard hebben we de kieswortelontsteking geconstateerd, omdat er dus stinkende neusvloeiing uit haar linkerneusgat kwam. De ontsteking vormde en fistel naar de sinusholte. Zoals jobamara zegt, kan ik mij voorstellen dat het goed is dat de troep eruit komt. Ze hebben bij jouw paard dus ook niet gespoeld? Contact opnemen met de kliniek lijkt mij inderdaad ook de kortste klap. Sterkte!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:05

willemlover schreef:
Ik lees al een poosje mee omdat mijn paard een klein beetje in hetzelfde schuitje zat. Al hopen wij het net achter de rug te hebben.

Ook heb ik meteen een vraag haha aangezien er hier veel mensen met ervaring mee lezen volgens mij.
Korte situatieschets:
Mijn nieuwe paard had een harde bult op zijn linker neusvlakte. Naar lingehoeve gegaan om röntgenfoto's te laten maken. Daar was op te zien dat hij linksboven bij de 3e kies 2 kiezen heeft ipv 1. En dat daar boven een kieswortelontsteking zit. Dit alles is vorige week woensdag geconstateerd. Advies was beiden kiezen trekken, staand onder sedatie. Vorige week donderdag zijn ze begonnen met trekken, 1 kies kwam er goed uit. De 2e kies, wat ook de extra kies was zegmaar, dus die stond uit de rij brak af. Hij zat wel los maar ze kregen hem er niet uit. Vrijdag hebben ze het nog een keer staand geprobeerd maar hetzelfde verhaal helaas. Enige optie die ik nog had was om hem onder volledige narcose er uit te halen. Dit is afgelopen maandag dan ook gebeurt.
Ze hebben een gat gemaakt op zijn linker neusvlakte en hem toen een tik gegeven waardoor de kies er via de mond uitgehaald kon worden.

Nou viel me de dag van de operatie al op dat hij bloed uit zijn linker neusgat had. Gevraagd aan de arts en die vertelde me dat ze met het maken van het gat op zijn neusvlakte een ader hebben geraakt en dat dit dus daardoor kwam. Logisch..
Nu mocht hij gister naar huis en hebben wij hem opgehaald en nu valt mij sinds gisteravond op dat hij enorm stinkende neusuitvloeiing heeft uit zijn linker neusgat.
Dit heeft hij ook voor de operatie nooit gehad. Moet ik me nu zorgen maken of is het iets wat bij het herstellen hoort? Hij krijgt momenteel nog antibiotica en metacam.

Sorry verhaal is toch nog best lang geworden. Als jullie liever niet hebben dat ik dit in dit topic plaats hoor ik het graag en zal ik m'n bericht aanpassen hoor!

Ik heb eens gelezen dat je paard tot wel vier weken na de extractie nog neusuitvloeiing kan hebben (als gevolg van de kieswortelontsteking). Dus wellicht moet je gewoon nog afwachten.
Bij paarden waarbij het blijft adviseren ze vaak om daarna nog te spoelen. Maar heb geen idee hoe het bij jouw paard precies zit. Ik zou inderdaad even bellen! Veel succes, hoop dat het meevalt. Je hebt er al veel ellende mee gehad zo te lezen. Bah!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:15

Pol, al nieuws? Hoop zo dat het gelukt is :o

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:07

Ik ben ook heel benieuwd...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:40

Ik hoop echt dat het allemaal goed gegaan is!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:18

Hopelijk is alles goed gegaan!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 16:27

Afbeelding
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 16:31

De operatie op zich is geslaagd..Alles ging zoals gepland..Ze is staand geopereerd..schrok me wel echt een hoedje toen ik dr zag %)
Ze is enorm afgevallen..Wil eigenlijk alleen eten als ik er ben! Morgen meer uitslagen wat betreft de bacteriën die dit nu veroorzaakt hebben.. arts vroeg vandaag of ze morgen de wei op mag met de kleine..Dus dat vond ik wel echt een idee..is niks voor die kleine zo!!
Pfff vind t allemaal behoorlijk spannend..
Kleine liep wel zo de trailer op!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:32

Jeetje! kan me voorstellen dat je schok.Ik schrik ook van de foto's.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:45

Zoo, ik kan me voorstellen dat je ervan schrok. Doe ik ook van het zien van de foto's.
Hopelijk knapt ze snel weer op

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:27

Oh bah wat ziet dat er enorm heftig uit zeg! Volgens mij zou mijn paard die dingen in z'n hoofd nooit accepteren en ze er zelf uitslopen. Het is niet niets pff!
Ben benieuwd wat je nog hoort qua uitslagen. Fijn dat ze de wei op mogen!
Hoe weet je nu hoe lang je moet gaan spoelen?
Heel veel sterkte de komende tijd!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 18:33

willemlover schreef:

Korte situatieschets:

Prima hoor dit in dit topic..Zijn dr om mekaar te helpen toch!
Bij stinkende neusuitvloeiing is er volgens mijn DA altijd meer aan de hand! Zou laten checken iig!