willemlover schreef:Ik lees al een poosje mee omdat mijn paard een klein beetje in hetzelfde schuitje zat. Al hopen wij het net achter de rug te hebben.
Ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen met de onderzoeken en dergelijke.
Ook heb ik meteen een vraag haha aangezien er hier veel mensen met ervaring mee lezen volgens mij.
Korte situatieschets:
Mijn nieuwe paard had een harde bult op zijn linker neusvlakte. Naar lingehoeve gegaan om röntgenfoto's te laten maken. Daar was op te zien dat hij linksboven bij de 3e kies 2 kiezen heeft ipv 1. En dat daar boven een kieswortelontsteking zit. Dit alles is vorige week woensdag geconstateerd. Advies was beiden kiezen trekken, staand onder sedatie. Vorige week donderdag zijn ze begonnen met trekken, 1 kies kwam er goed uit. De 2e kies, wat ook de extra kies was zegmaar, dus die stond uit de rij brak af. Hij zat wel los maar ze kregen hem er niet uit. Vrijdag hebben ze het nog een keer staand geprobeerd maar hetzelfde verhaal helaas. Enige optie die ik nog had was om hem onder volledige narcose er uit te halen. Dit is afgelopen maandag dan ook gebeurt.
Ze hebben een gat gemaakt op zijn linker neusvlakte en hem toen een tik gegeven waardoor de kies er via de mond uitgehaald kon worden.
Dit is allemaal goed gegaan.
Nou viel me de dag van de operatie al op dat hij bloed uit zijn linker neusgat had. Gevraagd aan de arts en die vertelde me dat ze met het maken van het gat op zijn neusvlakte een ader hebben geraakt en dat dit dus daardoor kwam. Logisch..
Nu mocht hij gister naar huis en hebben wij hem opgehaald en nu valt mij sinds gisteravond op dat hij enorm stinkende neusuitvloeiing heeft uit zijn linker neusgat.
Dit heeft hij ook voor de operatie nooit gehad. Moet ik me nu zorgen maken of is het iets wat bij het herstellen hoort? Hij krijgt momenteel nog antibiotica en metacam.
Sorry verhaal is toch nog best lang geworden. Als jullie liever niet hebben dat ik dit in dit topic plaats hoor ik het graag en zal ik m'n bericht aanpassen hoor!
Ik heb eens gelezen dat je paard tot wel vier weken na de extractie nog neusuitvloeiing kan hebben (als gevolg van de kieswortelontsteking). Dus wellicht moet je gewoon nog afwachten.
Bij paarden waarbij het blijft adviseren ze vaak om daarna nog te spoelen. Maar heb geen idee hoe het bij jouw paard precies zit. Ik zou inderdaad even bellen! Veel succes, hoop dat het meevalt. Je hebt er al veel ellende mee gehad zo te lezen. Bah!