[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:29

Sjolvir schreef:
Heeft ze al tijd niet meer op, ze schuurt niet dus zonder gaat prima.
En met kan ze nog steeds als ze zou willen bv punt van bovendeur gebruiken om gat in neus te schurken.
Had het vooral om om de zalf op zijn plek te laten, anders vind je die zooi echt overal terug en is niet echt prettige zalf.

Hmm lastig.. Hopen dat ze zichzelf gewoon heel houdt voor zover nog mogelijk.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:41

Zo wat gaat dat snel zeg.....maar wat een krater was dat in haar been geworden!
Haar neus lijkt op de laatste foto's al wat dunner te worden, of is dat bedrog? Ziet er wel "mooi" uit verder.. Hopelijk wordt dat gat idd niet zo groot.

Toppie dat het touwhalster weer gemaakt is ;-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 02:00

Vreselijk sneu, maar wel onwijs interessant om dit te volgen.
Bizar die neus hoe het ontwikkeld, ze mag maar blij zijn met je. :)

Nimber

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 04:31

Wauw wat trekt die wond op t been snel dicht! Zeker met die foto's per dag naast elkaar.

Wat eng van al die andere bultjes maar met name dat mokplekje. Heeft de UK een idee waarom zij er zo jong al last van heeft? En wat is het verloop/ de verwachting? Ze is nu 4 hoe gaat dat de komende 20 jaar, als ze nu in korte tijd 2 plekken heeft. Is dit te stoppen of is er elke week kans op weer een plek erbij?
Het lijkt me verdrietig je blije ei zo te zien maar onzekerheid moet voor jou ook heel naar zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 19:51

UK vond het ook heel jong, had gewaarschuwd voor wat zei noemen seedlings van de andere tumor die zich verspreiden en dan gaan groeien.

Verdere verloop kunnen ze niets van zeggen.

Metacam blijft feestje om te geven, jammer van die bultjes, maar daar heeft ze totaal geen last van.

Gezien het been snappen jullie inderdaad dat ik dit ook wel aandurf, garantie tot de deur uiteraard, maar als alles goed gaat geneest het uiteindelijk wel weer mooi.
(Als het maar niet gaat ontsteken of als ze er maar niet aan gaat schuren etc.)

Vandaag was ze nog steeds hetzelfde blije ei als altijd.
En moet er ook 1 van mij zijn..
Zwarte is de enigste op stal die door de achterdeurtjes de koeienstal in loopt, doet verder geen enkel
paard, behalve... juist ja.. Hepsie.... Boer bekende mevr. ook al keer daar gehad te hebben :+ .

Weer 5 tubes mesitran besteld, kan ik weer even vooruit.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:19

Het is 'mooi' om te zien dat het proces hetzelfde is. Ik bedoel dat de tankdop (geniaal vond ik die) er bij Hepsie hetzelfde uitziet als die bij mijn merrie. Ondanks de verschillende locaties dus.

Ik snap dus dat je het aandurfde op de neus. Maar sjonge... T is wel wat hè?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:37

Tankdop vond ik geniaal woord voor dat stuk ja!

Maar inderdaad je wordt niet vrolijk van die tankdoppen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:37

Ik lees af en toe even bij. Vind het interessant om te zien hoe het zich ontwikkelt. En ook wel heel sneu dat ze dit door moet maken. Ik hoop voor jullie allebei dat ze er hierna vanaf is. Het is ook een hele extra zorg voor jou.

Mag ik vragen waarom je honingzalf smeert op het afgestorven deel?
Het lijkt mij dat dat het toch niet op neemt en genezen moet dat stuk niet. Ik vraag me af wat de functie dan is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:43

Smeer het niet op afgestorven deel maar langs de randen waar ik verwacht dat het gaat open scheuren.
De huid blijft dan soepeler (en er zitten daar al flinke kloven die je op foto slecht ziet), waardoor het minder "trekt" en minder irritatie zorgt er hopelijk voor dat ze niet gaat schuren.

En zit ook wel op stuk dode weefsel, maar dat is meer omdat mevr. ook echt NIET d'r hasses stil kan houden. Been was wat dat betreft 100 X makkelijker (al zat je daar in de gevaren zone zou je denken.)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:51

Ah ok, vandaar.
Ik duim dat ze er snel en zonder complicaties doorheen komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 23:10

Het is weer tijd voor de 2 daagse Hepsie neus update.
Waarin dit keer ook duidelijk wordt waarom de honingzalf alweer gebruikt werd, was op de foto''s nog niet goed zichtbaar maar de gezonde en afgestorven delen zijn van elkaar aan het los laten.
Zitten dus "kloven".

17 december.
Zwelling neus nog steeds aanzienlijk.
Afbeelding

17 december.
Te zien dat er scheuren ontstaan tussen gezonde weefsel en het dode weefsel.
Afbeelding

17 december.
Hier nog iets duidelijker te zien dat het dode weefsel soort korst vormt die kapje is dat nu los komt van haar neus.
Dode weefsel voelt ook harder aan.
Afbeelding

17 december.
Zelfde wond iets later, nadat ze in de paddock was geweest.
Afbeelding

18 december.
Zelfde beeld als dag eerder, maar met diepere kloven tussen dode en gezonde weefsel.
Je ziet het nu echt loslaten, vergelijkbaar met haar achterbeen.
Afbeelding

18 december.
Afbeelding

En omdat we niet alleen ellende hebben, foto 17 december
Pretsnuit stofzuigt voortdurend tijdens het wandelen aan halstertouwtje dan krijg je dus zo'n neus..
Die je dan afsmeert aan kleding van iedereen die je binnen reikwijdte weet te krijgen.
Afbeelding

Tot op heden, afkloppen! Schuurt ze niet aan neus, mag je er nog aankomen en smijt ze nog steeds met die neus al het stro haar stal uit.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:19

Wat neem ik mn petje voor je af...
Ik weet gewoon niets anders te zeggen want ik vind het voor beide heftig...
Komt natuurlijk ook omdat ik hier een echte leek in ben.
Maar het is wel leerzaam en ik lees "graag" mee (maar blijf het bleeuh voor jullie vinden)...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:20

Hepsie blijft gewoon een blij ei, ondanks een steeds meer kapot gaande neus. Heerlijk paard. Hopelijk blijft het bij deze 2 mispunten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:25

Jeetje dat gaat ook al hard... Arme hepsie

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:31

Dappere Hepsie!
En dappere Sjolvir :(:)

Gaat hard!
Ben zo benieuwd hoe deze "tankdop" uit gaat pakken :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:32

Zo, je ziet nu dat het toch wel best een grote plek gaat worden. Wat een ontzettend lekker dier heb je toch. Gewoon lief en blij zijn .......de schat.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:38

Ik heb enorme bewondering voor je paardje en jou. Wat moet het verschrikkelijk zijn voor jullie beiden. Voor haar vanwege de pijn en het ongemak en voor jou omdat je het niet weg kunt toveren zonder al dit gedoe.
Heel veel sterkte. Ik hoop volop dat ze mooi blijft genezen en dat het hierbij mag blijven.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:42

Wat een top karakter, dat dier. Lekker blij ei!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:45

Hier ook, respect voor jou en Hepsie, wat een heftig proces... Fijn dat je ons laat volgen!
Hier helaas ook bekend met sarcoiden, maar ik heb de verdomde mazzel dat bij mijn paard de Virex creme ze als sneeuw voor de zon heeft laten verdwijnen. Blij ook, want als ik dit zie, jeetje. Die van mij was écht niet meer zo lief en happy geweest. Eentje zat ook op het hoofd, maar dan meer richting het oog (zo´n ruime 5 cm eronder denk ik), als ik zie hoe groot die plek word, doodeng. Ook contact gehad met Dr. Knottenbelt maar uiteindelijk voor Virex als eerste optie gekozen omdat ik de behandeling wel erg heftig vond. Heel veel succes en ben benieuwd hoe dit verloopt!

Ik volg al een tijdje, ik snap waarom je qua behandeling voor Knottenbelt hebt gekozen, was het niet een optie geweest om niet te behandelen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:46

Wat heftig die plekken! Gelukkig zijn de resultaten met die zalf meestal wel goed, maar het is wel een lange en pittige weg te gaan. Sterkte ermee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 23:51

Het is echt het leukste blije ei dat ik me kan wensen, dus in dat opzicht fok fantastisch gelukt!
Wel vreselijk brutaal ding dat echt niet zomaar iets laat :+ :D
En totaal geen dooie!

Lees hier op bokt zo vaak, nee, mijn paard heeft geen pijn want..
Nou als je Hepsie ziet (en niet haar neus bekijkt) zou je ook niet denken dat ze pijn heeft, maar dat heeft ze ongetwijfeld wel, ondanks de metacam.
Ze glimt is vrolijk, stuiterd rond, oortjes naar voren, eet als een dijker etc. etc.

En niet behandelen was voor mij bij een 4 jarige geen optie, doorgaans worden ze alleen groter (en als je dan alsnog wilt gaan behandelen wordt het een des te heftiger behandeling) met de tijd en ze moet nog 30 jaar mee. Was het Sjol geweest had ik denk ik inderdaad gewoon niets gedaan, echter die is 18.

Worden Heps en ik hier blij van? Nee, maar wel van elkaar :+: .

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:20

Ik kan me voorstellen dat je wel laat behandelen. Zoals je zegt ze is pas 4 en heeft heel wat jaren voor zich liggen..

Prachtig hoe je zegt dat jullie blij worden van elkaar, ondanks het pijnlijk gezalf..

Ze geeft zich niet snel gewonnen qua karakter. Dit is het dan dubbel en dwars waard om er voor te gaan dmv de behandeling.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:45

'Mooi' om het proces te kunnen volgen, ik duim echt voor jullie dat dit de laatste keer is! Geef je nog iets van maagbeschermens oid naast de metacam?

Ik herken mijn Saphira wel in Hepsie zoals je d'r beschrijft, zelfde vrolijke karakter (haar stalnaam is toevallig Semper Gaudentes, wat Altijd verheugd betekent). Ook een zelfgefokt ukkie met medische problemen. Alleen zie ik mezelf niet mee in het donker rustig over straat gaan...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:19

Miran, heerlijk he!? karakter diertjes!
Ach en als je niet in donker over straat hoeft, is het ook geen probleem, maar wij moeten daar langs om bij bak te komen.
(reed terug en bedacht toen pas dat laatste keer in het donker in de zomer van 2014 was geweest, maar gewoon doorgereden ze voelt zo vertrouwd.)
Jouw paard haar naam is dan helemaal goed gekozen, maar Hepsie, wordt hier al snel Happy de Peppie genoemd.

Vandaag ging er trouwens bijna iets heel erg fout!
Ze waren bomen aan het zagen om de paddock, ging de hele middag goed, alles netjes naast de bak gelegd. Heps staat er nog maar net in, wil gaan kijken wat ze daar aan het doen waren en toen ging het mis met een boom. Raakte haar nog net, gelukkig was ze bijna snel genoeg weg.
Boer had ook mazzel die had er ook niet op gerekend dat boom die kant op zou gaan.

Filmpje is aan het laden, ik stond daar natuurlijk weer eens met een camera..
Ze liet zich vervolgens even later heel lief gewoon aan de hand (zonder halster) naar die hoek met zagen terug leiden. Top pony.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:37

Zo, dat zou wat zijn, ben je zo intensief aan het behandelen, raakt ze geblesseerd door een de verkeerde kant opvallende boom... Gelukkig ging het goed.

Ik heb idd ook geen reden om in het donker de weg op te moeten, dat scheelt.
Saphira is vernoemd naar een draak, met dus altijd verheugd erachter, dat past goed!