ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:39

XxDiandraxX ,ja ik ben heel hypocriet,ik geef inderdaad veel meer om paarden als om koeien...

ik ben ook een paardengek en geen koeiengek,dan had de wei wel vol gestaan met koeien,en laat ik even duidelijk zijn,ik ben niet tegen slachten van dieren,maar een jong paardje van 10,lees de advertentie is hoe braaf,afschieten omdat je de centen niet hebt voor een paar foto's en een onderzoek,en dat dat bijna bejubbelt wordt op een paarden lievend forum,schiet mij maar lek,maar nee dat begrijp ik dus niet...

Tieneke

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:41

Ik ook niet, toch niet totdat er medische zekerheid is dat het niet kan goedkomen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:41

Hier ook een meelezer. Paard is niet goed simpel. Hoe klein het probleem ook is. Uit een harde les heb ik geleerd dat niemand ern probleem van iemand overneemt zonder eigen belang. En dat eigen belang gaat dan vaak letterlijk over de rug van het paardm ja dan kun je het dier beter in bescherming nemen en kiezen voor inslapen of slachten indien je er door wat voor reden dan ook niet meer voor kunt zorgen. Paard merkt daar niets van wel van pijn en als je hem weg doet heb je niet de garantie dat ie geen pijn meer heeft.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:43

@ avalonnancy: wat fijn dat jij "iedereen" kent en weet dat "niemand" dat zou doen... ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:43

Een tandje zachter mag wel hoor dames.

Alsof TS voor de lol een topic heeft geopend en dus geen verdriet van de situatie heeft.

Vind sommige reacties niet door de beugel kunnen eigenlijk

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:46

Ik snap echt werkelijk niets van bepaalde reacties hier :(

Je weet helemaal niets zeker, je hebt geen duidelijk diagnose, het word je te heet onder de voeten en je red het financieel niet dus paard moet maar naar de slager?
Wie heeft het er over dat het paard dan word doorverkocht, naar de handel gaat ect. daar ben je toch zelf bij?
Je kan toch niet met jezelf leven dat je je paard maar af laat maken zonder zekerheid van wat hij echt heeft? dat blijft toch knagen of ben ik nou echt de enige die hier zo over denkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:46

Wat is nou 150 euro??? Dat kan ik van zoveel mensen uit mijn omgeving wel even lenen.... En andersom uiteraard ook. Sterker nog, in zon situatie zou ik het niet terug hoeven ook!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:48

dnieSz schreef:
Ik snap echt werkelijk niets van bepaalde reacties hier :(

Je weet helemaal niets zeker, je hebt geen duidelijk diagnose, het word je te heet onder de voeten en je red het financieel niet dus paard moet maar naar de slager?
Wie heeft het er over dat het paard dan word doorverkocht, naar de handel gaat ect. daar ben je toch zelf bij?
Je kan toch niet met jezelf leven dat je je paard maar af laat maken zonder zekerheid van wat hij echt heeft? dat blijft toch knagen of ben ik nou echt de enige die hier zo over denkt

De rest even buiten beschouwing gelaten ben ik het daar dus echt niet mee eens.

Verkocht = verkocht. En daarna heb je geen drol meer van doen wat diegene verder met dat paard doet. Je invloed gaat maar zo ver als de trailer van de kopende partij. Daarna ben je nergens meer 'zelf bij'.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:50

ook niet met een gezond paard hoor,deze kunnen ook binnen een half jaar volledig naar de klote gereden zijn en dan de handel in verdwijnen...

verkocht = verkocht,en zo is het...wil je er zeggenschap over blijven houden zal je altijd daarvoor geld kwijt zijn óf je laat het dier dood maken natuurlijk dan ben je overal vanaf :)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:51

Nee dat snap ik inderdaad ook wel, maar waar jij hem in eerste instantie aan verkoopt, daar ben je zelf bij.
Stel dat is een zorg boerderij waar hij zijn leven mag slijten?
Ik snap echt wel dat die hem daarna ook weer door kunnen verkopen ect, maar die toekomst kan je niet voorspellen.
Maar dan moet je hem nu maar naar de slager brengen? omdat dat 'kan' gaan gebeuren? terwijl er nog niets zeker is over zijn gezondheid?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:53

maximuss schreef:
@ avalonnancy: wat fijn dat jij "iedereen" kent en weet dat "niemand" dat zou doen... ;-)

Ik ken niet iedereen maar heb wel mensenkennis en heb helaas zelf op een hele harde manier met die realiteit kennis gemaakt! Ook ik werd gewaarschuwd niet verkopen..ook ik dacht mensen nog te kunnen vertrouwen en ben keihard op mn bek gegaan! Gelukkig heb ik het terug kunnen draaien en een oplossing gevonden. Deze oplossing heb ik bij ts in pb ook aangedragen. Maar ik zou nooit meer dezelfde fout maken!
Edit : ik verkocht mijn paard niet vanwege financiële redenenen maar ik kon haar geen voldoende weidegang bieden in deze regio.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:56

dnieSz schreef:
Nee dat snap ik inderdaad ook wel, maar waar jij hem in eerste instantie aan verkoopt, daar ben je zelf bij.
Stel dat is een zorg boerderij waar hij zijn leven mag slijten?
Ik snap echt wel dat die hem daarna ook weer door kunnen verkopen ect, maar die toekomst kan je niet voorspellen.
Maar dan moet je hem nu maar naar de slager brengen? omdat dat 'kan' gaan gebeuren? terwijl er nog niets zeker is over zijn gezondheid?

Hoe kom je erbij dat al die zorgboerderijen zitten te wachten op een paard waarmee ze niks kunnen en dat op de koop toe ook nog ZE heeft? Zorgboerderijen zijn ook gewoon bedrijven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:58

@ dnieSz : lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat ik dit dier niet zou laten doden ,maar een andere oplossing zou zoeken,laat ik voorop stellen dat ik eerst wel een diagnose zou willen hebben :)

en daarna zou ik pas in oplossingen gaan denken...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:01

m1992 schreef:
Wat is nou 150 euro??? Dat kan ik van zoveel mensen uit mijn omgeving wel even lenen.... En andersom uiteraard ook. Sterker nog, in zon situatie zou ik het niet terug hoeven ook!

Voor sommige mensen, ik weet niet of dat voor TS ook zo is, is 150 een maand eten of niet. Dan is 150 euro heel veel geld!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:23

Princesj schreef:
Ik zou in ieder geval willen weten of hij echt stuk is, dus toch het onderzoek op de kliniek doen. Vanuit daar kun je zeker een eerlijke weloverwogen beslissing maken (einde oefening of nog bruikbaar).

Precies dit. Ik snap dat het lastig word met geld, maar ik vind wel dat als een paard jouw jarenlang dienst heeft gedaan je wel een zorgplicht hebt naar het paard toe. Het is zeker geen misdaad om dit paard in te slapen of naar de slager, dat niet, en als je dat zou doen, dan zou ik en vele mensen dat snappen. Maar zoals ik al zei, ik zelf zou persoonlijk het been eerst wel laten onderzoeken, gewoon voor de zekerheid. En dan een beslissing maken. Al is het misschien wel zo dat die alsnog bij de slager beland... Maar dan is het tenminste gegaan met kennis van wat er is en zekerheid. Dan kan je nooit afvragen of je wel het juiste gedaan hebt en of je beter niet... Enzovoort. Ik zou zekerheid willen hebben.

Maar dat ben ik persoonlijk. Zoals ik zei, ik snap het ook als je het niet zou doen, vanwege de kosten, en hem nu zou laten afmaken. Paard heeft mooi leven gehad. Van de dood merken ze niets. En het is 100x beter dan gratis weg doen of verkopen voor een klein prijsje.

Dat verkopen/weg doen kan wel en er is kans dat die dan goed terecht komt, maar er is ook zoveel kans dat die niet goed terecht komt.. En jij hebt er dan geen zeggenschap meer over. Dan kan er van alles gebeuren met je paard. Of nouja, het paard, want dan is die niet meer van jouw. Het is dan eerlijker en veiliger om het diertje te slachten/in te laten slapen. Ik zou dit dan ook absoluut niet doen en er niet eens over nadenken! Ik snap dat veel mensen bokkers dat adviseren en willen.. Maar nemen zij het paard over dan? Nee...

Er zullen vast bokkers zijn die zulke paarden hebben overgenomen, maar dat aantal is niet groot en het aantal kapotte paarden op de markt wel... Dus een groot deel komt gewoon slecht terecht. Paard zou ik dus echt echt niet verkopen. Hoe 'zielig' mensen het ook vinden. De dood is niet zielig als het paard kapot is en het een mooi leven heeft gehad. Dan is de slager gewoon een prima optie. Je hebt er met liefde voor gezorgd, maar dit is het eindstation. Jij kan er niet meer voor zorgen.. Wegdoen lukt niet zo 1.2.3.. Nee, ik zou het paard al die ellende van verkopen/weg doen besparen.

Ik word altijd ook misselijk van de woorden stichting en zorgboerderij. Hoeveel stichtingen en zorgboederijen zijn er wel niet die onder dat woord opereren, maar hartstikke slecht zijn en paard zo weer door verkopen. Spit eens door de archieven hier, genoeg verhalen over al die ellende.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:33

Persoonlijk vind ik dat je al heel goed over deze enorm lastige situatie hebt nagedacht.
Hoe cru ook, ik ben het met je eens dat je na onderzoek weet wat hij heeft, maar hij bij verkoop nog steeds een recreatiepaars met een bemerking is. Ik zou het zelf ook niet aandurven hem de verkoop in te gooien.
Ik zou er denk ik ook voor kiezen om hem te laten gaan :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:33

Een kapot paard naar de slager prima.
Maar hier is geen fatsoenlijke diagnose.
Misschien sprong misschien knie.
Ik kan net als kimmie niet begrijpen dat je een paard 8 jaar hebt gehad. Neem aan er van houd. Zomaar aan de kant te kunnen gooien als een oude fiets.
Ja bij een paard houden horen verantwoordelijkheden. 1 is een paard zorg geven.
Vergelijk met een koe gaat niet op.
Die heb je niet gekend niet verzorgt. Niet geknuffeld.
Zou ik een koe in mijn weiland hebben lopen zou ik die ook niet zonder fatsoenlijke diagnose kunnen laten slachten.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:37

Vergeet ook de zomerexceem niet hè. Daar heeft het paard het al moeilijk zat mee als daar niet de juiste aandacht en verzorging aan word gegeven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:38

Daar heeft half koudbloed bestand last van. En genoeg mensen die daar weinig moeite mee hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:41

ElineS schreef:
Maar dat ben ik persoonlijk. Zoals ik zei, ik snap het ook als je het niet zou doen, vanwege de kosten, en hem nu zou laten afmaken. Paard heeft mooi leven gehad. Van de dood merken ze niets. En het is 100x beter dan gratis weg doen of verkopen voor een klein prijsje.

oh. dus stel dat ik zou aanbieden dat hij bij mij kan komen te staan dan is jouw advies dood schieten omdat ie dan 100x beter af is?

ElineS schreef:
Dat verkopen/weg doen kan wel en er is kans dat die dan goed terecht komt, maar er is ook zoveel kans dat die niet goed terecht komt.. En jij hebt er dan geen zeggenschap meer over. Dan kan er van alles gebeuren met je paard. Of nouja, het paard, want dan is die niet meer van jouw. Het is dan eerlijker en veiliger om het diertje te slachten/in te laten slapen. Ik zou dit dan ook absoluut niet doen en er niet eens over nadenken! Ik snap dat veel mensen bokkers dat adviseren en willen.. Maar nemen zij het paard over dan? Nee...

tja ook je gezonde paard kan niet goed terecht komen, voortaan gewoon alle paarden maar doodschieten dan,want je weet nooit of je beest wel goed terecht komt of niet de handel ingaat tenslotte...

als ik zie hoeveel paarden alleen al op dit forum kapot gereden worden.... :x

en ZE is geen drama hoor,of moeten paarden daar óók al voor dood gemaakt worden... -O-

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:52

tiwi1969 schreef:
m1992 schreef:

Voor sommige mensen, ik weet niet of dat voor TS ook zo is, is 150 een maand eten of niet. Dan is 150 euro heel veel geld!

Tiwi, er wordt nergens gezegd dat ts geen eten kan kopen als het paard naar de dierenarts gaat.
Ze is na een afgeronde studie met een nieuwe studie begonnen, heeft pas een hond gekocht, dus het zal allemaal wel meevallen. Het is wel een kwestie van keuzes maken. Ik weet natuurlijk niet wat de hond heeft gekost, maar voor het aankoopbedrag van de hond had het paard naar de dierenarts gekund. En ook honden kunnen ziek worden, die rekeningen kunnen behoorlijk oplopen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:55

Exact mijn mening. Bij dieren heb je gewoon de verantwoordelijkheid om een spaarpot achter de hand te houden, anders moet je er niet aan beginnen. Ook nog een hond aanschaffen terwijl je een paar honderd euro niet eens hebt, vind ik echt onverantwoordelijk Ten op zichte van je dier.

LunaxMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:59

Wat ik zou doen is, Hem ergens op een (goedkope) wei of pensionstalling zetten, en voor meisjes die voor hem willen zorgen zoeken, Bijv. Je hebt 3-4 verzorgsters, die allemaal jou paard op 2-3 dagen verzorgen, En die bijv. allemaal $25 mee betalen met stalling, dan kom je uit op $100-$125 daarmee kun je wel een pensionstalling of wei mee vinden, Of je hebt 6 verzorgsters, die $15 mee betalen, als je goed zoekt kun je zelfs een wei voor $75 vinden, en dan verzorg jij hem bijv. 1 dag in de week, als je wilt. En dan longeren ze bijv. 1 x in de week, en maken een korte buitenrit 1 x per 2 weken of maand, of als jij dat wilt doen jij, of je stuurt hem naar een goed baasje, waar je dan contact mee houdt, en 1 x per maand komt kijken. En als er écht geen andere keus is, inlaten slapen, de slacht vindt ik niet zo vriendelijk, maar het is jou keus. Maar wat ik zowizo altijd doe is, álles op álles zetten om een goed baasje of verzorgster(s) te zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:02

NathalietjeB schreef:
anjali schreef:
@nelleke: maar je mag je paard wel gewoon verkopen of er een andere baas voor zoeken natuurlijk.Dat spreekt vanzelf,anders kon er toch niemand aan een paard komen tenzij door eigen fok.Maar zomaar wegdoen voor de dood,dat vind ik niet kunnen, dat vind ik respectloos tegenover het leven.

Zeg je dit ook over alle gezonde paarden die geslacht worden?

Ts moet zelf beslissen met haar eigen portemonnee wat zei met haar paard doet, of dat nou wel/niet laten onderzoeken is of inslapen/slacht is..

Als zei t paard wil laten gaan naar de eeuwige weide zonder verder onderzoek, moet ze dat toch echt zelf weten ongeacht wat bokkers zeggen

Ja nathalie, ik ben nl.streng vegetarier .Ik dood nog geen vlieg.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:02

bruintje123 schreef:
Daar heeft half koudbloed bestand last van. En genoeg mensen die daar weinig moeite mee hebben.

Klopt helemaal..maar zou jij bewust voor een paard met zomerexceem kiezen dan?

Edit: ts heeft trouwens nergens gezegd dat ze niet kan laten onderzoeken..alleen de stelling heeft het nog wel zin om te laten doen? Aangezien ze zelf niet verder kan met het paard wegens tijdgebrek. Onderzoek of niet paard blijft onverkoopbaar ook met een geneesbare blessure
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 16-10-15 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt