[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannatjuh

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:58

ze had het over een andere zalf maar ben de naam vergeten. iets met een xxera ofzo?
Weet iemand hier toevallig of je paard apart moet staan met die zalf van knottenbelt?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:09

Ik weet welke je bedoelt. Kan zo ook even niet op de naam komen :)

Hier nog 5 weken hersteltijd voor de dierenarts weer komt kijken. Het duurt dit keer langer, maar de wond herstelt gelukkig goed.
Er zit nog wel een stukje sarcoid onder, maar hij is echt al mega gekrompen.
Geprobeerd vast te leggen, maar dat is toch lastig. T gele is honingzalf, de witte huid erom heen is van de eerste wond en t verse rode is van de laatste wond.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:38

Hannatjuh, dat is nogal een grote plek.. die grote knobbel met daarom heen die kleinere en afwijkende huid er omheen... Kan niet helemaal zien hoever het door loopt in de lies.
Als je dat gaat zalven krijg je een flink gat.
En als je paard beweegt, wat hij uiteraard doet, dan krijg je dat de zalf ook op het been komt is dus nogal een rot plaats en flink groot als ik het zo zie.

Ik heb Knottenbelt 4WA gebruikt (2 series, 1e begin juli, andere net begin oktober want was niet weg)
Mijn paard stond gewoon in de wei, andere paarden bleven er netjes af, maar stond wel en staat nog om die reden onder vliegen deken.

Mijn paard heeft door zalf overdacht door bewegen ook wonden tegenover het behandelde stuk, maar dat zat dan nog gunstiger dan bij jou.
Foto in link, denk dat niet iedereen er blij van wordt..dit is 2 wkn geleden.
http://boktimg.nl/img/m/ycRn1G.jpg

En voor iedereen die nu denkt $Q$$#%W zo zag het er vandaag uit. Gaat dus heel goed.
En de reden dat ik honingzalf groot verbruiker is is hiermee wel meer dan duidelijk.
http://boktimg.nl/img/m/3C7Kdz.jpg

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:59

Ziet er alweer mooi uit Sjolvir! Hoe gaat het met de pijn en het smeren van honingzalf?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:12

Ze loopt goed (lees, is nu weer de 4 jarige die volkomen maf probeert te doen ) en zalven gaat nog steeds goed.
Staat gewoon los en ik kan haar dan zalven, als er al een keer een been opgetild wordt is het richting een vlieg (die zitten er vanwege mooie weer natuurlijk ook nog).
Ik ben tot nu toe wel heel tevreden, vorige keer zag je direct na het eruit vallen van de korst dat er weer tumor weefsel zat, dat zie ik nu (nog) niet.
En je ziet heel mooi de randjes huid die langzaam groeien en dat het steeds iets kleiner wordt.
Ben nu wel blij, aangezien het nu genezende is.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:20

@jotoma: ziet er netjes uit de wond. Wat zijn je vervolgstappen om het laatste puntje eruit te krijgen? of ga je het even laten rusten?

@brigitte2: Ja idd die bedoel ik!

@sjolvir: het oppervlak is idd behoorlijk groot ik gok rond de 10cm. of het de andere huid gaat raken met bewegen weet ik eigenlijk niet. goede tip om eens naar te kijken. ik heb zo'n vermoeden dat het niet zo is omdat ik bijvoorbeeld nooit haar been of vel opzij hoef te duwen om er naar te kijken of aan te zitten maar bij echt bewegen weet ik het natuurlijk niet. Ben jij tevreden met de zalf of zou je liever iets anders gedaan hebben als je terug kijkt? ( ik weet even niet meer precies wat je al uitgeprobeerd had hoor :? )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:59

We hebben twee keer behandelt en nu mogen we even niet smeren. Het moet 6 weken herstellen en daarna komt de DA weer om te kijken wat we dan gaan doen. De zalf heeft ook nog een tijd doorgewerkt, dus ben benieuwd hoe het erover 6 weken uitziet.

Vwb accupuntuur: mijn da is tevens osteopaat. Zij is zich verder aan het verdiepen op het gebied van accupuntuur. Met name omdat je paarden dan op een andere manier benadert bij behandelen oid. Zij gaf ook aan eerder te hebben gehoord dat dit kan werken bij sarcoiden. Dus mocht zij zich er verder in verdiept zijn en wij nog steeds voorzien zijn van sarcoid, dan sta ik daar wel voor open. Accupuntuur lijkt me zeker een 'baat het niet, schaadt het niet'.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:55

Ik heb er ook geen ervaring mee en ook niets gelezen over dat het een behandelmethode voor een sarcoid zou zijn, behalve in dit topic.
Wie weet word ik zelf er ervaringsdeskundige, maar vooralsnog houd ik bij onderzochte behandelmethode!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:58

hannatjuh schreef:
@jotoma: ziet er netjes uit de wond. Wat zijn je vervolgstappen om het laatste puntje eruit te krijgen? of ga je het even laten rusten?

@brigitte2: Ja idd die bedoel ik!

@sjolvir: het oppervlak is idd behoorlijk groot ik gok rond de 10cm. of het de andere huid gaat raken met bewegen weet ik eigenlijk niet. goede tip om eens naar te kijken. ik heb zo'n vermoeden dat het niet zo is omdat ik bijvoorbeeld nooit haar been of vel opzij hoef te duwen om er naar te kijken of aan te zitten maar bij echt bewegen weet ik het natuurlijk niet. Ben jij tevreden met de zalf of zou je liever iets anders gedaan hebben als je terug kijkt? ( ik weet even niet meer precies wat je al uitgeprobeerd had hoor :? )

Je kan het makkelijk testen, koop pot sudocreme (dat is wit :D ) smeer het dik in en je ziet vanzelf waar het wel of niet smet. Paard kan ook nog gaan liggen naturlijk fo een been hoog optillen om aan zijn oor te krabben.

Tot nu toe ben ik wel tevreden, 2e ronde zalven was wel heel heftig, toen kon ze bijna niet lopen heeft ondanks volle dosis metacam veel pijn gehad. 1e ronde is ze (ook met metacam) al bokkend en rennend doorgekomen :+ . Nu afwachten of het echt weg is.
Qua kosten loopt het wel aardig in de papieren, maar ach.. als het maar helpt.

En dit is de enigste behandeling die ik er tot nu toe op los heb gelaten.
Alternatief geloof ik niet in, zal ik dus ook niet gebruiken. Regulier is het ook wel ietsje onoverzichtelijk,
maar voor nu ben ik tevreden met de UK.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:20

Ja de plek raakt dus ook de ander gezond vel bij het lopen -O- nu twijfel ik nog meer of die zalf dan wel geschikt is. Misschien dan haar gezonde vel maar intapen met sportpaardentape oid? zodat het de zalf tegen houd ofzo?

ik heb contact gehad met de bokker die acupunctuur aanraden en haar acupuncturist benaderd. ik wordt terug gebeld. ben erg nieuwsgierig maar ook zenuwachtig hihi hij spreek vooral Duits en laat ik dat nu echt niet goed kunnen haha :+ :') we zullen zien!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:40

hannatjuh schreef:
ze had het over een andere zalf maar ben de naam vergeten. iets met een xxera ofzo?
Weet iemand hier toevallig of je paard apart moet staan met die zalf van knottenbelt?

XX Terra zalf heb ik gebruikt bij mijn paard. Was erg agressief en taste ook het voor het oog gezonde weefsel aan. Als je een zalf wil hebben die iets doet maar niet pijnlijk is en dus niet agressief dan zou je voor Vire X creme kunnen gaan. Hier veel positieve ervaringen over gehoord en zelf ook gemerkt, smeer het nog steeds. Maar ook verhalen dat het niets tot weinig deed voor hun paard.

Ben benieuwd naar wat de acupuncturist kan betekenen! Lijkt me inderdaad gevalletje baad het niet schaadt het niet maar dat weet je bij sarcoiden helaas nooit zeker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:53

Werd er laatst op geattendeerd door een bokker via PB dat de sarcoid erger werd na het smeren van virex. Het is natuurlijk niet 100% zeker dat dit door de virex kwam, maar dat is voor mij het eerste geval waardoor ik ook virex niet meer zo maar zou smeren.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:59

Nou gelukkig sprak de acupuncturist goed Nederlands. En ik heb besloten dat we het eerst op die manier gaan proberen. Het heeft meerdere behandelingen nodig en eind deze maand is hij in Nederland. We houden het natuurlijk wel heel goed in de gaten.
Ik ben van plan iedere twee weken of maand een foto te maken met een meetlint ernaast. Zo kan ik goed zien of het groeit of niet en hopelijk zelfs af neemt. Wanneer de foto's boeiend zijn zal ik ze hier wel plaatsen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:00

Wel super vervelend dat die virexzalf dus eigenlijk niet te vertrouwen is!

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:01

Virex is wel te vertrouwen, maar is geen garantie op verbetering ...
Het is algemeen geweten dat het met virex eerst erger moet worden vooraleer het verbetert

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:14

Aah ok. Nouja is dus niet algemeen bekend anders zouden dit soort berichten niet tot stand komen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 19:20

Ja, bij mij werd het ook eerst slechter en daarna beter. Maar dit scenario is heel anders geloven.
Ik zou dus niet zo maaar zeggen dat Virex te vetrouwen is. :) het is een homeopatisch middel, waarbij knottenbelt ook op zn site aangeeft dat het met homeopatische middelen juist erger kan worden. Tot voor kort had ik daarover bij virex nog niet gehoord. Maar nu dus anders gezien.

@hannatju: zou je ons sowieso op de hoogte willen houden? Ben ook wel benieuwd naar de kosten voor zo'n sessie en hoeveel je er nodig hebt? Mag ook per pb hoor. Maar even ter vergelijking met mijn behandelsessies van dermequin (100,- voor 1 potje en excl. da consult).

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:27

Ja is goed, zal ik doen.

Een behandeling is 130-150 euro. Hij komt dan vanuit Duitsland langs. Ik gok dus dat het goedkoper is wanneer je zelf bij hem langs gaat maar dat is voor mij geen optie. (grote/zwaar paard en geen e rijbewijs)
Hoeveel behandelingen er nodig zijn weet ik en hij ook nog niet precies. Hij zei een aantal dus ik ga uit van ongeveer 5 maximaal. 10. Als er geen verbetering optreed of zelfs verergerd ga ik dat natuurlijk niet uitzitten wachten en komen er andere stappen.
Maar als ik het vergelijk ben je al snel even duur uit als met bijvoorbeeld knottenbelt zalf.
Voor de prijs zou ik het dus niet doen alhoewel hier meer tijd overheen gaat en het waarschijnlijk minder pijn doet. Maar als ik mijn paard hier flink wat leed mee kan besparen zou dat echt super zijn

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 23:25

Eens, mits het ook daadwerkelijk helpt natuurlijk ;)
Vind het persoonlijk erg prijzig om even uit te proberen. Maar des te meer ben ik benieuwd naar jouw ervaringen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:33

Tjah je kan ieder moment ermee stoppen natuurlijk dus dan valt het nog mee met de prijs om uit te proberen. Sowieso heb ik het idee dat alle middelen maar een beetje uitproberen is of het helpt. Echt een super goed gerichte oplossing is er niet. Mijn ervaring met alternatieve geneeswijzen is gelukkig positief en ik hoop dat het zo blijft. Belangrijk binnen "die wereld" is dat je zelf wel een bepaalde kennis tot je hebt genomen zodat je ook kan oordelen of iemand kundig genoeg is. Maar helemaal zeker weten doe je het ook niet. Is toch een basis van vertrouwen net als je op je dierenarts moet kunnen vertrouwen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 00:54

Ik geloof dat ik dat nu het lastigste vind, wanneer stop je met een behandeling en hoe lang ga je door? Mijn sarcoid wordt kleiner, dus ga ik dan nog een derde keer? Of staan er nog drie behandelingen te wachten voordat het echt weg is? Pff.
Het is inderdaad uitproberen, was er maar 1 behandeling die in 1x werkte.
Ik ben niet thuis in de alternatieve wereld, daarom ben ik ook blij dat mijn DA er vanuit de wetenschappelijke kant zich er ook in gaat verdiepen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:19

Wat een traject zeg! Is het smeren met mesitran aangeraden? Ik zelf zou dat niet snel aandurven omdat het naar mijn weten juist celaanmaak stimuleert, zou ik het idee hebben dat je het een erop smeert om het af te breken en ander om te herstellen. Ben benieuwd :)

Ik ben nog steeds elke dag heel blij dat de twee sarcoiden van mijn paard zijn verdwenen met virex crème. Vrijwel pijnloos, wel een lange adem nodig, maar er zat eentje op zijn hoofd wat zijn koppie echt verpestte...

Ik hoop dat die van jou helemaal geneest en respect dat je dit zo kan behandelen, lijkt mij best heftig! Ook voor je paard, denk dat die van mij daar niet zo braaf was geweest.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 01:30

Dank je Madelief! Wat fijn dat jullie er met Virex vanaf zijn gekomen! De mesitran is inderdaad geadviseerd door de DA. Ik smeerde pas vanaf dat de korst/huid eraf was gevallen en het een open wond werd. Dan lijkt celaanmaak me niet verkeerd. Als ik kijk hoe lang de wond nu nog is open geweest denk ik dat het nog aardig mee valt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:17

Toevallig smeer ik nu Mesitran op der plekjes.
We hebben een nieuwe erbij op puntje van der oor.

Ik ga niet met die agressieve zalven aan de gang.
Voor mij is dadelijk maar een optie en dat is hemelen.

Heb duidelijk gevoel dat als ze weg zouden gaan dat ergens anders weer wat komt.
Bovendien is mijn merrie niet vergevensgezind...... Zulke wonden wil ik haar niet aan doen en pijn

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:42

Maar dat smeersels zou ik in jou geval ook niet gesmeerd hebben tita :(
Is er nu nog veel last en aan t groeien?