waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:30

M_D_H schreef:
Dat vind ik toch wel behoorlijk cru gezegt Gypsy.
Omdat de smid het dier op ijzers zet is het onkunde?

Omdat de smid beweerde dat 't alleen met ijzers opgelost kon worden terwijl nu gebleken is dat het ook zonder ijzers maar met een andere manier van bekappen opgelost kon worden, is het onkunde.
En dan nog lopen roepen dat je niet van NB houd etc. Maar achteraf nooit toegeven dat je ernaast zat oid, of zelfs maar interesse tonen zodat je er misschien wat van leert.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:37

Gypsy schreef:
M_D_H schreef:
Dat vind ik toch wel behoorlijk cru gezegt Gypsy.
Omdat de smid het dier op ijzers zet is het onkunde?

Omdat de smid beweerde dat 't alleen met ijzers opgelost kon worden terwijl nu gebleken is dat het ook zonder ijzers maar met een andere manier van bekappen opgelost kon worden, is het onkunde.
En dan nog lopen roepen dat je niet van NB houd etc. Maar achteraf nooit toegeven dat je ernaast zat oid, of zelfs maar interesse tonen zodat je er misschien wat van leert.

Ah kijk, ik las het anders.
Ik las het alsof je bedoelde dat de smid van mamamier, onkundig is omdat hij hun paard beslaat omdat ze crossen :').

Mijn fout excuses, ik las het anders als dat je bedoelde :)

Gypsy

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:39

Oh ik zie dat ik 't ook wel heel vreemd heb opgeschreven. :o Nu ik het teruglees vind ik het ook lijken alsof ik het over jouw smid heb. Sorry wat dom. :oo

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:52

Ik heb een tijd met ijzers gedaan, omdat het gewoon niet anders kon (dachten we). Paard was zó gevoelig op de harde, daar kon je geen ritje meer mee maken. Alles brokkelde voor het minste ook af en ik had er bijna geen voeten meer aan zitten. Dat heeft me zo'n grote paniek bezorgd...

Wat ik in het verhaal van velen mis, is het aanpassen van de voeding. Want dát is bepalend voor de hoefkwaliteit. Ik ben nu 2 jaar verder en ze loopt terug blootsvoets. Veel minder gevoelig dan vroeger, maar om veel kilometers te kunnen maken gaan we nu toch weer hoefschoenen proberen want die voeten blijven een gevoelig punt. Mijn hoefsmid was erg positief over haar vorige week, de wand is weer sterker, ze is niet meer bevangen geweest (of er tegenaan) en de voeten groeien weer (dat hebben ze echt jaren niet gedaan, ik kon ook 13 weken ijzers er onder laten omdat ze nog niet gegroeid waren en je zo geen nieuwe gaten kan slaan). Dat maakt mij erg gelukkig :).

Voeding en huisvesting zijn imo fysiologisch gezien bepalend voor de gezondheid van je paard en dus ook die van je hoeven.
Uitzonderingen daar gelaten (medisch), kan elk gezond paard imo zonder ijzers als je het dier verder de goede stoffen aanbiedt om zelf goede hoeven te maken.
Dat je ze er voor de sport onder slaat is natuurlijk je eigen keuze en staat los van die van mij, aangezien ze in mijn gebruiksdoel (recreatief rijden en mennen) niet noodzakelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 25-06-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:54

Gypsy schreef:
Oh ik zie dat ik 't ook wel heel vreemd heb opgeschreven. :o Nu ik het teruglees vind ik het ook lijken alsof ik het over jouw smid heb. Sorry wat dom. :oo

Haha, niet over mijn smid, maar over die van mamamier.

Maakt niet uit hoor, ik vond het idd ook al zo apart geschreven :').

Maar zoals je hem net stelde snap ik wel dat je het onkunde noemt.
Je hebt ook echt smeden die er tussen lopen die zeggen dat je paard op ijzers moet want, en dan komen ze aan met een flutreden waarbij je echt denkt, nou oké? Zal wel :').

Zo hebben wij ook 2 paarden op stal die van hun vorige smid percee op ijzers moesten, want de hoeven sleten veels te snel af en ze liepen veels te kort etc etc.
Dan denk ik: die paarden lopen nooit op de weg, dus hoe kan het zo snel afslijten? En het altijd te kort lopen, daar ben je als smid toch ook bij? Dan bekap je ze toch niet zo kort maar laat je het wat langer?
Uit eindelijk zijn ze van smid veranderd en naar die van mij gegaan, en die heeft de paarden acuut van de ijzers af gehaald.
Hij zei letterlijk: zonde van die mooie voetjes, het is onzin en geld klopperij.
Maar die paarden hebben wel 5 jaar met ijzers gelopen terwijl dat totale onzin was.
Dat is gewoon zonde en dan heb je inderdaad een onkundige smid (of een opgeldbeluste, dat kan ook )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:35

Zeg ik 't nog fout. :')

Ik zie dat hier in de omgeving nog best veel, zonde is dat ja. En wel meer onzin die door sommige smeden verkondigt word...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:50

Dat is toch in elk beroep zo?
Je hebt ook loodgieters die meer lekkage veroorzaken dan oplossen.

Een paard bij ons op stal is laatst net op tijd uit de handen van een slechte natuurlijkbekapper gered die door goedkoop materiaal gewoon eigenlijk niets gevijld kreeg.
De voorhoeven hadden de vorm van een achterhoef.

Slechte heb je overal.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:06

Gypsy schreef:
Zeg ik 't nog fout. :')

Ik zie dat hier in de omgeving nog best veel, zonde is dat ja. En wel meer onzin die door sommige smeden verkondigt word...

Alles valt of staat toch met een goede smid. Of het nu een natuurlijk bekapper is of een traditionele smid. Iemand waarop je kunt vertrouwen dat hij doet wat goed is voor jouw dier en ook echt kijkt naar het hele dier en het gebruiksdoel. Want als je het zelf niet kunt moet je er zeker van zijn dat degene die je het laat doen, ook zijn vak verstaat. Net als bij elk ander beroep. Ik laat mijn auto ook Door een vakkundig monteur repareren omdat ik het zelf niet kan. Moet ik er toch vertrouwen in hebben dat hij doet wat nodig is en me geen 4 nieuwe banden aansmeert die ik niet nodig heb....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:10

Ja, maar daarom vind ik het kwalijk dat er op bokt nogal eens word geroepen dat je naar de vakman moet luisteren. Alsof een smid het altijd bij het rechte eind heeft omdat hij in een busje rijd waar hoefsmederij op staat.

Zelf kun je ook heel wat doen, door je in de anatomie van de hoef te verdiepen en te bedenken hoe je je paard graag op zijn hoeven ziet staan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:17

Ik heb m'n paard nu op blote voeten omdat ik nog geen ijzers nodig heb, als we straks op gras gaan springen zullen ze er wel onder komen :j

Bij mijn merrie heb ik het een hele poos zo gedaan, in de zomer ijzers en 's winters lekker er af. Nooit problemen mee gehad. Later helemaal zonder ijzers trouwens, toen hadden we ze niet meer nodig. Ik kan niet zeggen dat de voeten er onder geleden hebben, je moet ze alleen als de ijzers er net af zijn heel goed bij houden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:27

Tja dat is echt aan jezelf. Inderdaad zou je je daar enigszins in moeten verdiepen. Ik heb nog steeds dezelfde smid als toen ik 12 jaar was. Toen keek ik stilletjes toe wat hij deed met mijn pony en ging ervan uit dat het goed was. Nu, bijna 30 jaar later, voeren we hele discussies en proberen we samen te bedenken hoe we die hoeven zo sterk mogelijk kunnen krijgen, voor en nadelen van ijzers enz. Laatst stelde hij voor om de ijzers er af te halen omdat zijn hoeven best wat te verduren krijgen. Tja, dan moet je keuzes maken. Enerzijds bang voor hoefzweren zonder ijzers, anderzijds bang voor afbrokkelende hoeven door de ijzers. Uiteindelijk toch nieuwe eronder ivm (het egoïstische) willen crossen. Gelukkig zien ze er nu weer goed uit maar het zijn wel van die dingen die je samen bespreekt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:46

Moderatoropmerking:
Enkele berichten zijn verwijderd. Verder wil ik vragen ontopic bij het onderwerp te blijven en op elkaar met respect te reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:40

Gypsy schreef:
Ja, maar daarom vind ik het kwalijk dat er op bokt nogal eens word geroepen dat je naar de vakman moet luisteren. Alsof een smid het altijd bij het rechte eind heeft omdat hij in een busje rijd waar hoefsmederij op staat.

Zelf kun je ook heel wat doen, door je in de anatomie van de hoef te verdiepen en te bedenken hoe je je paard graag op zijn hoeven ziet staan.

Ben ik met je eens, een beetje basiskennis over hoeven, bekappen en beslag zou eigenlijk iedere paardeneigenaar moeten hebben. Op die manier vallen de echte prutsers van zelf door de mand.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:50

Mijn ponys hebben allemaal geen hoefijzers, rij altijd in een weibak, en ook als het regent. Dan ga ik natuurlijk niet heel hard enzo, maar spring ik wel gewoon en galopperen. Nu moet ik zeggen hier in de wei hoe hard het ook regent het zakt allemaal heel snel weg (we hebben ook buizen in de grond liggen) ook op buitenrit nooit last van, cross ook niet. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:05

fransje23 schreef:
Gypsy schreef:

Ben ik met je eens, een beetje basiskennis over hoeven, bekappen en beslag zou eigenlijk iedere paardeneigenaar moeten hebben. Op die manier vallen de echte prutsers van zelf door de mand.

Dat vind ik niet.
Hoeven, tanden, anatomie (spieren), zadels, bitten, ziekteleer en medicijnkennis,.. waar stopt het? De smid, tandarts, fysio of osteo, zadelpasser, bitfitter, veearts, die heeft ervoor geleerd, ik moet er van op aan kunnen dat zij kunnen adviseren wat het beste is voor mijn paarden en de weg vinden in de zin en onzin van verschillende theorieën. Daar moet ik niet als dokter Biebabeloeba tussen komen met mijn internetkennis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:37

Gewoon weten hoe een paard er uit hoort te zien (incl voeten, tanden, rug, vet opslag en benen) is toch niet te veel gevraagd?
Dat ontbreekt doorgaans al.
Je hoeft het niet zelf op te lossen, maar wel weten wie en wanneer je moet bellen.
En ook kunnen zien dat het resultaat er wel/niet ideaal uit ziet.
Zo voorkom je veel ellende.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:06

Urielle schreef:
fransje23 schreef:

Dat vind ik niet.
Hoeven, tanden, anatomie (spieren), zadels, bitten, ziekteleer en medicijnkennis,.. waar stopt het? De smid, tandarts, fysio of osteo, zadelpasser, bitfitter, veearts, die heeft ervoor geleerd, ik moet er van op aan kunnen dat zij kunnen adviseren wat het beste is voor mijn paarden en de weg vinden in de zin en onzin van verschillende theorieën. Daar moet ik niet als dokter Biebabeloeba tussen komen met mijn internetkennis.

Op die manier kun je wel lekker de verantwoordelijkheid afschuiven. Tenslotte heb jij er een deskundige bijgehaald en als die miskleunt dan kun jíj er niks aan doen, want je had er geen verstand van en je hoefde je er niet in te verdiepen van jezelf. :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:12

Urielle schreef:
Dat vind ik niet.

Ik heb het over basiskennis niet over diepgravende theoretische stof. Je hoort gewoon te weten wat normaal is bij een gezond paard, dan kun je ook tijdig signaleren als er problemen zijn.
Hoe ziet een gezonde hoef eruit etc.

Teveel mensen hebben echt geen flauw idee over het hoe en wat en dat vind ik erg bijzonder. Maar daardoor bestaan er ook zoveel slechte bekappers/hoefsmeden etc.