Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:06

Niet rot bedoeld maar wat is mis met de slager? Pony heeft pijn. Ouders willen eigenlijk liever geen kosten maken en ts heeft de pony zelf niet nodig.. verwen de pony nog een paar dagen en verlos hem daarna van de pijn. Beestje weet echt niet dattie nog redelijk jong is om te gaan, sterker nog hij heeft er helemaal geen weet van..

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:30

Het goedkoopst hier in de buurt is wat ik van andere mensen hoor €190,- maar ik zal morgen rondbellen.

@Babootje
Ik vind het ook verschrikkelijk dat mijn vader er zo over denkt, mijn moeder zet er wel een stuk minder druk achter gelukkig en van haar mag ik nog wel onderzoeken als het niet zo belachelijk duur is gelukkig.

@aikon
Ik ga haar zeker niet weg doen als kinderpony.
Ze is nog nooit op pijnstillers gezet nee.. Misschien nog iets om voor te stellen als ik de DA weer bel.

@Joolien
Was het maar zo makkelijk, hij is er echt fel op tegen en zegt geen euro meer aan haar uit te geven. Terwijl ik het ook echt not done vind om haar nu zo in te laten slapen.

@piezze
Je kan toch niet echt een pony af laten maken wie misschien nog te redden valt?

Eerder vandaag dacht ik ook oké het is einde oefening klaar. Maar ik ben dan ook een doemdenker van mezelf. Inmiddels heb ik er even over na kunnen denken en eigenlijk vind ik het niet kunnen om haar zo te laten gaan, dat is toch oneerlijk tegenover haar.
En dan Is het ook zo lastig want iedereen uit mijn omgeving kent haar al zo lang 'zo loopt ze al altijd.'
Ik weet gewoon bijna zeker dat ze hierdoor pijn ervaart. Ik vind gewoon dat ik haar moet helpen en haar gewoon door laten lopen en doen alsof er niks is vind ik ook echt geen optie.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:39

Ts, sorry dat ik het zo zeg, maar ik vindt je vader een enorme hypocriet.
Hij wist hiervan, geeft je alsnog de pony, maar nu het zo aan het licht komt, geeft hij niet thuis.

Zo te horen heb jij gelukkig zijn manier van denken niet geërfd.

Ik zou ook eens proberen of je dr een weekje op pijnstillers kan zetten. Dan "verteld" je pony je zelf wat er moet gebeuren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:45

Rambogirl schreef:
Ts, sorry dat ik het zo zeg, maar ik vindt je vader een enorme hypocriet.
Hij wist hiervan, geeft je alsnog de pony, maar nu het zo aan het licht komt, geeft hij niet thuis.

Zo te horen heb jij gelukkig zijn manier van denken niet geërfd.

Ik zou ook eens proberen of je dr een weekje op pijnstillers kan zetten. Dan "verteld" je pony je zelf wat er moet gebeuren.

Ouderwetse manier van denken ofzoiets.

Alleen stel ze wordt met die pijnstillers ineens weer een stuk kwieker en beter e.d dan weet ik dus dat ze onwijs veel pijn heeft maar dan weet ik toch nog niet wat het is?
Ik weet niet of ik haar dan wel in zou kunnen laten slapen, wetende dat ze dan wel van de pijn af is. Maar misschien blijf ik dan denken dat ik er misschien nog iets aan had kunnen doen als ik had geweten wat het was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:49

met ontstekingsremmers zou je de HKO wel weer rustig kunnen krijgen....Maar TS,je vermoed nu wel HKO maar rijkt jou kennis zo ver dat je dat kan zien?
Heb je een foto van de beide voorhoeven?Soms is het aan de stand te zien namelijk.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:18

geerke schreef:
met ontstekingsremmers zou je de HKO wel weer rustig kunnen krijgen....Maar TS,je vermoed nu wel HKO maar rijkt jou kennis zo ver dat je dat kan zien?
Heb je een foto van de beide voorhoeven?Soms is het aan de stand te zien namelijk.

Ik heb het niet over kennis ik heb het over een voorgevoel?

Ik heb geen foto die kan ik morgen wel maken, naast elkaar?

Morgen ga ik trouwens de DA bellen en het idee van die pijnstillers voorleggen, stel ze fleurt daar van op dan is ze dus ook niet geschikt voor een pensioentje, want dan heeft ze er dus op de weide ook last van.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:27

xBontfire schreef:
Morgen ga ik trouwens de DA bellen en het idee van die pijnstillers voorleggen, stel ze fleurt daar van op dan is ze dus ook niet geschikt voor een pensioentje, want dan heeft ze er dus op de weide ook last van.

Dan blijft er 1 optie over, zeker gezien je ouders er niet veel geld meer aan willen spenderen.
Als je pony buut krijgt (is zware pijnstiller, weet zo even niet de hele naam) dan is ze niet meer geschikt voor menselijke consumptie, krijg je dus niks en kost het geld net als inslapen.

Soms is het over en uit, ongeacht de leeftijd. Dat weet ik uit ervaring. Maar wacht eerst de DA af en wat je ouders nog willen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 04:03

aikon schreef:
xBontfire schreef:

Dan blijft er 1 optie over, zeker gezien je ouders er niet veel geld meer aan willen spenderen.
Als je pony buut krijgt (is zware pijnstiller, weet zo even niet de hele naam) dan is ze niet meer geschikt voor menselijke consumptie, krijg je dus niks en kost het geld net als inslapen.

Soms is het over en uit, ongeacht de leeftijd. Dat weet ik uit ervaring. Maar wacht eerst de DA af en wat je ouders nog willen.

Ik bedacht me later ook nog dat we de juiste dosering niet precies weten nee, maar toen dacht ik dat dat wel van lichaamsgewicht e.d af zou hangen.

Natuurlijk overleg ik eerst nog met mijn ouders wat zij van het idee van pijnstillers vinden eerder bel ik de DA ook niet, want als het dan straks meer kost dan ik heb (en ik ben best wel blut momenteel) en ze willen niet voorschieten dan heb ik een probleem.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 05:35

Bute kun je alleen krijgen via de dierenarts.
En het is ook afwachten of ze dat willen uitschrijven.
Ga naar een goede dierenarts of kliniek die bekend is met kreupelheden.
Als ik jou stuk lees over je dierenarts zal het best een giede zijn maar misschien niet voor paarden die onregelmatig lopen.
Bel gewoon voor advies of ze een idee hebben en hoeveel geld dat kost.
Bellen kost niks.
Ben je eenmalig geld kwijt maar heb je wel duidelijkheid als je langs een goede kliniek bent geweest.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 06:38

Fenylbutazon in de volksmond ook wel Buut of bute genoemd...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylbutazon

Je zit niet in een eenvoudige situatie...je paard is niet in orde en je ouders willen niet investeren in het welzijn van je paard Ik wens je heel veel sterkte :(:)

Ik snap niet goed waarom je ouders de keuze van een dier hebben genomen maar zijn gezondheid en welzijn ondergeschikt vinden :n

Met de toediening van Buut kun je inderdaad kijken of ze pijn heeft maar is daarna idd niet meer geschikt voor consumptie,wel iets om rekening mee te houden.

Een simpele test voor oa HKO is trouwens om je paard op een drempel te zetten met de punt van zijn hoeven.De ballen van de voet worden dan extreem naar beneden gedwongen.
Een paard met gezonde voeten zal het niet zoveel interesseren,een paard met last van zijn voeten,pezen of schouder zal dit absoluut niet willen doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:42

@linnie050
Dat zal ik ook doen, ik bel eerst mijn eigen dierenarts maar ga daarna nog rondbellen, ook voor de prijzen van de röntgolosiche foto's.

@Tinky12
Dat zei een andere bokker inderdaad ook al, maar stel ze wordt ingeslapen en opgehaald door rendac (zo heet dat bedrijf geloof ik in ieder geval) dan wordt het lichaam toch sowieso niet geconsumeerd? Ivm, ben even de naam kwijt sorry, het spul wat ingespoten wordt tijdens het inslapen?
Ik dacht altijd dat de kadavers verbrand werden voor energie.

Natuurlijk zijn er geen drempels in de buurt van stal, waar zijn drenpels als je ze nodig hebt :P , maar ik zal eens bedenken of ik iets kan improviseren. Er is wel een vrij hoge opstap als de paarden de stallen inmoeten maar hier moet je denk ik wel denken aan een centimeter of 15, zou ik dit kunnen proberen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:34

Er zijn verschillende manieren om een paard te "laten hemelen".

Naar onderwerp maar ooit krijg je er als eigenaar mee te maken...

Euthanasie is daar een van,dat betekend dat het dier (thuis of in een kliniek) eerst in coma wordt gebracht door een overdosis aan anesthesie middelen en daarna een injectie krijgt dat het hart laat stoppen.
Doe je dit thuis dan krijg je ook te maken met de Rendac.Er zijn hier ook 2 opties:

1. Je laat het dier "op de route"meenemen,je moet dan zorgen dat het dier (ik meen) rond 6 uur aan de weg ligt.In de loop van de dag zal het dan opgehaald worden.
2.Je maakt een afspraak,er komt dan een wagen om alleen dit dier op te halen.Dit kan op een door jouw gekozen tijdstip,dit is een service speciaal voor paarden omdat daar veel vraag naar was.
Voordeel: is dat je alles kunt voorbereiden en dat er niet een hele dag een kadaver langs de weg hoeft te liggen.
Nadeel: Dit is een hele dure optie,rond de E500,-

Bij euthanasie maakt het medicijngebruik niet uit,het kadaver wordt immers vernietigd.

Laten slachten:

Dit kan op een slachterij maar in sommige gevallen ook thuis.(Bij thuis slachting moet het ook afgevoerd worden door de Rendac)
Voor het slachten zijn er ook 2 opties:

1.Laten slachten voor consumptie,hiervoor mag het dier geen bepaalde medicatie hebben gehad.Je krijgt dan ook een slachtprijs waar de slachtkosten afgehaald zijn.Hoeveel je krijgt is afhankelijk van het gewicht.
2.Laten slachten voor destructie,hier zijn ook weer kosten aan verbonden maar je hebt geen gedoe met de Rendac.
Medicatie is ook hier geen probleem.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:14

Ah okay dat is duidelijk, hoor ook van verschillende mensen dat in slapen dmv euthenasie ook best wat geld kost, een extra datum voor de rendac hoeft niet persé van mij. Maar ik ben bang dat ze bij de slager angstig zal worden, er is niks mis met de slager maar ik wil niet dat ze de laatste tijd van haar leven in angst doorbrengt. En ik ben er liever ook bij tot het einde, dat zou ik bij euthenasie dus graag doen..

Ik heb inmiddels rondgebeld en het goedkoopst is zo'n 150 euro en dan heb je het zegmaar van de voet tot de knie op de foto, van 1 beentje. Dat is natuurlijk te duur voor mijn ouders, maar voor mij is het nog te overzien.

De DA vond de pijnstilling ook een goed idee om te proberen, wel legde ze uit dat een paard kreupel kan zijn van de pijn of 'meganische kreupelheid' waarbij ze dus moeilijk de beweging van het lopen kunnen maken maar wel zonder pijn.
Gezien haar duffigheid wil ik het wel proberen, het wordt dan een dag of vijf uit proberen hoe ze erop reageerd. Stel nou dat ze het er goed op doet, dan vind ik het nog geen leven om op pijnstillers te leven maar mijn DA zei dat ik dan nog duivelsklauw kon proberen te geven dat heeft een ontstekingsremmende werking en is een natuurlijke pijnstiller. Ik moet nog even met pap en mam overleggen weer over dit idee want dat heb ik nog niet gedaan, maar ik hoop vandaag nog langs de kliniek te kunnen voor de pijnstilling en anders word het toch morgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:18

jij kunt hier niets aan doen,maar ik vind het ronduit schandalig dat iedere euro er een teveel schijnt te zijn.Arm beest,wat heeft ze misdaan om zo behandeld te worden.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:31

geerke schreef:
jij kunt hier niets aan doen,maar ik vind het ronduit schandalig dat iedere euro er een teveel schijnt te zijn.Arm beest,wat heeft ze misdaan om zo behandeld te worden.

Helemaal niks heeft ze ooit fout gedaan. Ik ben er ook kapot van ik had dit nooit verwacht.
Heb straks weer erge ruzie gehad met mijn vader erover, maar aangezien het toch op mij neerkomt is de pijnstilling momenteel de beste optie denk ik.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:57

TS, allereerst wil ik je een compliment geven hoe je dit allemaal aanpakt. je hebt echt het beste met je pony voor! je gaat ook super om met alle tips en reacties in dit topic. Kan me voorstellen dat het heel lastig is allemaal.

Ik denk inderdaad dat pijnstilling je een goed beeld geeft van hoeveel last je pony nu dagelijks wel/ niet heeft. Jij kent haar het beste en zal snel verschillen opmerken.
En is er niet een volwassene, bijvoorbeeld een stal eigenaar of een dierenarts, die een keer samen met jou het gesprek aan kan gaan met je vader? Misschien wil hij dan wel wat aannemen?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:46

Meisje Meisje, ook een compliment van mij. Je hebt zoveel over voor jou paardje!

Ik vind het echt jammer van jou vader, ik moet toegeven mijn ouders waren ook niet zo van het Geld uitgeven voor een dierenarts.
Maar toch wisten ze wanneer het echt nodig was om er 1 bij te halen.

Je Staat op een pensionstal of niet?

Wat ik had gedaan, mijn buurvrouw had een private stal gehad. ik had voor haar de stallen uitgemest en de paarden af en toe gevoerd en Buiten en binnen gezet.
Hier heb ik een normale 'loon' voor gekregen.

Mijn buurvrouw had voor mij de ijzers van mijn merrie betaald en de dierenartsrekening, en ik heb het Geld terug gegeven door haar te helpen in stal.
Ik was geloof ik toen ik begonnen was 15, tot mijn 18de had ik geholpen.
Tussen die leeftijden geregeld een dierarts gezien en entingen en hoefsmid Maar ik had alles netjes terug 'betaald' Door haar te helpen.
En dat voor een normale! loon alsof je in een Supermarkt helpt.

Misschien is dit een Idee om deze dierartsrekening te betalen? Dan heb je ook niet zoveel gezeur met jou ouders.

Ik vind het diep Triest dat jou ouders deze verantwoording niet nehmen, wanneer een dier een dierenarts gebruikt dan moet hij komen ongeacht de kosten.
Lopen de kosten echt ver uit de pan moet man het dier laten gaan wanneer er geen oplossing is en hij/zij pijn heeft.

Ik vind het echt super dat je zoveel doet voor jou paardje!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:00

Heb je ooit je paard gehad om maar van het gezeur af te zijn, een volwassene weet toch zeker dat het heel veel geld kost. Ik weet hoe het is hoor mijn man is ook een beetje zo. Maar die zou mijn dieren nooit artsen hulp ontzeggen, ik weet dat het voor heel moeilijk is nu. Veel sterkte.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:04

Tijdelijk op pijnstillers is niet erg,permanent wel.
Gezien de desinteresse van je paardje voor alles,lijkt het mij dat ze wel pijn heeft.Wat ik op je foto's/filmpjes gezien heb,lijkt het wel of ze geheel in zichzelf gekeerd is.

Ik ga voor je duimen en hoop dat je vader beseft dat hij verantwoordelijk is voor het welzijn van je paardje.
Je bent goed bezig +:)+

Wat betreft het verschil tussen slachten en euthanasie is voornamelijk een gevoelskwestie.Hangt af van het moment en de situatie.Ik hoop dat je er nog lang niet over hoeft te beslissen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:13

Allereerst bedankt voor de lieve reactie's! Geeft me toch wel een fijn gevoel.

@else80
Ja ik heb het al wel besproken met mijn instructrice - zij is ook de stalbaas - ze heeft me wel wat adviezen gegeven wat ik zoal kan proberen met haar dus dat is fijn.
Ik denk dat ze het er wel met mijn vader over wil hebben, zal het er eens over hebben als er uit die pijnstilling weer 'niks' komt.
Ik begin morgen met geven, het is voor 5 á 6 dagen dus ik ben benieuwd. Denken jullie dat het dan handiger is om dan wel op haar te rijden of juist weer niet? Want aan de ene kant denk ik wel dat je dan sneller veranderingen waar kunt nemen maar ik weet het ook niet zeker.
Heb het ook niet aan de DA gevraagd, heb ik helemaal niet aan gedacht.

@arashah
Manege en pensionstalling ja!
Daar zou ik het misschien ook nog over kunnen hebben ja, voor die röntgolische foto's die ik stiekem wel graag wil ter bevestiging nu is het allemaal maar gris werk.
Denk alleen niet dat er een werkplekje vrij is, maar het valt altijd te proberen. :)
Ik snap aan de ene kant mijn vader wel, hij denkt stel ze heeft HKO er is nog iets aan te doen met speciaal beslag oid dan is dat heel duur. Volgend jaar waarschijnlijk Cushing erbij en haar rechterachterbeen is ook niet helemaal zoals het moet zijn, maar dit is vrijwel zeker artrose. Hij ziet gewoon een eindeloze tunnel, maar ik vind dat haar nu inslapen te snel opgeven is.

@marleen_usar
Ik heb mijn pony niet gekregen voor het gezeur, ik had zelf problemen en mijn ouders dachten dat het me goed zou doen wat het ook zeker heeft gedaan!
Maar het is gewoon heel teleurstellend dat er nu zo fel op gereageerd wordt, beestje is altijd lief en braaf geweest. :n

@Tinky12
Nee weet ik, ben ook al opzoek in de alternatieve geneeskunde naar natuurlijke pijnstillers mochten de pijnstillers helpen, misschien kan ik haar daar dan nog mee ondersteunen en gaat het dan beter met haar of vind je dat ook een paard onwaardig bestaan? Alternatieve geneeskunde heeft geen bijwerkingen, dus ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen dan wel goed in de gaten houden dat de situatie, de pijn, niet erger wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:28

Als een paard op de pijnstillers staat zou ik eerst eens kijken hoe ze reageert als ze in haar vrije doen en laten is.Zou niet met haar gaan werken,hooguit kijken hoe haar beweging is.

Alternatief kan ook bijwerkingen hebben,ondersteunen is niet verkeerd....uitzichtloosheid wel.Maar eerst maar eens kijken wat er met de pijnstilling gebeurd.Het is goed om rond te kijken en te vragen maar niet alles tegelijk ;)

Een eindeloze tunnel is het pas als je weet wat de oorzaak is en het alleen maar slechter wordt en het dier echt lijdt.Een dier wat ziek is gaat geld kosten,daar ontkom je niet aan.De vraag is alleen hoeveel je er kunt en wilt investeren om te ontdekken wat er aan de hand is.
Eindeloos dokteren is ook niets,misschien is het verstandig om een realistisch bedrag te bedenken wat de max. is.
Om nu al de handdoek in de ring te gooien vind ik ook wat vroeg,zou ook graag wat dingen willen uit proberen om te achterhalen of je paardje nog een toekomst heeft of niet.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:39

Ik had tevens vandaag wel geprobeerd dat met die drempel wat iemand voorstelde! Ze deed het wel maar het ging niet van harte - lees: het kostte haar moeite - , ken haar ook langer als vandaag ze zal nooit lelijk doen als ze pijn ofiets zou hebben.

Ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ergens moet er een lijn getrokken worden waarbij je moet zeggen tot hier en niet verder.

Ik wacht eerst maar eens af hoe ze reageert op die pijnstilling, maar ik verwacht wel dat daar een reactie uit voorkomt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:40

Ik heb geen idee wat phenylbutazone in Nederland kost maar hier in Frankrijk 1 euro per zakje.En dat zal ze zeker nodig hebben per dag(halve sochtends/halve savonds)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:52

geerke schreef:
Ik heb geen idee wat phenylbutazone in Nederland kost maar hier in Frankrijk 1 euro per zakje.En dat zal ze zeker nodig hebben per dag(halve sochtends/halve savonds)

Ik krijg een pasta vorm, moet een halve tube per dag geven. Qua dosering verspreid over de dag of gewoon in 1 keer is mij nog niet verteld. Dus ik neem 3 tube's mee. Kosten 12 euro per stuk, dus dat valt nog mee! :)

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:07

Pff TS, lees al vanaf het begin mee, lastig dit!
Misschien zou je voor verdere behandeling verschillende praktijken af kunnen bellen en vragen om advies en prijsopgaven. Ik weet niet in hoeverre de meesten dat zullen doen maar misschien kun je daar toch wat wijsheid uithalen.
Ik denk wel dat je nu op de goede weg bent met de buut.

Sterkte!